Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är intresserad av Digidesigns 003 Rack. Jag har några frågor om denna produkten och ljudkort i övrigt.

Det står att den har 8 analoga ingångar, Ok.

4 preamps, Ok.

Q1 Sedan finns ADAT optisk och S/PDIF, jag antar att jag får användning av dessa först när jag kompletterar (länkar ihop) med ett annat ljudkort med fler preamps / en fristående preamp, tex motu 828 eller mackie 400f ?

Q2 Sedan en fråga till, BNC word clock, vad innebär det?

Q3 Och så har jag hört att man i vissa sammanhang Sync:ar flera moduler, som Digis 192:or . Vad innebär det? Vad är det man syncar, och varför?

Hoppas det finns nån som kan besvara detta. Jag skulle inte vilja kalla mig nybörjare men detta är begrepp som jag aldrig fått användning för innan.

Mvh. Robin

Annons
Postat
Hej!

Jag är intresserad av Digidesigns 003 Rack. Jag har några frågor om denna produkten och ljudkort i övrigt.

Det står att den har 8 analoga ingångar, Ok.

4 preamps, Ok.

Q1 Sedan finns ADAT optisk och S/PDIF, jag antar att jag får användning av dessa först när jag kompletterar (länkar ihop) med ett annat ljudkort med fler preamps / en fristående preamp, tex motu 828 eller mackie 400f ?

Q3 Och så har jag hört att man i vissa sammanhang Sync:ar flera moduler, som Digis 192:or . Vad innebär det? Vad är det man syncar, och varför?

Hoppas det finns nån som kan besvara detta. Jag skulle inte vilja kalla mig nybörjare men detta är begrepp som jag aldrig fått användning för innan.

Mvh. Robin

Hej

Det stämmer att man kopplar samman olika ljudutrustningar via ADAT och spdif. ADAT ger ytterligare 8 in och Spdif 2 extra vilket i 003ans fall gör det möjligt att spela in 18 kanaler simultant. Skillnaden är dock att AD omvandlingen på de extra kanalerna äger rum i de micpreamparna/ljudkorten, inte i 003an. BNC klockan gör så att de alla samplar samtidigt och i takt, en AD-omvandalre är master, de andra slavas till mastern. Om de olika AD-omvandalrna är osynkade kan det låta illa.(Har aldrig varit med om det så jag vet inte riktigt hur det låter när det är osynkat gudskelov 😆 )

Hoppas det blev lite klarare. Är svårt att förklara så att det blir begriligt.

Postat

BNC Wordclock betyder 2 saker.. BNC är namnet på själva standarden för anslutningen.. BNC är en koaxialkontakt.. Wordclock.. Tja en masterklocka.. Nåt som andra digitala enheter kan synka mot.

Att synka.. Jo. det betyder att alla ettor och nollor gå i takt.. Att dom synkas från samma klocka så att du slipper höra fasfel och annat elände då du använder fler digisar/adats/ljudkort samtidigt. Har du aldrig gjort lumpen och lärt dig gå i takt??? Där får man minsann lära sig att hålla takten utifrån befälet (masterclock) 😑

Postat

Stämmer i stort. Via Adat kan man föra över redan digital ljudsignaler. Och då har du en extern omvandlare. De två korten du har räknat upp (828 respektive 400f) kan kanske fungera som externa omvandlare, men de är ganska dåliga som exempel eftersom de kan fungera som ensamma ljudkort. Bättre som exempel kan vara Behringer ADA8000, Mackie Onyx 800R, RME ADI 8DS och så vidare. Bland externa AD-omvandlare finns det sådana som är bättre än de inbyggda i 003R och såna som är sämre. Grovt förenklat kan man säga att man brukar få vad man betalar för. Men idag är även de billiga AD-omvandlarna (typ Behringers) fullt användbara.

S/PDIF kan överför 2 ljudkanaler.

ADAT kan överföra 8 ljudkanaler upp till 48kHz men endast fyra vid 88,2 eller 96kHz

Alla ljudkort innehåller en klock-krets som styr hur ofta man skall sampla. Typiskt ställer man in den här på 44.1 kHz, dvs samma frekvens som på en CD. Om du har ett extern AD-omvandlare så blir frekvensen inte exakt samma, utan de två korten kommer i otakt efter ett tag. När de kommer i otakt så blir det ett "hack" i ljudet, oftast ett tydligt klick. Word clock är ett av flera möjliga sätt att lösa det här på. Återkom när du har en extern AD-omvandlare så skall vi berätta hur du enklast gör.

Om man har riktigt många AD-omvandlar så är word clock det bästa sättet att synka på. Men om du bara har 003-an och en extern AD-omvandlare så fungerar det att bara ansluta ADAT. Men som sagt, den dagen den sorgen.

Se ovan. Synka syftar just till att alla omvandlarna skall gå i takt. Annars blir det klick i ljudet.

Gunnar

Postat (redigerat)

Tusen tack, detta var mer än vad jag hade hoppats på, nu förstår jag lite bättre vad det handlar om.

Anledningen till att jag har dessa funderingar är för att jag har planer på att köpa en begagnad 003 rack dels för att komma åt kvalitén för de pengarna och även för att kunna köra pro tools.

Problemet då är att jag egentligen inte nöjer mig med 8 kanaler då jag i framtiden även kommer använda min hemstudio för att lägga trummor, när vår större studio är upptagen. Då tänkte jag komplettera med en Onyx 800r för att få de där 8 extra kanalerna, som jag då verkar kunna stream:a direkt till 003:an för att i datorn då få 8+8 = 16 kanaler in.

Så om jag har förstått det rätt, så min Onyx 800r tar in signalen analogt, konverterar denna till digital signal och skickar till 003:an via ADAT. Det syncas för att jag kopplar en speciell kabel mellan dessa moduler (?) och går in i datorn som 16 kanaler.

Rätt uppfattat, eller är det något jag missuppfattat med sync:ningen ? Eller borde jag förstått det som att jag först får problem med sync vid större system / fler moduler?

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

Observera att det endast finns 4st pre-apms i 003an. Sitter i samma sitts som du.

Tusen tack, detta var mer än vad jag hade hoppats på, nu förstår jag lite bättre vad det handlar om.

Anledningen till att jag har dessa funderingar är för att jag har planer på att köpa en begagnad 003 rack dels för att komma åt kvalitén för de pengarna och även för att kunna köra pro tools.

Problemet då är att jag egentligen inte nöjer mig med 8 kanaler då jag i framtiden även kommer använda min hemstudio för att lägga trummor, när vår större studio är upptagen. Då tänkte jag komplettera med en Onyx 800r för att få de där 8 extra kanalerna, som jag då verkar kunna stream:a direkt till 003:an för att i datorn då få 8+8 = 16 kanaler in.

Så om jag har förstått det rätt, så min Onyx 800r tar in signalen analogt, konverterar denna till digital signal och skickar till 003:an via ADAT. Det syncas för att jag kopplar en speciell kabel mellan dessa moduler (?) och går in i datorn som 16 kanaler.

Rätt uppfattat, eller är det något jag missuppfattat med sync:ningen ? Eller borde jag förstått det som att jag först får problem med sync vid större system / fler moduler?

Mvh. Robin

Postat

Mvh. Robin

Nu vet jag inte hur det är med 003:an, men med min 002:a så behöver jag ingen wordclock för min ADAT. Så jag har också ställt mig funderingen när man då egentligen behöver det. Samma sak med de gamla ADAT-maskinerna. där behövde jag inte heller wordclock när jag kopplade in extern pre-amp. Det räckte med kabeln och att man bara ställde bandaren/ljudkortet som master så slavade pre-ampen fint.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.