Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

De blandade frisk i dokumentÀren, utan större Ätskiljning:

1) Ren kopiering och spridning (utan bearbetning)

2) Kreativ anvÀndning av material för att skapa nÄgot nytt

Det var nÄgon mot slutet av programmet som sa att 56% av 'ungdomarna' anvÀnt skyddat material kreativt mot 99% som bara gjort ren nedladdning. Det var nog enda gÄngen nÄn försökte nyansera frÄgestÀllningarna. I övrigt kÀndes det som de ville motivera 1) dels med hjÀlp av 2), dels med hjÀlp av att peka pÄ affÀrsmodeller som inte hÄller lÀngre.

Jag tycker fortfarande frÄgan Àr relevant:

Vilken drivkraft finns att vara kreativ - förutom ren skapandelust - finns kvar om allt Àr gratis? Kommer det att sluta med en uppsjö av halvtaffliga produktioner som det Àr omöjligt att hitta nÄt av kvalitet i?

Kanske ligger lösningen i den dÀr upphovsrÀttsmodellen som nÄn pratade om. Hette den "Creative Commons" eller nÄt sÄnt? NÄn som vet mer om det? (jaja, det Àr vÀl bara att goggla sÄ fÄr man sÀkert 1,7 miljoner trÀffar ...)

Postat
Vilken drivkraft finns att vara kreativ - förutom ren skapandelust - finns kvar om allt Àr gratis? Kommer det att sluta med en uppsjö av halvtaffliga produktioner som det Àr omöjligt att hitta nÄt av kvalitet i?

Kanske ligger lösningen i den dÀr upphovsrÀttsmodellen som nÄn pratade om. Hette den "Creative Commons" eller nÄt sÄnt? NÄn som vet mer om det? (jaja, det Àr vÀl bara att goggla sÄ fÄr man sÀkert 1,7 miljoner trÀffar ...)

Första frÄgan sist - kÀnner du till Freesound? Ett CC-relaterat projekt med rejÀlt med luft under vingarna. Ett stort ögonblick var nÀr en sampling dÀrifrÄn krediterades i filmen "Children of Men".

"/en uppsjö av halvtaffliga produktioner/" - som i Brasilien dĂ„, menar du? 😆

Som det sades i dokumentÀren, det handlar vÀl om att hitta nya affÀrsmodeller dÄ.

Mitt största problem Ă€r att jag Ă€r konstnĂ€r, ingen jĂ€vla entreprenör! 😄

Postat (redigerat)

Enligt mig och mÄnga andra Àr det precis dÀr vi befinner oss just nu, tack vare skivbolagen.

Problemet med att diskuttera piratkopiering Àr att fenomenet Àr mÄngfacetterat och att det inte finns ett entydigt svar eller Äsikt som tÀcker alla aspekter. NÀr jag tÀnker efter kan jag komma pÄ följande argumentationsvinklar:

1) Piratkopiering bekÀmpar stora, fuskande och onda (enligt den svenska modellen för moral) företag.

2) Piratkopiering pÄverkar enskilda artister, eftersom dessa ocksÄ pÄverkas nÀr dessa företag blöder.

2b) Detta kanske Àr nödvÀndigt för att omstrukturera villkoren för artister och andra utnyttjade yrkesgrupper inom branschen mot det bÀttre.

2c) Detta kanske Àr nödvÀndigt dÀrför att majoriteten av musiken som produceras av dessa företag Àr dÄlig^1 och sÀljs endast till följd av massiv marknadsföring och hjÀrntvÀtt genom bla. radio & TV. Det hade varit intressant att leva i en vÀrld dÀr reklam inte fick förekomma och det som verkligen tilltalade folk sÄldes. Förutom att riktigt mÄnga mÀnniskor hade börjat bidra till mÀnskligheten genom att försörja sig genom konstruktiva yrken istÀllet för att producera och sÀlja en massa skit som mÀnniskor inte behöver eller vill ha, tror jag att vi hade fÄtt mer nyanserad, kreativ, billig och kvalitativ musik.

2d) fÄr vi kvalitativ och bra musik om det inte finns ett vinstintresse bakom?

3) SmÄ icke onda företag drabbas.

4) Tack vare fildelningstekniken och andra relaterade tjÀnster kan vem som helst slÄ igenom och inte bara de som Àr backade av skivbolag.

5) VÄrt musikaliska kunnande och exponering för musik ökar explosionsartat mha piratkopiering. JÀmför att köpa en skiva i mÄnaden med att ha tillgÄng till (nÀstan) all musik som produceras i vÀstvÀrlden snabbare Àn du kan lyssna pÄ den.

6) Det Àr omoraliskt att bruka en vara utan att betala för det.

6b) moral Àr en uppfinning som möjliggör kontroll av stora mÀnniskomassor. Vi Àr tÀnkande organismer som kan/borde ta beslut grundat pÄ fakta, logik och förhoppningsvis vÀlvilja gentemot andra, och inte efter moraliska principer. Det kanske Àr "bra" att "stjÀla" en vara för att dÀrigenom provokera fram en reform.

6c) Att kopiera Àr inte att stjÀla

6d) Jo, det Àr det visst. Det Àr bara en frÄga om definition.

6e) Ett företag Àr per definition amoralisk. Det ansvarar enbart inför sina Àgare och styrs av vinstintresse. Varför ska jag agera moraliskt mot ett företag?

7) Priserna pressas ner mot en rimligare nivÄ.

8) Det Àr groteskt att utlÀndska lobbyorganisationer genom hot kan fÄ lÀnder som Sverige att bryta mot sina egna lagar och vÀnda sig mot sin egen befolkning.

9) Piratkopiering driver fram nya distributionstekniker som gör det lÀttare och billigare för konsumenten att köpa musik.

10) Piratkopiering bryter ett monopol pÄ musik som obehindrat leder till ett moment 22 dÀr stora skivbolag dikterar vad du ska tycka om och lyssna pÄ och dÀr du blint följer strömmen och dÀrmed indirekt blockerar för kreativitet, kvalitet och mÄngsidighet genom denna kommersialisering av musik, samtidigt som du sponsrar de stora skivbolagens manipulation med dina egna pengar.

11) Fri information = frihet

^1: bra/dÄlig musik Àr sÄklart en frÄga om subjektiv preferens. Det ska dock uppmÀrksammas att vÄr preferens idag inte styrs av oss sjÀlva utan av det som bankas in i vÄra huvuden genom direkt och framförrallt subliminal exponering. Och dÄ Àr vÄr Äsikt inte sÄ himla subjektiv lÀngre.

Precis som en bra gitarrist vet vad som gör en bra gitarr och hur den ska lĂ„ta och kĂ€nnas och pĂ„ samma sĂ€tt som en gastronom vet vad som Ă€r speciellt och av bra kvalitet, kan man titta pĂ„ vad högt utbildade mĂ€nniskor inom musik tycker Ă€r bra och kvalitativt. Även om dessa i sin tur Ă€r inskolade i ett visst tĂ€nkande kan jag slĂ„ vad om att ytterst fĂ„ verkligen uppskattar E.M.D., Ola, Madonna eller Justin, som för övrigt toppar topplistan denna dag.

Sedan ska det sÀgas att musik inte behöver vara komplicerad och avancerad för att kunna uppskattas. Snarare tvÀrtom skulle jag vilja pÄstÄ. Men att en sÄ stor del av Sveriges befolkning rÄkar tycka om och köpa/ladda hem det som spelas i TV och radio, talar sitt tydliga sprÄk.

Med andra ord: Du tycker inte om musiken för att den Àr "bra" men för att du har hört den 17 ggr pÄ radio idag.

edit:

kÀlla: http://www.glod.com/t/Article____462.aspx

"Vad tycker artisterna?

Svenska bandet Radio Dept sĂ€ger att de har mycket av sin internationella framgĂ„ng att tacka Internet för. ”Nerladdning av lĂ„tar kanske skadar sĂ„dana som Madonna eller Metallica, de hĂ€vdar det i alla fall. Vi fĂ„r mejl frĂ„n folk pĂ„ stĂ€llen som Kina och Chile, dĂ€r vĂ„ra skivor definitivt inte har slĂ€ppts.”

114 artister skrev i vĂ„ras under ett brev dĂ€r de tycker att det Ă€r konstigt att vissa fĂ„tt för sig att det Ă€r okej att stjĂ€la frĂ„n Internet. ”Vi vill inte bli bestulna. Vi vill kunna försörja oss”, skriver artisterna. NĂ„gra av dem som skrivit pĂ„ Ă€r Alcazar, Anna Ternheim, Backyard Babies, Daniel Lindström, Lena Philipsson, Soundtrack of our Lives, Markoolio och Christian Walz.

Laleh, som slÀppte sin första skiva i maj och som spelats mycket i tv och radio, skriver pÄ sin webbplats att om man köper hennes skiva gÄr en del av pengarna till organisationer som Attac och Amnesty. Men om man absolut inte har rÄd att köpa skivan tycker hon att det okej att man laddar hem den, eftersom hon vill att sÄ mÄnga som möjligt ska fÄ höra hennes lÄtar."

Hmmm, Àr det bara jag eller Àr det generellt sÄ att BRA artister uppmuntrar eller skiter i piratkopiering och dÄliga, rika och ibland talanglösa artister alltid kritiserar privatkopiering?

Redigerat av funky monk
DieHard (oregistrerad)
Postat

Enligt mig och mÄnga andra Àr det precis dÀr vi befinner oss just nu, tack vare skivbolagen.

Problemet med att diskuttera piratkopiering Àr att fenomenet Àr mÄngfacetterat och att det inte finns ett entydigt svar eller Äsikt som tÀcker alla aspekter. NÀr jag tÀnker efter kan jag komma pÄ följande argumentationsvinklar:

1) Piratkopiering bekÀmpar stora, fuskande och onda (enligt den svenska modellen för moral) företag.

2) Piratkopiering pÄverkar enskilda artister, eftersom dessa ocksÄ pÄverkas nÀr dessa företag blöder.

2b) Detta kanske Àr nödvÀndigt för att omstrukturera villkoren för artister och andra utnyttjade yrkesgrupper inom branschen mot det bÀttre.

2c) Detta kanske Àr nödvÀndigt dÀrför att majoriteten av musiken som produceras av dessa företag Àr dÄlig^1 och sÀljs endast till följd av massiv marknadsföring och hjÀrntvÀtt genom bla. radio & TV. Det hade varit intressant att leva i en vÀrld dÀr reklam inte fick förekomma och det som verkligen tilltalade folk sÄldes. Förutom att riktigt mÄnga mÀnniskor hade börjat bidra till mÀnskligheten genom att försörja sig genom konstruktiva yrken istÀllet för att producera och sÀlja en massa skit som mÀnniskor inte behöver eller vill ha, tror jag att vi hade fÄtt mer nyanserad, kreativ, billig och kvalitativ musik.

2d) fÄr vi kvalitativ och bra musik om det inte finns ett vinstintresse bakom?

3) SmÄ icke onda företag drabbas.

4) Tack vare fildelningstekniken och andra relaterade tjÀnster kan vem som helst slÄ igenom och inte bara de som Àr backade av skivbolag.

5) VÄrt musikaliska kunnande och exponering för musik ökar explosionsartat mha piratkopiering. JÀmför att köpa en skiva i mÄnaden med att ha tillgÄng till (nÀstan) all musik som produceras i vÀstvÀrlden snabbare Àn du kan lyssna pÄ den.

6) Det Àr omoraliskt att bruka en vara utan att betala för det.

6b) moral Àr en uppfinning som möjliggör kontroll av stora mÀnniskomassor. Vi Àr tÀnkande organismer som kan/borde ta beslut grundat pÄ fakta, logik och förhoppningsvis vÀlvilja gentemot andra, och inte efter moraliska principer. Det kanske Àr "bra" att "stjÀla" en vara för att dÀrigenom provokera fram en reform.

6c) Att kopiera Àr inte att stjÀla

6d) Jo, det Àr det visst. Det Àr bara en frÄga om definition.

6e) Ett företag Àr per definition amoralisk. Det ansvarar enbart inför sina Àgare och styrs av vinstintresse. Varför ska jag agera moraliskt mot ett företag?

7) Priserna pressas ner mot en rimligare nivÄ.

8) Det Àr groteskt att utlÀndska lobbyorganisationer genom hot kan fÄ lÀnder som Sverige att bryta mot sina egna lagar och vÀnda sig mot sin egen befolkning.

9) Piratkopiering driver fram nya distributionstekniker som gör det lÀttare och billigare för konsumenten att köpa musik.

10) Piratkopiering bryter ett monopol pÄ musik som obehindrat leder till ett moment 22 dÀr stora skivbolag dikterar vad du ska tycka om och lyssna pÄ och dÀr du blint följer strömmen och dÀrmed indirekt blockerar för kreativitet, kvalitet och mÄngsidighet genom denna kommersialisering av musik, samtidigt som du sponsrar de stora skivbolagens manipulation med dina egna pengar.

11) Fri information = frihet

^1: bra/dÄlig musik Àr sÄklart en frÄga om subjektiv preferens. Det ska dock uppmÀrksammas att vÄr preferens idag inte styrs av oss sjÀlva utan av det som bankas in i vÄra huvuden genom direkt och framförrallt subliminal exponering. Och dÄ Àr vÄr Äsikt inte sÄ himla subjektiv lÀngre.

Precis som en bra gitarrist vet vad som gör en bra gitarr och hur den ska lĂ„ta och kĂ€nnas och pĂ„ samma sĂ€tt som en gastronom vet vad som Ă€r speciellt och av bra kvalitet, kan man titta pĂ„ vad högt utbildade mĂ€nniskor inom musik tycker Ă€r bra och kvalitativt. Även om dessa i sin tur Ă€r inskolade i ett visst tĂ€nkande kan jag slĂ„ vad om att ytterst fĂ„ verkligen uppskattar E.M.D., Ola, Madonna eller Justin, som för övrigt toppar topplistan denna dag.

Sedan ska det sÀgas att musik inte behöver vara komplicerad och avancerad för att kunna uppskattas. Snarare tvÀrtom skulle jag vilja pÄstÄ. Men att en sÄ stor del av Sveriges befolkning rÄkar tycka om och köpa/ladda hem det som spelas i TV och radio, talar sitt tydliga sprÄk.

Med andra ord: Du tycker inte om musiken för att den Àr "bra" men för att du har hört den 17 ggr pÄ radio idag.

Ett mycket bra inlÀgg. Hade inte kunnat göra det bÀttre sjÀlv. Som vanligt Àr allt mycket mera komplicerat Àn mÄnga svartvita inlÀgg i debatten vissa gör. Samtidigt fÄr det hÀr med att vissa sÀger fri information och tillgÄng till alla. Vissa gÄr i taket och sÀger nej, nej nej! Det Àr inte mer Àn knappt hundra Är sedan som bibliotek för alla var mÄnga vÀlbestÀllda var emot. Fri tillgÄng till information till arbetarslöddret? Aldrig! Nu kanske inte det hÀr gÄr helt att jÀmföra men samma mönster brukar upprepa sig i historien.

Postat

Mycket vÀl formulerat inlÀgg funky monk, bland det vettigaste jag lÀst i Är angÄende piratkopiering. Av de artister som öppet motsatt sig piratkopiering sÄ upplever jag en stor andel av dessa Àr dÄliga artister vilka borde drabbas hÄrdast av piratkopiering, en klÄpare som markolio som inte kan skriva vettig musik eller texter och inte egentligen kanske sjunga (min personliga uppfattning) Àr ju mindre eftertraktad som liveartist Àn dem artister som det finns en publik för som vill betala för liveframtrÀdanden, vet inte hur mycket pengar jag lagt pÄ maiden spelningar och det vÄgar jag inte heller spekulera i men kan direkt sÀga att det varit vÀrt varenda krona, för hÀlften av priset för en spelning skulle jag fÄ en skiva av markolio som förmodlingen bara skulle damma igen efter en plÄgsam lyssning.

MÄste ocksÄ tillÀgga att jag anser Lalehs respons visar att hon kommit lÀngre musikaliskt Àn nÄgon som bara bryr sig om pengar, musik ska frÀmst handla om musiken i sig, det mÄste alltid komma före pengar.

Postat
... Av de artister som öppet motsatt sig piratkopiering sÄ upplever jag en stor andel av dessa Àr dÄliga artister vilka borde drabbas hÄrdast av piratkopiering, en klÄpare som markolio som inte kan skriva vettig musik eller texter ...

Dagens argument. Men vi mÄste nog ha nÄgon form av statlig myndighet som kan avgöra Ät oss vilka av vÄra bÀstsÀljande artister som skall definieras som dÄliga. Eller sÄ petar vi in de folkligaste och / eller mest populÀra i denna kategori och sÄ sÀger vi Ät dem - ni gillas av folket och dÀrför har ni förtjÀnat att folk fÄr er musik gratis. Eller va fan vi kör pÄ som det brukar gÄ i sÄna hÀr debatter, ge fan i att ta betalt. Det Àr nya tider nu. Ni kan inte hindra. Vi vill ha allt, nu och utan att betala för det. HÄller du inte med sÄ dryp av. Och sÄ vidare... suck.

Postat (redigerat)
...Ni kan inte hindra. Vi vill ha allt, nu och utan att betala för det. HÄller du inte med sÄ dryp av. Och sÄ vidare... suck.

Detta Àr verkligen vad det handlar om för mÄnga. Du har kanske som mÄnga andra byggt upp en skivsamling under ditt liv som du trivs med och tycker ger dig det du vill ha. Samtidigt Àr du kanske nöjd med dig sjÀlv för att du har betalt dyra pengar för varenda not.

Jag dÀremot Àr inte nöjd med en skivsamling. Jag vill ha allt. Jag vill ha all tillgÄng till all infromation som mÀnskligheten har tillgÀngligt. Precis som jag tycker det Àr fruktansvÀrt att privata samlare gömmer undan historiska artefakter i sina privata samlingar eller gömmer undan konst för den delen, tycker jag att det Àr fruktansvÀrt om musik göms undan för mig. Jag kommer aldrig att ha rÄd att köpa all den musik som jag konsumerar. Det kom jag rÀtt tidigt fram till nÀr jag var 12 och delade ut reklam pÄ helgerna för att ha rÄd att köpa en skiva i mÄnaden. Utan napster hade jag aldrig hÄllt pÄ med musik idag. Det Àr mÄnga som snackar om att hemmastudion har blivit sÄ billiga. "För 10 Är sedan kostade det flera hundra tusen kronor att producera nÄgot som man kan göra hemma idag." Jag vill gÀrna tillÀgga att utan napsterrevolutionen hade denna studiorevolution aldrig Àgt rum heller! Musikskapandet hade fortsatt att gÄ i arv i familjer dÀr man skickade sina barn till kommunala musikskolor i tidig Älder och dÀr man sjÀlv skolade barnen med sina led zeppelin vinyler. Och det hade fortsatt vara monopol pÄ inspelning av musik.

Det Ă€r inte sĂ„ enkelspĂ„rigt som du framstĂ€ller det. Anta att polisvĂ€sendet i sverige hade varit korrupt, misskötte sitt jobb och utnyttjade sin maktposition. Inte f*n hade jag tvekat en sekund att göra allt för att stoppa dem. Även om mĂ„nga poliser hade blivit arbetslösa. Det Ă€r klart att skivbolagen försörjer mĂ„nga artister, men samtidigt blĂ„ser de dem pĂ„ intĂ€kter.

Har du ett hus tycker jag det Àr fel av mig att ta det. Det Àr inte moral utan min logik. Har du en kemisk formel som kan skapa guld dÀremot tycker jag att den informationen borde spridas till alla mÀnniskor.

Vidare kan jag tala om för dig att piratkopiering HAR givit anledning till mycket positivt bĂ„de för artister och konsumenter. Även om Carola och Alcazar eller för all del Cornelis har fĂ„tt mindre intĂ€ckter. Nya betalningssĂ€tt diskutteras just nu som t.ex. att du för en liten avgift fĂ„r fri tillgĂ„ng till obegrĂ€nsat nedladdning. DĂ„ slipper du betala ÖVERPRIS för musik. Det Ă€r otroligt naivt att tillĂ€mpa klassisk ekonomi pĂ„ distrubition av information eftersom information inte Ă€r en fysisk vara och kostar nĂ€stintill noll i (re)produktion. Privatkopiering har tvingat fram lösningar dĂ€r man betalar direkt till artisten och slipper den hĂ„riga, röda mellanhanden.

SÄ ja! jag vill ha allt jag kan fÄ och jag vill gÀrna betala vad jag kan och anser Àr rimligt för det. Jag kan betala artisten och Àven skivbolagen för att tÀcka deras kostnader. Dock tÀnker jag inte betala för privatjet, lyxbilar, herrgÄrdar och annat överflöd. Jag kommer att leva ca 100 Är (om demogafin fortsÀtter att utvecklas som nu) under den tiden tÀnker jag konsumera sÄ mycket information som möjligt och bli sÄ smart som möjligt. Jag tÀnker inte lÄta bli att ta för mig för att en sagofigur hotar med att brÀnna mig i eviga lÄgor. Eller för att hycklande fuskande företag tycker att det Àr "fel" av mig att fuska tillbaka. Eller för att skitartister som endast finns dÀr pga reklam, ska fÄ mindre pengar.

Hellpig, om du har lĂ€st detta sĂ„ har du sĂ€kert redan glömt det som stod i början och skummat igenom resten. Jag kĂ€nner inte dig personligen, men det Ă€r ett naturligt mĂ€nnskligt beteende. Du har kanske redan förtrĂ€ng allt ovanstĂ„ende och backat lokomotivet och Ă€r klar att köra samma strĂ€cka pĂ„ spĂ„ret igen. TĂ€nk dĂ„ pĂ„ att den hĂ€r Ă„sikten du har, inte Ă€r din egen egentligen. Det Ă€r en lĂ€ttsmĂ€lt och nedbantad version av verkligheten som har presenterats för dig av TV, tidningar, politiker och inte minst din mĂ€nnskliga omgivning. Jag kan slĂ„ vad om att majoriteten av folk med din Ă„sikt aldrig har TÄNKT IGENOM vad de tycker. De presenteras med en förklaring och köper det direkt eftersom det pĂ„ ytan verkar logiskt.

Men vi mÄste nog ha nÄgon form av statlig myndighet som kan avgöra Ät oss vilka av vÄra bÀstsÀljande artister som skall definieras som dÄliga.

Nej det mÄste vi inte, för att vi mÀnniskor har en hjÀrna och faktiskt kan tÀnka sjÀlva. Ge oss en Àrlig chans att vÀlja fritt utan manipulation sÄ ska du se att Alcazar försvinner fortare Àn du kan sÀga: "vad Àr detta för skit, och varför fÄr de mer uppmÀrksamhet Àn Hendrix eller Bach?"

mvh

Redigerat av funky monk
Postat (redigerat)

Vad Àr skillnaden mellan att ha "rÀtt" till fri tillgÄng (=gratis) till

a] musik och programvara

b] gympadojjor och jeans?

En del kallar a] för "information" men det Àr ju ÀndÄ nÄn som lagt ner möda pÄ att skapa den, precis som b]. NÄn som vill/behöver fÄ betalt för att leva.

Varför skulle a] vara gratis men inte b]?

Visserligen Àr musiken och programvarorna lÀtt kopieringsbara, men varför skulle det innebÀra att de ska vara gratis? Vad Àr det i kopieringsbarheten som leder till att "fri tillgÄng" Àr en sÄn sjÀlvklarhet?

Och gÀller det i sÄ fall allt som Àr kopieringsbart?

Intelligenta argument för en tydlig skiljelinje, tack!

EDIT: Det blev smileys av "b" + ")".

Redigerat av Assar
drloop (oregistrerad)
Postat

Ge oss fri tillgÄng till billiga Diesel och Levis jeans nu!

Jeans Àr ocksÄ lÀtta att kopiera, dock kanske det blir svÄrt att fÄ dessa gratis men...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det Àr ganska lustigt att nÀr piratkopiering diskuteras i media sÄ sitter smÄartister dÀr och gnÀller över kopiering. Senast jag sÄg var det nÄgon snubbe i Rapport som beklagade sig. Men vem fan hade hört talas om honom? Han fick lite gratisreklam sÄsom de andra smÄartisterna som gnÀllt över piratkopiering i media. Det Àr enda gÄngen de fÄr komma fram. Ingen som intervjuar de för sin musiks skull direkt. Att pÄstÄ de förlorar intÀkter p g a kopiering Àr absurd. Sen finns det stora artister som Àr för kopiering. Som sagt var det finns inga enkla svar eller lösningar. Att saker och ting kommer leda till nya sÀtt Àr uppenbart och att det kommer ta tid. Men som sagt var svartvita lösningar/svar brukar vara de sÀmsta.

Postat (redigerat)
Vad Àr skillnaden mellan att ha "rÀtt" till fri tillgÄng (=gratis) till

a] musik och programvara

b] gympadojjor och jeans?

En del kallar a] för "information" men det Àr ju ÀndÄ nÄn som lagt ner möda pÄ att skapa den, precis som b]. NÄn som vill/behöver fÄ betalt för att leva.

Varför skulle a] vara gratis men inte b]?

Visserligen Àr musiken och programvarorna lÀtt kopieringsbara, men varför skulle det innebÀra att de ska vara gratis? Vad Àr det i kopieringsbarheten som leder till att "fri tillgÄng" Àr en sÄn sjÀlvklarhet?

Och gÀller det i sÄ fall allt som Àr kopieringsbart?

Intelligenta argument för en tydlig skiljelinje, tack!

Du Àr inne pÄ argumentationsvinkel 6c & 6d (se inlÀgg ovan) och berör dÀrmed inte resten av argumenten. Betyder inte att det inte ska diskutteras men samtidigt ska man Àven ta hÀnsyn till andra effekter som piratkopiering för med sig och dessa argument och eventuella slutsatser borde vÀgas mot varandra.

ska försöka svara Àrligt pÄ a] och b]

Skillnaden pÄ fysisk material sÄsom lÀder och bomull och digital information Àr ju sjÀlvklar. Vi mÄste upp en nivÄ i diskussionen och snacka om produkter. En mÀnniska lÀgger ner tid, svett och pengar pÄ att utveckla en produkt och ska dÀrefter kompenseras. Detta Àr essensen av det du sÀger, eller?

Min instĂ€llning Ă€r varför ska denna mĂ€nniska ha ersĂ€ttning (och i mĂ„nga tillfĂ€llen en oproportionell sĂ„dan) överhuvudtaget? Är det sĂ„ sjĂ€lvklart som vi har trĂ€nats i att tĂ€nka? NĂ€r jag kopierar en produkt, blir det inga direkta materiella eller financiella förluster för mĂ€nniskan. DĂ€remot blir det indirekta förluster som förlorade intĂ€kter. Men nĂ€r man tĂ€nker efter sĂ„ kan man faktiskt inte bli av med nĂ„gonting som man inte redan har. Med andra ord hade jag inte kĂ€nt till eller köpt lĂ„ten oavsett. Resultatet hade i det fallet varit att sĂ€ljaren Ă€ndĂ„ tjĂ€nade noll och jag hade fortfarande haft kvar mina pengar. Skillnaden hade varit att jag inte hade fĂ„tt ta del av informationen/produkten. Min kunskap hade helt enkelt hamnat i ett moral-ekonomiskt-byrĂ„kratiskt kryphĂ„l och försvunnit.

Dessutom Àr effekten av att jag piratkopierar en direkt signal och attack mot ojuste företagande, dÀr jag manipuleras till att köpa nÄgot. En slags gerillakrigsföring som riktar sig mot miljardÀrer som skiter i mitt och ditt vÀlbefinnande och bara vill ha mer pengar. NÀr jag sÀger frihet = fri information menar jag inte att man ska springa ner till Ählens och sno alla böcker. Menar snarare att om en mÀnniska har satt en bok till allmÀn ÄskÄdning sÄ ska inte jag blunda och springa dÀrifrÄn sÄ fort benen bÀr bara för att Bonniers advokater sÀger det. Jag tar upp boken, lÀser den och lÀmnar tillbaka den dÀr jag hittade den. Ingen skada skedd förutom jag blir lite smartare och lite farligare för mÀnniskor med all makt och pengar.

Lika sjÀlvklart det Àr för dig att man ska ha betalt för det man gör, kan jag hÀvda att det Àr för mig att mÀnniskor bidrar till andras vÀlbefinnande driven endast av altruism. Varken jag eller du har "rÀtt" eller "fel" eftersom vi bÄda sÀtter upp vÄra egna paradigmer nÀr vi försöker bedömma en sÄdan situation. Ett annat, mer objektivt sÀtt att se pÄ det hela Àr genom handling och konsekvens. Jag bedömmer att konsekvenserna av piratkopiering Àr i det stora hela positivt för det jag vill Ästadkomma och dit jag tycker att samhÀllet ska röra sig mot. Meningen med lagar i ett (demokratiskt) samhÀlle Àr att försÀkra majoritetens vÀlbefinnande. Enligt mig Àr piratkopiering inte bara bra för mitt bÀsta utan Àven för majoritetens bÀsta. NÀr vi dÄ har lobbyorganisationer som endast representerar företagen och som dikterar vÄra lagar som vi medborgare tvingas leva efter tycker jag att varningsklockor borde ringa hos bÄde dig och mig.

vad gÀller gympaskor vill jag gÀrna citera flight of the conchords:

"They're turning kids into slaves just to make cheaper sneakers

But what's the real cost, cause the sneakers don't seem that much cheaper

Why are we still paying so much for sneakers when you got them made by little slave kids

What are your overheads?"

mvh

Redigerat av funky monk
Postat
Hellpig, om du har lÀst detta sÄ har du sÀkert redan glömt det som stod i början och skummat igenom resten. Jag kÀnner inte dig personligen, men det Àr ett naturligt mÀnnskligt beteende. Du har kanske redan förtrÀng allt ovanstÄende och backat lokomotivet och Àr klar att köra samma strÀcka pÄ spÄret igen. TÀnk dÄ pÄ att den hÀr Äsikten du har, inte Àr din egen egentligen.

Jo, det Àr den faktiskt, tro det eller ej. Jag avsÄg inte att framstÄ som en typisk bakÄtstrÀvare, jag inser att det inte Àr svart eller vitt och jag kan mÄnga olika tÀnkabara affÀrsmodeller i framtiden. Jag sÀger inte heller att piratkopiering Àr enabart av ondo eller att jag aldrig laddar ner nÄgot utan att betala för det heller. Det Àr möjligt att allting man vill ha som inte Àr fysiska produkter skall vara gratis men det Àr inte sjÀlvklart som mÄnga tror. Nu tÀnker jag inte ge mig in i denna debatt igen, den slutar aldrig nÄgonstans utan brukar bara urarta till tjöt i det oÀndliga. Jag skulle ju kunna vÀnda pÄ ditt resonemang och sÀga att din Äsikt inte Àr din utan att du bara Àr en produkt av din generation. Men det gör jag inte. Men, de som tillhandahÄller sajterna gör det sÀllan utan nÄgon vinning, det kan jag nÀstan lova dig utan att skÀmmas för det. Visst de kan ha nÄgra stackars nyttiga dÄrar som utför en del av arbetet gratis bara för fÄ bli betitlade som "admin" men jag har sett det förr och har tillrÀcklligt mycket insyn för att veta att det ofta finns pengar med bakom kulisserna. Nog om detta - jag uppskattar ditt engagemang och ditt utförliga svar, det Àr alltid intressant att se vad andra mÀnniskor tycker.

Postat (redigerat)
Jo, det Àr den faktiskt, tro det eller ej. Jag avsÄg inte att framstÄ som en typisk bakÄtstrÀvare, jag inser att det inte Àr svart eller vitt och jag kan mÄnga olika tÀnkabara affÀrsmodeller i framtiden. Jag sÀger inte heller att piratkopiering Àr enabart av ondo eller att jag aldrig laddar ner nÄgot utan att betala för det heller. Det Àr möjligt att allting man vill ha som inte Àr fysiska produkter skall vara gratis men det Àr inte sjÀlvklart som mÄnga tror. Nu tÀnker jag inte ge mig in i denna debatt igen, den slutar aldrig nÄgonstans utan brukar bara urarta till tjöt i det oÀndliga. Jag skulle ju kunna vÀnda pÄ ditt resonemang och sÀga att din Äsikt inte Àr din utan att du bara Àr en produkt av din generation. Men det gör jag inte. Men, de som tillhandahÄller sajterna gör det sÀllan utan nÄgon vinning, det kan jag nÀstan lova dig utan att skÀmmas för det. Visst de kan ha nÄgra stackars nyttiga dÄrar som utför en del av arbetet gratis bara för fÄ bli betitlade som "admin" men jag har sett det förr och har tillrÀcklligt mycket insyn för att veta att det ofta finns pengar med bakom kulisserna. Nog om detta - jag uppskattar ditt engagemang och ditt utförliga svar, det Àr alltid intressant att se vad andra mÀnniskor tycker.

Jag tror dig.

Redigerat av funky monk
Postat
...

Nej, det hÀr Àr ingen moralisk frÄga, det Àr en mycket praktisk.

Att försvara kopiering och gratis spridning med att 'företag manipulerar oss att köpa saker' Àr lite att idiotförklara sig sjÀlv och andra. Jag Àr inte beredd att sÀga att andra Àr dummare Àn vad jag Àr, vi har alla en möjlighet att tÀnka sjÀlva. Den som vill köpa köper, den som inte vill lÄter bli. Sen mÄ det handla om Brittney Spears musik, Gorby's piroger, H&M's klÀder eller konserverad gröt. Eller nÄt vi tycker Àr finare, bÀttre eller mer rÀtt Àn 'sÄnt dÀr skrÀp' ...

Du kan naturligtvis hÀvda att kopiering och fri spridning av allt pÄ digitalt media Àr en politisk gÀrning. Men formulera det dÄ som en sÄdan. Vilken Àr den politiska agendan du argumenterar för? Vem ska jobba gratis och vem ska fÄ betalt för sitt arbete?

Ska den som tillverkar fysiska saker fÄ betalt men den som tillverkar digital information arbeta gratis? För att inte tala om uppfinnare, de förlorar ju inget pÄ att andra snor deras uppfinningar, det handlar ju bara om utebliven intÀkt.

Och Àr argumentet för detta Àr altruism? Jag kan se ambitionen och den goda viljan "för allas bÀsta" men inte en hÄllbar logik. Tanken hÄller för skrapning pÄ ytan lika lite som sovjetkommunismen (som ocksÄ var en god tanke).

Jag har inga problem med att förstÄ tankesÀttet att det inte Àr stöld att göra en kopia. Men jag tycker vinkeln saknar pragmatik. Varför ska dÄ inte du jobba gratis nÀr du tycker andra ska göra det? Det vore ju det bÀsta för alla om vi andra slapp betala för ditt arbete.

Med den logiken Ă€r det ocksĂ„ "rĂ€tt" att sno en bok pĂ„ Åhlens, lĂ€sa den och sen lĂ€mna tillbaka den. Ingen har ju förlorat nĂ„t pĂ„ det ...

Och skiljelinjen mellan musiken och gympaskorna Àr alltsÄ den gamla vanliga: Det Àr rÀtt att kopiera musiken eftersom det Àr lÀtt att kopiera musiken?

Jag kan inte se att det första nödvÀndigtvis leder till det andra. Men berÀtta gÀrna varför.

Postat

Jeans Àr ocksÄ lÀtta att kopiera, dock kanske det blir svÄrt att fÄ dessa gratis men...

Undrar om Levis skulle anlita dyra advokater och dra en inför rĂ€tta om man kopierade nĂ„gon av deras modeller och sydde ett par egna jeans 😆.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Undrar om Levis skulle anlita dyra advokater och dra en inför rĂ€tta om man kopierade nĂ„gon av deras modeller och sydde ett par egna jeans 😛.

Ja om du gjorde det och lade ut en bild pĂ„ det pĂ„ nĂ€tet sĂ„ skulle de lika snabbt som de kan sĂ€ga dollar höra av sig och försöka stĂ€mma dig. 😆

Postat (redigerat)
Nej, det hÀr Àr ingen moralisk frÄga, det Àr en mycket praktisk.

Framförallt tycker jag att det Àr en filosofisk frÄga. Det som Àr en sjÀlvklarhet för dig vad gÀller arbeta --> fÄ pengar, Àr ingen sjÀlvklarhet för mig! Det lÄter sÀkert jÀtte crazy, men ta tvÄ steg tillbaka frÄn vardagen sÄ förstÄr du sÀkert vad jag menar.

Att försvara kopiering och gratis spridning med att 'företag manipulerar oss att köpa saker' Àr lite att idiotförklara sig sjÀlv och andra. Jag Àr inte beredd att sÀga att andra Àr dummare Àn vad jag Àr, vi har alla en möjlighet att tÀnka sjÀlva. Den som vill köpa köper, den som inte vill lÄter bli. Sen mÄ det handla om Brittney Spears musik, Gorby's piroger, H&M's klÀder eller konserverad gröt. Eller nÄt vi tycker Àr finare, bÀttre eller mer rÀtt Àn 'sÄnt dÀr skrÀp' ...

Du underskattar verkligen reklam. Alla har vi lÀrt oss att "reklam pÄverkar". FÄ av oss Àr dock medvetna om att reklam styr ditt liv pÄ ett sÀtt som du inte kan förestÀlla dig. En vanlig svensson tar nÀstintill inga egna beslut vid inköp. Allt finns redan förprogramerat.

Du kan naturligtvis hÀvda att kopiering och fri spridning av allt pÄ digitalt media Àr en politisk gÀrning. Men formulera det dÄ som en sÄdan. Vilken Àr den politiska agendan du argumenterar för? Vem ska jobba gratis och vem ska fÄ betalt för sitt arbete?

Ska den som tillverkar fysiska saker fÄ betalt men den som tillverkar digital information arbeta gratis? För att inte tala om uppfinnare, de förlorar ju inget pÄ att andra snor deras uppfinningar, det handlar ju bara om utebliven intÀkt.

Och Àr argumentet för detta Àr altruism? Jag kan se ambitionen och den goda viljan "för allas bÀsta" men inte en hÄllbar logik. Tanken hÄller för skrapning pÄ ytan lika lite som sovjetkommunismen (som ocksÄ var en god tanke).

Nu bortser du ifrÄn det jag har skrivit om att folk ÀndÄ inte hade köpt varan! och att piratkopiering anvÀnds som ett vapen mot företaget.

Min politiska agenda Àr grÀnslös och ryms inte inom nÄgon nuvarande definition. Den grundar sig pÄ logik och tankeverksamhet samt evaluering av varje enskild situation. MÄlet med min filosofi Àr att folk ska kunna ha det sÄ bra som möjligt. Jag anser att folk behöver tÀnka om nÀr det gÀller det mesta som de tar för givet. AlltifrÄn varför vi svenskar rÄkar Àlska bananer som odlas pÄ andra sidan jorden till varför fattigt folk oftare Àn andra skÄlar för kapitalet.

MÄlet Àr inte altruism i sig utan snarare att ta bort pengarfixeringen som innebÀr att en mÀnniska inte gör sÄ mkt gratis lÀngre. LÄter crazy, jag vet. Men som sagt, Àr det sÄ konstigt om man tÀnker efter?

Intressant att du nÀmner kommunismen. Jag anser inte att du behöver "kommunism" eller "socialism" eller whatever för att lyckas. Du kommer lÄngt med en reevaluerad logik utan bias.

Jag har inga problem med att förstÄ tankesÀttet att det inte Àr stöld att göra en kopia. Men jag tycker vinkeln saknar pragmatik. Varför ska dÄ inte du jobba gratis nÀr du tycker andra ska göra det? Det vore ju det bÀsta för alla om vi andra slapp betala för ditt arbete.

Med den logiken Ă€r det ocksĂ„ "rĂ€tt" att sno en bok pĂ„ Åhlens, lĂ€sa den och sen lĂ€mna tillbaka den. Ingen har ju förlorat nĂ„t pĂ„ det ...

Jag jobbar redan en hel del gratis. Studerar just nu, och dÀrför Àr tiden begrÀnsad, men jag gör mer Àn min del av frivilligt arbete. Dessutom Àr och kommer min musik alltid att vara gratis (fastÀn jag har investerat ca 100 000 i musiken). Och vem som helst kan titta pÄ mina mÄlningar utan betalning.

Och skiljelinjen mellan musiken och gympaskorna Àr alltsÄ den gamla vanliga: Det Àr rÀtt att kopiera musiken eftersom det Àr lÀtt att kopiera musiken?

Jag kan inte se att det första nödvÀndigtvis leder till det andra. Men berÀtta gÀrna varför.

lÀtt = rÀtt Àr inte det jag sÀger

Musik:

1) musikpris --> överpris --> Jag har inte rÄd --> Jag köper inte --> Warner tjÀnar inga pengar

eller:

2) musikpris --> överpris --> Jag har inte rÄd --> Jag piratkopierar --> Warner tjÀnar inga pengar + jag fÄr tillgÄng till musiken

mÄlet:

3) musikpris --> överpris --> mÄnga har inte rÄd --> mÄnga piratkopierar --> Warner sÀnker priserna till efterfrÄgad/accepterad/rimlig/realistisk/faktisk nivÄ --> mÄnga köper --> konsumenten blir inte blÄst + Warner tjÀnar pengar

Gympaskor:

1) gympaskor --> bra pris --> jag köper

alternativt

2) gympaskor --> överpris --> jag köper konkurrentens / köper fejkskor utomlands --> osv.

Redigerat av funky monk
Postat
3) musikpris --> överpris --> mÄnga har inte rÄd --> mÄnga piratkopierar --> Warner sÀnker priserna till efterfrÄgad/accepterad/rimlig/realistisk/faktisk nivÄ --> mÄnga köper --> konsumenten blir inte blÄst + Warner tjÀnar pengar

Jag kan vĂ€l tillĂ€gga hĂ€r att fildelningen knappast Ă€r ett resultat av för höga priser pĂ„ musik, utan för att det har kommit en ny smidigare teknik för att tillgodo se sig sjĂ€lv och andra med den. Även om skivor kostade tio spĂ€nn i butik skulle jag fortfarande fildela, helt enkelt för att det Ă€r ett smidigt sĂ€tt att skaffa musik (Ă€ven om jag naturligtvis skulle köpa mycket mer skivor ocksĂ„).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.