Jump to content
Annons

Propellerhead Reason 4

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat

Hej,

För inte så längesen uppdaterade jag mig till Reason 4. Det är ju en helt ny sequencer i det programet och det har gett mig en del problem när jag producerar, och det är att det är extremt svårt att få ut alla clips på rätt ställen utan att det går ur takt .. Jag har satt seq på 1/16 delars men det är ändå svårt att sätta alla clips på rätt ställe.

I reason 3 så var det enkelt att sätta ut clipsen på rätt ställe, man behövde inte oroa sig för att det skulle gå ur takten .. men i Reason 4 är det ju som sagt en helt ny seq.

Hur kan man göra så att det sätter sig direkt på rätt ställe? alltså om jag t.ex. vill dra ett clip till 5:an i seq, så stannar den på 5:an och inte på 5,0,1 .. för det är så det blir för mig!

Annons
Postat

Har ju inte reason, men det är inte så att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i några andra program).

MVH

Anders

Mollin (oregistrerad)
Postat
Har ju inte reason, men det är inte så att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i några andra program).

MVH

Anders

Nja om det är vad du menar så kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns där uppe, den är iklickad. 😆 trodde det var den först! .. annars får jag läsa lite mer i manualen helt enkelt! men tänkte om någon redan visste så slapp jag gå igenom!

Postat

MVH

Anders

Nja om det är vad du menar så kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns där uppe, den är iklickad. 🙂 trodde det var den först! .. annars får jag läsa lite mer i manualen helt enkelt! men tänkte om någon redan visste så slapp jag gå igenom!

Det finns en bugg i R4 som inte är åtgärdad i R4.1 (vad jag förstått). I vissa lägen är magneten aktiverad men snap fungerar inte ändå. Man löser det genom att klicka av och på magneten igen. Kanske du hamnat i ett sånt läge?

Eller är det så att du skulle välja 1/1 istället för 1/16?

Mollin (oregistrerad)
Postat

MVH

Anders

Nja om det är vad du menar så kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns där uppe, den är iklickad. 😆 trodde det var den först! .. annars får jag läsa lite mer i manualen helt enkelt! men tänkte om någon redan visste så slapp jag gå igenom!

Det finns en bugg i R4 som inte är åtgärdad i R4.1 (vad jag förstått). I vissa lägen är magneten aktiverad men snap fungerar inte ändå. Man löser det genom att klicka av och på magneten igen. Kanske du hamnat i ett sånt läge?

Eller är det så att du skulle välja 1/1 istället för 1/16?

Det är mycket möjligt att det kan vara buggen som spökar! 🙂 Ska se efter när jag kommer hem! 🙂 Kan man hitta uppdatering på deras hemsida?

Postat

Hm.. jag har inte haft några problem alls med detta i R4. Låter skumt. Du menar att den inte "snappar" alls eller? Alltså inte suger sig till närmsta taktsträck fast du har magneten ikryssad? Isåfall är det väl som ovanstående sade någon bugg.. 🙂

/M

Postat

1. Bugg vad? 😆

Det där har jag inte hört något om och känner mig ärligt talat skeptisk.

2. Använder du 1/16 som snap-värde är det inte så konstigt att dina klipp råkar halka fel. I 99% av fallen har jag den ställd på Bar, annars på sin höjd 1/4.

Snap-värdet påverkar varken dina midinoter eller kvantiseringsvärden... så jag vet inte varför du vill flytta klippen så pass lite? 😉

Om du vill flytta noter kan du t ex "nudga" dem inuti klippet, eller varför inte använda slide i ReGroove ifall du vill skjuta tajmingen åt något håll?

3. Säg att klippet "ligger fel" innan du aktiverar Snap, t ex på 1.1.2.205. Sedan aktiverar du Snap på 1/16 och flyttar klippet.

Då bibehålls (!) klippets tajming, dvs positionen blir 1.1.3.205, 1.1.4.205 osv. ☺️

Där tror jag att ditt problem ligger. Oavsett Snap eller inte halkar dina klipp utanför pulsen.

Markera ett klipp och skriv in position manuellt i textrutan, t ex 1.1.1.0. Ändra snap-värdet till Bar.

klipplu2.jpg

Postat
1. Bugg vad? 😆

Det där har jag inte hört något om och känner mig ärligt talat skeptisk.

Må så vara, men den finns där och det händer då och då.

Jag har inte rapporterat till Propellrarna eller aktivt försökt återskapa läget eftersom det är så enkelt att komma förbi.

Mollin (oregistrerad)
Postat
Hm.. jag har inte haft några problem alls med detta i R4. Låter skumt. Du menar att den inte "snappar" alls eller? Alltså inte suger sig till närmsta taktsträck fast du har magneten ikryssad? Isåfall är det väl som ovanstående sade någon bugg.. 🙁

/M

Det är precis vad jag menar! att den inte suger sig fast! 😄

2. Använder du 1/16 som snap-värde är det inte så konstigt att dina klipp råkar halka fel. I 99% av fallen har jag den ställd på Bar

Okej! Det kanske är att jag helt enkelt inte har den på "Bar". ☺️ Får testa mig fram lite 🙂

Mollin (oregistrerad)
Postat

Ja .. problemet var att jag inte hade den på "Bar"! Va klantigt!

Postat
Ja .. problemet var att jag inte hade den på "Bar"! Va klantigt!

:rolleyes:

Skönt att det löste sig iaf. 🙂

Rock on! 🙂

/M

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.