Jump to content
Annons

Albuminspelning - videopodcast - häng med!


mkringlan

Recommended Posts

Hej på er!

Vet inte om ni är intresserade, men jag, Micke Kring från Quadarea Productions kommer att co-prodda och inspelningstekka på bandet Ruh's uppföljningsalbum.

Inspelningen kommer gå till så att vi tar en lastbil och fraktar massa skön studioutrustning ut i skogen till en stuga där vi sätter upp en studio. Om nu allt flyter på som vi vill och vi har tillräckligt med el för att försörja allt detta kommer vi att sända en daglig videopodcast från inspelningen i all sin enkelhet. Stugan består av två plan där inspelningsrummen ligger på det övre och lyssningsrummet på det undre.

Utrustning som kommer att användas är bl a ProTools HD, en massa sköna outboards från ex Universal Audio och annat trevligt.

Undrar ni om vi kommer att lyckas (kanske skratta lite skadeglatt om vi misslyckas 😳 ) så kan ni titta in på www.ruhniverse.com för adress m m till podcasten. Ni kan även komma dit via länken från min sida www.quadarea.com.

Well, som jag sa, om elen håller måttet och den trådlösa Internetförbindelsen befinner sig utanför radioskugga kan det kanske vara intressant för någon.

Ha det gött!

MVH Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spännande, men gör gärna klippen mer lätttillgängliga. jag som inte har itunes fick typ leta mig fram med 5 klick till någon mysisk mörk blogg. kanske länka direkt till klippen här ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst, bra idé, tillräckligt kul att kolla på och nog intressant för många, jag gillart! Ni borde vara lite mer dramatiska kanske, hitta på interna konflikter och fejka dramatiska situationer. Det måste ju vara underhållande. 😄 Men ja, schysst ändå!

Hur mycket tid lägger ni på detta? Misstänker att det tar ett par timmar om dagen, är inte det ganska dyr tid när man spelar in en skiva? Vad har ni för kamera?

Keep it up, jag kommer prenumerera iaf. Släng upp det på youtube också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepåer!

Jo, jag ska hälsa grabbarna så mycket! 🙂

Drama... jo, idag blev det ordentligt med drama då elen gick ordentligt. Vi drar ca 2-3 säkringar om dagen, men det gäller endast köksutrustning och lampor m m.

All studioutrustning, instrument, outboards, datorer (4 st), stärkare och viktigt går på ett(!!!) eluttag med ca 1000 skarvsladdar. Det enda uttaget som förmodligen på något konstigt sätt håller. Jeppe (trummor) skulle dammsuga efter vi riggade ned trumsetet och då gick hela riggen ned. Han som ville så väl... Som tur var hittade vi en gömd säkring som vi kunde byta.

Men vi kanske kan få något sjysst slagsmål på video oxå.

Tid? Well, svårt att säga, men visst tar det väl en timme eller två att klippa, men eftersom alla har sina rullande ansvarsuppgifter så drabbar det inte "studiotiden".

Näe, nu är snart det nya avsnittet uppe, med en massa trumtagning och lite bärsande. Ha det gött! Dags att banda lite keyboard, uppmickade i en skön gammal musicman stärkare...

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad hände sen;

Efter den sista dagen var läget spänt... Alla var trötta på varandra och efter ett par dagar så splittrades bandet. Nej då, fortsättning följer, men på hemmaplan. Podcasten kommer fortsätta, men inte så frekvent. Det som är kvar är diverse sångpålägg, lite percussion, nån enstaka gitarrtagning och annat smått och gott. Det var riktigt roliga 10 dagar och vi nådde alla våra uppsatta mål vilket vi är riktigt nöjda med. 🙂

På torsdag börjar sångdag 1, så in i studion igen!

På återseende!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...