Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och spanar lite sköna wikipedialänkar. T ex den här:

Pedal point

Kan någon musikalisk snubbe eller snubba förklara med några ackord och en baston hur man egentligen gör en "pedal point"?

Annons
Postat
Sitter och spanar lite sköna wikipedialänkar. T ex den här:

Pedal point

Kan någon musikalisk snubbe eller snubba förklara med några ackord och en baston hur man egentligen gör en "pedal point"?

Det är en bordun-ton. Enklast: håll ner kvintet typ ett G (i basen) och spela (ackord) C, F, G , Fdim, C hela tiden med G i basen.

Ex: pedal.png

Postat

Men det står ju att tonen man spelar inte ska ingå i ackorden. Eller har jag missuppfattat?

Postat
Men det står ju att tonen man spelar inte ska ingå i ackorden. Eller har jag missuppfattat?

det står att det ska vara en rörelse från konsonans -> dissonans -> konsonans

dvs.

i ackord -> ej i ack -> i ack

Postat

Det blir ju ett ackord/en modalitet hur man än gör..

Ett Db/G ger ju en fantastiskt skön dominantisk klang i vissa sammanhang t ex.

Grejen är väl att man kanske inte ska tänka ackord när man skriver sånt här utan mer hur voicingen rör sig. Etablerar man en bordunton är det "lättare" att glida ifrån en fast modalitet utan att det låter konstigt. Även ett bra knep för snygga tonartsbyten om basisten hittar en gemensam ton mellan modaliteterna.

Postat (redigerat)

Pedal point är en gammal orgel speltekniks "pryl", dvs där man skulle improvisera en kadens (som utvecklades till slutkadensen i solokonserter) över en nertryckt pedal. Var då uttrycket Pedal to the metal kom i vardande. (nåja . . . 😉

Regeln säger att man inte får dubbla tersen, så om bastonen blir en ters så tar man bort den ur ackordet. Vanligast var att man lirade skalor, arpeggios, etc ovanpå Den Liggande Bastonen.

Ett exempel på nutida använding av PEdalPoInt är introt och delar av första versen i The Hives Walk Idiot, Walk. (i o f s så hålls inte bastonen utan spelas rytmiskt, men f-n bryr sig. 😐 det svänger!

Redigerat av chrisB
  • 3 månader senare...
pf_noname (oregistrerad)
Postat
Det blir ju ett ackord/en modalitet hur man än gör..

Ett Db/G ger ju en fantastiskt skön dominantisk klang i vissa sammanhang t ex.

Grejen är väl att man kanske inte ska tänka ackord när man skriver sånt här utan mer hur voicingen rör sig. Etablerar man en bordunton är det "lättare" att glida ifrån en fast modalitet utan att det låter konstigt. Även ett bra knep för snygga tonartsbyten om basisten hittar en gemensam ton mellan modaliteterna.

Jag gillar tonartsbyten. Och visst har man suttit där och känt att ett visst tonartsbyte kan bli jäkligt bra, men att man bara inte får till det rent flytmässigt i mixen. Därför låter ditt basisttips väldigt intressant, men jag fattar inte vad du menar med "fast modalitet". Googlar jag på det så kammar jag noll förutom ditt inlägg. Menar du att fast modalitet är samma som en komposition utan tonartsbyte?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.