Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

två frågor.

1. På mitt mixerbord har jag EQ hi, mid och low. Finns det några riktlinjer för hur de ska ställas in? Beror ju lite på vad man är ute efter, men någon kanske har lite tips ändå? Har svårt att få det bra.

2. Vad kan man gör för kul med pan när man mixar som lyfter upp låtens standard, men som inte är alltför svårt för att göra?

Annons
Postat

jag brukar dra ned lite på basen på min mic-ingång, men det är för att jag har rätt basig röst.. "låter det bra så är det bra" 😎

Postat

Gällande EQ så varierar det ju väldigt mycket vad som ligger på den kanalen. Du ställer in helt olika om det är en bas eller en akustisk gitarr.

Men pan kan du lägga ut ett instrument till höger kanalen och ett till vänster osv. På det viset blir din mix inte lika grötigt som om alla instrument ligger i mitten. Prova lite så förstår du fort.

Postat
Gällande EQ så varierar det ju väldigt mycket vad som ligger på den kanalen. Du ställer in helt olika om det är en bas eller en akustisk gitarr.

Men pan kan du lägga ut ett instrument till höger kanalen och ett till vänster osv. På det viset blir din mix inte lika grötigt som om alla instrument ligger i mitten. Prova lite så förstår du fort.

Ah, my bad. Gäller vocals. Rappar bara så enda instrumentet är min röst:)

Postat

Ingen bas eller trummor eller dyl?

Eller menar du att du spelar in via en fysisk mixer eller att du använder en mjukvarumixer?

Är det det först nämda skulle jag låta allt vara neutralt och fixa det när du mixar hela låten i datorn.

Postat
Ingen bas eller trummor eller dyl?

Eller menar du att du spelar in via en fysisk mixer eller att du använder en mjukvarumixer?

Är det det först nämda skulle jag låta allt vara neutralt och fixa det när du mixar hela låten i datorn.

Ja det är det förstnämnda. Okej, tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.