Jump to content
Annons

Hur kopplar jag..

Recommended Posts

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Har köpt en mackie 16:8 med direct-out och undrar hur jag kopplar för att kunna mixa tex trummor

med bordets eq, pan osv. Vilka kablar skall jag använda för att optimera ljudkvalitén?

Om jag skickar ett redan inspelat spår till output 1 på firepoden (kicken) som är inkopplat i input 1 på mixern

och sedan direct out från mixern till input 1 på firepoden, är detta korrekt?

Ska mina monitorer sitta i firepoden eller i mixerns main-output?

Lite krångligt förklarat med hoppas ni förstår...

Annons
Postat
Har köpt en mackie 16:8 med direct-out och undrar hur jag kopplar för att kunna mixa tex trummor

med bordets eq, pan osv. Vilka kablar skall jag använda för att optimera ljudkvalitén?

Om jag skickar ett redan inspelat spår till output 1 på firepoden (kicken) som är inkopplat i input 1 på mixern

Liten fråga: Varför vill du mixa analogt på en mackie 16:8? Själv skulle jag hellre mixat i datorn för "optimal ljudkvalitet" som du vill åt.

Angående inkopplingen är det i princip rätt som du säger, men jag tror ingångarna heter tape in på mixerbordet? Jag har kört med en mackie 24:8 och där har du tape in på alla kanaler samt en switch på själv mixerbordets kanal där du väljer mic/line eller tape (mic/line->inspelning, tape->mix), tror iaf det är samma på 16:8... Poängen med att du vill ha en analog är att du vill mixa på den eller? Isåfall så ska du ju inte koppla ut från varje kanal om du ska summera analogt utan när du mixar ner tar du ut från main mix eller någon subkanal (alltså endast två kanaler in i datorn igen)

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Liten fråga: Varför vill du mixa analogt på en mackie 16:8? Själv skulle jag hellre mixat i datorn för "optimal ljudkvalitet" som du vill åt.

Angående inkopplingen är det i princip rätt som du säger, men jag tror ingångarna heter tape in på mixerbordet? Jag har kört med en mackie 24:8 och där har du tape in på alla kanaler samt en switch på själv mixerbordets kanal där du väljer mic/line eller tape (mic/line->inspelning, tape->mix), tror iaf det är samma på 16:8... Poängen med att du vill ha en analog är att du vill mixa på den eller? Isåfall så ska du ju inte koppla ut från varje kanal om du ska summera analogt utan när du mixar ner tar du ut från main mix eller någon subkanal (alltså endast två kanaler in i datorn igen)

Tackar för svaret!

Har inte hunnit prova bordet ännu men jag har mina förhoppningar om att bordet ska ge lite karaktär. och så vill jag få lite rutin på bord i största allmänhet.

Tycker själv att jag lär mig att lyssna mer på själva ljudet när jag eq:ar på ett mixerbord än att sitta och klicka med musen på en eq i Logic. (Menar inte att logics eq är dålig)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.