Jump to content
Annons

Jeff Healey död


KillwithSkill

Recommended Posts

Den fantastika blinda gitarristen Jeff Healey har gått ur tiden. Slet hårt mot cancern och tyvärr dog han i söndags på ett sjukhus i toronto. Han blev endast 41 år gammal. Han hade en biroll i filmen Road House som gitarrist i husbandet och många fick intresse för han efter det. Kanske var hans större genombrott. En grymt svängig rock/blues gitarrist med en specill spelstil. Istället för att greppa halsen på vanligt vis så hade han gitarren i knäet eller stod upp och spelade på halsen ungefär som man lirar på ett keyboard.

jeff20healey20e1llvale6.jpg

Bara lyssna och njuta

Killen var ju fan grym! 😄

Ny länk då den gamla är borttagen, dock samma video

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den fantastika blinda gitarristen Jeff Healey har gått ur tiden. Slet hårt mot cancern och tyvärr dog han i söndags på ett sjukhus i toronto. Han blev endast 41 år gammal. Han hade en biroll i filmen Road House som gitarrist i husbandet och många fick intresse för han efter det. Kanske var hans större genombrott. En grymt svängig rock/blues gitarrist med en specill spelstil. Istället för att greppa halsen på vanligt vis så hade han gitarren i knäet eller stod upp och spelade på halsen ungefär som man lirar på ett keyboard.

jeff20healey20e1llvale6.jpg

Bara lyssna och njuta

http://www.youtube.com/watch?v=rBBCJ68mC4c

Killen var ju fan grym! 😄

RIP

Killen var en mästare. Det sägs att han höll gitarren som han gjorde för att han helt enkelt inte visste hur man "borde" göra, och ingen som lärde honom. Han kunde ju inte gärna titta på bilder liksom.

Och att som blind döpa sitt förstaalbum till See the light...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta var mycket mycket oväntat. Jag hade korrespondens med de som visste hur det var med honom, fan siter och så.

Han hade också genom sin assistent på bloggat på MySpace för inte alls så länge sedan. Tror det var förra månaden och allt var bara finfint med honom då! Han hade/skulle slutföra de sista tagningarna på det nya rockalbumet.

Redan sedan tidigare hade han släppt ännu en jazzplatta, som trumpetare i ett fantastiskt band. Han var storsamlare av gamla jazzstenkakor, hade fler än 10000.

I april skulle jag till Kolding för att se honom.

Förra året bokade jag en konsert till Kulturbolaget Malmö för att se honom, men det blev inställt den gången pga sjukdom.

Jag ångrar nu att jag aldrig åkte till Sweden Rock Sölvesborg och såg honom. Nu fick jag aldrig se honom live.

Världen kommer aldrig att bli densamma utan honom. Enormt sörjd av mig! Min favorit.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt, tråkigt. Hans bluesiga stil har färgat mitt eget gitarrspel en hel del.

Speciellt "Hell to pay" ger mig goda musikaliska minnen från början av 90-talet, den skivan snurrade i stort sett sönder i skivspelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det är helt enkelt riktigt jävla pisskasst av gud att ta hem nån för tidigt på det sättet och den här mannen var helt enkelt fantastisk och hade nog det struligt som det var blind och allt nä fy fan helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en av de killarna som påverkat mig mer än vad jag egentligen trodde. När jag såg ditt inlägg så kändes det bekant, och när jag såg bilden så kommer massa bilder upp från ens barndom och man började minnas, detta lyssnade jag på och vilka minnen jag har till denna gitarrist, vilken påverkan han gjorde på mig i ett tidigt stadie. Tråkigt! Jag kände likadant nu när Oscar Petersson dog för ett tag sedan, Tråkigt när så duktiga musiker lämnar oss.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är helt enkelt riktigt jävla pisskasst av gud att ta hem nån för tidigt på det sättet och den här mannen var helt enkelt fantastisk och hade nog det struligt som det var blind och allt nä fy fan helt enkelt.

Ibland tänker jag såhär: Gud hade en plan och gjorde honom blind av cancer vid ett års ålder, för att han önskade att han skulle bli knäckt och så småningom ta livet av sig. När det inte gick så enligt Guds plan, så blev han tvungen att fixa så att han fick något annat...

Men det kanske bara är för att jag sörjer jag tänker så.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Så är det nog, hoppas dom rockar på ut av helvete om ni ursäktar min svenska. Har kollat in mr Healey videos där en timme nu, vilken gittarist herrejösses. Bluesfan eller ej det går inte att säga annat än att han var helt enkelt sanslöst bra.

Fan sen läste jag på ett annat forum som jag är medlem på om ytterligare ett tragiskt dödsfall, en medlem som gått bort på tok för tidigt. Säga vad man vill om Internet men det för oss här på klotet lite närmare varandra (om vi vill) och det är nog så det ska vara för Gud oavsett vilken man eventuellt tror på om man nu tror överhuvudtaget vilket jag inte gör bryr sig tydligen inte ett skit. Så vi får ta hand om varandra helt enkelt.

Ha det bra och rocka på så det glör om det så är vals ni gör.

Aettan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...