Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag letar febrilt efter en bra hållbar lösning för att kunna styra min gamla Roland Juno-60 med MIDI.

Den har ju det gamla systemet DCB .

Jag vet att Kenton har en DCB/MIDI konverter med massa goodies i, bl a synkning av arpeggiator mot MIDI-klockan.

Men dessa pjäser kostar nästan 2000:-

Det borde finnas nån billigare lösning, bara för att styra synten via MIDI.

Har någon nån idé, kopplngsschema, hemmabygge, länk eller liknande för detta?

MVH.

Tophe

Redigerat av Tophe
Annons
Postat

Jag skulle tro att det är både enklast och billigast att välja Kenton's MIDI-interface. Visst går det att utveckla ett interface själv men det tar både tid samt att man verkligen måste veta vad man pysslar med. Nu är jag väldigt osäker på hur just en Juno-60 fungerar men ett alternativ skulle kanske vara att reverse-engineer'a OS:et i synten och titta på om det finns någon ledig UART host CPU'n. Jag har bl a gjort detta på en Prophet-5 med hyffsat resultat ...

Postat
Jag skulle tro att det är både enklast och billigast att välja Kenton's MIDI-interface. Visst går det att utveckla ett interface själv men det tar både tid samt att man verkligen måste veta vad man pysslar med. Nu är jag väldigt osäker på hur just en Juno-60 fungerar men ett alternativ skulle kanske vara att reverse-engineer'a OS:et i synten och titta på om det finns någon ledig UART host CPU'n. Jag har bl a gjort detta på en Prophet-5 med hyffsat resultat ...

Tack.

Jag hade hoppats på att någon skulle ha ett kopplingsschema och en komponentlista så jag skulle slippa tänka så mycket själv... Är inte helt vass på sånt här.

Men jag hittade även denna: http://www.dtronics.net/html/mdm60.html

Den är lite billigare. Har förvisso bara Note On och Note Off, men det är mest det jag är ute efter ändå.

Den kostar drygt häften av Kentons superpryl... Det finns nån tjeckisk grej med som liknar kentons, som kostar drygt 1400:-

Om någon ser nåt till salu, eller springer på ett kopplingsschema, så får ni gärna hojta till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.