Jump to content
Annons

Spela in med Pro Tools?


MagnusH

Recommended Posts

Jag köpte en begagnad Mbox2 för ett tag sedan. Till Mboxen fick jag massa skivor och pro tools. Nu ska jag försöka spela in med pro tools men jag fattar ingenting. Jag hittar en record knapp men när jag trycker på den blinkar det bara. Så här ser det ut. prozn2.th.png Vet någon hur jag ska göra för att kunna spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du måste sätta rätt inkanal.. om du har en mick på kanal en så ska du välja analog in 1 som ingång. och så vidare.. om det är fabriksinställningar dvs..

ta en titt i manualen där det står allt du behöver veta. finns väl en helpmeny på PC? jag kör mac, så där har jag det brevid äpplet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Magnus!

Jag kör med PT 7.4 LE men det borde va ganska lika så jag gör ett försök.

Det fönstret du har uppe på bilden är Mix fönstret, klicka på windows uppe i listen och klicka på edit, då kommer fönstret upp där man ser den inspelade ljudfilen och där man editerar den.

Med den knappen som heter R och blinkar rött aktiverar du inspelning på just den kanalen som du vill spela in på.

När du får upp editfönstret så finns det i övre kanten Playknapp å spolknappar och även en Rec knapp som på en hederlig gammal bandspelare 🙂 jag brukar trycka på nummer 3 till höger på tangentbordet, sen när jag vill stoppa trycker jag på blanksteg, även när jag vill spela upp materialet.

Alltså.. skapa ett spår, välj ingång, markera R, tryck på nummer 3 på tangentbordet

Du kan även gå in på Windows där uppe i listen och klicka på Transport så kommer även dom knapparna upp i en liten ruta du kan flytta runt, där kan du även fylla i Pre-roll och Post-roll om du vill att den skall starta uppspelningen lite innan om du tex skall klippa in på nått ställe och vill spela med lite innan. Skall du klippa in på något ställe så markerar du det området som du vill spela över.

Vill du skapa ett nytt spår så kan du trycka Ctrl+Shift+N om du kör med windows iaf, där kan du välja vilken typ av spår du vill ha.

Skall du spela in bara en elgura t.e.x så kan det ju räcka med ett monospår, vill du spela in en kör och skall använda 2 mickar kan du ju ta ett stereospår.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp 😉

Lycka till! MVH/Blodis

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Magnus!

Jag kör med PT 7.4 LE men det borde va ganska lika så jag gör ett försök.

Det fönstret du har uppe på bilden är Mix fönstret, klicka på windows uppe i listen och klicka på edit, då kommer fönstret upp där man ser den inspelade ljudfilen och där man editerar den.

Med den knappen som heter R och blinkar rött aktiverar du inspelning på just den kanalen som du vill spela in på.

När du får upp editfönstret så finns det i övre kanten Playknapp å spolknappar och även en Rec knapp som på en hederlig gammal bandspelare 😛 jag brukar trycka på nummer 3 till höger på tangentbordet, sen när jag vill stoppa trycker jag på blanksteg, även när jag vill spela upp materialet.

Alltså.. skapa ett spår, välj ingång, markera R, tryck på nummer 3 på tangentbordet

Du kan även gå in på Windows där uppe i listen och klicka på Transport så kommer även dom knapparna upp i en liten ruta du kan flytta runt, där kan du även fylla i Pre-roll och Post-roll om du vill att den skall starta uppspelningen lite innan om du tex skall klippa in på nått ställe och vill spela med lite innan. Skall du klippa in på något ställe så markerar du det området som du vill spela över.

Vill du skapa ett nytt spår så kan du trycka Ctrl+Shift+N om du kör med windows iaf, där kan du välja vilken typ av spår du vill ha.

Skall du spela in bara en elgura t.e.x så kan det ju räcka med ett monospår, vill du spela in en kör och skall använda 2 mickar kan du ju ta ett stereospår.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp :rolleyes:

Lycka till! MVH/Blodis

Blodis... Tack så jättemycket Nu funkar det och jag fattar lite.. ☺️ Nu kan jag iallafall spela in lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Magnus!

Jag kör med PT 7.4 LE men det borde va ganska lika så jag gör ett försök.

Det fönstret du har uppe på bilden är Mix fönstret, klicka på windows uppe i listen och klicka på edit, då kommer fönstret upp där man ser den inspelade ljudfilen och där man editerar den.

Med den knappen som heter R och blinkar rött aktiverar du inspelning på just den kanalen som du vill spela in på.

När du får upp editfönstret så finns det i övre kanten Playknapp å spolknappar och även en Rec knapp som på en hederlig gammal bandspelare 😛 jag brukar trycka på nummer 3 till höger på tangentbordet, sen när jag vill stoppa trycker jag på blanksteg, även när jag vill spela upp materialet.

Alltså.. skapa ett spår, välj ingång, markera R, tryck på nummer 3 på tangentbordet

Du kan även gå in på Windows där uppe i listen och klicka på Transport så kommer även dom knapparna upp i en liten ruta du kan flytta runt, där kan du även fylla i Pre-roll och Post-roll om du vill att den skall starta uppspelningen lite innan om du tex skall klippa in på nått ställe och vill spela med lite innan. Skall du klippa in på något ställe så markerar du det området som du vill spela över.

Vill du skapa ett nytt spår så kan du trycka Ctrl+Shift+N om du kör med windows iaf, där kan du välja vilken typ av spår du vill ha.

Skall du spela in bara en elgura t.e.x så kan det ju räcka med ett monospår, vill du spela in en kör och skall använda 2 mickar kan du ju ta ett stereospår.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp :rolleyes:

Lycka till! MVH/Blodis

Blodis... Tack så jättemycket Nu funkar det och jag fattar lite.. ☺️ Nu kan jag iallafall spela in lite.

Inga problem vettu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus: Du lär dig, det är inte så svårt som det först ser ut.

Första gången jag spelade in med ProTools var hemma hos en kompis och då tänkte jag låta honom sköta det och koncentera mig på att spela. Men efter ett tag så fattar man logiken och nu äger jag en egen MBox. Så ge inte upp, det är helt klart värt det även om vissa tekniska grejer övergår ens förstånd ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. eller två.. 1. finns det någon brusreducerare eller något som tar bort bruset i början? 2 Hur får jag ner alla spåren till en mp3fil när jag är klar?

läs i manualen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. eller två.. 1. finns det någon brusreducerare eller något som tar bort bruset i början? 2 Hur får jag ner alla spåren till en mp3fil när jag är klar?

läs i manualen!!

Suris! Du är verkligen otrevlig nu tycker jag! Alla kan inte vara så kuniga som dig.

Och jag tror inte jag fick någon manual med. Och jag suger på engelska också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. eller två.. 1. finns det någon brusreducerare eller något som tar bort bruset i början? 2 Hur får jag ner alla spåren till en mp3fil när jag är klar?

läs i manualen!!

Suris! Du är verkligen otrevlig nu tycker jag! Alla kan inte vara så kuniga som dig.

Och jag tror inte jag fick någon manual med. Och jag suger på engelska också.

Man får ner låten till en wavfil genom att välja "bounce to disk" i file-menyn.

MP3 får du göra med nåt annat program när du är klar. finns flera som är gratis hos www.download.com ( sök på "convert wav to mp3" eller nåt sånt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. eller två.. 1. finns det någon brusreducerare eller något som tar bort bruset i början? 2 Hur får jag ner alla spåren till en mp3fil när jag är klar?

läs i manualen!!

Suris! Du är verkligen otrevlig nu tycker jag! Alla kan inte vara så kuniga som dig.

Och jag tror inte jag fick någon manual med. Och jag suger på engelska också.

Man får ner låten till en wavfil genom att välja "bounce to disk" i file-menyn.

MP3 får du göra med nåt annat program när du är klar. finns flera som är gratis hos www.download.com ( sök på "convert wav to mp3" eller nåt sånt).

1. jag är inte sur

2. jag har aldrig påpekat mig vara kunnig i ämnet.

3. pro tools manual - http://www.digidesign.com/download/64/docs/

4. om du ska ha någorlunda kvalitet på dina mp3filer så använd LAME-motorn istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. eller två.. 1. finns det någon brusreducerare eller något som tar bort bruset i början? 2 Hur får jag ner alla spåren till en mp3fil när jag är klar?

läs i manualen!!

Suris! Du är verkligen otrevlig nu tycker jag! Alla kan inte vara så kuniga som dig.

Och jag tror inte jag fick någon manual med. Och jag suger på engelska också.

Man får ner låten till en wavfil genom att välja "bounce to disk" i file-menyn.

MP3 får du göra med nåt annat program när du är klar. finns flera som är gratis hos www.download.com ( sök på "convert wav to mp3" eller nåt sånt).

Okej. schysst. Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga till. eller två.. 1. finns det någon brusreducerare eller något som tar bort bruset i början? 2 Hur får jag ner alla spåren till en mp3fil när jag är klar?

läs i manualen!!

Suris! Du är verkligen otrevlig nu tycker jag! Alla kan inte vara så kuniga som dig.

Och jag tror inte jag fick någon manual med. Och jag suger på engelska också.

Man får ner låten till en wavfil genom att välja "bounce to disk" i file-menyn.

MP3 får du göra med nåt annat program när du är klar. finns flera som är gratis hos www.download.com ( sök på "convert wav to mp3" eller nåt sånt).

1. jag är inte sur

2. jag har aldrig påpekat mig vara kunnig i ämnet.

3. pro tools manual - http://www.digidesign.com/download/64/docs/

4. om du ska ha någorlunda kvalitet på dina mp3filer så använd LAME-motorn istället.

1. Du låter verkligen sur när du skriver. Men det behöver ju förstårs inte betyda att du är det, men det kan lätt missuppfattas.

2. Du verkar kunna programet bättre än mig iallafall eftersom så då anser jag att du är kunnig, men det kan man ju tolka på olika sätt.

3. Tack

4. Lame-motorn vet jag inte vad det är men jag vågar inte fråga.

Ha de bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MagnusH:

Du kan ladda hem exempelvis Lamedrop som är ett extremt lätthanterligt program som omvandlar dina Wave eller Wav--filer till Mp3. Du drar helt enkelt över din Wave/Wav-fil till Lamedrop och sedan väntar du några sekunder och vips....så har Lamedrop skapat en Mp3-fil åt dig! Mycket praktiskt och enklare än så kan det inte bli.

Protools LE kan nämligen inte spara ljudfilen i något annat format än just Wav såvida du inte köper till ett tilläggsprogram för 5000 kr och som heter Music Production Toolkit. MPT klarar att spara även som Mp3, men Lamedrop gör nog jobbet minst lika bra plus att den är gratis. Lamedrop kan du ladda hem från flera ställen och detta är ett ställe: http://tfooo.deviantart.com/art/lamedrop-61314482

En sak till: Självklart ska du fortsätta att ställa precis alla frågor som du vill även i fortsättningen! Även om du kanske inte får svar på samtliga frågor så är det ju just det som det här forumet är till för och det finns inga korkade frågor bara korkade svar...Lycka till också!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...