stipen (oregistrerad) Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 HallĂ„ alla kloka mĂ€nniskor! Jag har lite dumma frĂ„gor som vanligt... =) Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av att köra ett "2496" (som jag har funderingar pĂ„ att köpa efter att ha lĂ€st mycket gott om det) tillsammans med en lite billigare mixer, t.ex. "Behringer UB1002" eller "Phonic MM1002"? Kommer denna kombination att fungera? Musiken jag gör Ă€r mestadels akustisk (frĂ„nsett trummorna som jag kommer att anvĂ€nda nĂ„gon samplad variant av) och jag hade tĂ€nkt köpa en kondensatormik typ "ADK A51e" eller liknande för att spela in akustisk gitarr och sĂ„ng. Bas hade jag tĂ€nkt att lina in i bordet om nu det gĂ„r (eller behöver man en line-box?) En annan sak jag undrar över Ă€r strömförsörjning till kompaktmixerbord, behöver man en förstĂ€rkare som driver den eller hur gör man? Hade tĂ€nkt lyssna i lurar och i datorhögtalare (tills jag har rĂ„d med ett par monitorer) frĂ„n mixerbordet. Tacksam för alla svar. Mvh Stipen
slaptap Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Har en sĂ„dan kombination. Fungerar fint. Nackdelarna beror vĂ€l pĂ„ ren snĂ„lhet frĂ„n min sida. MikrofonförstĂ€rkarna pĂ„ mitt lilla Behringerbord Ă€r bra, men inte de bĂ€sta (brus nĂ€r man drar upp jĂ€ttemycket). EQ:n har fasta vĂ€rden (100Hz, 1kHz&10kHz) vilket inte ger sĂ„ stora möjligheter. Ă andra sidan sĂ„ anvĂ€nder jag externa komp/lim/gate innan "bordet", och nöjer mig med en grovinstĂ€llning pĂ„ "det lilla bordet". Resten fixar jag i sequenserprogrammet. Men hade jag valt att tvĂ„la pĂ„ en extra lusing vid inköp hade jag sĂ€kerligen sluppit ovanstĂ„ende nackdelar. Strömadapter medföljer vid köp av Behringers kompaktmixer. đ
stipen (oregistrerad) Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Vad sitter du pÄ för dator? Ingra problem med latency och sÄ?
slaptap Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Plockade ihop maskinen efter den mjukvara jag anvĂ€nder. Ett ASUS P4P800 deluxe med Celeron 2.6 klockad till 3.2 instoppat i en serverlĂ„da pĂ„ utförsĂ€ljning. 3st KingMax 512:or (Win ME klarar inte mer). 2 st Maxtordiskar (40/80) styckade i 15st 8GB:s partitioner. 2 gamla grafikkort (frĂ„n en 486:a och en P100MHz:are. Ett M-AUDIO 2496 ljudkort (sitter fortfarande kvar). Minimal installation av WIN ME och kör det selektivt. Inaktiverat COM, USB, skrivarportar mm. Inga bekymmer förutom de dubbla grafikkorten (hade vĂ€l egentligen klarat mig med ett). đ
stipen (oregistrerad) Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Ah ok. Jag har ett Asus P4P800S SE-moderkort och en Celeron 2.4 Ghz, 512 mb RAM och nÄgra hÄrdiskar i olika storlek. SÄ det Àr kanske lite pÄ grÀnsen men jag kommer inte att köra nÄgra krÀvande grejor. I princip bara gitarr, sÄng, bas och samplade trummor. SÄ det Àr vÀl effekterna som kan stÀlla till det. Om man har för mycket plug-ins. Var sÄ lÀnge sen jag höll pÄ med sÄnt hÀr sÄ man kÀnner sig lite vilsen. Gick lite kurser i studioteknik i skolan för 2 Är sedan men det har jag inte sÄ mycket nytta av nu ju. =)
slaptap Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Verkar helt okey. Kan du fĂ„ i 512 till sĂ„ blir det Ă€nnu bĂ€ttre. Min uppfattning Ă€r att man ska hĂ„lla maskinen "lĂ€tt", d v s inga tunga drivrutiner för grafikkort, trĂ„dlösa möss möss och tangentbord o s v. Lika viktigt tycker jag att det Ă€r att hĂ„lla nere hĂ„rdvaran. Ju fĂ€rre prylar, desto mindre för processorn att snacka med. Glömde att tillĂ€gga att jag hade en DVD-brĂ€nnare i min maskin, och inget annat. Men allting handlar om en lyckad kombination och att ha en maskin som fungerar efter ens eget arbetssĂ€tt. đ
stipen (oregistrerad) Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 Vilken Behringermixer Ă€r det du har förresten? Och angĂ„ende "min" dator sĂ„ kan jag inte Ă€ndra för mycket dĂ„ min sambo anvĂ€nder den till skolarbeten i diverse program. Web- och interaktionsdesign och sĂ„nt. SĂ„ helt "clean" kan jag inte hĂ„lla den. đ
slaptap Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 Tror jag har en av minstingarna i Behringerfamiljen, 2st stereokanaler med fantommatning och 2 st monokanaler. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.