Jump to content
Annons

Barathrum (oregistrerad)

Recommended Posts

Barathrum (oregistrerad)

Undrar över lite saker angående gitarrdist. Är själv inte gitarrist så jag kan inte så mycket om olika gitarrprylar. Men vad behöver man för grejer för att få till riktigt ont och mörkt black metal-dist? I stil med t.ex. "1349 - Pitch Black".

Om någon vet hur man får lite mindre extremt dist som t.ex. i "Satyricon - Mother North" välkomnas info om det också.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Barathrum (oregistrerad)

Aha, okej! 😉 Tyvärr har nog inte min gitarrist råd med PodXT :rolleyes: Tror du man kan återge distet på något annat sätt, med rätt inställningar eller något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fetdist är det sista superlativet jag skulle använda för gitarrerna på 1349 skivan...

Det låter ungefär som en gitarr line:ad genom en distpedal rätt in i mixern.

Sen kanske jag håller med om att det är genialt eftersom ljudet ger mycket av stämningen på skivan.

Och vad gäller satyricon så har jag ingen aning om vad Satyr har för utrustning, men det känns ändå som han utgår från samma ljud-ideal på alla skivor. Vilket är coolt för det låter inte som allt annat + att det passar deras musik grymt bra.

Det är ju absolut inte det B-stämda-rectifyer-tjockbotten-ljudet man tänker på när man säger "fet-dist".

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Tobbe

Okej, får prova, tack för tipset.

Wintermute

Ok hehe, jag kan nästan inget om gitarrer så du har säkert rätt 🙂

Jo, håller med.

Hmm okej, hittade inget om det på satyricon.no. När jag skrev "fetdist" tänkte jag på 1349, lite missvisande rubrik för Satyriconsoundet.

Rockfart

Okej, önskar jag hade råd bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

De flesta använder distpedaler av typ Dod Deathmetal, Digitech Deathmetal, Boss metalnågonting.

Själv tror jag på en digitech med en trasig transistorstärkare, först inspelat på kasett sen på en gammal dator och sist via ett trasigt mixerbord in i en mp3spelare. det gäller att göra allt för att förstöra signalen om ni vill ha en riktigt "ond" dist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu. Testa att micka olika positioner. Vad har du för prylar, förstärkare, mickar och gitarr framförallt?

lyssna på hur mitt sound på guran låter. Om det är något som passar dig så skicka ett PM så ska jag förklara lite närmre.

Lyssna här

MVH//Kenny

Shit vad gött det lät Kenny, vad har du för grejor

är det uppmickad eller Poden som låter så

och flinka fingrar du har oxå, kan man få börja

på en gittarkurs hoss dig 😉 .

"Barathrum"

Prova med lite olika Chorus-inställningar

det kan feta upp ljudet lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu. Testa att micka olika positioner. Vad har du för prylar, förstärkare, mickar och gitarr framförallt?

lyssna på hur mitt sound på guran låter. Om det är något som passar dig så skicka ett PM så ska jag förklara lite närmre.

Lyssna här

MVH//Kenny

Shit vad gött det lät Kenny, vad har du för grejor

är det uppmickad eller Poden som låter så

och flinka fingrar du har oxå, kan man få börja

på en gittarkurs hoss dig 🙂 .

"Barathrum"

Prova med lite olika Chorus-inställningar

det kan feta upp ljudet lite.

Man tackar och bockar =). Kul att höra =).

Nej nej ingen POD här inte. Sånt är ju inte kul 😉. Det blir mycket roligare om man mickar och skruvar fram "sitt" ljud.

Jag använder mig enbart av en st SM57. Placerar den rakt emot konen "on axis" och krämar på lite på förstärkaren. Sänk basen och höjj mellanregister och diskant på förstärkaren en aning. Dubba 3 grr varav 2 gitarrer är utpanorerade fullt i höger resp vänster. Och behåll den sista i mitten. Den i mitten drar du ner mellanregister och disktan på för att fånga upp ett djup i helhet. Och till sist så komprimerar du varje gitarr för sig ganska hårt och en lo-cut så man särar på gitarr och bas relativt tydligt.

Min utrustning för övrigt är en Marshall Valvestate VS100 (combo för ungefär 3000 kr beg), en Ibanez Iceman (4500 kr ny).

MVH//Kenny =)

Edit: Ett pinsamt stavfel 😛

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa, ska köpa mig en SM57 mic och testa mig fram,

jag lianar nu med min JMP-1 men får inte den sound jag vill ha,

vill ha soundet från min 2x12 låda. SM57 är väl dynamisk mic.

Tack för tipset Kenny 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp den är dynamisk. Och den är riktad som in åt tusan så du kan hitta väldigt många sköna ställen att placera micken på (det kan misstolkas). En SM57 var klart mitt bästa köp någonsin. Jag har haft mycket nytta av den. Kostar 995:- på börsen tror jag.

Varsågod =).

Edit: Jag borde ta en "lär dig stava" kurs någonstans.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du köper en VS30 istället för den större VS100.

Varför? Jo för att du får fram en skönare och "bitigare" dist när rören i förstärkaren får arbeta ordentligt. Bättre att pressa en 30W istället för att ha mesvolym på en 100W 😉😛

Såg en begagnad Marshall VS30 på blocket för 1800 🙂

Micka upp med en SM57:a en bit ut mot konens kant och sätt en stormembranare mitt framför konen (se upp för fasfel) och blanda dom signalerna i mixen.

SM57:an bidrar med sitt bett i mellanregisteret medans stormembranaren får ta hand om den låga botten och den fylliga diskanten. Sen Dubbar du precis som Kenny skrivit och vips så kan du få det att låta ruggigt fett!

Ifall du har en bra gitarr dvs 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...