Jump to content
Annons

ESI Juli@ hjälp! omformatering!


EkenMusiX

Recommended Posts

Tjena gajjs!

Det är såhär att jag idag formaterade om datorn. Jag har ett ESI Juli@ ljudkort som tidigare fungerat bra.

Nu är problemet det att datorn inte hittar mitt ESI Juli@ ljudkort, som jag kan tänka mig har att göra med att inga drivrutiner är installerade? eller ska man ta ut kortet ur PCI porten och sätta in det igen?

Ni som använder ESI Juli@, hur får ni in drivrutinerna samt KONTROLLPANELEN för ljudkortet?

Jag har nämnligen tappat bort den cdn.. och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Jag har laddat hem diverse olika drivrutiner från deras hemsida, men inget program (kontrollpanel) startas även fast jag dubbelklickar på JulaPAN filen som verkar finnas i varje drivrutinuppdatering. Jag ställer en fråga till er som har ESI skivan, Innehåller CDn andra saker än dessa uppdateringar som finns på ESIs hemsida? i så fall vilka? och var kan jag få tag i dem?

Hjälp mig kära musikanter! 🥰

Jag vill ha mitt ljud!

Tack på förhand!

//Eken

Redigerat av EkenMusiX
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
XP? Har du SP2?

ja 🥰 det står i installationsguiden att maskinvaran ska uppmärksammas av datorn, och det gör den inte.

Innan jag formaterade datorn använde jag ju ljudkortet flitigt och fint, kom bara inte ihåg hur det var jag gjorde 😄

Redigerat av EkenMusiX
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Juli själv men vissa kort vill ha drivrutinen installerad innan man trycker in kortet (t ex UAD-1). Prova att avinstallera alla drivrutiner, stäng av och plocka ut kortet, installera senaste drivrutinen, stäng av och tryck in kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Juli själv men vissa kort vill ha drivrutinen installerad innan man trycker in kortet (t ex UAD-1). Prova att avinstallera alla drivrutiner, stäng av och plocka ut kortet, installera senaste drivrutinen, stäng av och tryck in kortet.

tack 🥰 ska testas!

fortsätt bomba mig med förslag gott folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit på grejen 🥰 vi gör såhär helt enkelt:

Ni som har CDn, någon av er får hemskt gärna lägga upp alla filer som finns på CDn på exempelvis www.speedyshare.com

så blir det här jättebra 😄

gör't! ;D

tack på förhand igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Juli själv...

men det spelar väl ingen roll? om du har själva ljudkortet eller inte? du får gärna prova att ladda hem de senaste drivrutinerna

och kolla om du får igång JulaPAN.exe, annars får jag väl ta och testa att bränna dem kanske 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Juli själv...

men det spelar väl ingen roll? om du har själva ljudkortet eller inte? du får gärna prova att ladda hem de senaste drivrutinerna

och kolla om du får igång JulaPAN.exe, annars får jag väl ta och testa att bränna dem kanske 🙂

Vill inte installera massa onödigt på burken (tror heller inte att det funkar utan kortet). Att bränna dem på CD gör ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste bara tacka dig gilbert för att du engagerar dig så starkt! 🙂

är du helsäker på att det inte gör någon som helst skillnad vid bränning?

OM det gör någon skillnad så blir jag MYCKET förvånad…

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Går allt vägen enligt manualen när du installerar (speciellt sid 20)?

Det här är ett långskott men; prova att avaktivera DEPn i Windows (Data Execution Prevention), System – Advanced – Performance - Data Execution Prevention. Hitta ”JulaPAN.exe” och ställ den som undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går allt vägen enligt manualen när du installerar (speciellt sid 20)?

Det här är ett långskott men; prova att avaktivera DEPn i Windows (Data Execution Prevention), System – Advanced – Performance - Data Execution Prevention. Hitta ”JulaPAN.exe” och ställ den som undantag.

okej 🙂 tack, ska testa! ska kolla din belysning i manualen också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Avinstallera allt du hittills installerat(drivruter, program).

Sätt i kort(redan gjort misstänker jag)

Ladda ner senaste drivrutinerna från ESI's sida.

Packa upp filen nånstans.

Vid nästa uppstart borde datorn säga att du har oidentifierad maskinvara.

Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna. Borde fungera nu.

Om inte windows säger till om oidentifierad maskinvara gör du så här. Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken. Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter. Högerklicka frågetecknet och välj installera/uppdatera drivrutin. Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna.

Skit samma om du har skiva. Julapan.exe skall du inte köra. Den kommer lägga sig i autostarten automatiskt i samband med att drivrutinerna installeras.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Avinstallera allt du hittills installerat(drivruter, program).

Sätt i kort(redan gjort misstänker jag)

Ladda ner senaste drivrutinerna från ESI's sida.

Packa upp filen nånstans.

Vid nästa uppstart borde datorn säga att du har oidentifierad maskinvara.

Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna. Borde fungera nu.

Om inte windows säger till om oidentifierad maskinvara gör du så här. Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken. Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter. Högerklicka frågetecknet och välj installera/uppdatera drivrutin. Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna.

Skit samma om du har skiva. Julapan.exe skall du inte köra. Den kommer lägga sig i autostarten automatiskt i samband med att drivrutinerna installeras.

Shysst! 🙂

Att oidentifierad maskinvara ska komma upp, det är det jag hoppas händer, men icke sa nicke..

"Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken" definiera PCI. Ska det stå PCI som titel?

"Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter."

dessa finns:

Ljud-CODEC

Mediekontrollenheter

Video-CODEC

Äldre ljuddrivrutiner

Äldre videoinspelningsenheter

what to doooh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avinstallera allt du hittills installerat(drivruter, program).

Sätt i kort(redan gjort misstänker jag)

Ladda ner senaste drivrutinerna från ESI's sida.

Packa upp filen nånstans.

Vid nästa uppstart borde datorn säga att du har oidentifierad maskinvara.

Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna. Borde fungera nu.

Om inte windows säger till om oidentifierad maskinvara gör du så här. Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken. Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter. Högerklicka frågetecknet och välj installera/uppdatera drivrutin. Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna.

Skit samma om du har skiva. Julapan.exe skall du inte köra. Den kommer lägga sig i autostarten automatiskt i samband med att drivrutinerna installeras.

Shysst! 🙂

Att oidentifierad maskinvara ska komma upp, det är det jag hoppas händer, men icke sa nicke..

"Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken" definiera PCI. Ska det stå PCI som titel?

"Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter."

dessa finns:

Ljud-CODEC

Mediekontrollenheter

Video-CODEC

Äldre ljuddrivrutiner

Äldre videoinspelningsenheter

what to doooh?

Åter igen; Manualen sid 20. Om detta inte dyker upp eller heller inte en okänd enhet, så är risken stor att ljudkortet är trasigt. Prova att byta PCI-plats och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avinstallera allt du hittills installerat(drivruter, program).

Sätt i kort(redan gjort misstänker jag)

Ladda ner senaste drivrutinerna från ESI's sida.

Packa upp filen nånstans.

Vid nästa uppstart borde datorn säga att du har oidentifierad maskinvara.

Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna. Borde fungera nu.

Om inte windows säger till om oidentifierad maskinvara gör du så här. Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken. Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter. Högerklicka frågetecknet och välj installera/uppdatera drivrutin. Välj att windows inte skall ansluta till internet. Sen att du vill installera från speciell plats. Välj den plats där du sparat filerna.

Skit samma om du har skiva. Julapan.exe skall du inte köra. Den kommer lägga sig i autostarten automatiskt i samband med att drivrutinerna installeras.

Shysst! 😉

Att oidentifierad maskinvara ska komma upp, det är det jag hoppas händer, men icke sa nicke..

"Kontrollpanelen-System-Maskinvara-Enhetshanteraren. Där borde finnas nåt pci-device med frågetecken" definiera PCI. Ska det stå PCI som titel?

"Om inte så kolla även om det finns några konstigheter vid ljud,video & spelenheter."

dessa finns:

Ljud-CODEC

Mediekontrollenheter

Video-CODEC

Äldre ljuddrivrutiner

Äldre videoinspelningsenheter

what to doooh?

GÖTT! JAG HAR LJUD, tack så hemskt mycket! 🙂 tack gilbert och BozoB ni är och förblir KUNGAR! 😆

SHÖÖSST!

//Eken

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... kommer inte riktigt ihåg vad den brukar heta. Kanske bara "(oidentifierad) PCI-device". isf ligger den längst upp..

Annars kan den ligga i ljud, video... Då heter den något som ljudstyrenhet för mulimedia, typ... och har ett fråge eller utropsteckenöver sig för att signalera att drivruten inte finns där eller är kass..

Om du inte hittar något där där vetifasen vad som har hänt.

Har du vart i BIOS och pillat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...