Jump to content
Annons

inspeling med elgitarr


bonniekiller

Recommended Posts

jag har spelat gitarr i ett bra tag nu och vill spela in lite material. vad är det man behöver om man vill spela in lite rock/metal riff med t. ex två gitarrer, läste lite på forumet och där står det att man kan använda olika mickar o div. kan någon ge ett bra förslag om vad man ska använda och som inte kostar skjortan 😄

vi har två gitarrer, två förstärkare, o effektpedaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

förstärkarna är peavey rage 158 och bandit 2, har en digitech rp 100 effekt, är är ute efter att spela allt från rock till metal.

om jag köper en Shure SM57 behöver jag köpa nytt ljudkort till datorn eller nåt sådant? blir inspelningen hyfsad när jag spelar ex metal/hårdrock?

tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

förstärkarna är peavey rage 158 och bandit 2, har en digitech rp 100 effekt, är är ute efter att spela allt från rock till metal.

om jag köper en Shure SM57 behöver jag köpa nytt ljudkort till datorn eller nåt sådant? blir inspelningen hyfsad när jag spelar ex metal/hårdrock?

tacksam för svar

Rage 158 är en liten kombo med alldeles för liten högtalare, den kommer att ha svårt att återge basen och antagligen drunkna i mixer. Banditen borde dock ge ett hyffsat resultat då den i alla fall har en 12:a. Angående ljudkort skulle jag inte rekommendera ett externt om du inte måste ha det då interna ljudkort alltid ger lägre latency. Dessutom är separata preamps betydligt bättre än dem som sitter i ljudkorten så tillsammans med sm57:an skulle jag köpa ett m-audio 2496, finns begagnat för en 500 spänn, och en billig mickpreamp, dock inte värsta bottenskiktet (Behringer), ART är bra liksom studioprojects om du har lite större budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är i exakt samma sits!, 😉 undrar också det om externa ljudkort, och vad för program man ska ha i datorn

Har du pci platser så är ett internt kort bättre med separat preamp, program brukar följa med ljudkorten och de duger länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...