Jump to content
Annons

Knaster med Mac Pro men inte med MacBook Pro


johannesroth

Recommended Posts

Tjena tänkte om någon har lite idéer om ett problem jag har.

För några veckor sedan ägde jag en MacBook Pro 17" 2,4 Ghz, 4 Gb RAM osv.

Jag sålde den och har köpt en Mac Pro, 2x3Ghz (8-kärnor), 4 Gb RAM osv.

Jag kör Mbox 2, Pro Tools 7.4, OS X Tiger 10.4.9

Med Mac Pro får jag knaster vid uppspelning. Har läst mig till att det kan bero på buffer-sizen.

Grejen är att på MacBook Pro:n körde jag 512 utan knaster men på Mac Pro:n knastrar det på 512!

Nu har jag varit så lat att jag inte har testat att höja buffer-sizen och kolla om det försvinner. Sitter på jobbet nu med, så det blir lite svårt 😳

Mac Pro är ju i regel en grymt mycket snabbare dator. Vad kan detta bero på?

jag kan ju tillägga att det inte är Apples orginal-processorer som sitter i (Exakt samm modell som dom säljer, fast dom inte är isatta av Apple)

Har i övrigt inget strul med datorn.

Någon med en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
helvetes jävlar vad trött man blir på allt sånt här.

är det inte apples nya firewirekort som spökar då? det tror jag utan att veta speciellt mycket.

Mbox 2 är drivet via USB. Men jag har ju starka funderingar på att köpa ett FW-kort. USB suger ju lite extra kraft på CPU:n.

Kan tillägga att det inte är nya Mac Pro, utan den som kom precis innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon själv köpt och installerat nya processorer kan det möjligtvis vara problemet. Det kan vara problem med firmware trots att det förefaller vara samma modell som Apple använder. Så har det åtminstone varit med grafikkort på Apples datorer. Om det är detta som är problemet nu är dock väldigt svårt att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt en äldre MacPro (Intel I965) och själv stoppat i en Quad 6850?

/Pär E

Hmm vet inte om det är Intel I965, i alla fall är den köpt i Aug 07, så det var när dom hade släppt 8-kärning konfg.

Nu sitter det 2x3Ghz Quad-Core Xeon X5365 "Clowertown"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det låter ju lite tråkigt. När jag kollar "Om den här datorn" står det 2x3Gzh Okänd, så antagligen är det ju inte exakt samma firmware som du säger. Men det känns väldigt långsökt att felet ligger i det. Tydligen är ju tattar Digidesign (ursäkta uttrycket) väldigt petiga med sina krav på Macarna. Extremt störande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac pro med 8 kärnor stödjd inte riktigt än. Kommer snart.

Om du kollar i playback engine, hur många processorer ser du...

Prova att sätta ett lägre antal processorer och se om det funkar.

En del hade problem när 4 kärnors quaden kom. Har hört att det skulle funka med ojämt antal, så prova att sätt en eller tre.... 😄

Angående buffersizen så ska det inte va några som helst problem även på den minsta (64) men en quad el bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel I965 har inte stöd för 8 kärnors prollar. OS 10.4.9 har inte stöd för prollen!

Det går inte ens att installera OS.10.4.9 på en sådan processor.

Har du gjort detta själv eller har nån ÅF gjort detta? Det ända sättet att få igång 10.4.9 på en sån burk är att kopiera över en RAW-klonad befintlig 10.4.9 installation..

Det känns som att du har gått ifrån styrkan med Apple. Det är lite bygga pc själv för det är billigare tänk 😊

Vänta på PT stöd för leopard istället så kommer det nog lösa sig för dig!

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...