Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har införskaffat ett Fireface 800 och det mesta verkar fungera som det ska, men jag har ändå några funderingar för att få ut det mesta.

Ungefär vilken nivå ska jag ställa på monitorerna (Genelec 8030) och vilken inställning bör jag ha på utkanalerna i Fireface Mixer? Nu har jag bara höftat till med något. Det vore ju skönt att ha en optimal inställning så att man slipper pilla på monitorer och gå in i ljudkortsmixern och ratta hela tiden. Som jag förstår det så stängs systemets volymratt av och firefacet har ingen mastervolymratt (korkat tycker jag). Eftersom det trots allt kommer att behöva justeras masternivå för monitorerna beroende på vilket material man jobbar med så verkar alternativen vara att antingen ändra utnivån i ljudkortets mjukvarumixer eller i som i mitt fall Logic. Båda alternativen känns bökiga. Nu har jag mappat en midi-controller till logics masternivå så jag kan styra den fysiskt, men jag skulle vilja gå via systemets volymkontroll ändå. Jag kör os x så det har tidigare varit extremt bekvämt att kunna styra masternivå med tangentbordets volymknappar. Är det möjligt att kringå detta och köra systemets volym, eller "mappa" tangentbordets volymkontroller till Fireface-mixerns master? Det finns säkert någon vettig förklaring till varför RME har byggt Fireface utan Masterkontroll (för att det är nog mycket med volymkontroller för ljudkortets ut och på monitorerna?), men är jag ensam om att vilja ha en fysisk ratt för det? 😉

Det går visserligen att styra nivån på monitorerna eftersom jag når dem, men jag måste då synka bådas volymrattar till samma nivå varje gång. Det känns dock som att man vill ställa in en nivå för rummet och sedan köra på det. Allra helst om man inte skulle nå monitorrattarna på ett bekvämt sätt eller om man hade flera monitorpar som man växlade mellan eller rent utav ett surroundsystem som är synkat.

Tacksam för smarta svar 🙂

Annons
Postat

Problemet är att om du reglerar volymen digitalt, så förlorar du i upplösning (bitdjup) i lyssningen när du skruvar ner volymen - och därför är det oftast bäst att ha fullt blås ut från ljudkortet (för att alltid ha högsta möjliga upplösning) och reglera volymen på monitorerna där ju volymkontrollen är analog, alternativt med en passiv attenuator mellan ljudkort och monitorer (t ex SM Pro Audio M-Patch2 eller NanoPatch).

Postat

Jo, Claes har nog rätt. Men det spelar inte så stor roll att tappa några bitar i upplösning.

Förslag: kolla om du kan mappa midi-controllern till RME-kortets inbyggda mixer. Jag har sett det göras och då kan du köra mastervolymen där. Ställ sen monitor-volym så det blir "uthärdligt" på max nivå, shit happens.

Annars är nog FF800 tänkt att gå via en extern monitorkontroller med volym o så. Det går också att ta ut line-signal via hörlursuttaget för där finns en volymratt.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.