Jump to content
Annons

Ny dator: USB fungerar inte


Bernt

Recommended Posts

Jag skrev tidigare om min gamla dator som inte riktig orkade rulla musikprogram. Köpte sedan ändå en ny. Men nu är mitt problem att USB uttagen framtill på datorn inte fungerar (däremot nog bakuttagen). Affären som satte ihop datorn ligger i en annan stad, och jag kan alltså inte alldeles lätt forsla datorn tillbaka till tillverkaren. Jag har försök med att byta ut kontakten tillverkaren skickade mig efter att ha fått en ny per post, men det hjälper inte. Jag har visserligen fyra fungerande uttag bakom, och klarar mig nog med någotslags hub-system, men visst skulle man ju vilka att allt är OK då man börjar med en ny dator?

Finns det någon som vågar sig på en gissning om var felet kan ligga? Moderkortet är av typen MS-7379, processorn Intel Core Duo 6750 och OS XP Home, om det är till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kolla om anslutningarna på fronten är ansluten på moderkortet.

Kolla så de är aktiverat i bios.

Ibland behövs drivrutiner installeras. Finns fungerande på skivan man får med moderkortet.

De tipsen jag har;)

Jo, anslutet är det nog, problemet är bara att det är så svårt att avgöra om det är på rätt sätt (jag har en manual, men exempel på bilden är en annan typ av USB kontakt än jag har, med utgångarna bredvid varandra i stället för den ena ovanför den andra). BIOS visar "USB controllers enabled", så det är väl OK då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland behövs drivrutiner installeras. Finns fungerande på skivan man får med moderkortet.

De tipsen jag har;)

Om drivrutiner: utgångarna bakom fungerar alltså. Men det finns alltså skilda drivrutiner för fronten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

jag hade precis samma problem som du .. det fungerade ett tag men efter en ominstallation av Windows slutade dom fungera, har installerat alla tänkbara drivrutiner och tittat innuti datorn men allt är som det ska. Slutade med att jag inaktiverade dom 4 portarna eftersom det kom en massa pop-ups om att datorn inte kunde känna igen portarna.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade precis samma problem som du .. det fungerade ett tag men efter en ominstallation av Windows slutade dom fungera, har installerat alla tänkbara drivrutiner och tittat innuti datorn men allt är som det ska. Slutade med att jag inaktiverade dom 4 portarna eftersom det kom en massa pop-ups om att datorn inte kunde känna igen portarna.

🙂

Tack, det här kan vara viktigt. Det jag ju egentligen vill veta är om det är ett sopftware eller ett hardware problem. Lättare att strunta i problem på soft-nivån, konsekvenserna av problem med komponenterna känns däremot osäkrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...