Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle vilja spela in från mitt digitalpiano Yamaha P85 in i Cubase LE.

Jag vet att midi bara är signaler som säger vilka toner en vst-plug ska spela up.

Men jag skulle vilja spela in själva ljudet från pianot om det går via midiutgången in i mitt ljudkort EMU 0404 Usb och in i cubaseLE någon som vet om det går eller om man måste använda en instrumentplugg?

Mvh Reine

Annons
Postat

Ur midi kommer bara styrsignaler. De kan du spela in och sen köra in i någon plugg som skapar ljud.

Alternativ är att ta ljudsignalen från pianot och spela in direkt. Finns det inte någon ljud utgång från pianot? Alternativt kan du nog få en bra signal med en kabel kopplad i hörlursutgången - signalen är linje-nivå och borde passa rakt in i ljudkortet. Stereo är den också. Fixa en kabel hos Clas Ohlsson. Stäng av fantom-matningen på ljudkortet.

G.

Postat
Ur midi kommer bara styrsignaler. De kan du spela in och sen köra in i någon plugg som skapar ljud.

Alternativ är att ta ljudsignalen från pianot och spela in direkt. Finns det inte någon ljud utgång från pianot? Alternativt kan du nog få en bra signal med en kabel kopplad i hörlursutgången - signalen är linje-nivå och borde passa rakt in i ljudkortet. Stereo är den också. Fixa en kabel hos Clas Ohlsson. Stäng av fantom-matningen på ljudkortet.

G.

Jo det finns bara Midi in/ut och sen är det bara hörlursutgången, det var det jag misstänkte att man inte kunde få ut ljudet från midi, men då kanske man kan hitta någon bra flygelsamping som låter bra.

Jo jag har testat och köra in det via hörlurs utgången in i ljudkoret och det fungerar okej, men ville bara ha det bekräftat att det inte gick via midi.

Tackar för infon!

//Reine

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.