Gäst Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 Tja på er....Nu i hlegen ska vi spela in första demon men då jag aldrig har spelat med klick ljud (är trummis) lär det gå åt helvete men spela sj suger ju det med. Men kan man inte spela in guitarr samt trummor samtidigt sedan lägga på bas samt sång???
Anders F Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 (redigerat) Tja på er....Nu i hlegen ska vi spela in första demon men då jag aldrig har spelat med klick ljud (är trummis) lär det gå åt helvete men spela sj suger ju det med. Men kan man inte spela in guitarr samt trummor samtidigt sedan lägga på bas samt sång??? Visst går det. Du kan spela in hur mycket som helst samtidigt bara du har ingångarna, pre amps och mikrofoner för det 😛 Nu vet jag inte vad du använder för DAW, men i PT så kan du ju anpassa klicket efter trummisen om denne vill spela in först utan click, om man vill gå den vägen istället. Mer pill, men det går. Redigerat 13 maj 2008 av Gizmozis
Gäst Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 jadu fråga mig inte:P.....vet att det är logic och studion ser ut så här ungefär. haha men men aja då går det i alla fall. det kommer en teckniker med så han kan det där säkert 😛.
Anders F Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 (redigerat) jadu fråga mig inte:P.....vet att det är logic och studion ser ut så här ungefär. haha men men aja då går det i alla fall. det kommer en teckniker med så han kan det där säkert 😛. Okej. 18 kanaler separat inspelning direkt till dator kan ni göra där med DIGI002 som ljudkort. EDIT: förtydligande, ja, ni bör kunna lägga trummor och gitarr samtidigt. Men det är helt beroende på teknikerns val hur han/hon mickar upp trummorna och hur settet ser ut. Kanske räcker med 8 kanaler till trummorna, eller så används alla 18 till trummorna. Det är val man måste göra 😲 Redigerat 13 maj 2008 av Gizmozis
Gäst Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 jadu fråga mig inte:P.....vet att det är logic och studion ser ut så här ungefär. haha men men aja då går det i alla fall. det kommer en teckniker med så han kan det där säkert 😛. Okej. 18 kanaler separat inspelning direkt till dator kan ni göra där med DIGI002 som ljudkort. EDIT: förtydligande, ja, ni bör kunna lägga trummor och gitarr samtidigt. Men det är helt beroende på teknikerns val hur han/hon mickar upp trummorna och hur settet ser ut. Kanske räcker med 8 kanaler till trummorna, eller så används alla 18 till trummorna. Det är val man måste göra 😲 Sant, tror det kan bli max 8 till trumsettet.....6 kvar till guitarr lär ju funka 😎. Men brukar man micka både slag och resonans sida? eller är det oftas ena sidan?
Anders F Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 (redigerat) jadu fråga mig inte:P.....vet att det är logic och studion ser ut så här ungefär. haha men men aja då går det i alla fall. det kommer en teckniker med så han kan det där säkert 😛. Okej. 18 kanaler separat inspelning direkt till dator kan ni göra där med DIGI002 som ljudkort. EDIT: förtydligande, ja, ni bör kunna lägga trummor och gitarr samtidigt. Men det är helt beroende på teknikerns val hur han/hon mickar upp trummorna och hur settet ser ut. Kanske räcker med 8 kanaler till trummorna, eller så används alla 18 till trummorna. Det är val man måste göra 😲 Sant, tror det kan bli max 8 till trumsettet.....6 kvar till guitarr lär ju funka 😎. Men brukar man micka både slag och resonans sida? eller är det oftas ena sidan? Ja, du...det är ingen fråga som man ge ett direkt svar på då det är olika för olika sound. Men genrellt kanske man kan säga att man mickar slagsidan, och även under virveln i de fall man vill ha lite mer seja i ljudet. Klassisk mickning skulle vara 1- kagge 2- virvel över 3- virvel under (behövs inte alltid) 4. puka 1 över 5 -puka 2 över 6 - puka 3över 7-8 - Overhäng (tar även in Hi-hat bra) 9 - Rumsmikrofon I vissa fall har man 2 mikrofoner på kaggen (1 inuti och en lite framför) och i vissa fall kör man rummet i stereo också, samt att man i viss musik även vill trigga kagge, virvel och pukor. Som sagt, det är helt beroende på vilket sound du vill ha. Annat exempel kan vara jazztrummor där du kanske har 1- kagge 2 - virvel 3-4 överhäng 5-6 rumsmikrofon Sedan är detta olika hos olika tekniker hur man jobbar med settet och det är ju teiknikerns jobb att lösa inspelningen, inte ditt som musiker 🙂. Viktigast du kan tänka på är att stämma trummorna riktigt snyggt! Redigerat 13 maj 2008 av Gizmozis
Gäst Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 jadu fråga mig inte:P.....vet att det är logic och studion ser ut så här ungefär. haha men men aja då går det i alla fall. det kommer en teckniker med så han kan det där säkert 😏. Okej. 18 kanaler separat inspelning direkt till dator kan ni göra där med DIGI002 som ljudkort. EDIT: förtydligande, ja, ni bör kunna lägga trummor och gitarr samtidigt. Men det är helt beroende på teknikerns val hur han/hon mickar upp trummorna och hur settet ser ut. Kanske räcker med 8 kanaler till trummorna, eller så används alla 18 till trummorna. Det är val man måste göra 🙂 Sant, tror det kan bli max 8 till trumsettet.....6 kvar till guitarr lär ju funka 🙂. Men brukar man micka både slag och resonans sida? eller är det oftas ena sidan? Ja, du...det är ingen fråga som man ge ett direkt svar på då det är olika för olika sound. Men genrellt kanske man kan säga att man mickar slagsidan, och även under virveln i de fall man vill ha lite mer seja i ljudet. Klassisk mickning skulle vara 1- kagge 2- virvel över 3- virvel under (behövs inte alltid) 4. puka 1 över 5 -puka 2 över 6 - puka 3över 7-8 - Overhäng (tar även in Hi-hat bra) 9 - Rumsmikrofon I vissa fall har man 2 mikrofoner på kaggen (1 inuti och en lite framför) och i vissa fall kör man rummet i stereo också, samt att man i viss musik även vill trigga kagge, virvel och pukor. Som sagt, det är helt beroende på vilket sound du vill ha. Annat exempel kan vara jazztrummor där du kanske har 1- kagge 2 - virvel 3-4 överhäng 5-6 rumsmikrofon Sedan är detta olika hos olika tekniker hur man jobbar med settet och det är ju teiknikerns jobb att lösa inspelningen, inte ditt som musiker 🙂. Viktigast du kan tänka på är att stämma trummorna riktigt snyggt! stämning är ju inte min grej alltså men jag är jävligt nöjd med det som är nu 🙂...dock blir det lite sletna cymbaler jag lånar av en polare då jag inte hunit få mina nya..skit. Men det är ju bara en demo samt första. Men tack för svaren 🙂 det blir upp till lördag och se vad tecknikern säger då, men min åsikt är nog kvar att jag vill splea in trummor/gitarr samtidigt då det förmodligen går 🙂 Godnatt!!!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.