Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis skaffat mig en ny mick. TSM MT87s MkII heter den. Jag har inte någon erfaranhet av mickar och har helt enkelt fått tips från olika håll om att denna var bra för mina ändamål. Och eftersom den inte kostar så mycket så köpte jag en. Så nu sitter jag här och undrar varför man inte fick med någon instruktionsbok. Eller varför jag inte kan hitta någon utförlig info om den på internet.

Utförlig info kanske jag kan klara mig utan, men vad är relagen på den till för? Man kan tydligen välja ett böjt eller ett rakt streck. Sen kan man också välja mellan 0 och -10 dB.

Allt jag egentligen vet är att det är en kondensatormick och att man måste fantommata den och ha preamp, och det har jag!

Vad ska man tänka på när man använder en sån här mick? Sjunga/spela nära eller en bit bort? Tar den upp ljud både framifrån och bakifrån?

Annons
Postat
Jag har precis skaffat mig en ny mick. TSM MT87s MkII heter den. Jag har inte någon erfaranhet av mickar och har helt enkelt fått tips från olika håll om att denna var bra för mina ändamål. Och eftersom den inte kostar så mycket så köpte jag en. Så nu sitter jag här och undrar varför man inte fick med någon instruktionsbok. Eller varför jag inte kan hitta någon utförlig info om den på internet.

Det är som så många andra en OEM-mikrofon som har fått Luthmans eget "märke", så det är därför du inte hittar någon tillverkare av fabrikatet TSM om du söker efter det...

Utförlig info kanske jag kan klara mig utan, men vad är relagen på den till för? Man kan tydligen välja ett böjt eller ett rakt streck. Sen kan man också välja mellan 0 och -10 dB.

Det böjda strecket innebär att du kopplar in ett högpassfilter (alltså skär bort bas), medan det raka strecket innebär att filtret inte är inkopplat.

-10dB Pad innebär att du kopplar in en dämpsats på micens utgång. Det används om man har så starka ljudkällor, att preampens inbyggda Pad inte klarar av att dra ner signalen tillräckligt. 0dB innebär att Pad:en inte är aktiverad.

Allt jag egentligen vet är att det är en kondensatormick och att man måste fantommata den och ha preamp, och det har jag!

Det är i alla fall en bra start... ☺️

Vad ska man tänka på när man använder en sån här mick? Sjunga/spela nära eller en bit bort? Tar den upp ljud både framifrån och bakifrån?

MT87 är väl en cardioidmic? I så fall tar den upp huvudsakligen framifrån (brukar vara den sidan som logotypen sitter på), så om du sjunger mot fel sida av micen, kommer du att få ett väldigt dovt och tråkigt ljud. Du märker snabbt vilken sida som är rätt när du testar.

Nära har du en bashöjande proximitetseffekt - och på omkring 20cm avstånd är den till största delen borta. Testa, så märker du vad du trivs bäst med. Glöm förresten inte att använda ett puffskydd (inte skumskyddet som följer med vissa micar, utan ett riktigt puffskydd).

Postat

Ok, tack för den upplysande informationen!

Så jag lär inte ha nytta av -10 switchen om jag ska spela in sång och gitarr? Men däremot av högpassfiltret när jag sjunger?

Och det var ju lätt testat för att kolla om den tog upp ljud från båda sidor. Det gjorde den, men baksidan är defintivit INTE att föredra. 😎

Men jag har en ny fråga. Rundupptagande och njurupptagande. Vad är det? Köper man MT97 så kan man tydligen välja vilket man vill ha. Men vilket är det på min MT87?

Postat
Ok, tack för den upplysande informationen!

Så jag lär inte ha nytta av -10 switchen om jag ska spela in sång och gitarr? Men däremot av högpassfiltret när jag sjunger?

Så kan det vara. Med högpassfiltret, kan du reducera lite lågfrekvent oljud som trafikbuller, fotstamp i golvet etc. Inte helt, men lite - och i de låga frekvenserna finns det ändå inget meningsfullt innehåll i rösten, så du förlorar normalt inget på det.

Och det var ju lätt testat för att kolla om den tog upp ljud från båda sidor. Det gjorde den, men baksidan är defintivit INTE att föredra. 😛

Ett av de vanligaste nybörjarfelen är faktiskt att man tycker att det låter skitkasst och blir besviken på sitt köp, utan att ens fundera på att det finns två sidor på micen... 😊

Men jag har en ny fråga. Rundupptagande och njurupptagande. Vad är det? Köper man MT97 så kan man tydligen välja vilket man vill ha. Men vilket är det på min MT87?

Njure (cardioid) tar upp huvudskligen från framsidan, medan en rundupptagande (omni), tar upp runt hela micen.

Sedan finns det 8-karakteristik också, som innebär att micen tar upp från både framsidan och baksidan - men inte från sidorna.

Postat

Då fortsätter jag nu med mina nybörjarfrågor 😛

Är det skillnad i ljud mellan cardioid, omni och 8 ?

Sen har jag också fått nys om begreppen stormembran och småmembran. Min mick är ju stormembran, men vad är poängen med stort eller litet membran? Blir ljudet annorlunda? Har de olika användningsområden?

Och sen undrar jag vad som händer eller om det är skadligt om man kopplar en dynamisk mick i ett fantommatat uttag. Alltså, jag har två mickuttag på mixern, och om jag ska använda både kondensatormick och dynamisk mick samtidigt, så måste jag slå på fantommatningen för att kondensatormicken ska funka och kommer ju den dynamiska micken också få en pålagd spänning.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Då fortsätter jag nu med mina nybörjarfrågor 😛

Är det skillnad i ljud mellan cardioid, omni och 8 ?

Sen har jag också fått nys om begreppen stormembran och småmembran. Min mick är ju stormembran, men vad är poängen med stort eller litet membran? Blir ljudet annorlunda? Har de olika användningsområden?

Och sen undrar jag vad som händer eller om det är skadligt om man kopplar en dynamisk mick i ett fantommatat uttag. Alltså, jag har två mickuttag på mixern, och om jag ska använda både kondensatormick och dynamisk mick samtidigt, så måste jag slå på fantommatningen för att kondensatormicken ska funka och kommer ju den dynamiska micken också få en pålagd spänning.

Om du kopplar in en dynamisk mick i fantommatning så fasvänds de 48 volten bort, så nej, det är ingen fara.

Risken som finns om de tre stiften i XLRkontakten inte klickar i samtidigt, eller det är fel på kabeln, är att membranet får sig en "stöt" på 48 volt, men det är ju väldigt liten risk och händer antagligen inte nåt med membranet eftersom det är ganska stabilt, till skillnad från en bandmick tex där bandet kan sträckas ut eller gå av om det får en stöt.

Den största skillnaden mellan njure, rundtagande och 8 är proximityeffekten. Rundtagande har minst proximity, sedan njure och mest har en 8. Men 8an tar ju också upp ljud bakifrån så där blandas efterklang och studs med direktljud. Rundtagande är ju till för att fånga allting runt micken, så den tar ju upp betydligt mer rum än både 8 och njure.

De brukar även ha lite oilka diskantrespons.

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.