Jump to content
Annons

Roland TD-3KW, ett värt köp?


Marww

Recommended Posts

Hej!

Jag är, liksom många andra väldig sugen på att köpa digitaltrummset, trots att jag inte spelar trummor.

Jag har funderat på att köpa en Roland TD-3KW, då jag har hört att den ska vara väldigt bra för sitt pris (något över 9000 kr).

Eftersom jag egentligen är gitarrist så vet jag knappt någonting om digitala trummset. Därför förstår jag inte heller riktigt den stora skillnaden mellan Rolands dyra, men bra trummset, och billigare varianter som DTXplorer osv.

Är det onödigt för mig att köpa ett sånt dyrt trummset, eller är det värt?

PS.

Jag kan tyvärr inte skaffa ett "vanligt" trummset, det skulle låta för mycket. Så alla trummisar där ute som är negativa mot digitaltrummor, tyvärr.. Jag har inget annat val 😉

Tack på förhand! 🙂

// Marww

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker att Roland TD-3 är det billigaste setet som faktiskt fungerar riktigt bra, förmodligen det mest prisvärda som går att köpa. Har själv ett men har även testat set från både Yamaha och Medeli med mera.

Tillsammans med bra trumsamplingar som DFH Custom & Vintage, Addictive Drums och BFD2 är ett digitaltrumset ett riktigt bra alternativ i en liten projektstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft ett sådant set i cirka 1 år, är ingen trummis (fast jag gick på trumskola och lirade trummor när jag var yngre) och jag tycker det var svårt att spela på det även om det var bättre än de billgare varianter jag provat.

så nu lutar det åt ett riktigt set nån gåmg i framtiden, tycker det är en helt annan studs och känsla i riktiga trummor.

men tills vidare så blir det en Korg padkontrol, tror det passar mig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan som har erfarenhet om Roland TD-3KW? Eller kanske något annat digtaltrummset som ni vill tipsa om?

Angående inspelning av ljud på digital trummor... Hur gör man? xD Som sagt har jag ingen erfarenhet av digitaltrummor. Det skulle ju vara bra att veta hur man kan spela in ljud på trummorna, och lägga in dom på datorn. Behöver man köpa något program eller liknande, och isåfall hur mycket kostar det?

Tack i förskott 😛

//Marww

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss köpt ett TD3KW kit och jag är grymt nöjd! jag är inte direkt trummis själv utan kommer använda det till banden som spelar in i min studio. och änsålänge har det funkat perfekt! mycket prisvärt och bra känsla för pengarna. mycket bättre känsla i hihat och virvel jämfört med yamahas i samma prisgrupp. de okända märkena brukar vara skit. alla kit som börsen/jam har för tex 4000 är bara att strunta i enligt mig. Roland är grymmast:

ljuden i td-3 är givetvis skit. går precis att använda till att öva sig på att spela. inte mer.

däremot så funkar det ypperligt att koppla via midi till datorn och trigga exempelvis Ezdrummer! rekommenderas verkligen. ezdrummer kostar inte särskilt mycket typ 1300kr skulle jag chansa på. sen gå det alltid att uppgradera till superior drummer 2.0 (som jag väntar ivrigt på) eller te.x addictive drums (som låter skitbra, dock inte helt mappade för digitaltrummor ännnu)

i modulen td-3 finns en del inställningar för känsligheten av triggningen på de olika padsen. man kan ställa dem rätt bra tycker jag.

TD-3KW är det bästa köpet i den prisklassen enligt mig. kompletera med en grym dubbelpedal och ezdrummer med diverse expansioner så är du redo att rocka!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jam har nått set i samma prisklass som ser ganska intressant ut, kolla upp det.

xme_sm.jpg

XM XMED-S Digitaltrummor, Elektroniskt trumset - REA! Begränsat antale ex!

Komplett elektroniskt trumset i den högre klassen. Modulen har inte så många sound men dom som finns låter bra - och det är blixtsnabb konvertering till MIDI OUT så du kan använda dom både live och i studion med VST instrument osv. Detta ingår: 13" virvelkagge, 2 st 12" puka, 13" golvpuka, 14" crash, 14" highhat med stativ, 14" Ride med stativ, 20" baskagge, X-Mode super rack med integrerade kablar, XSM ljudmodul med 5 preset trumset, 7 triggeringångar och main out och hörlurar i stereo med separat kontroll. CD in. Volym, känslighet och Tone kan justeras separat för varje PAD. Cymbalerna är dämpbara, och riden har både klocka och cymbal. Virvel och båda hängpukorna har separata ljud på rimsen. 5995:-

Link to comment
Dela på andra sajter

...

XM XMED-S Digitaltrummor, Elektroniskt trumset - REA! Begränsat antale ex!

Komplett elektroniskt trumset i den högre klassen. Modulen har inte så många sound men dom som finns låter bra - och det är blixtsnabb konvertering till MIDI OUT så du kan använda dom både live och i studion med VST instrument osv. Detta ingår: 13" virvelkagge, 2 st 12" puka, 13" golvpuka, 14" crash, 14" highhat med stativ, 14" Ride med stativ, 20" baskagge, X-Mode super rack med integrerade kablar, XSM ljudmodul med 5 preset trumset, 7 triggeringångar och main out och hörlurar i stereo med separat kontroll. CD in. Volym, känslighet och Tone kan justeras separat för varje PAD. Cymbalerna är dämpbara, och riden har både klocka och cymbal. Virvel och båda hängpukorna har separata ljud på rimsen. 5995:-

Ojoj... Det ser ju faktiskt riktigt bra ut... Jag som precis blivit säker på att köpa TD-3:an 😛

Det vore ju smidigare att köpa den i en affär än att köpa den på internet, som jag hade tänkt göra...

Är det någon som har erfarenhet av detta trummset? Isåfall vore de schysst att dela med sig 😎

PS.

Om ingen skriver något svar, så kommer jag antagligen köpa TD-3KW 😄. Tack till alla som har skrivit i denna tråd! Ni har verkligen varit till hjälp 🙂

//

Marww

Link to comment
Dela på andra sajter

...

XM XMED-S Digitaltrummor, Elektroniskt trumset - REA! Begränsat antale ex!

Komplett elektroniskt trumset i den högre klassen. Modulen har inte så många sound men dom som finns låter bra - och det är blixtsnabb konvertering till MIDI OUT så du kan använda dom både live och i studion med VST instrument osv. Detta ingår: 13" virvelkagge, 2 st 12" puka, 13" golvpuka, 14" crash, 14" highhat med stativ, 14" Ride med stativ, 20" baskagge, X-Mode super rack med integrerade kablar, XSM ljudmodul med 5 preset trumset, 7 triggeringångar och main out och hörlurar i stereo med separat kontroll. CD in. Volym, känslighet och Tone kan justeras separat för varje PAD. Cymbalerna är dämpbara, och riden har både klocka och cymbal. Virvel och båda hängpukorna har separata ljud på rimsen. 5995:-

Ojoj... Det ser ju faktiskt riktigt bra ut... Jag som precis blivit säker på att köpa TD-3:an 😛

Det vore ju smidigare att köpa den i en affär än att köpa den på internet, som jag hade tänkt göra...

Är det någon som har erfarenhet av detta trummset? Isåfall vore de schysst att dela med sig 😎

PS.

Om ingen skriver något svar, så kommer jag antagligen köpa TD-3KW 😄. Tack till alla som har skrivit i denna tråd! Ni har verkligen varit till hjälp 🙂

//

Marww

Åk till Jams trumbutik och pröva de olika varianterna själv så vet du vilken du själv föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu beställt en Roland TD-3KW *Jippie* 😎. Jag har dock ett par frågor kvar...

1. Vad ska man ha för högtalare? Jag kommer mest spela med hörlurar, men när man ska spela inför folk så e de ju självklart roligare med högtalare. Jag vill ha en billig högtalare. Det behöver inte vara några bra högtalare, bara de fungerar. Jag läste i forumet att gitarrförstärkare inte var något bra till digitaltrummset. Stämmer det?

2. Hur stor plats tar TD-3KW? Jag har gott om plats i huset, men jag skulle helst vilja ha den i mitt rum. Jag är tveksam om det får plats där.

//

Marww :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan koppla ditt trumkit till vilken stereoanläggning som helst! hemmasteron eller studiomonitorerna. tror det ingår en kabel för det.

det tar faktiskt inte så mycket plats. man kan ju ställa in det som man vill och jag blev iaf grymt förvånad över hur litet det egentligen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjaa!

Jag har ett Roland TD3KV till salu för 6 500kr lite utanför sthlm.

Kitet i sig är inte världens bästa (du måste lägga minimum 30 000kr för hyffsad spelkänsla), men det fungerar fantastiskt till inspelning och är ''asbra'' hemma i lägenheten.

Den har ju en modul, som alla andra också har. Modul omkodar dina slag till ljud.

TD3:an består i grund av:

- Nät virvel

- 3 pad pukor

- Baskagge

- HiHat

- Ride/Crash (har två ljud per cymbal)

- Crash/splash (-||-)

- HiHat switch (HiHat pedal)

- Modul

Skillnaden mellan TD3:an och billigare kit är bla att HiHat switchen har tre lägen, modulen har fler och mer verklighetstrogna ljud. Och sen om du vill kan du koppla in dem till dator via Midi utgångar.

Jag tycker också att detta är det mest prisvärda setet du kan få för inte allt för mycket pengar.

Om jag har upprepat saker som redan stod är jag ledsen, orkade inte läsa hela tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

På Rolands dyrare trumset så får du bättre kvalitét på utrustningen och ljudet, Roland har även choke-funktion på sina cymbaler som gör att du kan genom att greppa cymbalen efter att du har slagigt på den få den att bli tyst igen, modulen har även en massa features som de billigare seten inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...