Jump to content
Annons

Tillbaka i akvariet


Hur funkar det?  

12 röster

  1. 1. Hur funkar det?

    • 5. Topp
      2
    • 4. Tjo
      4
    • 3. Tja
      5
    • 2. Tjenare
      0
    • 1. Tragiskt
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Akvariet är rent

* ARTIST/GRUPP: Hammagrella

* GENRE: Fisk-pop-experiment

* LÅTLÄNGD: 4:03

* KOMPOSITÖR & PRODUCENT: Hammagrella

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.5 MB

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: Akvariet är rent

Ni som varit här ett tag känner kanske igen den här. En fullkomligt hopplös nonsenslåt jag testade på er för några månader sen. Tummen ner minst sagt, men jag kunde inte få den ur skallen, så jag skrev om texten och gjorde om den till en skruvad relationsbagatell - med fisksmak.

Lite annorlunda stuk än jag brukar och fortfarande inte riktigt klar. Det finns en hel del att göra i synnerhet med gitarrerna, men men.

Synpunkter på låt och sound mottages ivrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Hg!

Det bästa med dig är att du verkligen har ett eget sound. 😆

Det är alltid lika trevligt att avnjuta dina alster, jag tror inte jag lyssnat på någon av dina låtar (och jag har lyssnat på alla du har lagt upp här på detta forum) utan att skratta av välbehag. 😉

Det är dessutom perfekt förfestmusik, man blir på glatt humör. 😉

Jag är själv fisk så denna texten går ju hem direkt hos mig. 😄

Keep on fishing!

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Rosenström över det hela

Fantastiskt "kul" syntljud. Kan man ta dig på allvar 😉 Kul med en text som säger något :rolleyes:

Trumljuden lite trista speciellt virveln låter inte så kul (det kanske e meningen)

Varför ge upp en så kul låt. (Låten tar sig mycket på slutet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt rolig låt! Refrängen är kanon. Får lite Trazan o Banarne/Electric Banana Band-vibbar. Och det är positivt!( för mig iallafall)

Lite många olika trumsound tycker jag. Skulle nog tjäna på att få ihop dom lite ljudmässigt.

Keep on doing ya´ thang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter som vanligt vid usla högtalare på jobbet.

Soundet::

I början av låten är ljudbilden väldigt tunn, trummorna dominerar. Efter första refrängen (om jag minns rätt) vid "akvariet är rent" kommer en trevlig syntslinga in och skapar balans.

Håller med om att trumljuden bryter lite väl mycket mot varanda. Gitarrljuden skulle även kunna förbättrats. En fylligare ljudbild känns värt att eftersträva. Speciellt på vissa partier av låten. Sången är däremot som tidigare karaktäristisk och bra.

Låten::

Efter att ha hört "Ramona" låten så tycker jag den här låten hamnar lite utanför min bild av Hemmagrella. Helt klart en kul låt men den saknar det där lilla extra, som Ramona hade. :rolleyes:

Men som helhet är det en kul låt med, igen, bra text. Ditt signum. 😉

Ser fram emot att höra mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande hammagrellapoesi som vanligt.

För mycket diskant på trummorna det "isar och skär lite" om hihaten. Har du mycket kompressor på trummorna? Det känns som att det klipper lite och känns inte som att det passar in i ljudbilden. Lite mer bas skulle jag också vilja ha.

Skulle jobba lite mer med mixen också. Nivåerna i största allmänhet. Ibland är pianot för dominant t ex.

Produktionen i övrigt är mer än godkännd tycker jag. Det stör mig inte att trumljuden varierar. Det skulle varit snyggt med ett slutwail typ oååhhhfiiiiskaaaar yeahayeahaaaaa. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Avataren! Skönt, nu känner man igen dig igen! 😏

Jag har inga problem med den här låten, i det stora hela. Den känns som om den här är mer traditionellt rock/poppig än vad som brukar vara fallet.

Snyggt jobb på virvelspelet där i mitten av låten!

Fast ljudbilden känns lite sliskig. Du behöver nog göra något åt sångljudet här, det saknar mellanrigister på något sätt och den försvinner lixom, och det är lite samma sak med den trevliga gitarren som kommer in och tuggar lite innan sista versen(?)

Detta kan (och ska) slipas vidare på! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt jag har sagt det förr, det här med att skriva texter som blir underfundiga på nå't sätt är en konst som du lyckas väldigt bra med... och framförallt på Svenska...

Pianot låter som ett Cp 80 stundtals kanse för mycket Rev. Håller med att det fattas mellanregister i sången men samtidigt får det lite av F&TP känsla helt Ok. Det blir bättre sångljud i refrängerna då oktavstämman funkar kalasbra.

Bra låt om än lite roddiga trummor....

I go fishing 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Avataren! Skönt, nu känner man igen dig igen! 😛

Jag har inga problem med den här låten, i det stora hela. Den känns som om den här är mer traditionellt rock/poppig än vad som brukar vara fallet.

Snyggt jobb på virvelspelet där i mitten av låten!

Fast ljudbilden känns lite sliskig. Du behöver nog göra något åt sångljudet här, det saknar mellanrigister på något sätt och den försvinner lixom, och det är lite samma sak med den trevliga gitarren som kommer in och tuggar lite innan sista versen(?)

Detta kan (och ska) slipas vidare på! 🙂

Andreas, du kanske vill göra nytt gästspel som gitarronanist, jag lovar att inte klippa sönder dig den här gången! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Med den starka anknytningen till nautica som min nick antyder kan jag inte annat än tycka om låten.

Jag gälar inte gitarren - den låter lite torr. Skulle hellre se en något blötlagd nylonsträngad gura lägga några fills.

Sedan saknar jag helt klart ett sonar-ping på några ställen - lite mer marin feeling.

Men i övrigt så är det bra som vanligt. Lite Lorne de Wolfe i sången nu.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejja Hamma!

Tycker att trummet är skönt. Oktaven i refrängen sitter också som smäcken.

Lite långa instrumentala pauser mellan sånginsatserna. Men som vanligt är de värda att vänta på med sina finurliga texter. Slutet är lite......jaså? Eller så. Vet inte vad jag menar men jag blev lite snopen på nåt sätt.

Tycker du börjar hitta "soundet" i röstmixen också, på ett positivt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...