Jump to content
Annons

Problem med samplerateinställning i cubase

FlyRider

Recommended Posts

När jag öppnar ett av mina projekt som kör på 48 kH i cubase efter att ha startat upp det så får jag medelandet:

"Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclock being set to external sync"

Enda sättet jag hittat att få rätt samplerate är att ställa om clocksource till s/pdif i ljudkortspanelen, ändra samplerate och sedan ställa tillbaks till internal sampleclock. Problemet är då att cubase slutat att ta emot midi från ingången, så jag blir tvungen att starta om programmet, och så är den onda cirkeln sluten. Jag måste kunna spela in midi i detta projekt, så jag vet inte vad jag skall göra :-(

Någon som varit med om samma problem och har en lösning?

Annons
eh, glömde fråga vilken plattform du kör.

har läst manualen för firebox.

på pc verkar det ju som att det ska gå att ända samplerate manuellt innan du startar upp cubase.

Jag kör windows xp. Jo det skall ju gå, men det ställer automatiskt in 44.1 när varje gång jag öppnar projektet första gången efter att ha startat cubase, fastän jag sparat den i 48.

Mina andra projekt fungerar ju.

på pc verkar det ju som att det ska gå att ända samplerate manuellt innan du startar upp cubase.

Jag kör windows xp. Jo det skall ju gå, men det ställer automatiskt in 44.1 när varje gång jag öppnar projektet första gången efter att ha startat cubase, fastän jag sparat den i 48.

Kan det vara så att Cubase inte är ställt på internal clock, eller kanske ska vara external om du vill att cubase ska följa en annan klocka? Kan inte Cubase så jag bara säger allmänt. Vet inte om detta finns i Cubase, men det bör det göra. Låter som en inställning iaf.

Kan det vara så att Cubase inte är ställt på internal clock, eller kanske ska vara external om du vill att cubase ska följa en annan klocka? Kan inte Cubase så jag bara säger allmänt. Vet inte om detta finns i Cubase, men det bör det göra. Låter som en inställning iaf.

Bra tanke. Jag kollade det ock hittade inställningen clock source i cubase, men den var gråmarkerad och gick inte att ändra. Hm. Skumt.

jaha, då ska vi se... *knäcker med knogarna*

jag får den här situationen när jag startar cubase med något annat program igång som använder ljud, mediaspelare eller ljudeditor. samplerate är då låst till värdet det programmet använder. jag måste stänga ner programmet och starta om cubase.

om du använder varningljud etc. i operativsystemet, deaktivera dessa (välj "no sound" scheme) via kontrollpanelen för säkerhets skull.

när du startar cubase, är det inställt så att det öppnar ett default-projekt (med annan samplerate) automatiskt? det *borde* inte vara något problem, men eliminera den felmöjligheten genom att öppna cubase direkt via 48-kHz-projektet: alltså dubbelklicka på den filen och vid behov associera filtypen (cpr) till cubase.

det där varningsmeddelandet ("Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclock being set to external sync") är lite missvisande.

Det är ju så det "ska" vara - ljudkortet SKA i de allra flesta fall styra sampleklockan - om man inte använder adats eller så.

Vad meddelandet alltså innebär i praktiken är att cubase inte lyckats övertala kortet att byta samplingsfrekvens.

Använder du Cubase SX? PÅ Device setup-panelen, under drop-downlistan där du väljer ASIO-drivrutin (, avmarkera "release asio driver in background".

och måste fråga - det är väl firebox asio el. dyl som är aktiv, och inte t.ex. "ASIO Multimedia driver" eller "ASIO Full Duplex driver"?

hur/när skapade du 48kHz-projekten?

alldeles för många okända parametrar. knepigt ju.