funky monk Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 (redigerat) Vad tycker ni om denna dokumentÀrserie? SjÀlv blir jag riktigt Àcklad och min bild av det kontrollsamhÀlle som sakta men sÀkert införs/solidifieras framför vÄra ögon bekrÀftas Ànnu Àn gÄng. se filmen: http://www.sprword.com/videos/steal/ http://www.sprword.com/videos/steal2/ Redigerat 9 maj 2008 av funky monk
Johan Royen Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Jo, jag har pushat lite för tvÄan pÄ forumet men inte fÄtt nÄgon direkt respons. Jag hÄller med, fri informationsspridning ftw!
dominion Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Artikel i SVD om good copy - bad copy Good copy - bad copy pÄ tv ikvÀll. Kan vara riktigt intressant.
DieHard (oregistrerad) Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Artikel i SVD om good copy - bad copy Good copy - bad copy pÄ tv ikvÀll. Kan vara riktigt intressant. Intressant ska kolla nu.
Assar Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 De blandade frisk i dokumentÀren, utan större Ätskiljning: 1) Ren kopiering och spridning (utan bearbetning) 2) Kreativ anvÀndning av material för att skapa nÄgot nytt Det var nÄgon mot slutet av programmet som sa att 56% av 'ungdomarna' anvÀnt skyddat material kreativt mot 99% som bara gjort ren nedladdning. Det var nog enda gÄngen nÄn försökte nyansera frÄgestÀllningarna. I övrigt kÀndes det som de ville motivera 1) dels med hjÀlp av 2), dels med hjÀlp av att peka pÄ affÀrsmodeller som inte hÄller lÀngre. Jag tycker fortfarande frÄgan Àr relevant: Vilken drivkraft finns att vara kreativ - förutom ren skapandelust - finns kvar om allt Àr gratis? Kommer det att sluta med en uppsjö av halvtaffliga produktioner som det Àr omöjligt att hitta nÄt av kvalitet i? Kanske ligger lösningen i den dÀr upphovsrÀttsmodellen som nÄn pratade om. Hette den "Creative Commons" eller nÄt sÄnt? NÄn som vet mer om det? (jaja, det Àr vÀl bara att goggla sÄ fÄr man sÀkert 1,7 miljoner trÀffar ...)
Matti Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Vilken drivkraft finns att vara kreativ - förutom ren skapandelust - finns kvar om allt Ă€r gratis? Kommer det att sluta med en uppsjö av halvtaffliga produktioner som det Ă€r omöjligt att hitta nĂ„t av kvalitet i? Kanske ligger lösningen i den dĂ€r upphovsrĂ€ttsmodellen som nĂ„n pratade om. Hette den "Creative Commons" eller nĂ„t sĂ„nt? NĂ„n som vet mer om det? (jaja, det Ă€r vĂ€l bara att goggla sĂ„ fĂ„r man sĂ€kert 1,7 miljoner trĂ€ffar ...) Första frĂ„gan sist - kĂ€nner du till Freesound? Ett CC-relaterat projekt med rejĂ€lt med luft under vingarna. Ett stort ögonblick var nĂ€r en sampling dĂ€rifrĂ„n krediterades i filmen "Children of Men". "/en uppsjö av halvtaffliga produktioner/" - som i Brasilien dĂ„, menar du? đ Som det sades i dokumentĂ€ren, det handlar vĂ€l om att hitta nya affĂ€rsmodeller dĂ„. Mitt största problem Ă€r att jag Ă€r konstnĂ€r, ingen jĂ€vla entreprenör! đ
funky monk Postat 9 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 9 maj 2008 (redigerat) Jag tycker fortfarande frĂ„gan Ă€r relevant:Vilken drivkraft finns att vara kreativ - förutom ren skapandelust - finns kvar om allt Ă€r gratis? Kommer det att sluta med en uppsjö av halvtaffliga produktioner som det Ă€r omöjligt att hitta nĂ„t av kvalitet i? Enligt mig och mĂ„nga andra Ă€r det precis dĂ€r vi befinner oss just nu, tack vare skivbolagen. Problemet med att diskuttera piratkopiering Ă€r att fenomenet Ă€r mĂ„ngfacetterat och att det inte finns ett entydigt svar eller Ă„sikt som tĂ€cker alla aspekter. NĂ€r jag tĂ€nker efter kan jag komma pĂ„ följande argumentationsvinklar: 1) Piratkopiering bekĂ€mpar stora, fuskande och onda (enligt den svenska modellen för moral) företag. 2) Piratkopiering pĂ„verkar enskilda artister, eftersom dessa ocksĂ„ pĂ„verkas nĂ€r dessa företag blöder. 2b) Detta kanske Ă€r nödvĂ€ndigt för att omstrukturera villkoren för artister och andra utnyttjade yrkesgrupper inom branschen mot det bĂ€ttre. 2c) Detta kanske Ă€r nödvĂ€ndigt dĂ€rför att majoriteten av musiken som produceras av dessa företag Ă€r dĂ„lig^1 och sĂ€ljs endast till följd av massiv marknadsföring och hjĂ€rntvĂ€tt genom bla. radio & TV. Det hade varit intressant att leva i en vĂ€rld dĂ€r reklam inte fick förekomma och det som verkligen tilltalade folk sĂ„ldes. Förutom att riktigt mĂ„nga mĂ€nniskor hade börjat bidra till mĂ€nskligheten genom att försörja sig genom konstruktiva yrken istĂ€llet för att producera och sĂ€lja en massa skit som mĂ€nniskor inte behöver eller vill ha, tror jag att vi hade fĂ„tt mer nyanserad, kreativ, billig och kvalitativ musik. 2d) fĂ„r vi kvalitativ och bra musik om det inte finns ett vinstintresse bakom? 3) SmĂ„ icke onda företag drabbas. 4) Tack vare fildelningstekniken och andra relaterade tjĂ€nster kan vem som helst slĂ„ igenom och inte bara de som Ă€r backade av skivbolag. 5) VĂ„rt musikaliska kunnande och exponering för musik ökar explosionsartat mha piratkopiering. JĂ€mför att köpa en skiva i mĂ„naden med att ha tillgĂ„ng till (nĂ€stan) all musik som produceras i vĂ€stvĂ€rlden snabbare Ă€n du kan lyssna pĂ„ den. 6) Det Ă€r omoraliskt att bruka en vara utan att betala för det. 6b) moral Ă€r en uppfinning som möjliggör kontroll av stora mĂ€nniskomassor. Vi Ă€r tĂ€nkande organismer som kan/borde ta beslut grundat pĂ„ fakta, logik och förhoppningsvis vĂ€lvilja gentemot andra, och inte efter moraliska principer. Det kanske Ă€r "bra" att "stjĂ€la" en vara för att dĂ€rigenom provokera fram en reform. 6c) Att kopiera Ă€r inte att stjĂ€la 6d) Jo, det Ă€r det visst. Det Ă€r bara en frĂ„ga om definition. 6e) Ett företag Ă€r per definition amoralisk. Det ansvarar enbart inför sina Ă€gare och styrs av vinstintresse. Varför ska jag agera moraliskt mot ett företag? 7) Priserna pressas ner mot en rimligare nivĂ„. 8) Det Ă€r groteskt att utlĂ€ndska lobbyorganisationer genom hot kan fĂ„ lĂ€nder som Sverige att bryta mot sina egna lagar och vĂ€nda sig mot sin egen befolkning. 9) Piratkopiering driver fram nya distributionstekniker som gör det lĂ€ttare och billigare för konsumenten att köpa musik. 10) Piratkopiering bryter ett monopol pĂ„ musik som obehindrat leder till ett moment 22 dĂ€r stora skivbolag dikterar vad du ska tycka om och lyssna pĂ„ och dĂ€r du blint följer strömmen och dĂ€rmed indirekt blockerar för kreativitet, kvalitet och mĂ„ngsidighet genom denna kommersialisering av musik, samtidigt som du sponsrar de stora skivbolagens manipulation med dina egna pengar. 11) Fri information = frihet ^1: bra/dĂ„lig musik Ă€r sĂ„klart en frĂ„ga om subjektiv preferens. Det ska dock uppmĂ€rksammas att vĂ„r preferens idag inte styrs av oss sjĂ€lva utan av det som bankas in i vĂ„ra huvuden genom direkt och framförrallt subliminal exponering. Och dĂ„ Ă€r vĂ„r Ă„sikt inte sĂ„ himla subjektiv lĂ€ngre. Precis som en bra gitarrist vet vad som gör en bra gitarr och hur den ska lĂ„ta och kĂ€nnas och pĂ„ samma sĂ€tt som en gastronom vet vad som Ă€r speciellt och av bra kvalitet, kan man titta pĂ„ vad högt utbildade mĂ€nniskor inom musik tycker Ă€r bra och kvalitativt. Ăven om dessa i sin tur Ă€r inskolade i ett visst tĂ€nkande kan jag slĂ„ vad om att ytterst fĂ„ verkligen uppskattar E.M.D., Ola, Madonna eller Justin, som för övrigt toppar topplistan denna dag. Sedan ska det sĂ€gas att musik inte behöver vara komplicerad och avancerad för att kunna uppskattas. Snarare tvĂ€rtom skulle jag vilja pĂ„stĂ„. Men att en sĂ„ stor del av Sveriges befolkning rĂ„kar tycka om och köpa/ladda hem det som spelas i TV och radio, talar sitt tydliga sprĂ„k. Med andra ord: Du tycker inte om musiken för att den Ă€r "bra" men för att du har hört den 17 ggr pĂ„ radio idag. edit: kĂ€lla: http://www.glod.com/t/Article____462.aspx "Vad tycker artisterna? Svenska bandet Radio Dept sĂ€ger att de har mycket av sin internationella framgĂ„ng att tacka Internet för. âNerladdning av lĂ„tar kanske skadar sĂ„dana som Madonna eller Metallica, de hĂ€vdar det i alla fall. Vi fĂ„r mejl frĂ„n folk pĂ„ stĂ€llen som Kina och Chile, dĂ€r vĂ„ra skivor definitivt inte har slĂ€ppts.â 114 artister skrev i vĂ„ras under ett brev dĂ€r de tycker att det Ă€r konstigt att vissa fĂ„tt för sig att det Ă€r okej att stjĂ€la frĂ„n Internet. âVi vill inte bli bestulna. Vi vill kunna försörja ossâ, skriver artisterna. NĂ„gra av dem som skrivit pĂ„ Ă€r Alcazar, Anna Ternheim, Backyard Babies, Daniel Lindström, Lena Philipsson, Soundtrack of our Lives, Markoolio och Christian Walz. Laleh, som slĂ€ppte sin första skiva i maj och som spelats mycket i tv och radio, skriver pĂ„ sin webbplats att om man köper hennes skiva gĂ„r en del av pengarna till organisationer som Attac och Amnesty. Men om man absolut inte har rĂ„d att köpa skivan tycker hon att det okej att man laddar hem den, eftersom hon vill att sĂ„ mĂ„nga som möjligt ska fĂ„ höra hennes lĂ„tar." Hmmm, Ă€r det bara jag eller Ă€r det generellt sĂ„ att BRA artister uppmuntrar eller skiter i piratkopiering och dĂ„liga, rika och ibland talanglösa artister alltid kritiserar privatkopiering? Redigerat 9 maj 2008 av funky monk
DieHard (oregistrerad) Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Jag tycker fortfarande frĂ„gan Ă€r relevant:Vilken drivkraft finns att vara kreativ - förutom ren skapandelust - finns kvar om allt Ă€r gratis? Kommer det att sluta med en uppsjö av halvtaffliga produktioner som det Ă€r omöjligt att hitta nĂ„t av kvalitet i? Enligt mig och mĂ„nga andra Ă€r det precis dĂ€r vi befinner oss just nu, tack vare skivbolagen. Problemet med att diskuttera piratkopiering Ă€r att fenomenet Ă€r mĂ„ngfacetterat och att det inte finns ett entydigt svar eller Ă„sikt som tĂ€cker alla aspekter. NĂ€r jag tĂ€nker efter kan jag komma pĂ„ följande argumentationsvinklar: 1) Piratkopiering bekĂ€mpar stora, fuskande och onda (enligt den svenska modellen för moral) företag. 2) Piratkopiering pĂ„verkar enskilda artister, eftersom dessa ocksĂ„ pĂ„verkas nĂ€r dessa företag blöder. 2b) Detta kanske Ă€r nödvĂ€ndigt för att omstrukturera villkoren för artister och andra utnyttjade yrkesgrupper inom branschen mot det bĂ€ttre. 2c) Detta kanske Ă€r nödvĂ€ndigt dĂ€rför att majoriteten av musiken som produceras av dessa företag Ă€r dĂ„lig^1 och sĂ€ljs endast till följd av massiv marknadsföring och hjĂ€rntvĂ€tt genom bla. radio & TV. Det hade varit intressant att leva i en vĂ€rld dĂ€r reklam inte fick förekomma och det som verkligen tilltalade folk sĂ„ldes. Förutom att riktigt mĂ„nga mĂ€nniskor hade börjat bidra till mĂ€nskligheten genom att försörja sig genom konstruktiva yrken istĂ€llet för att producera och sĂ€lja en massa skit som mĂ€nniskor inte behöver eller vill ha, tror jag att vi hade fĂ„tt mer nyanserad, kreativ, billig och kvalitativ musik. 2d) fĂ„r vi kvalitativ och bra musik om det inte finns ett vinstintresse bakom? 3) SmĂ„ icke onda företag drabbas. 4) Tack vare fildelningstekniken och andra relaterade tjĂ€nster kan vem som helst slĂ„ igenom och inte bara de som Ă€r backade av skivbolag. 5) VĂ„rt musikaliska kunnande och exponering för musik ökar explosionsartat mha piratkopiering. JĂ€mför att köpa en skiva i mĂ„naden med att ha tillgĂ„ng till (nĂ€stan) all musik som produceras i vĂ€stvĂ€rlden snabbare Ă€n du kan lyssna pĂ„ den. 6) Det Ă€r omoraliskt att bruka en vara utan att betala för det. 6b) moral Ă€r en uppfinning som möjliggör kontroll av stora mĂ€nniskomassor. Vi Ă€r tĂ€nkande organismer som kan/borde ta beslut grundat pĂ„ fakta, logik och förhoppningsvis vĂ€lvilja gentemot andra, och inte efter moraliska principer. Det kanske Ă€r "bra" att "stjĂ€la" en vara för att dĂ€rigenom provokera fram en reform. 6c) Att kopiera Ă€r inte att stjĂ€la 6d) Jo, det Ă€r det visst. Det Ă€r bara en frĂ„ga om definition. 6e) Ett företag Ă€r per definition amoralisk. Det ansvarar enbart inför sina Ă€gare och styrs av vinstintresse. Varför ska jag agera moraliskt mot ett företag? 7) Priserna pressas ner mot en rimligare nivĂ„. 8) Det Ă€r groteskt att utlĂ€ndska lobbyorganisationer genom hot kan fĂ„ lĂ€nder som Sverige att bryta mot sina egna lagar och vĂ€nda sig mot sin egen befolkning. 9) Piratkopiering driver fram nya distributionstekniker som gör det lĂ€ttare och billigare för konsumenten att köpa musik. 10) Piratkopiering bryter ett monopol pĂ„ musik som obehindrat leder till ett moment 22 dĂ€r stora skivbolag dikterar vad du ska tycka om och lyssna pĂ„ och dĂ€r du blint följer strömmen och dĂ€rmed indirekt blockerar för kreativitet, kvalitet och mĂ„ngsidighet genom denna kommersialisering av musik, samtidigt som du sponsrar de stora skivbolagens manipulation med dina egna pengar. 11) Fri information = frihet ^1: bra/dĂ„lig musik Ă€r sĂ„klart en frĂ„ga om subjektiv preferens. Det ska dock uppmĂ€rksammas att vĂ„r preferens idag inte styrs av oss sjĂ€lva utan av det som bankas in i vĂ„ra huvuden genom direkt och framförrallt subliminal exponering. Och dĂ„ Ă€r vĂ„r Ă„sikt inte sĂ„ himla subjektiv lĂ€ngre. Precis som en bra gitarrist vet vad som gör en bra gitarr och hur den ska lĂ„ta och kĂ€nnas och pĂ„ samma sĂ€tt som en gastronom vet vad som Ă€r speciellt och av bra kvalitet, kan man titta pĂ„ vad högt utbildade mĂ€nniskor inom musik tycker Ă€r bra och kvalitativt. Ăven om dessa i sin tur Ă€r inskolade i ett visst tĂ€nkande kan jag slĂ„ vad om att ytterst fĂ„ verkligen uppskattar E.M.D., Ola, Madonna eller Justin, som för övrigt toppar topplistan denna dag. Sedan ska det sĂ€gas att musik inte behöver vara komplicerad och avancerad för att kunna uppskattas. Snarare tvĂ€rtom skulle jag vilja pĂ„stĂ„. Men att en sĂ„ stor del av Sveriges befolkning rĂ„kar tycka om och köpa/ladda hem det som spelas i TV och radio, talar sitt tydliga sprĂ„k. Med andra ord: Du tycker inte om musiken för att den Ă€r "bra" men för att du har hört den 17 ggr pĂ„ radio idag. Ett mycket bra inlĂ€gg. Hade inte kunnat göra det bĂ€ttre sjĂ€lv. Som vanligt Ă€r allt mycket mera komplicerat Ă€n mĂ„nga svartvita inlĂ€gg i debatten vissa gör. Samtidigt fĂ„r det hĂ€r med att vissa sĂ€ger fri information och tillgĂ„ng till alla. Vissa gĂ„r i taket och sĂ€ger nej, nej nej! Det Ă€r inte mer Ă€n knappt hundra Ă„r sedan som bibliotek för alla var mĂ„nga vĂ€lbestĂ€llda var emot. Fri tillgĂ„ng till information till arbetarslöddret? Aldrig! Nu kanske inte det hĂ€r gĂ„r helt att jĂ€mföra men samma mönster brukar upprepa sig i historien.
funky monk Postat 9 maj 2008 TrÄdstartare Postat 9 maj 2008 Artikel i SVD om good copy - bad copy Good copy - bad copy pÄ tv ikvÀll. Kan vara riktigt intressant. Intressant ska kolla nu. Har tyvÀrr inte tillgÄng till svensk tv, men ironiskt nog och tursamt nog för mig hittade jag den pÄ en torrentsida. mvh
bozar Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Mycket vÀl formulerat inlÀgg funky monk, bland det vettigaste jag lÀst i Är angÄende piratkopiering. Av de artister som öppet motsatt sig piratkopiering sÄ upplever jag en stor andel av dessa Àr dÄliga artister vilka borde drabbas hÄrdast av piratkopiering, en klÄpare som markolio som inte kan skriva vettig musik eller texter och inte egentligen kanske sjunga (min personliga uppfattning) Àr ju mindre eftertraktad som liveartist Àn dem artister som det finns en publik för som vill betala för liveframtrÀdanden, vet inte hur mycket pengar jag lagt pÄ maiden spelningar och det vÄgar jag inte heller spekulera i men kan direkt sÀga att det varit vÀrt varenda krona, för hÀlften av priset för en spelning skulle jag fÄ en skiva av markolio som förmodlingen bara skulle damma igen efter en plÄgsam lyssning. MÄste ocksÄ tillÀgga att jag anser Lalehs respons visar att hon kommit lÀngre musikaliskt Àn nÄgon som bara bryr sig om pengar, musik ska frÀmst handla om musiken i sig, det mÄste alltid komma före pengar.
Hellpig Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 ... Av de artister som öppet motsatt sig piratkopiering sÄ upplever jag en stor andel av dessa Àr dÄliga artister vilka borde drabbas hÄrdast av piratkopiering, en klÄpare som markolio som inte kan skriva vettig musik eller texter ... Dagens argument. Men vi mÄste nog ha nÄgon form av statlig myndighet som kan avgöra Ät oss vilka av vÄra bÀstsÀljande artister som skall definieras som dÄliga. Eller sÄ petar vi in de folkligaste och / eller mest populÀra i denna kategori och sÄ sÀger vi Ät dem - ni gillas av folket och dÀrför har ni förtjÀnat att folk fÄr er musik gratis. Eller va fan vi kör pÄ som det brukar gÄ i sÄna hÀr debatter, ge fan i att ta betalt. Det Àr nya tider nu. Ni kan inte hindra. Vi vill ha allt, nu och utan att betala för det. HÄller du inte med sÄ dryp av. Och sÄ vidare... suck.
funky monk Postat 10 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 maj 2008 (redigerat) ...Ni kan inte hindra. Vi vill ha allt, nu och utan att betala för det. HĂ„ller du inte med sĂ„ dryp av. Och sĂ„ vidare... suck. Detta Ă€r verkligen vad det handlar om för mĂ„nga. Du har kanske som mĂ„nga andra byggt upp en skivsamling under ditt liv som du trivs med och tycker ger dig det du vill ha. Samtidigt Ă€r du kanske nöjd med dig sjĂ€lv för att du har betalt dyra pengar för varenda not. Jag dĂ€remot Ă€r inte nöjd med en skivsamling. Jag vill ha allt. Jag vill ha all tillgĂ„ng till all infromation som mĂ€nskligheten har tillgĂ€ngligt. Precis som jag tycker det Ă€r fruktansvĂ€rt att privata samlare gömmer undan historiska artefakter i sina privata samlingar eller gömmer undan konst för den delen, tycker jag att det Ă€r fruktansvĂ€rt om musik göms undan för mig. Jag kommer aldrig att ha rĂ„d att köpa all den musik som jag konsumerar. Det kom jag rĂ€tt tidigt fram till nĂ€r jag var 12 och delade ut reklam pĂ„ helgerna för att ha rĂ„d att köpa en skiva i mĂ„naden. Utan napster hade jag aldrig hĂ„llt pĂ„ med musik idag. Det Ă€r mĂ„nga som snackar om att hemmastudion har blivit sĂ„ billiga. "För 10 Ă„r sedan kostade det flera hundra tusen kronor att producera nĂ„got som man kan göra hemma idag." Jag vill gĂ€rna tillĂ€gga att utan napsterrevolutionen hade denna studiorevolution aldrig Ă€gt rum heller! Musikskapandet hade fortsatt att gĂ„ i arv i familjer dĂ€r man skickade sina barn till kommunala musikskolor i tidig Ă„lder och dĂ€r man sjĂ€lv skolade barnen med sina led zeppelin vinyler. Och det hade fortsatt vara monopol pĂ„ inspelning av musik. Det Ă€r inte sĂ„ enkelspĂ„rigt som du framstĂ€ller det. Anta att polisvĂ€sendet i sverige hade varit korrupt, misskötte sitt jobb och utnyttjade sin maktposition. Inte f*n hade jag tvekat en sekund att göra allt för att stoppa dem. Ăven om mĂ„nga poliser hade blivit arbetslösa. Det Ă€r klart att skivbolagen försörjer mĂ„nga artister, men samtidigt blĂ„ser de dem pĂ„ intĂ€kter. Har du ett hus tycker jag det Ă€r fel av mig att ta det. Det Ă€r inte moral utan min logik. Har du en kemisk formel som kan skapa guld dĂ€remot tycker jag att den informationen borde spridas till alla mĂ€nniskor. Vidare kan jag tala om för dig att piratkopiering HAR givit anledning till mycket positivt bĂ„de för artister och konsumenter. Ăven om Carola och Alcazar eller för all del Cornelis har fĂ„tt mindre intĂ€ckter. Nya betalningssĂ€tt diskutteras just nu som t.ex. att du för en liten avgift fĂ„r fri tillgĂ„ng till obegrĂ€nsat nedladdning. DĂ„ slipper du betala ĂVERPRIS för musik. Det Ă€r otroligt naivt att tillĂ€mpa klassisk ekonomi pĂ„ distrubition av information eftersom information inte Ă€r en fysisk vara och kostar nĂ€stintill noll i (re)produktion. Privatkopiering har tvingat fram lösningar dĂ€r man betalar direkt till artisten och slipper den hĂ„riga, röda mellanhanden. SĂ„ ja! jag vill ha allt jag kan fĂ„ och jag vill gĂ€rna betala vad jag kan och anser Ă€r rimligt för det. Jag kan betala artisten och Ă€ven skivbolagen för att tĂ€cka deras kostnader. Dock tĂ€nker jag inte betala för privatjet, lyxbilar, herrgĂ„rdar och annat överflöd. Jag kommer att leva ca 100 Ă„r (om demogafin fortsĂ€tter att utvecklas som nu) under den tiden tĂ€nker jag konsumera sĂ„ mycket information som möjligt och bli sĂ„ smart som möjligt. Jag tĂ€nker inte lĂ„ta bli att ta för mig för att en sagofigur hotar med att brĂ€nna mig i eviga lĂ„gor. Eller för att hycklande fuskande företag tycker att det Ă€r "fel" av mig att fuska tillbaka. Eller för att skitartister som endast finns dĂ€r pga reklam, ska fĂ„ mindre pengar. Hellpig, om du har lĂ€st detta sĂ„ har du sĂ€kert redan glömt det som stod i början och skummat igenom resten. Jag kĂ€nner inte dig personligen, men det Ă€r ett naturligt mĂ€nnskligt beteende. Du har kanske redan förtrĂ€ng allt ovanstĂ„ende och backat lokomotivet och Ă€r klar att köra samma strĂ€cka pĂ„ spĂ„ret igen. TĂ€nk dĂ„ pĂ„ att den hĂ€r Ă„sikten du har, inte Ă€r din egen egentligen. Det Ă€r en lĂ€ttsmĂ€lt och nedbantad version av verkligheten som har presenterats för dig av TV, tidningar, politiker och inte minst din mĂ€nnskliga omgivning. Jag kan slĂ„ vad om att majoriteten av folk med din Ă„sikt aldrig har TĂNKT IGENOM vad de tycker. De presenteras med en förklaring och köper det direkt eftersom det pĂ„ ytan verkar logiskt. Men vi mĂ„ste nog ha nĂ„gon form av statlig myndighet som kan avgöra Ă„t oss vilka av vĂ„ra bĂ€stsĂ€ljande artister som skall definieras som dĂ„liga. Nej det mĂ„ste vi inte, för att vi mĂ€nniskor har en hjĂ€rna och faktiskt kan tĂ€nka sjĂ€lva. Ge oss en Ă€rlig chans att vĂ€lja fritt utan manipulation sĂ„ ska du se att Alcazar försvinner fortare Ă€n du kan sĂ€ga: "vad Ă€r detta för skit, och varför fĂ„r de mer uppmĂ€rksamhet Ă€n Hendrix eller Bach?" mvh Redigerat 10 maj 2008 av funky monk
Assar Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 (redigerat) Vad Àr skillnaden mellan att ha "rÀtt" till fri tillgÄng (=gratis) till a] musik och programvara b] gympadojjor och jeans? En del kallar a] för "information" men det Àr ju ÀndÄ nÄn som lagt ner möda pÄ att skapa den, precis som b]. NÄn som vill/behöver fÄ betalt för att leva. Varför skulle a] vara gratis men inte b]? Visserligen Àr musiken och programvarorna lÀtt kopieringsbara, men varför skulle det innebÀra att de ska vara gratis? Vad Àr det i kopieringsbarheten som leder till att "fri tillgÄng" Àr en sÄn sjÀlvklarhet? Och gÀller det i sÄ fall allt som Àr kopieringsbart? Intelligenta argument för en tydlig skiljelinje, tack! EDIT: Det blev smileys av "b" + ")". Redigerat 10 maj 2008 av Assar
drloop (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Ge oss fri tillgÄng till billiga Diesel och Levis jeans nu! Jeans Àr ocksÄ lÀtta att kopiera, dock kanske det blir svÄrt att fÄ dessa gratis men...
DieHard (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Det Àr ganska lustigt att nÀr piratkopiering diskuteras i media sÄ sitter smÄartister dÀr och gnÀller över kopiering. Senast jag sÄg var det nÄgon snubbe i Rapport som beklagade sig. Men vem fan hade hört talas om honom? Han fick lite gratisreklam sÄsom de andra smÄartisterna som gnÀllt över piratkopiering i media. Det Àr enda gÄngen de fÄr komma fram. Ingen som intervjuar de för sin musiks skull direkt. Att pÄstÄ de förlorar intÀkter p g a kopiering Àr absurd. Sen finns det stora artister som Àr för kopiering. Som sagt var det finns inga enkla svar eller lösningar. Att saker och ting kommer leda till nya sÀtt Àr uppenbart och att det kommer ta tid. Men som sagt var svartvita lösningar/svar brukar vara de sÀmsta.
Johan Royen Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 (redigerat) Andra har ju sagt det bÀttre, sÄ... Redigerat 10 maj 2008 av royen
DieHard (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Andra har ju sagt det bĂ€ttre, sĂ„... đđ
funky monk Postat 10 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 maj 2008 (redigerat) Vad Ă€r skillnaden mellan att ha "rĂ€tt" till fri tillgĂ„ng (=gratis) tilla] musik och programvara b] gympadojjor och jeans? En del kallar a] för "information" men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ nĂ„n som lagt ner möda pĂ„ att skapa den, precis som b]. NĂ„n som vill/behöver fĂ„ betalt för att leva. Varför skulle a] vara gratis men inte b]? Visserligen Ă€r musiken och programvarorna lĂ€tt kopieringsbara, men varför skulle det innebĂ€ra att de ska vara gratis? Vad Ă€r det i kopieringsbarheten som leder till att "fri tillgĂ„ng" Ă€r en sĂ„n sjĂ€lvklarhet? Och gĂ€ller det i sĂ„ fall allt som Ă€r kopieringsbart? Intelligenta argument för en tydlig skiljelinje, tack! Du Ă€r inne pĂ„ argumentationsvinkel 6c & 6d (se inlĂ€gg ovan) och berör dĂ€rmed inte resten av argumenten. Betyder inte att det inte ska diskutteras men samtidigt ska man Ă€ven ta hĂ€nsyn till andra effekter som piratkopiering för med sig och dessa argument och eventuella slutsatser borde vĂ€gas mot varandra. ska försöka svara Ă€rligt pĂ„ a] och b] Skillnaden pĂ„ fysisk material sĂ„som lĂ€der och bomull och digital information Ă€r ju sjĂ€lvklar. Vi mĂ„ste upp en nivĂ„ i diskussionen och snacka om produkter. En mĂ€nniska lĂ€gger ner tid, svett och pengar pĂ„ att utveckla en produkt och ska dĂ€refter kompenseras. Detta Ă€r essensen av det du sĂ€ger, eller? Min instĂ€llning Ă€r varför ska denna mĂ€nniska ha ersĂ€ttning (och i mĂ„nga tillfĂ€llen en oproportionell sĂ„dan) överhuvudtaget? Ăr det sĂ„ sjĂ€lvklart som vi har trĂ€nats i att tĂ€nka? NĂ€r jag kopierar en produkt, blir det inga direkta materiella eller financiella förluster för mĂ€nniskan. DĂ€remot blir det indirekta förluster som förlorade intĂ€kter. Men nĂ€r man tĂ€nker efter sĂ„ kan man faktiskt inte bli av med nĂ„gonting som man inte redan har. Med andra ord hade jag inte kĂ€nt till eller köpt lĂ„ten oavsett. Resultatet hade i det fallet varit att sĂ€ljaren Ă€ndĂ„ tjĂ€nade noll och jag hade fortfarande haft kvar mina pengar. Skillnaden hade varit att jag inte hade fĂ„tt ta del av informationen/produkten. Min kunskap hade helt enkelt hamnat i ett moral-ekonomiskt-byrĂ„kratiskt kryphĂ„l och försvunnit. Dessutom Ă€r effekten av att jag piratkopierar en direkt signal och attack mot ojuste företagande, dĂ€r jag manipuleras till att köpa nĂ„got. En slags gerillakrigsföring som riktar sig mot miljardĂ€rer som skiter i mitt och ditt vĂ€lbefinnande och bara vill ha mer pengar. NĂ€r jag sĂ€ger frihet = fri information menar jag inte att man ska springa ner till Ă„hlens och sno alla böcker. Menar snarare att om en mĂ€nniska har satt en bok till allmĂ€n Ă„skĂ„dning sĂ„ ska inte jag blunda och springa dĂ€rifrĂ„n sĂ„ fort benen bĂ€r bara för att Bonniers advokater sĂ€ger det. Jag tar upp boken, lĂ€ser den och lĂ€mnar tillbaka den dĂ€r jag hittade den. Ingen skada skedd förutom jag blir lite smartare och lite farligare för mĂ€nniskor med all makt och pengar. Lika sjĂ€lvklart det Ă€r för dig att man ska ha betalt för det man gör, kan jag hĂ€vda att det Ă€r för mig att mĂ€nniskor bidrar till andras vĂ€lbefinnande driven endast av altruism. Varken jag eller du har "rĂ€tt" eller "fel" eftersom vi bĂ„da sĂ€tter upp vĂ„ra egna paradigmer nĂ€r vi försöker bedömma en sĂ„dan situation. Ett annat, mer objektivt sĂ€tt att se pĂ„ det hela Ă€r genom handling och konsekvens. Jag bedömmer att konsekvenserna av piratkopiering Ă€r i det stora hela positivt för det jag vill Ă„stadkomma och dit jag tycker att samhĂ€llet ska röra sig mot. Meningen med lagar i ett (demokratiskt) samhĂ€lle Ă€r att försĂ€kra majoritetens vĂ€lbefinnande. Enligt mig Ă€r piratkopiering inte bara bra för mitt bĂ€sta utan Ă€ven för majoritetens bĂ€sta. NĂ€r vi dĂ„ har lobbyorganisationer som endast representerar företagen och som dikterar vĂ„ra lagar som vi medborgare tvingas leva efter tycker jag att varningsklockor borde ringa hos bĂ„de dig och mig. vad gĂ€ller gympaskor vill jag gĂ€rna citera flight of the conchords: "They're turning kids into slaves just to make cheaper sneakers But what's the real cost, cause the sneakers don't seem that much cheaper Why are we still paying so much for sneakers when you got them made by little slave kids What are your overheads?" mvh Redigerat 10 maj 2008 av funky monk
Hellpig Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Hellpig, om du har lÀst detta sÄ har du sÀkert redan glömt det som stod i början och skummat igenom resten. Jag kÀnner inte dig personligen, men det Àr ett naturligt mÀnnskligt beteende. Du har kanske redan förtrÀng allt ovanstÄende och backat lokomotivet och Àr klar att köra samma strÀcka pÄ spÄret igen. TÀnk dÄ pÄ att den hÀr Äsikten du har, inte Àr din egen egentligen. Jo, det Àr den faktiskt, tro det eller ej. Jag avsÄg inte att framstÄ som en typisk bakÄtstrÀvare, jag inser att det inte Àr svart eller vitt och jag kan mÄnga olika tÀnkabara affÀrsmodeller i framtiden. Jag sÀger inte heller att piratkopiering Àr enabart av ondo eller att jag aldrig laddar ner nÄgot utan att betala för det heller. Det Àr möjligt att allting man vill ha som inte Àr fysiska produkter skall vara gratis men det Àr inte sjÀlvklart som mÄnga tror. Nu tÀnker jag inte ge mig in i denna debatt igen, den slutar aldrig nÄgonstans utan brukar bara urarta till tjöt i det oÀndliga. Jag skulle ju kunna vÀnda pÄ ditt resonemang och sÀga att din Äsikt inte Àr din utan att du bara Àr en produkt av din generation. Men det gör jag inte. Men, de som tillhandahÄller sajterna gör det sÀllan utan nÄgon vinning, det kan jag nÀstan lova dig utan att skÀmmas för det. Visst de kan ha nÄgra stackars nyttiga dÄrar som utför en del av arbetet gratis bara för fÄ bli betitlade som "admin" men jag har sett det förr och har tillrÀcklligt mycket insyn för att veta att det ofta finns pengar med bakom kulisserna. Nog om detta - jag uppskattar ditt engagemang och ditt utförliga svar, det Àr alltid intressant att se vad andra mÀnniskor tycker.
funky monk Postat 10 maj 2008 TrÄdstartare Postat 10 maj 2008 (redigerat) Jo, det Àr den faktiskt, tro det eller ej. Jag avsÄg inte att framstÄ som en typisk bakÄtstrÀvare, jag inser att det inte Àr svart eller vitt och jag kan mÄnga olika tÀnkabara affÀrsmodeller i framtiden. Jag sÀger inte heller att piratkopiering Àr enabart av ondo eller att jag aldrig laddar ner nÄgot utan att betala för det heller. Det Àr möjligt att allting man vill ha som inte Àr fysiska produkter skall vara gratis men det Àr inte sjÀlvklart som mÄnga tror. Nu tÀnker jag inte ge mig in i denna debatt igen, den slutar aldrig nÄgonstans utan brukar bara urarta till tjöt i det oÀndliga. Jag skulle ju kunna vÀnda pÄ ditt resonemang och sÀga att din Äsikt inte Àr din utan att du bara Àr en produkt av din generation. Men det gör jag inte. Men, de som tillhandahÄller sajterna gör det sÀllan utan nÄgon vinning, det kan jag nÀstan lova dig utan att skÀmmas för det. Visst de kan ha nÄgra stackars nyttiga dÄrar som utför en del av arbetet gratis bara för fÄ bli betitlade som "admin" men jag har sett det förr och har tillrÀcklligt mycket insyn för att veta att det ofta finns pengar med bakom kulisserna. Nog om detta - jag uppskattar ditt engagemang och ditt utförliga svar, det Àr alltid intressant att se vad andra mÀnniskor tycker. Jag tror dig. Redigerat 10 maj 2008 av funky monk
Assar Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 ... Nej, det hÀr Àr ingen moralisk frÄga, det Àr en mycket praktisk. Att försvara kopiering och gratis spridning med att 'företag manipulerar oss att köpa saker' Àr lite att idiotförklara sig sjÀlv och andra. Jag Àr inte beredd att sÀga att andra Àr dummare Àn vad jag Àr, vi har alla en möjlighet att tÀnka sjÀlva. Den som vill köpa köper, den som inte vill lÄter bli. Sen mÄ det handla om Brittney Spears musik, Gorby's piroger, H&M's klÀder eller konserverad gröt. Eller nÄt vi tycker Àr finare, bÀttre eller mer rÀtt Àn 'sÄnt dÀr skrÀp' ... Du kan naturligtvis hÀvda att kopiering och fri spridning av allt pÄ digitalt media Àr en politisk gÀrning. Men formulera det dÄ som en sÄdan. Vilken Àr den politiska agendan du argumenterar för? Vem ska jobba gratis och vem ska fÄ betalt för sitt arbete? Ska den som tillverkar fysiska saker fÄ betalt men den som tillverkar digital information arbeta gratis? För att inte tala om uppfinnare, de förlorar ju inget pÄ att andra snor deras uppfinningar, det handlar ju bara om utebliven intÀkt. Och Àr argumentet för detta Àr altruism? Jag kan se ambitionen och den goda viljan "för allas bÀsta" men inte en hÄllbar logik. Tanken hÄller för skrapning pÄ ytan lika lite som sovjetkommunismen (som ocksÄ var en god tanke). Jag har inga problem med att förstÄ tankesÀttet att det inte Àr stöld att göra en kopia. Men jag tycker vinkeln saknar pragmatik. Varför ska dÄ inte du jobba gratis nÀr du tycker andra ska göra det? Det vore ju det bÀsta för alla om vi andra slapp betala för ditt arbete. Med den logiken Àr det ocksÄ "rÀtt" att sno en bok pÄ à hlens, lÀsa den och sen lÀmna tillbaka den. Ingen har ju förlorat nÄt pÄ det ... Och skiljelinjen mellan musiken och gympaskorna Àr alltsÄ den gamla vanliga: Det Àr rÀtt att kopiera musiken eftersom det Àr lÀtt att kopiera musiken? Jag kan inte se att det första nödvÀndigtvis leder till det andra. Men berÀtta gÀrna varför.
bozar Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Ge oss fri tillgĂ„ng till billiga Diesel och Levis jeans nu!Jeans Ă€r ocksĂ„ lĂ€tta att kopiera, dock kanske det blir svĂ„rt att fĂ„ dessa gratis men... Undrar om Levis skulle anlita dyra advokater och dra en inför rĂ€tta om man kopierade nĂ„gon av deras modeller och sydde ett par egna jeans đ.
DieHard (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Ge oss fri tillgĂ„ng till billiga Diesel och Levis jeans nu!Jeans Ă€r ocksĂ„ lĂ€tta att kopiera, dock kanske det blir svĂ„rt att fĂ„ dessa gratis men... Undrar om Levis skulle anlita dyra advokater och dra en inför rĂ€tta om man kopierade nĂ„gon av deras modeller och sydde ett par egna jeans đ. Ja om du gjorde det och lade ut en bild pĂ„ det pĂ„ nĂ€tet sĂ„ skulle de lika snabbt som de kan sĂ€ga dollar höra av sig och försöka stĂ€mma dig. đ
funky monk Postat 11 maj 2008 TrÄdstartare Postat 11 maj 2008 (redigerat) Nej, det hÀr Àr ingen moralisk frÄga, det Àr en mycket praktisk. Framförallt tycker jag att det Àr en filosofisk frÄga. Det som Àr en sjÀlvklarhet för dig vad gÀller arbeta --> fÄ pengar, Àr ingen sjÀlvklarhet för mig! Det lÄter sÀkert jÀtte crazy, men ta tvÄ steg tillbaka frÄn vardagen sÄ förstÄr du sÀkert vad jag menar. Att försvara kopiering och gratis spridning med att 'företag manipulerar oss att köpa saker' Àr lite att idiotförklara sig sjÀlv och andra. Jag Àr inte beredd att sÀga att andra Àr dummare Àn vad jag Àr, vi har alla en möjlighet att tÀnka sjÀlva. Den som vill köpa köper, den som inte vill lÄter bli. Sen mÄ det handla om Brittney Spears musik, Gorby's piroger, H&M's klÀder eller konserverad gröt. Eller nÄt vi tycker Àr finare, bÀttre eller mer rÀtt Àn 'sÄnt dÀr skrÀp' ... Du underskattar verkligen reklam. Alla har vi lÀrt oss att "reklam pÄverkar". FÄ av oss Àr dock medvetna om att reklam styr ditt liv pÄ ett sÀtt som du inte kan förestÀlla dig. En vanlig svensson tar nÀstintill inga egna beslut vid inköp. Allt finns redan förprogramerat. Du kan naturligtvis hÀvda att kopiering och fri spridning av allt pÄ digitalt media Àr en politisk gÀrning. Men formulera det dÄ som en sÄdan. Vilken Àr den politiska agendan du argumenterar för? Vem ska jobba gratis och vem ska fÄ betalt för sitt arbete?Ska den som tillverkar fysiska saker fÄ betalt men den som tillverkar digital information arbeta gratis? För att inte tala om uppfinnare, de förlorar ju inget pÄ att andra snor deras uppfinningar, det handlar ju bara om utebliven intÀkt. Och Àr argumentet för detta Àr altruism? Jag kan se ambitionen och den goda viljan "för allas bÀsta" men inte en hÄllbar logik. Tanken hÄller för skrapning pÄ ytan lika lite som sovjetkommunismen (som ocksÄ var en god tanke). Nu bortser du ifrÄn det jag har skrivit om att folk ÀndÄ inte hade köpt varan! och att piratkopiering anvÀnds som ett vapen mot företaget. Min politiska agenda Àr grÀnslös och ryms inte inom nÄgon nuvarande definition. Den grundar sig pÄ logik och tankeverksamhet samt evaluering av varje enskild situation. MÄlet med min filosofi Àr att folk ska kunna ha det sÄ bra som möjligt. Jag anser att folk behöver tÀnka om nÀr det gÀller det mesta som de tar för givet. AlltifrÄn varför vi svenskar rÄkar Àlska bananer som odlas pÄ andra sidan jorden till varför fattigt folk oftare Àn andra skÄlar för kapitalet. MÄlet Àr inte altruism i sig utan snarare att ta bort pengarfixeringen som innebÀr att en mÀnniska inte gör sÄ mkt gratis lÀngre. LÄter crazy, jag vet. Men som sagt, Àr det sÄ konstigt om man tÀnker efter? Intressant att du nÀmner kommunismen. Jag anser inte att du behöver "kommunism" eller "socialism" eller whatever för att lyckas. Du kommer lÄngt med en reevaluerad logik utan bias. Jag har inga problem med att förstÄ tankesÀttet att det inte Àr stöld att göra en kopia. Men jag tycker vinkeln saknar pragmatik. Varför ska dÄ inte du jobba gratis nÀr du tycker andra ska göra det? Det vore ju det bÀsta för alla om vi andra slapp betala för ditt arbete.Med den logiken Àr det ocksÄ "rÀtt" att sno en bok pÄ à hlens, lÀsa den och sen lÀmna tillbaka den. Ingen har ju förlorat nÄt pÄ det ... Jag jobbar redan en hel del gratis. Studerar just nu, och dÀrför Àr tiden begrÀnsad, men jag gör mer Àn min del av frivilligt arbete. Dessutom Àr och kommer min musik alltid att vara gratis (fastÀn jag har investerat ca 100 000 i musiken). Och vem som helst kan titta pÄ mina mÄlningar utan betalning. Och skiljelinjen mellan musiken och gympaskorna Àr alltsÄ den gamla vanliga: Det Àr rÀtt att kopiera musiken eftersom det Àr lÀtt att kopiera musiken?Jag kan inte se att det första nödvÀndigtvis leder till det andra. Men berÀtta gÀrna varför. lÀtt = rÀtt Àr inte det jag sÀger Musik: 1) musikpris --> överpris --> Jag har inte rÄd --> Jag köper inte --> Warner tjÀnar inga pengar eller: 2) musikpris --> överpris --> Jag har inte rÄd --> Jag piratkopierar --> Warner tjÀnar inga pengar + jag fÄr tillgÄng till musiken mÄlet: 3) musikpris --> överpris --> mÄnga har inte rÄd --> mÄnga piratkopierar --> Warner sÀnker priserna till efterfrÄgad/accepterad/rimlig/realistisk/faktisk nivÄ --> mÄnga köper --> konsumenten blir inte blÄst + Warner tjÀnar pengar Gympaskor: 1) gympaskor --> bra pris --> jag köper alternativt 2) gympaskor --> överpris --> jag köper konkurrentens / köper fejkskor utomlands --> osv. Redigerat 17 maj 2008 av funky monk
Dingbats Postat 11 maj 2008 Postat 11 maj 2008 3) musikpris --> överpris --> mĂ„nga har inte rĂ„d --> mĂ„nga piratkopierar --> Warner sĂ€nker priserna till efterfrĂ„gad/accepterad/rimlig/realistisk/faktisk nivĂ„ --> mĂ„nga köper --> konsumenten blir inte blĂ„st + Warner tjĂ€nar pengar Jag kan vĂ€l tillĂ€gga hĂ€r att fildelningen knappast Ă€r ett resultat av för höga priser pĂ„ musik, utan för att det har kommit en ny smidigare teknik för att tillgodo se sig sjĂ€lv och andra med den. Ăven om skivor kostade tio spĂ€nn i butik skulle jag fortfarande fildela, helt enkelt för att det Ă€r ett smidigt sĂ€tt att skaffa musik (Ă€ven om jag naturligtvis skulle köpa mycket mer skivor ocksĂ„).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.