Jump to content
Annons

Wlan


ThomasJ

Recommended Posts

Några problem med Wlan...

Tjena.

Jag fickförmig att jag skulle fixa Wlan till alla datorer i huset, (5st).

På min mac funkar det fine med det inbygda kortet.

Köpte nåra D-Link DWL-g510 till pc-burkarna.

Routen är en Speedtuch med wifi.

Problemet är att på vissa av datorena kopplas nätet net titt som tätt.

Signalstyrkan är full i hela huset så det är inte problemet.

Kan det vara korten som är dåliga/trasiga?

Ett annat problem:

När jag konfar routen med wep så funkar det att logain via wep på alla datorer förutom macen.

Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Några problem med Wlan...

Tjena.

Jag fickförmig att jag skulle fixa Wlan till alla datorer i huset, (5st).

På min mac funkar det fine med det inbygda kortet.

Köpte nåra D-Link DWL-g510 till pc-burkarna.

Routen är en Speedtuch med wifi.

Problemet är att på vissa av datorena kopplas nätet net titt som tätt.

Signalstyrkan är full i hela huset så det är inte problemet.

Kan det vara korten som är dåliga/trasiga?

Ett annat problem:

När jag konfar routen med wep så funkar det att logain via wep på alla datorer förutom macen.

Varför?

Hittade ditt fel direkt = "D-Link" har du nånsin träffat på nån som haft 100% nöje och aldrig problem med trådlösa D-link system? Jag skulle hellre lägga dubbla pengarna eller mer på bättre prylar.

Lite på skämt, men ändå sant... =) Du har säkert nåt annat krångel som nån som är kunnigare på detta område än mig kan tipsa om.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Är alla pc-datorerna likadana? Om inte så ska du nog inte förvänta dig samma resultat på alla. Kolla drivrutiner, om det finns konflikter i chipset osv.

Din accesspunkt verkar ju inte vara den bästa heller (även om jag bara stött på Speedtouch som modem).

Om att du har problem med macen och WEP beror på att det inte fanns en standard för att hantera lösenord när WEP lades som standard. Klienterna i Windows och Mac OS X hanterar lösenordet och krypteringen annorlunda.

Det enklaste brukar vara att sätta ett HEX-lösenord, eller ett ASCII-lösen med 5 tecken (vid 40-bitars WEP).

Fast det allra bästa är att köra WPA. Då har du inte detta problem längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vad du har för slags speedtoutch modem, men om det är speed toutch 585v6 eller 780WL

så kan du prova:

1. gå in i internet explorer

2. skriv i address fätet 192.168.0.254 så du kommer in till speedtoutch modemet (förutsatt att modemet inte är inställt på bryggat med avstängt dhcp.)

3. välj knappen hemmanätverk till vänster.

4. tryck på knappen "WLAN: ethernet 56mbit" nånting har inte i huvudet vad det står

5. tryck på knappen uppe i höger där det står konfigurera "finns brevid hjälp knappen."

där kan du ändra inställningarna i modemet.

det jag skulle provat om jag var du är att först ändra säkerheten från wpa till wep, för vissa nätverks kort klarar inte wpa så bra pga att det är mycket hårdare kodning. om du inte rör det där med bitar nånting så ska bytet kunna gå smärtfritt (du kan dock behöva ställa om till wep i usb programmet som följde me usb stickorna)

skillnaden om du byter till wep är dock att om du har en finniga datanörds granne med linux så finns det en chans att han kan knäcka din wep kod och surfa på ditt internet. Men det är fruktansvärt osannlikt.

Du kan även där byta kanal, om du bor i lägenhet och har många grannar kan det vara många modem på samma kanal. Det kan fungera bättre om du byter kanal.

Sen är ju usb wireless NIC inte människans bästa vän.

singalerna mellan modemet och Nätverkskorten kan störas av saker som micro, högtalare, trådlösa telefoner etc etc

trots att det står att signal styrkan är bra så kan signal styrkan vara dålig eller inte få kontakt alls. signal styrkan kan ljuga.

ursäkta att jag skriver så dåligt men jag hoppas att jag kunde hjälpa på nått sätt iaf.

Redigerat av KBe
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey.

tack.

ala pcburkarna e olika.

det där med WPE/WPA är ordnat.

problemet var det att krypteringen var satt till nåt skumt men det löste sig iaf.

Problemet me den ena pc kvarstår.

Instaleradeom xp på den.

Full signal, men nu kan den inte ansluta även om siganel e mkt stark.. tror osså på konflikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vad du har för slags speedtoutch modem, men om det är speed toutch 585v6 eller 780WL

så kan du prova:

1. gå in i internet explorer

2. skriv i address fätet 192.168.0.254 så du kommer in till speedtoutch modemet (förutsatt att modemet inte är inställt på bryggat med avstängt dhcp.)

3. välj knappen hemmanätverk till vänster.

4. tryck på knappen "WLAN: ethernet 56mbit" nånting har inte i huvudet vad det står

5. tryck på knappen uppe i höger där det står konfigurera "finns brevid hjälp knappen."

där kan du ändra inställningarna i modemet.

det jag skulle provat om jag var du är att först ändra säkerheten från wpa till wep, för vissa nätverks kort klarar inte wpa så bra pga att det är mycket hårdare kodning. om du inte rör det där med bitar nånting så ska bytet kunna gå smärtfritt (du kan dock behöva ställa om till wep i usb programmet som följde me usb stickorna)

skillnaden om du byter till wep är dock att om du har en finniga datanörds granne med linux så finns det en chans att han kan knäcka din wep kod och surfa på ditt internet. Men det är fruktansvärt osannlikt.

Du kan även där byta kanal, om du bor i lägenhet och har många grannar kan det vara många modem på samma kanal. Det kan fungera bättre om du byter kanal.

Sen är ju usb wireless NIC inte människans bästa vän.

singalerna mellan modemet och Nätverkskorten kan störas av saker som micro, högtalare, trådlösa telefoner etc etc

trots att det står att signal styrkan är bra så kan signal styrkan vara dålig eller inte få kontakt alls. signal styrkan kan ljuga.

ursäkta att jag skriver så dåligt men jag hoppas att jag kunde hjälpa på nått sätt iaf.

Låter troligt at det är störningar. fick det tippset ifrån gubbarna på sweklockers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...