Jump to content
Annons

Problem med min nya laptop (windows vista) + cubase


kim87

Recommended Posts

Hejsan! Köpte nyligen en ny laptop (Blev en HP-Compaq Presario V6610) AMD Athlon 64 X2, 2GB RAM minne, 1,8 Ghz, samt 160 GB hårddisk. Operativsystem vista.

Eftersom jag tänkte använda datorn som en mobil inspelningsdator så förklarade jag för killen i butiken (pc city) att jag hade hört en del negativt om vista, att det ibland kunde bli massa krångel med cubase osv. Har sedan tidigare kört på en stationär dator med windows xp, där jag använder mig av ett presonus firepod firewire ljudkort, och det har funkat skitbra i 2-3 år.

När jag köpte datorn så frågade jag om det här med windows vista och killen sa typ "ahmen du det är nog inga problem det där inte, vista är ju fett bra och det kommer uppdateringar hela tiden!) jaja tänkte jag, det går väl ändå inte att få tag på en pc utan att vista redan är förinstallerat så det blir nog bra!

Nu sitter jag här 3 dagar efter att jag köpte datorn, och har installerat mitt cubase sx 2 på laptopen, samt installerat ljudkortet (presonus firepod firewire-kort.) Och när jag ska spela in i cubase så händer det typ varannan minut att det knastrar till, och eventuellt "hackar till" i cubase, något som jag inte har märkt av tidigare på min stationära dator med windows xp.

Och nu känns allt skit=( Vet inte hur jag ska gå vidare nu, är så jäkla tråkigt när det händer skitgrejer när man precis köpt nya prylar som enligt försäljaren ska vara bra. Jag är typ helt okunnig på "data-delen" när det kommer till inspelning. Så jag vet inte hur jag ska göra nu=( Ska jag försöka installera xp på datorn istället? (hur blir det då med garantin på datorn och så vidare?) eller ska jag sitta och vänta på att det kommer "vista-drivrutiner" till mitt presonus-kort om det är det som är problemet? Fan, känner mig bara sugen på att lämna tillbaka skiten och köpa en betydligt dyrare macbook eller nåt. Snälla ge mig tips på vad jag kan göra, och som sagt, jag vill inte sumpa garantin pga att jag gör något "hemma-fix" som skiter sig. Då lämnar jag hellre tillbaka datorn och sparar pengar till en annan dator och ser till att köpa vad som helst förutom vista... tacksam för svar! /kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sök i forumet på; "chipset", "Texas Instrument", "latency", & "Moderkort" så hittar du en hel del läsning och kanske en lösning om du har tur. Om du har otur så är din dator inte kompatibel med musikljudkort men i så fall så kan du ju lämna tillbaka den då du frågade försäljaren om det skulle fungera innan du köpte den.

Vista ger för tillfället inte samma prestanda som XP för firewire-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök i forumet på; "chipset", "Texas Instrument", "latency", & "Moderkort" så hittar du en hel del läsning och kanske en lösning om du har tur. Om du har otur så är din dator inte kompatibel med musikljudkort men i så fall så kan du ju lämna tillbaka den då du frågade försäljaren om det skulle fungera innan du köpte den.

Vista ger för tillfället inte samma prestanda som XP för firewire-ljudkort.

Men shit vilken röra! Men den borde ju vara kompatibel med musikljudkort? jag menar det är ju en rätt så bra dator. på pappret är den bättre än min stationära som har funkat rätt så smärtfritt i 2-3 år.

vet du hur mycket pengar en sån "musikdator med xp" kan tänkas gå lös på? och som sagt, om jag ska installera xp på en dator köpt från pc city, kommer inte garantier osv sluta att gälla då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan är säkert bättre men är inget värd om det sitter fel kretsar i burken. Det är pga detta som företag som Racktone och Frost finns.

Har du tur så kanske ditt problem går att lösa med lite trixande.

tack för alla svar! jag installerade nya drivrutiner till mitt presonus firepod kort, och nu funkar det nästan smärtfritt i vista. dock är det fortfarande lite lite knaster ibland, men väldigt sällan. hackar dock ingenting nu. Men knastret vill jag ju fortfarande ha bort.

tror ni knastret kan försvinna genom att jag installerar xp i stället? på min stationära dator med xp så funkar samma version av cubase helt utan problem (det är ett gammalt cubase sx 2)

testade lira in trummor med sju mikrofoner idag, och det hackade inte eller hängde sig eller något sånt. bara det lilla elaka knastret som kommer ibland (dock rätt sällan)

Jag tror verkligen inte det är något hårdvaru-fel på den bärbara datorn, dvs fel på själva datorn. snälla svara! jätte-tacksam för svar!/kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Iom en Compaq Presario-modell antar jag att du har fått Norton Antivirus på köpet?

Har du provat att rycka nätverkskabeln och sedan stänga ner antivirusprogrammet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Iom en Compaq Presario-modell antar jag att du har fått Norton Antivirus på köpet?

Har du provat att rycka nätverkskabeln och sedan stänga ner antivirusprogrammet?

ja det har jag fått på köpet och installerat! har ingen nätverkskabel (trådlöst inbyggt). men ska jag stänga av virusprorgrammet och nätverket alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jaglämnat tillbaka datorn på pc city. dom ville/kunde inte nedgradera datorn till xp fastän jag förklarade mitt problem samt tog med lite utdrag från olika forum där det skrivits om vista. jaja, tänkte lägga ut mer pengar och få något bättre mer anpassat. vad är så bra med frost?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...