Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sökt i trådarna men inte hittat svar på det här.

Ett vanligt tips är att mixa instrumenten efter var de befinner sig på en tänk (eller riktig) scen. Men många instrument spelas ju in i stereo och en gitarr kan t.ex. fördelas fem i och kvart i (en gitarr finns ju bara på ett ställe på scenen). Och inte sällan gör många en massa pålägg, som t.ex. Johnny Marr som lade ungefär 15-16 gitarrer på flera av The Smiths låtar. Scentänkandet verkar svårt att applicera på detta på många pålägg, hur ska man då tänka?

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har sökt i trådarna men inte hittat svar på det här.

Ett vanligt tips är att mixa instrumenten efter var de befinner sig på en tänk (eller riktig) scen. Men många instrument spelas ju in i stereo och en gitarr kan t.ex. fördelas fem i och kvart i (en gitarr finns ju bara på ett ställe på scenen). Och inte sällan gör många en massa pålägg, som t.ex. Johnny Marr som lade ungefär 15-16 gitarrer på flera av The Smiths låtar. Scentänkandet verkar svårt att applicera på detta på många pålägg, hur ska man då tänka?

Man ska inte tänka för mycket, man ska lyssna och bara låta det komma 😆

Det handlar inte bara om panorering. Frekvensval är minst lika viktigt.

Om du spelar in 16 gitarrer med liknande ljud, varav några är dubbar och en del är slingor och andra pålägg kommer det blir väldigt svårt att separera dem med enbart panorering. det blir sedan ännu värre om du spelar inom samma områden och samma oktaver.

En mörk gitarrslinga kan tex dra fördel av ett krämigare ljud med fukos i nedre mellanregistret. Medan ett ljusare plock har fokus låt säga runt 2-3k. Om du sedan förstärker karaktären hos riffen genom att välja rätt mick i guran, rätt inställningar på stärkarn, rätt mick framför stärkarn och sedan om det behövs, boostar eller skär rätt frekvenser med en EQ, så kommer det bli mycket lättare för allt att höras i mixen. Då är panoreringen en baggis.

Om du tex har en ride i trumsetet till vänster, kanske du vill ha det ljusa plocket med lite chorus till höger, boostat runt 3-4 k för att skapa jämnvikt osv osv...

Redigerat av Elof
Postat
med fukos i nedre mellanregistret.

En Fukos är bra att ha i nedre mellanregistret, där gör den sig bäst..

*host*

Som en inflik angående stereo och panorering beror det väl på vad man vill uppnå med mixen och vad den ska förmedla.

Ett grundtänkande är väl aldrig fel när det gäller placering av ljud men sen är det nog mycket genrebetonat vad som är gångbart och hur mycket man kan ta ut svängarna innan det blir för abstrakt..

.. men att vara först med att bryta helt ny mark kan ju vara värt sexsiffrigt med lite flyt.

Elof skrev en bra sak: Tänk inte för mycket, gå på känslan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.