Jump to content
Annons

Syncproblem -> för dåligt ljudkort?


Nirpan

Recommended Posts

Hej.

När jag spelar in i cubase så hamnar inspelningen efter någon halv sekund, vilket gör det omöjligt att göra en tajt låt. Jag har hört att man kan mixtra med inställningar för att rätta till sådana saker, eller måste jag chacka ett bättre ljudkort? Jag har för nuvarande ett ljudkort jag fick med datorn, inget speciellt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Hej.

När jag spelar in i cubase så hamnar inspelningen efter någon halv sekund, vilket gör det omöjligt att göra en tajt låt. Jag har hört att man kan mixtra med inställningar för att rätta till sådana saker, eller måste jag chacka ett bättre ljudkort? Jag har för nuvarande ett ljudkort jag fick med datorn, inget speciellt bra.

Hej

det du har problem med är s.k. Latency (fördröjning). För att få ordning på det ska du se till att du har en ASIO-kompatibel drivrutin till kortet. Det går att ladda hem från http://www.asio4all.com/. Sen går du in i Device setup i Cubase och justerar buffer size:n där. Ju läger buffer size, desto kortare fördröjning. Har inte helt hundra koll på hur det ser ut i menyerna och så eftersom jag inte använder Cubase själv längre... Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Jag har installerat ASIo4all programmet. Ska jag ha den som MASTER asio driver? Har nu 3 olika att välja mellan. När jag testade med asio4all som master asiodriver så kunde jag inte spela in nått, ingen respons alls. När jag har ASIO Multimedia driver inställt så har jag 110.00 ms på input latency, 750 latency out. Hur ändrar jag buffer size? Det går att ändra på asio4all programmet, men av ingen effekt då jag inte kan spela in och det hackar typ när den är lägre än 512.

Link to comment
Dela på andra sajter

om det funkade att spela in förut och problemet endast var ett syncproblem då borde det funka med mitt förra råd

även om latencyn är väldigt hög!!!

så testa detta först innan du försöker med ny driver med lägre latency.

och som sagt buffersize har troligtvis heller inget med ditt syncproblem att göra utan det ändrar du för att optimera din latency senare...

i device setup/ vst multitrack eller vst audiobay beroende på version

klicka expert

och checka adjust for record latency

vilken latency eller buffer programmet har är oviktigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. Ja asså menar du att klicka i rutan "adjust for record latency"? I bockad eller ej, gav ingen resultat....Den där asio4all drivrutinen är installerad, men ska man göra nått mer efter installationen?

tack för hjälpen i förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

latency gör ju att du hör ljudet senare som du spelar in

om du lyssnar genom programmet

men ligger det verkligen fel efter att du spelat in det?

jag jobbar inte i cubase längre så kommer inte ihåg riktigt

men jag hade samma problem en gång att ljudet la sig framför där jag spelade in.

kan någon svara om det verkligen fungerar med asio drivrutiner till standardkort.

är det samma sak med alla olika drivrutiner i cubase och kan du se samband med hur stor latencyn är och avståndet från där ljudet ska ligga?

vilken version av cubase har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in och snor tråden lite... liknande problem, dock inte latencyrelaterat.. Har en latency på nånstans mellan 7-10 ms och ljudet spelas upp så gott som direkt när jag spelar på synthen.

MEN! När jag spelar in midi hamnar noterna efter.. Typ en och en halv 16-delsnot. Vart finns inställningarna för midiinspelning? Har kollat manualen men jag vet inte vad jag ska leta efter och den är på 676 sidor. Kör Cubase 4 förresten 😉

Mvh / Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in och snor tråden lite... liknande problem, dock inte latencyrelaterat.. Har en latency på nånstans mellan 7-10 ms och ljudet spelas upp så gott som direkt när jag spelar på synthen.

MEN! När jag spelar in midi hamnar noterna efter.. Typ en och en halv 16-delsnot. Vart finns inställningarna för midiinspelning? Har kollat manualen men jag vet inte vad jag ska leta efter och den är på 676 sidor. Kör Cubase 4 förresten 😄

Mvh / Fredrik

kanske detta

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett annat forum att det kan hjälpa att kryssa i “Use System Timestamp” i inställningarna, men jag har ingen aning om det löser ditt problem, kan ju vara värt att prova i alla fall.

Hoppar in och snor tråden lite... liknande problem, dock inte latencyrelaterat.. Har en latency på nånstans mellan 7-10 ms och ljudet spelas upp så gott som direkt när jag spelar på synthen.

MEN! När jag spelar in midi hamnar noterna efter.. Typ en och en halv 16-delsnot. Vart finns inställningarna för midiinspelning? Har kollat manualen men jag vet inte vad jag ska leta efter och den är på 676 sidor. Kör Cubase 4 förresten 😄

Mvh / Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det har någon betydelse så har jag som sagt ett standard ljudkort, tror det heter C-Media AC97 Audio Device. Kan min dator helt enkelt vara för dålig för cubase? Jag har cubase SX 3. Jag har en 2.4 ghz processor och med 512 mb ram. Inga proffsgrejjer. Rekommenderade krav för cubase är ju 512 mb ram har jag läst, då brukar typ nästan dubbla behövas för att det ska fungera bra? (kanske?)

Jag har heller inte rört några inställningar i själva programmet, allt är alltså default. kanske måste ändra någonting annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det har någon betydelse så har jag som sagt ett standard ljudkort, tror det heter C-Media AC97 Audio Device. Kan min dator helt enkelt vara för dålig för cubase? Jag har cubase SX 3. Jag har en 2.4 ghz processor och med 512 mb ram. Inga proffsgrejjer. Rekommenderade krav för cubase är ju 512 mb ram har jag läst, då brukar typ nästan dubbla behövas för att det ska fungera bra? (kanske?)

Jag har heller inte rört några inställningar i själva programmet, allt är alltså default. kanske måste ändra någonting annat.

datorn borde ju inte vara något problem...

i manualen står det:

The latency does not affect the synchronization – it's always perfectly in

time.

du kanske ska skriva till dem att ändra det 😛

lyssnar du på dig själv när du spelar in? och hur?

lyssnar du alltså på ljudet som kommer ut från datorn eller har du tex en mixer innan?

det går inte att lyssna på det ljudet du spelar in från utgången i datorn när latencyn är hög eftersom det ljudet är alldeles för sent!!! och då kan man inte spela tight

men som jag redan sagt ljudet du spelat in borde ligga på rätt plats

kan du också göra ett test för mig:

spela in ett fingerknäpp eller en kort ton på gitarren eller något annat exakt på slag 1 i takt 2.

och sen berättar du var exakt ljudet hamnar när du lyssnar på det efteråt

om du klickar på ljudfilen ser du ju också exakt var det är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag har löst problemet! Återkommer om det uppstår fler liknande problem. Tusen tack för hjälpen!

mvh niclas

skriv gärna hur du löste problemet. jag har exakt samma problem.

mvh

kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det har någon betydelse så har jag som sagt ett standard ljudkort, tror det heter C-Media AC97 Audio Device. Kan min dator helt enkelt vara för dålig för cubase? Jag har cubase SX 3. Jag har en 2.4 ghz processor och med 512 mb ram. Inga proffsgrejjer. Rekommenderade krav för cubase är ju 512 mb ram har jag läst, då brukar typ nästan dubbla behövas för att det ska fungera bra? (kanske?)

Jag har heller inte rört några inställningar i själva programmet, allt är alltså default. kanske måste ändra någonting annat.

datorn borde ju inte vara något problem...

i manualen står det:

The latency does not affect the synchronization – it's always perfectly in

time.

du kanske ska skriva till dem att ändra det 😆

lyssnar du på dig själv när du spelar in? och hur?

lyssnar du alltså på ljudet som kommer ut från datorn eller har du tex en mixer innan?

det går inte att lyssna på det ljudet du spelar in från utgången i datorn när latencyn är hög eftersom det ljudet är alldeles för sent!!! och då kan man inte spela tight

men som jag redan sagt ljudet du spelat in borde ligga på rätt plats

kan du också göra ett test för mig:

spela in ett fingerknäpp eller en kort ton på gitarren eller något annat exakt på slag 1 i takt 2.

och sen berättar du var exakt ljudet hamnar när du lyssnar på det efteråt

om du klickar på ljudfilen ser du ju också exakt var det är!

Jag har fortfarande lite osync kvar. Om jag klipper bort en liten liten flik av ljudspåret så blir det helt syncat. Jag ändrade buffer sizen till 10 000 events och "automation return time" till 1 ms.

Jag har alltså en mic kopplad till en LTO AMX-80 mixerbord, och från den en "vanlig" ljudkabel till ljudkortet, mic utgången. Jag märkte att ha höruren kopplad direkt till ljudkortet och inte genom min förstärkare förbättrade syncen. Jag hör inte mig själv i hörluren när jag spelar in, möjligtvis lite. När jag hade hörluren kopplad till förstärkaren hamnade slaget på 1.070 ungefär. Nu ligger den på typ 1.005-1.010 ungefär, vilket låter bra, om man vill få det perfekt så får man som sagt klippa bort en flik. Kanske finns nått sätt att slippa det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...