Jump to content
Annons

Turntables + DJ-Mixer, och inte för dyrt!


Bondesson (oregistrerad)

Recommended Posts

Bondesson (oregistrerad)

Undrar om ni vet något ställe som säljer bra turntables som inte kostar allt för mycket,

och är det värt att köpa en bra DJ-mixer för 3000-4000 eller klarar man sig bra med en billigare?

Ska jag skaffa mig något slags PA utrustningen också?

OBS är 14 år så jag måste tänka ekonomiskt, ska skaffa mig en MPC också, så detta kommer bli dyrt... 🙂

Jag ska använda mig av utrustningen till sampling, scratching och DJ, och enbart med Vinyl plattor, och jag ska använda det hemma.

Tänkte mig ett sånt paket, med 2 turntables och en mixer, fast helst så ska sammanlagda priset på det vara runt 5000.

PS, om någon säljer begagnat så skulle jag vara intresserad.

Redigerat av Bondesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du ska sampla från din vinylspelare, så kan du komma undan rätt billigt.

men om du ska dj´a på dom så ska du leta efter direktdrivna spelare, dom kostar givetvis lite mer, men att mixa på remdrift är inget jag rekommendrerar...

om du inte har råd med nytt så rekommenrar jag begagnatmarknaden, en 1200 eller 1210 begagnad äter alla geminis och turbo sound dj pro 2000 osv, till frukost.

kanske lite krångligt skrivet men hoppas att du förstod.

mvh marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

14 år.. budgetet kanske inte den största som jag förstår..

Dj vinyl.. kan jag säga direkt det är inte gratis..

en 12" kostar ca: 90 kr... och en lp 180kr ungefär...

kanske cd e en bättre lösning?

jag e dj, spelar vinyl skulle aldrig spela cd dock .. men om du känner att detta e ditt kall i livet så finns det inte några billiga spelare.. 1 technics 1200/10 är det näst ultimataste.. som ovanstånde skrev !

Det finns några spelare som håller samma klass på technics när det gäller "prestandan" men inte kännslan som technics har.. att börja dj`a på skit spelare GÅR EJ!!!

man måste ha ett par bra.. med stark motor och stabilitet!

mixer e inte lika stort krav det funkar med det mesta som har crossfader i princip... e ljudkvaliten som skiljer mest.. men oxo kännsla osv..

sen att du vill sampla och köpa en mpc?

då kommer frågan... du kanske ska köpa en och köra nåt dj program till datan där du kan sampla/loopa osv med din mpc då den oftas syncas med många program..

men sen vill jag att du ska vet att REAL DJS PLAYS VINYL! thats it.. det e inte bara snyggt det e coolt oxo....

att smeka cd e som att tvätta bilen i en biltvätt.!

hoppas du kommer igång med djandet..

ps: en technics 1200/10 är en kvalitet spelare som du absolut ska köpa begagnad om du har dålig budget.. jag tror det e den enda spelare som du kan lämna till återförsäljaren när den går sönder då nästan alla delar fortfarande går att köpa!! och man behöver inte vänta 10 veckor osv..

det e en spelare från 1969 som fortfarande e ledande i dj.. det borde väll säga rätt mycket!

men som sagt.. finns billiga dj paket med mixer och spelare.. men med dessa paket kommer du aldrig kunna mixa ordentligt eller lära dig nåt!

Redigerat av kettmpa
Link to comment
Dela på andra sajter

men sen vill jag att du ska vet att REAL DJS PLAYS VINYL!

Ja eller hur. 😛

Bondesson, det är lätt att hitta begagnade decks idag när alla bytt till CD. Tror faktiskt att 5000 för två 1200 är klart möjligt.

Annars så finns det helt ok alternativ, Numark- Stanton- och Vestaxpaket med två direktdrivna spelare och en basic mixer hittar du lätt med den budgeten - ingen annan vill ha skiten. 😛 CD är standard idag, men är ju lite segt att scratcha på. Å andra sidan är budgetspelare inte precis idealiska om det är turntabalism man ska syssla med...

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bondesson (oregistrerad)
hoppas du kommer igång med djandet..

ps: en technics 1200/10 är en kvalitet spelare som du absolut ska köpa begagnad om du har dålig budget.. jag tror det e den enda spelare som du kan lämna till återförsäljaren när den går sönder då nästan alla delar fortfarande går att köpa!! och man behöver inte vänta 10 veckor osv..

det e en spelare från 1969 som fortfarande e ledande i dj.. det borde väll säga rätt mycket!

men som sagt.. finns billiga dj paket med mixer och spelare.. men med dessa paket kommer du aldrig kunna mixa ordentligt eller lära dig nåt!

Tack kettmpa för ditt fina svar! 🙂 Men, då kanske en idé är att först skaffa MPCn och köra lite mjukvara sålänge, som du föreslog, och spara ihop till direktdrivna spelare, och bra mixer till senare... Kan börja sampla på min mors gamla vinylspelare sålänge, hehe, om det nu går dvs.

Eller att jag försöker leta efter begagnat.

Jag har kollat på blocket och så, men det finns inte så mycket där, vet du någon bra sida som säljer mycket DJ-utrustning och sådant begagnat?

tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bondesson (oregistrerad)
Bondesson, det är lätt att hitta begagnade decks idag när alla bytt till CD. Tror faktiskt att 5000 för två 1200 är klart möjligt.

Annars så finns det helt ok alternativ, Numark- Stanton- och Vestaxpaket med två direktdrivna spelare och en basic mixer hittar du lätt med den budgeten - ingen annan vill ha skiten. 🙂 CD är standard idag, men är ju lite segt att scratcha på. Å andra sidan är budgetspelare inte precis idealiska om det är turntabalism man ska syssla med...

Ja, jag vill inte köra med CD, Vinyl verkar ju vara så otroligt mycket skönare, plus att man får mer känsla 😄 Jo det får nog bli begagnat, sen så får det bli riktig investering om ett tag.

Tack för ditt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bondesson (oregistrerad)
om du ska sampla från din vinylspelare, så kan du komma undan rätt billigt.

men om du ska dj´a på dom så ska du leta efter direktdrivna spelare, dom kostar givetvis lite mer, men att mixa på remdrift är inget jag rekommendrerar...

om du inte har råd med nytt så rekommenrar jag begagnatmarknaden, en 1200 eller 1210 begagnad äter alla geminis och turbo sound dj pro 2000 osv, till frukost.

kanske lite krångligt skrivet men hoppas att du förstod.

mvh marcus

Tack för ditt svar marcus! fattar inte riktigt det där med 1200 och 1210, är det modeller eller vad menas med det? 🙂 Jo om jag hittar något bra begagnat slår jag nog till...
Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska sampla från din vinylspelare, så kan du komma undan rätt billigt.

men om du ska dj´a på dom så ska du leta efter direktdrivna spelare, dom kostar givetvis lite mer, men att mixa på remdrift är inget jag rekommendrerar...

om du inte har råd med nytt så rekommenrar jag begagnatmarknaden, en 1200 eller 1210 begagnad äter alla geminis och turbo sound dj pro 2000 osv, till frukost.

kanske lite krångligt skrivet men hoppas att du förstod.

mvh marcus

Tack för ditt svar marcus! fattar inte riktigt det där med 1200 och 1210, är det modeller eller vad menas med det? 🙂 Jo om jag hittar något bra begagnat slår jag nog till...

1200 är silvergrå och 1210 är mörkgrå/svart. That's it. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bondesson (oregistrerad)
om du ska sampla från din vinylspelare, så kan du komma undan rätt billigt.

men om du ska dj´a på dom så ska du leta efter direktdrivna spelare, dom kostar givetvis lite mer, men att mixa på remdrift är inget jag rekommendrerar...

om du inte har råd med nytt så rekommenrar jag begagnatmarknaden, en 1200 eller 1210 begagnad äter alla geminis och turbo sound dj pro 2000 osv, till frukost.

kanske lite krångligt skrivet men hoppas att du förstod.

mvh marcus

Tack för ditt svar marcus! fattar inte riktigt det där med 1200 och 1210, är det modeller eller vad menas med det? 🙂 Jo om jag hittar något bra begagnat slår jag nog till...

1200 är silvergrå och 1210 är mörkgrå/svart. That's it. 😉

Jaså, okej. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan börja sampla på min mors gamla vinylspelare sålänge, hehe, om det nu går dvs.

tack.

Självklart kan du sampla från mormors spelare.. kanske dock inte har det bästa ljudet eller det renaste då den säkert har en dålig nål och dålig tonarm osv.. men helt klart ett sätt att börja på..!

och när du ska köpa riktiga spelare så sa ovanstode att han sålde sina för mer än vad han gav.. och det man får se om man köper technics att du köper en investering.. du får oftast tillbax minst det du gav för dom själv!

/mvh kim

Link to comment
Dela på andra sajter

och det man får se om man köper technics att du köper en investering.. du får oftast tillbax minst det du gav för dom själv!

/mvh kim

Jodå, så var det för några år sedan innan alla gick över till cd. Verkligheten ser lite annorlunda ut idag... Ingen som följt utvecklingen under 2007 kan påstå att vinyl har framtiden för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

och det man får se om man köper technics att du köper en investering.. du får oftast tillbax minst det du gav för dom själv!

/mvh kim

Jodå, så var det för några år sedan innan alla gick över till cd. Verkligheten ser lite annorlunda ut idag... Ingen som följt utvecklingen under 2007 kan påstå att vinyl har framtiden för sig.

vad menar du? utveckligen? Det sälj mer vinyl i dag än vad det gjorde för ca: 10 år sen!!!!!!!!!

du kanske pratar om sverige eller vad vet jag.. i tyskland etc är vinyl större idag en nånsin!

ALLA klubbar utan för sverige kör vinyl i princip liten del kör cd..

det e bara snåla jävla svenskar som kör cd och tankar ILLEGAL musik! fuck them!

cd kommer dö ut före vinylen!

Link to comment
Dela på andra sajter

vad menar du? utveckligen? Det sälj mer vinyl i dag än vad det gjorde för ca: 10 år sen!!!!!!!!!

Nej det gör det inte. Förra året gick tre av dom största vinyldistributörerna i världen i konkurs (inklusive en av de ledande tyska) och flera stora danslabels slutade helt släppa skivor.

Det är inte illegal nedladdning eller köpta cd som tagit marknadsandelar, utan digitalshopparna.

Inte heller stämmer det att vinyl gäller på stora klubbar, eller att a-ligan spelar svart plast, det har du helt fått om bakfoten. Ingen av topp 10-snubbarna på DJ Mags lista spelar vinyl. Pioneer är den nya technicsen, vinyl är numera i första hand ett format för samlare, technoheads och bootlegentusiaster.

Att köpa 1210or är att satsa på ett döende format. Men visst, känslan är oöverträffad det håller jag med om.

Testat Serato?

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

vad menar du? utveckligen? Det sälj mer vinyl i dag än vad det gjorde för ca: 10 år sen!!!!!!!!!

Nej det gör det inte. Förra året gick tre av dom största vinyldistributörerna i världen i konkurs (inklusive en av de ledande tyska) och flera stora danslabels slutade helt släppa skivor.

Det är inte illegal nedladdning eller köpta cd som tagit marknadsandelar, utan digitalshopparna.

Inte heller stämmer det att vinyl gäller på stora klubbar, eller att a-ligan spelar svart plast, det har du helt fått om bakfoten. Ingen av topp 10-snubbarna på DJ Mags lista spelar vinyl. Pioneer är den nya technicsen, vinyl är numera i första hand ett format för samlare, technoheads och bootlegentusiaster.

Att köpa 1210or är att satsa på ett döende format. Men visst, känslan är oöverträffad det håller jag med om.

Testat Serato?

😉

Tog i lite och skrev inte med alla musik.. jag syftar på electronisk..

och att dom 3 ledande har gått i konkurs säger väll absolut inget (vet ej vilken musik dom släppte)

men att 3 dör?

men du skriver inte att det startas typ 1 bolag om dan e kanske inte relevant?

och att tidningen city eller metro kommer ej ihåg vilken det va skrev att sverige hade sålt 10 tusen ex vinyl år 2006? vet ej va dom får den siffran ifrån då micke på fade hade sålt mer en 10 tusen vinyler 2006 och det e 1 liten skivbutik i stockholm...

och att tidningen groove skriver att tyskland öppnar nya vinyl affärer dagligen det måste väll betyda att folk köper vinyl?

sen att hela psy scenen försvann på vinyl kan man juh tacka alla cd kids för.

och 90% av all techno/electro/house + sub gen sälj i vinyl resten cd!

och att dom finns på dc++ e för att folk rippar från vinylen...

vilka är den där top 10 listan för snubbar? trance folk?

Och jag kan SVÄRA på att cd skivan kommer försvinna före vinylen...

Link to comment
Dela på andra sajter

och att dom 3 ledande har gått i konkurs säger väll absolut inget (vet ej vilken musik dom släppte)

men att 3 dör?

men du skriver inte att det startas typ 1 bolag om dan e kanske inte relevant?

Nej det är inte relevant. 😉

Distributörerna i dansvärlden tillverkar, distribuerar och marknadsför vinylen åt olika smålabels. Att det "startas en label om dagen" betyder ju inte mycket när de företag som vart och ett sköter allt det nyss nämnda åt kanske 70-80 labels går under...

Min uppfattning om vinylens försvinnande från scenen bygger jag på kontakter med dem som verkar inom house, techno och trance och inte från random tyckanden i svenska dags- och musiktidningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

och att dom 3 ledande har gått i konkurs säger väll absolut inget (vet ej vilken musik dom släppte)

men att 3 dör?

men du skriver inte att det startas typ 1 bolag om dan e kanske inte relevant?

Nej det är inte relevant. 😉

Distributörerna i dansvärlden tillverkar, distribuerar och marknadsför vinylen åt olika smålabels. Att det "startas en label om dagen" betyder ju inte mycket när de företag som vart och ett sköter allt det nyss nämnda åt kanske 70-80 labels går under...

Min uppfattning om vinylens försvinnande från scenen bygger jag på kontakter med dem som verkar inom house, techno och trance och inte från random tyckanden i svenska dags- och musiktidningar.

ok..

fel ställe och diskuttera... och när ingen av oss har den fakta svart på vitt.. säger jag detta..

bondesson..

finns 2 alternativ.

1. Vinyl.. spelar inte så dyra.. ca: 3 lax st begagnade..technics skulle jag titta på.. sen finns det många fler som håller samma styrka osv på motorer.. men mitt tycke e technics allt man behöver... dom e snygga oxo.. skivorna e dock rätt dyra en 12" kostar mellan 70-100 kr.. sen en lp kostar mellan 150-200 ca. grymt mycke nöje att mixa leka osv.

2. cd. har ingen direkt erfarnhet av det.. inte så snygga grymt dyra om man ska ha ett par bra.. finns mycket effekter osv man kan leka med.. lite sämre ljud en vinyl det märker man när man spelar på ett bra PA..

Skivor dock inte lika dyra då man ofta får fler låtar (dock brukar det vara bara 3 som e bra på en skiva med 10+låtar) så billigare kanske det inte är..

om cdn grejar mp3 blir billigare... och som många cd jocks gör (INTE ALLA) tanka free på diverse sajter.. detta DÖDAR labels osv artister i synnerhet!!!! som många inte tänker på utan tänker bara på att tjäna sina ynka 500:- på lokal krogen !!

aja känns som jag har pajat denna tråd nu.. sry!

men du ta en dag och åk till lite återförsäljare och be få prova lite alternativ! skulle jag gjort om jag var osäker.. nån säljera hjälper dig nog bättre på plats när man får känna och testa ist för vi på nätet ska säga vad du ska köpa och inte köpa!

drar mig ur denna tråd nu !! hoppas du blir nöjd med det du nu köper!

/mvh kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bondesson (oregistrerad)
och att dom 3 ledande har gått i konkurs säger väll absolut inget (vet ej vilken musik dom släppte)

men att 3 dör?

men du skriver inte att det startas typ 1 bolag om dan e kanske inte relevant?

Nej det är inte relevant. 🥰

Distributörerna i dansvärlden tillverkar, distribuerar och marknadsför vinylen åt olika smålabels. Att det "startas en label om dagen" betyder ju inte mycket när de företag som vart och ett sköter allt det nyss nämnda åt kanske 70-80 labels går under...

Min uppfattning om vinylens försvinnande från scenen bygger jag på kontakter med dem som verkar inom house, techno och trance och inte från random tyckanden i svenska dags- och musiktidningar.

ok..

fel ställe och diskuttera... och när ingen av oss har den fakta svart på vitt.. säger jag detta..

bondesson..

finns 2 alternativ.

1. Vinyl.. spelar inte så dyra.. ca: 3 lax st begagnade..technics skulle jag titta på.. sen finns det många fler som håller samma styrka osv på motorer.. men mitt tycke e technics allt man behöver... dom e snygga oxo.. skivorna e dock rätt dyra en 12" kostar mellan 70-100 kr.. sen en lp kostar mellan 150-200 ca. grymt mycke nöje att mixa leka osv.

2. cd. har ingen direkt erfarnhet av det.. inte så snygga grymt dyra om man ska ha ett par bra.. finns mycket effekter osv man kan leka med.. lite sämre ljud en vinyl det märker man när man spelar på ett bra PA..

Skivor dock inte lika dyra då man ofta får fler låtar (dock brukar det vara bara 3 som e bra på en skiva med 10+låtar) så billigare kanske det inte är..

om cdn grejar mp3 blir billigare... och som många cd jocks gör (INTE ALLA) tanka free på diverse sajter.. detta DÖDAR labels osv artister i synnerhet!!!! som många inte tänker på utan tänker bara på att tjäna sina ynka 500:- på lokal krogen !!

aja känns som jag har pajat denna tråd nu.. sry!

men du ta en dag och åk till lite återförsäljare och be få prova lite alternativ! skulle jag gjort om jag var osäker.. nån säljera hjälper dig nog bättre på plats när man får känna och testa ist för vi på nätet ska säga vad du ska köpa och inte köpa!

drar mig ur denna tråd nu !! hoppas du blir nöjd med det du nu köper!

/mvh kim

Äsch, du har inte pajat tråden, det var intressant läsning bara 😕 Jag ska nog försöka hitta ett par Technics och så får jag börja där. Tack för all din hjälp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju verkligen som att du är en färsking i den här hiphop världen. Så för dig kommer det inte att spela någon roll om du köper technics eller numark skivspelare. Det handlar nog mest om en vanesak. Visst är ett par technics en investering eftersom att de knappt förlorar i värde. Men de har sett mer eller mindre exakt likadana ut sedan 70-talet.

Mitt tips är ju helt klart att du kollar på andra spelare än technics 12hundror. Du kan ju garanterat få ett par Numark TT-2 för 3-4000 som har bra mycket starkare motorer än technics och reverse-play och en pitch på upp till +20% (om du nu verkligen skulle behöva det).

Det är så jävla mycket mer än märket som spelar roll på hur kvalitén på ditt spelande kommer att låta.

Har du dålig teknik kommer du i alla fall inte klara av att scratcha bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bondesson (oregistrerad)
Det är så jävla mycket mer än märket som spelar roll på hur kvalitén på ditt spelande kommer att låta.

Har du dålig teknik kommer du i alla fall inte klara av att scratcha bra..

Jag bryr mig inte om vilket märke det är, bara det att många här har rekommenderat en technics spelare till mig, så då fattar ju jag det som om det är bra att skaffa det nu i början, och jag har ändå inte råd att lägga 4000 på en spelare nu, får bli vid senare tillfälle.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Det är så jävla mycket mer än märket som spelar roll på hur kvalitén på ditt spelande kommer att låta.

Har du dålig teknik kommer du i alla fall inte klara av att scratcha bra..

Jag bryr mig inte om vilket märke det är, bara det att många här har rekommenderat en technics spelare till mig, så då fattar ju jag det som om det är bra att skaffa det nu i början, och jag har ändå inte råd att lägga 4000 på en spelare nu, får bli vid senare tillfälle.

Ok ska jag vara ärligt, det är coolare med vinyler, men det är ett döende format och det är så extremt mycket mer otympligt. Tror ärligt att du kommer få betydligt roligare med cd-spelare, mycket lättare att få tag på musik, 10 låtar per skiva etc. Tänk på om du ska fixxa 20 vinyler kommer detta vara nästan 3700 kr!

Helt ärligt tror jag tyvärr att du borde skippa vinyl tankarna och försöka få några prisvärda cd spelare. Många snackar om att pioneers är det bästa vilket det är, men de är dyra och du kommer inte kunna hamna under 10k för 2x spelare mix + högtalare samt hörlurar.

säkert många som kommer gnälla på mig nu men tycker du borde köra nått i stil med denna

http://www.thomann.de/se/american_audio_ck_800_mp3.htm

En rätt billiga har allt du behöver kan spela mp3! plus att denna kommer du ha hemma för endast + 150 kr i frakt.

Tro mig du kommer ha så mycket mer glädje av denna än om du kör turntables!

Redigerat av carlmorner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det är så jävla mycket mer än märket som spelar roll på hur kvalitén på ditt spelande kommer att låta.

Har du dålig teknik kommer du i alla fall inte klara av att scratcha bra..

Jag bryr mig inte om vilket märke det är, bara det att många här har rekommenderat en technics spelare till mig, så då fattar ju jag det som om det är bra att skaffa det nu i början, och jag har ändå inte råd att lägga 4000 på en spelare nu, får bli vid senare tillfälle.

Ok ska jag vara ärligt, det är coolare med vinyler, men det är ett döende format och det är så extremt mycket mer otympligt. Tror ärligt att du kommer få betydligt roligare med cd-spelare, mycket lättare att få tag på musik, 10 låtar per skiva etc. Tänk på om du ska fixxa 20 vinyler kommer detta vara nästan 3700 kr!

Helt ärligt tror jag tyvärr att du borde skippa vinyl tankarna och försöka få några prisvärda cd spelare. Många snackar om att pioneers är det bästa vilket det är, men de är dyra och du kommer inte kunna hamna under 10k för 2x spelare mix + högtalare samt hörlurar.

säkert många som kommer gnälla på mig nu men tycker du borde köra nått i stil med denna

http://www.thomann.de/se/american_audio_ck_800_mp3.htm

En rätt billiga har allt du behöver kan spela mp3! plus att denna kommer du ha hemma för endast + 150 kr i frakt.

Tro mig du kommer ha så mycket mer glädje av denna än om du kör turntables!

jag tror du har fel, om han köper skivspelare så kan han ju gå över till serato / final scratch senare (om han endå ska hålla på med hip hop) och kan använda vinylen att sampla med. Vinylen kommer aldrig dö ut inom nischade genrer (dans, hi hop) tror jag. Mitt råd är att köpa beg technics 1200/10 enkla att reparera och oerhört hållbara. Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...