Jump to content
Annons

Pianon i Sverige: Dåliga pianon har blivit standard


HowardJohnstone

Recommended Posts

Varför har standarden på Pianon i Sverige sjunkit så mycket de sista åren?

Idag finns nästan inga kvalitétsmärken kvar i affärerna. Utbudet av beg.

instrument av hög kvalité är försvinnande litet, vilket innebär att allt färre

får tillfälle att höra vad ett piano verkligen är kapabelt till, dvs de främsta

instrumenten, ex vis Steinway K, Bösendorfer CL130, Bluthner A el B samt

Grotrian Concertino eller Bechstein låter alla betydligt bättre än alla dessa

småflyglar som blivit så populära (med vissa undantag samt för mekaniken).

Nästa all renovering är koncentrerad på flyglar, varför pianon bara "rättas till"

med mindre justeringar, byte av enstaka strängar, mindre slipningar av

hammarlag etc. åtgärder som oftast är otillräckliga på finare instrument

där man ju borde förvänta sig ett bra arbete.

Istället saluförs många gånger undermåliga instrument som borde kasserats,

vilket lett till en nedåtgående spiral där pianon idag inte har något värde utan

säljes eller bortskänkes till användare där det oftast inte kan bedömmas vilket

arbete som behöver läggas ned på instrumentet, men framförallt, vilket resultat

som kan uppnås om erfoderligt arbete läggs ned, dvs värdet.

I övriga skandinavien (särsk. Danmark) samt Europa är utbudet avsevärt

mycket bredare, dvs större bredd med dessutom högre standard på det

beg. instrument som finns till försäljning till bra priser. Pianoteknikerna

kan betydligt mer, då de har högre krav på sig där byte av hammarlag,

intonation och prestanda värderas mycket högre än i Sverige.

Vore mycket intresserad av att höra vad ärade deltagare har för erfarenheter

och synpunkter på detta ämne. (Är ny i sammanhanget.)

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Så är det ju med allting... En kostnadsfråga. Affärerna tar in billiga asiatiska märken även när det gäller stråk- och stränginstrument.

Bara för att hålla någorlunda samma prisnivå.

Själv funderar jag på att köpa ett begagnat piano att ta över när någon ska flytta. En del skänker ju bort dem. Man betalar frakten och sedan en stämmare. Totalt 3000 SEK. Ska säljaren ha något betalt för pjäsen också, brukar det landa på 7000 SEK max totalt, vekar det som.

Pianon är undervärderade.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, håller med. Det är synd att denna skatt av akustiska instrument som finns i slott och kojor inte kommer till sin rätt.

I mitt tycke det stor skillnad på ett piano och en flygel, två instrument med olika typer av klang. Även om jag är såld på klangen i en trevlig flygel, så kan jag SÅ gå igång på soundet i ett gammalt svart, högt piano. (Jo, det måste vara svart, och helst utan kandelabrar.) Tar man bort lock, både över och under klaveret, så får man ut lyster och klang i rummet.

Att micka upp ett piano, både för live och inspelning, är dock mycket svårare, tycker jag. Framifrån får man med ljud från tangenter och klubbor, bakifrån tappar man ofta briljansen i diskanten.

Men skall man vara krass så kostar det att ha ett piano/flygel. Även om man köper ett kanonbra piano för nästan inga pengar, så får man räkna med (minst) en stämning om året à 1000 kr eller mer. Inte lika praktiskt som ett digitalpiano, men ack så mycket roligare!

mvh

-niklas-

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag ett mycket fint begagnat nästan nytt piano för 11.000:- i en musik affär då ingick ifs frakt och en stämmning. Ett Arvika tillverkat "Nordiska Piano futura 2" med en mycket fin klang.

Så visst finns det de affärer som tar hand om och värderar sinna pianon. Skulle dock vilja påpeka att man allt bör göra två stämningar per år, särskilt om man skall spela in med det (om man inte har en luftfuktare vill säga), så ett par tusen om året får man allt räkna med som minst för ett piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr innebär ju detta att det blir nästan omöjligt att

kunna prova ut / lyssna på ett piano i toppklassen.

Vad har man då att jämföra med?

Meningen är ju att hitta något som låter eller kan,

med nedlagt arbete, låta "nästan" likadant / likartat.

Då försvinner med tiden alla dessa moderna "rishögar"

som borde kasserats ut för länge sedan. (mode)

Alltså, marknaden för pianon är förstörd, man tycks

acceptera vad som helst, ytterst få har en uppfattning

om vilka krav som bör ställas & hur det bör låta.

Är detta framtiden för Pianon?

Howard

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...