Jump to content
Annons

Hur dålig latency har egentligen USB-ljudkort?


Lindfors

Recommended Posts

Är sugen på att köpa ett USB-ljudkort till min bärbara dator, gärna strömmatat via USB för att göra det smidigare att ta med sig.

Hur dålig blir latencyn egentligen? Tycker alla på forumet förepråkar firewire konstant pga att USB har sån outhärdlig latency.

Jag kommer att använda en klaviatur och spela in mycket med VST-instrument. Dock så använder jag inte så fruktansvärt många olika instrument åt gången.

Är detta helt otänkbart på ett USB kort? Vill ju inte märka av någon latency när jag sitter och klinkar piano.

Har tidigare suttit på både soundblaster live och audigy, som båda funkat perfekt för mitt ändamål.

Tycker att det är sjukt dåligt om utvecklingen inte ens kommit ikapp dessa.

Anledningen till att jag vill undvika firewire är att jag har en 4-pinnars(den som alltid blir glapp) kontakt, och folk jag känner har haft problem med nätbrum från externa nätdelar till firewire ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är uthärdligt eller ej är helt upp till hur känslig du är för latency, du kommer inte kunna komma så lågt som med firewire men kanske till en nivå som går att spela in på utan allt för många effekter. Vi spelade senast in sång med 18ms latency med ett firewirekort och det blev tydligt att den alltid kom lite efter de andra instrumenten. Har du en massa vst intrument som är igång samtidigt som du spelar in så kommer du behöva ganska hög latency för att slippa puffar och "dropouts" som du kanske får korrigera med att klippa och flytta lite mer i spåret för att få det tight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju inget vidare, samtidigt så verkar det vara kinkigt med tillverkare av firewire kretsen. Trött jag blir på att allt ska jävlas.

Var sugen på ett EMU 0404, eller deras kommande Tracker Pre, eftersom jag inte behöver MIDI och alla saker som 0404 har.

Någon som har 0404 USB versionen och testat lite VST-instrument med klaviatur?

Vet att det finns extremt mycket skrivet om 0404 på forumet, men tycker det mest är problem.. och ingen som skrivit direkt något om latencyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju inget vidare, samtidigt så verkar det vara kinkigt med tillverkare av firewire kretsen. Trött jag blir på att allt ska jävlas.

Var sugen på ett EMU 0404, eller deras kommande Tracker Pre, eftersom jag inte behöver MIDI och alla saker som 0404 har.

Någon som har 0404 USB versionen och testat lite VST-instrument med klaviatur?

Vet att det finns extremt mycket skrivet om 0404 på forumet, men tycker det mest är problem.. och ingen som skrivit direkt något om latencyn.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=50095

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget generellt problem med USB-ljudkort. Det är i så fall en kombination av dåliga drivrutiner, kompatibilitet mellan USB-kretsar och att man har massa annat "jox" på USB-bussen.

Ju mer du belastar datorn desto värre blir det, men det gäller ju även för firewire (som dock klarar prioriteringen av ljuddatat bättre). Själv spelar jag alltid in i rena projekt (d.v.s. utan massa pluggar).

Skall du bara klinka lite piano lär du inte få några problem. Pratar vi multikanal inspelning så skulle jag hellre köra firewire men det finns många bra USB-ljudkort också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...