Jump to content
Annons

Tips på preamps?


Sting

Recommended Posts

Tjena.

Har ett RME Fireface 800 men lirar med 8 trummickar samt 3 live ibland så jag behöver 8 preamps.

Jag kör 4 rätt in i FF:s 4 XLR inputs (med preamps) på framsidan. Men jag hade tänkt utnyttja de 8 inputs

på baksidan (tele) och behöver därför någonting som gör om XLR till tele samt stöder Phantom Power. UTAN

att förlora ljudkvalitet.

Först hade jag tänkt mig en mixer, men jag vet inte asså.

Om någon har tips om något kort/rack som gör detta eller har någon annan lösning - SKRIV!

Mvh //Sting

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

hej

vet inte vilken budget du har tänkt men en lite billigare preamp än de andra som är listade här, men som jag har hört ska vara ruskigt bra ändå är Presonus Digimax FS. Den har även adat åt båda håll så du kan expandera ditt FF lite om du behöver.

Hade själv tänkt köpa en sån när nästa csn-utbetalning kommer (=på måndag!)

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå dööh!

Läget sting?? kul att se att du hittade hit!

Kolla på http://www.polysonic.com/focusrite.html Octopre modellerna är bra, eller så skiter du i att köpa firefacet och köper saffire pro 26I/O.. Inte lika fett men ring mig någon dag så ska jag berätta en lite secret!

// Philip

Tjenare!

Jodå, allt är lugnt! själv?

Ringer dig imorgon (fredag).

Ha de gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

micke62 (oregistrerad)

Hej!

Din lösning är PreSonus FP10 24bit/96k Firewire Recording Interface,

8 XLR (låter kanon bra)

Du kan köra upp till 3 st interfae genom att linka ihop dom

Mvh Micke62 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Färgar RME'n ljudet eller är den också väldigt transparent? Letar också efter

en 8-kanals preamp för inspelning av trummor bla. 😳

Jag har hört att det är samma preamps i Octamic 2 (kanske även i den lite mindre

Quadmic där du får fler kanaler för pengarna) har samma preamps som Fireface 800.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Din lösning är PreSonus FP10 24bit/96k Firewire Recording Interface,

8 XLR (låter kanon bra)

Du kan köra upp till 3 st interfae genom att linka ihop dom

Mvh Micke62 😳

varför köpa ett ljudkort till!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quadmic och octamic ska ha samma preamps. Skillnaden är (förutom antalet preamps) är att octamic har digitala-anslutningar. Så kör man inte digitalt så kan Quadmicen vara bättre.

Edit: Prisvärdare*

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

Quadmic och octamic ska ha samma preamps. Skillnaden är (förutom antalet preamps) är att octamic har digitala-anslutningar. Så kör man inte digitalt så kan Quadmicen vara bättre.

Edit: Prisvärdare*

Då jag kör Logic på en Mac Pro med FF800 borde jag kanske

se över Octamic II. Någon som har någon erfarenhet av denna tyska preamp?

//Stingan

Link to comment
Dela på andra sajter

säger 8MP (lineaudio) igen...

Instämmer!

Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt...

I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

säger 8MP (lineaudio) igen...

Instämmer!

Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt...

I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ).

Fast Fireface 800 har väl bara 8 analoga in, så köper han en preamp med åtta kanaler kan han inte använda ljudkortets egna preamps. Om han istället köper en preamp med adat ut får han ju 12 preamps istället för som annars 8. Värt att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

säger 8MP (lineaudio) igen...

Instämmer!

Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt...

I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ).

Fast Fireface 800 har väl bara 8 analoga in, så köper han en preamp med åtta kanaler kan han inte använda ljudkortets egna preamps. Om han istället köper en preamp med adat ut får han ju 12 preamps istället för som annars 8. Värt att tänka på.

FF800 är uppbyggt så att 2 av preamparna delar kanaler med 2 av lineingångarna, så man har totalt 10 analoga ingångar tillgängliga.

Behövs fler är 10, så är det alltså ADAT-interface som gäller - eller om det räcker med 2 till (totalt 12 alltså), så kan man skaffa en preamp med S/Pdif ut och koppla in på S/Pdif på FF800 - t ex en Aphex 207D.

Link to comment
Dela på andra sajter

säger 8MP (lineaudio) igen...

Instämmer!

Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt...

I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ).

Fast Fireface 800 har väl bara 8 analoga in, så köper han en preamp med åtta kanaler kan han inte använda ljudkortets egna preamps. Om han istället köper en preamp med adat ut får han ju 12 preamps istället för som annars 8. Värt att tänka på.

FF800 är uppbyggt så att 2 av preamparna delar kanaler med 2 av lineingångarna, så man har totalt 10 analoga ingångar tillgängliga.

Behövs fler är 10, så är det alltså ADAT-interface som gäller - eller om det räcker med 2 till (totalt 12 alltså), så kan man skaffa en preamp med S/Pdif ut och koppla in på S/Pdif på FF800 - t ex en Aphex 207D.

Ok, trodde att alla fyra preampsen delade med linjeingångarna, fel av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...