Jump to content
Annons

Första gången live!


kristofer2000 (oregistrerad)

Recommended Posts

kristofer2000 (oregistrerad)

AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH SHIT! Har aldrig spelat live tidigare, ska stå på en scen och rappa inför en massa folk, ska bli spännande och så, tänkte bara höra lite råd från nån erfaren vad man absolute INTE ska göra, typ vända ryggen till eller nått sånt !?!?!?!?!? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säg inte att det är din första spelning.

Ha inget mellansnack om du verkligen inte vet vad du ska säga för att få igång folk. (Det kan bli tråkigt och galet)

Några korta tips från en annan "nybörjare" live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha mellansnack men kanske inte mellan varje låt. Har du nåt vettigt att säga så ska du säga det.. Tycker jag i allafall. Man har ju möjlighet att nå ut till många människor om vad man själv tycker. Det betyder inte att man ska stå och snacka om sin mamma som är sjuk eller nåt i tio minuter 😄.

Man ska aldrig säga saker som "detta är min första spelning", "jag är så nervös", "tycker ni att jag är dålig?" "publiken suger" "jag brukar inte göra detta" osv osv. Visa inte publiken att det är första spelningen eller att du är nervös, då kommer dom tro att du vet vad du gör och har gjort det många gånger... Publiken vet ju inget om dig så du kan med ditt uppträdande ge dom olika signaler som dom sen tror är sanna. ! 😛 Jag ska lira på söndag..

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha mellansnack men kanske inte mellan varje låt. Har du nåt vettigt att säga så ska du säga det.. Tycker jag i allafall. Man har ju möjlighet att nå ut till många människor om vad man själv tycker. Det betyder inte att man ska stå och snacka om sin mamma som är sjuk eller nåt i tio minuter 😛.

Man ska aldrig säga saker som "detta är min första spelning", "jag är så nervös", "tycker ni att jag är dålig?" "publiken suger" "jag brukar inte göra detta" osv osv. Visa inte publiken att det är första spelningen eller att du är nervös, då kommer dom tro att du vet vad du gör och har gjort det många gånger... Publiken vet ju inget om dig så du kan med ditt uppträdande ge dom olika signaler som dom sen tror är sanna. ! 😄 Jag ska lira på söndag..

//AEM

Bra tips Myrli.

Tänk att det bara är polare i publiken så blir det inte så nervigt.

Titta inte ner i golvet hela tiden, kanske ha blicken lite längre fram i lokalen. Fast inte på samma ställe hela tiden då..

Ögonkontakt med en nice brud kan göra att du tappar koncentrationen för några sekunder 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stått mycket på scen. Det viktigaste tycker jag är att titta på publiken och försöka få in en rytm med den. Låter flummigt, men du fattar när du står där.

Ofta har man en strålkastare i ansiktet och ser inte ett skit av publiken. Svep ändå med blicken över publiken. Försök vara närvarande liksom. Det finns inget värre än folk som inte titta ut på publiken.

Sen är det bara att köra! Nervositeten brukar försvinna efter ett litet tag.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg energi på att få schysst medhörning, finns inget värre än att bli döv på scen och tappa takt och ton. Dessutom har du schysst medhörning tycker du själv att du låter jävligt bra och blir peppad av det. Sen som dom andra säger, var en skådis, spela rollen av att det här är din ca 100:e spelning så tror både publiken och du själv det efter en stund (men undvik att överdriva: "jag är så jävla trött på att vara on the road, så gryyymt många spelningar...., fan vad skönt det ska bli med paus".... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Tips från föreläsarvärlden - ögonkontakt.

Sök då och då ögonkontakt med någon som ser snäll ut och verkligen verkar gilla det du gör. Kolla inte i ögonen - kolla i pannan. Personen ser inte det, men du slipper bli nervös av att möta en blick.

Grina inte illa när du missar något - ingen annan hör att du missar - bar du själv.

Ha roligt och gläds åt det du gör.

Lycka till//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att vara dig själv så mycket du kan. Gillar de inte dig så är det deras eget djävla fel och inte ditt.

Ge järnet 😛

Också ett jäkla bra tips. 😄

Agree!

Det håller inte i längden om man inte utgår från sig själv och hur man är.

Fast det är inte lätt att va lugn och trygg sina första gig alltså. Minns så väl mitt första nån gång på högstadiet. Var ju totalt skräckslagen och helt skakis. Nu är det tvärt om nästan. Man blir taggad och släpper loss (och spelar bättre) så fort det är live inför publik. Men det tog nog faktiskt några år för mig innan det blev så. Tror det vände när jag gick folkis och spelade inför publik minst en gång i veckan. Man får ett helt annat förhållningssätt till det då tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH SHIT! Har aldrig spelat live tidigare, ska stå på en scen och rappa inför en massa folk, ska bli spännande och så, tänkte bara höra lite råd från nån erfaren vad man absolute INTE ska göra, typ vända ryggen till eller nått sånt !?!?!?!?!? 😮

Hello!

Jag har gjort omkrink 300 spelningar där jag har rappat & kan dom flesta tricken.

Var är det? Vad är det för publik? Vad är det för låt?

Det viktigaste när det gtäller just att rappa live är att ta det lungt så du inte blir anfådd. Lyssna noga på dig själv i medlyssningen & säg till ljudsnubben att du vill ha mycket av din mic i medlyssningen. Det srörsta felet orutinerade rappare gör live är att dom tror att dom inte hörs ut för att dom inte hör sig själva ordentligt, dett aresulterar i att rapparen skriker i micen. Det låter förjävligt & jag vågar påstå att 90% av alla svenska rappare gör just det felet.

Kom gärna med mer info om giget så ska jag ge ovärdelig coaching!

Link to comment
Dela på andra sajter

AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH SHIT! Har aldrig spelat live tidigare, ska stå på en scen och rappa inför en massa folk, ska bli spännande och så, tänkte bara höra lite råd från nån erfaren vad man absolute INTE ska göra, typ vända ryggen till eller nått sånt !?!?!?!?!? 😮

En sak du absolut inte får göra är att slå sönder en massa utrustning.

Det är faktiskt nån stackare som äger dom prylarna du använder.

Själv så fick jag en splitter ny sm58 sönderslagen så sent som i lördags då nån amatörmusiker fick för sig att snurra den i sladden och sedan kasta den med full kraft rakt i golvet.

Gissa hur glad man blir över sånt 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH SHIT! Har aldrig spelat live tidigare, ska stå på en scen och rappa inför en massa folk,  ska bli spännande och så, tänkte bara höra lite råd från nån erfaren vad man absolute INTE ska göra, typ vända ryggen till eller nått sånt !?!?!?!?!?  😮

En sak du absolut inte får göra är att slå sönder en massa utrustning.

Det är faktiskt nån stackare som äger dom prylarna du använder.

Själv så fick jag en splitter ny sm58 sönderslagen så sent som i lördags då nån amatörmusiker fick för sig att snurra den i sladden och sedan kasta den med full kraft rakt i golvet.

Gissa hur glad man blir över sånt 😮

Lugn.

Han är inte Bob Hund.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
kristofer2000 (oregistrerad)

ville bara säga tack för alla svar 😆 lämna rapport kommer jag def att göra (om jag kommer ihåg nått!) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ögonkontakt med en nice brud kan göra att du tappar koncentrationen för några sekunder  😛

Det där med snygg brud har jag faktiskt råkat ut för 🙂

Det var 3-4 spelningen i mitt liv och vid scenkanten står en söt tjej och tittar upp mot mig med tindrande ögon... Jag spelade självklart fel ett par ackord i följd och då blir man ju ännu mer nervös!

Var förberedd. Är man inte det kan man bli nervös i onödan och då gör man lättare ett misstag som man sedan blir ännu mer nervös över. En ond (🙂) cirkel alltså!

EDIT: Stavfel...

Redigerat av Påsen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...