Jump to content
Annons

Första Giget!


mardy

Recommended Posts

Hej Hej!

Jag har dj'at i ett halvår nu och har blivit erbjuden att spela på en 18-års fest kommande fredag. Funderar på att tacka Ja till det och mina frågor är ...

Vad ska man tänka på? Hur skall jag förbereda mig på bästa sätt? Misstag som man ska akta sig för?

MvH Martin Fuentes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej Hej!

Jag har dj'at i ett halvår nu och har blivit erbjuden att spela på en 18-års fest kommande fredag. Funderar på att tacka Ja till det och mina frågor är ...

Vad ska man tänka på? Hur skall jag förbereda mig på bästa sätt? Misstag som man ska akta sig för?

MvH Martin Fuentes

Nu skrev du aldrig vad det är för ett ställe du ska spela på så jag skriver lite allmäna tips jag kommer på..

Ta med dig mycket musik, även sånt som du egentligen inte vill spela, för det kommer alltid finnas folk med dålig musiksmak.

Kolla ljuset! Har de inget ljus på plats kanske de har räknat med att du ska fixa det också?

Kolla igenom ljusbord och sånt så att du har koll på det. Ingen vill dansa med strobb en hel natt (om man inte är drogpåverkad kanske).

Se till att du helst får betalt innan du går och ställer dig(om du får i handen), det är lätt att det "glöms bort" senare på natten, speciellt om de vet att du är nybörjare..

Samma sak om du får drinkbiljetter, se till att du har dem innan du börjar spela så du inte behöver leta efter arrangören när du blir törstig.

Presentera dig för alla som jobbar där, det gagnar dig om de minns "den trevliga diskjockeyn" och inte den blyge. Om det kommer att vara vakter på stället ka det vara bra att prata med dom också och fråga hur de kommer att jobba så att ni kanske kan samarbeta under kvällen OM DE VILL DET! Du som DJ har oftast bäst utsikt över dansgolvet och vakterna skulle kanske uppskatta om du kunde "larma" dem om bråk tidigt, men vissa vakter vill inte ha någon hjälp och förtjänar det inte alltid heller (många är riktiga praktsvin enligt egen erfarenhet).

Sen är det väll bara att se till att du har skoj och dansa järnet, för om du har kul både märks och hörs det på dansgolvet!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket för svaret kan ju även säga att festen ska vara på en hyrd lokal inne i stan, så jag använder mig av min egen utrustning. Lampor och dyligt kommer jag inte vara ansvarig för under kvällen även fast det ingår inom en Dj's yrke, visst?

Angående musikdelen, jag lyssnar nästan bara på House/Electro/Club och det är den genren jag vill spela också, men innan jag började lyssna på det tyckte jag att allting lät likadant och att det inte var speciellt stora skillnader mellan låtarna. Lär ju säkert vara människor där som tycker samma sak så Hur ska jag göra för att underhålla de på bästa sätt?

Mvh Martin

Redigerat av mardy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vad som spelas på TV och Radio.

Tracks listan är ju alltid en bra början. MTVs Euro Top 20 är väll också rätt bra att spana in.

Sen finns det ju alltid säkra kort som t.ex. Timbaland, senaste skivan innehåller nästan bara hits.

Även Chemical Brothers, The Knife och Justice. MSTRKRFT har också gjort en del bra remixar som kan vara värda att spana in.

Det är i alla fall mycket sånt som jag spelar när jag är ute, men jag spelar nog mer åt Electro/rock hållet än vad du gör.

Sen är det alltid bra att ha med lite hiphop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för länktipsen! Hittade en hel del intressanta låtar där och även några som jag har remixer på. Tar med en Justice låt också som är schyst 😠

Tänkte även höra om någon vet vem som gjort remixen på David Guetta - Love Is Gone när det låter som man snurrar på en vinylplatta efter första refrängen?

Mvh Martin

Redigerat av mardy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...