MacPro Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 Hej alla, Jag är nybörjare på monitor-området. Jag har en MacPro och jag har bestämt mig för att jag ska köpa ett par Genelec 8020 eller 8030 som ska fungera som mina "allmänna" högtalare till datorn, för jag är trött på de leksakshögtalare som jag hade till min gamla Windows-dator. Min dator har en analog linjeutgång och en optisk toslink utgång. Jag vet att Genelec har XLR som ingång på sina högtalare, så min frågor är: 1. Vad behöver jag mer för att koppla ihop dessa? 2. Om ljudkort är aktuellt, vilket har XLR utgång till högtalarna? 3. Något annat som jag har förbisett, så var vänliga och upplys mig innan jag gör bort mig... 4. Någon som har en egen liknande uppsättning som kan ge mig lite synpunkter? Både positiva och negativa. MVH Magnus A
Anders F Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 Det bör gå med en stereo-minitele till XLR. Men jag skulle vilja råda dig till att kanske ha något emellan dina monitorer och ditt ljudkort. Genelec 8020a och 8030a har volymreglage på framsidan, men om du någon gång skulle glömma dra ner dessa så kan du få ett chockljud och faktiskt skada din hörsel. Vet inte vad som finns, men en enkel volymkontroll bara att ha emellan. Där kanske någon annan kan hjälpa till att ge förslag på billiga sådana. MVH Anders
MacPro Postat 18 februari 2008 Trådstartare Postat 18 februari 2008 Det bör gå med en stereo-minitele till XLR. Men jag skulle vilja råda dig till att kanske ha något emellan dina monitorer och ditt ljudkort. Genelec 8020a och 8030a har volymreglage på framsidan, men om du någon gång skulle glömma dra ner dessa så kan du få ett chockljud och faktiskt skada din hörsel. Vet inte vad som finns, men en enkel volymkontroll bara att ha emellan. Där kanske någon annan kan hjälpa till att ge förslag på billiga sådana. MVH Anders Hej, Vilket ljudkort kan du rekommendera mig att undersöka närmare, för det finns en uppsjö med interna (finns dem till Mac?) och externa? MVH Magnus A
Anders F Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 Det bör gå med en stereo-minitele till XLR. Men jag skulle vilja råda dig till att kanske ha något emellan dina monitorer och ditt ljudkort. Genelec 8020a och 8030a har volymreglage på framsidan, men om du någon gång skulle glömma dra ner dessa så kan du få ett chockljud och faktiskt skada din hörsel. Vet inte vad som finns, men en enkel volymkontroll bara att ha emellan. Där kanske någon annan kan hjälpa till att ge förslag på billiga sådana. MVH Anders Hej, Vilket ljudkort kan du rekommendera mig att undersöka närmare, för det finns en uppsjö med interna (finns dem till Mac?) och externa? MVH Magnus A I början räcker det inbyggda som finns i MAC:en. Det enda som jag egentligen ville rekommendera var att du hade en separat volymkontroll så att det inte blir någon chockvolym. Men om du vill ha nytt ljudkort (vilket du inte behöver om du inte ska göra några större inspelningar) så är presonus firebox och EMU 0404 usb två populära alternativ. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.