Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilka Àr skalorna som man utgÄr ifrÄn inom jazz gitarr, vilka ska man lÀra sig?

Kan man spela dorian i alla tonarter f g a b c d e?

Hur ser C major / C dur skalan ut, och vad avgör vilka toner som passar till den?

Super tacksam för svar!!!

mvh spence

Annons
Postat

Jag vet inte sÄ mycket. Jag vet bara att inom jazz sÄ spelar man inte en skala över en lÄt utan snarare en skala per ackord. Det finns dÄ olika skalor man anvÀnder vi olika typer utav ackord. Tex:

Över 7-Ackord kan man spela: Dominanta skalan (mixolydiska) och bebopskalan.

Mollackord: Mollskalan, doriska och mollbebop tror jag.

Det finns sÀkert fler skalor till dem ackorden och det finns ju andra ackord med andra skalor. Dimskalor och grejer. Hoppas det hjÀlpte lite i alla fall.^^

Postat

Kan inte tillrĂ€ckligt om jazz för att uttala mig om den första frĂ„gan men ska försöka svara pĂ„ dom andra 😆 Wikipedia kanske?

Ja det kan man. Om du tar andra tonen som en slags grundton i durskalan och spelar den upp till samma ton som Àr oktav högre upp. Förhoppningsvis sÄ hör du att de Àr ganska lika.

I C-dur skulle det alltsÄ vara:

D E F G A B C

I G-dur:

A B C D E F# G

osv.

Om du jÀmför mellan de hÀr skalorna sÄ kommer du att se att det inte Àr nÄgon skillnad pÄ dom egentligen, (det Àr samma mönster/ntervaller) fast bara nÄgot steg uppÄt eller nedÄt.

Hur anvÀnder man det hÀr praktiskt?

Om du spelar en lÄt i C-dur och vill ha en dorisk kÀnsla över nÀsta del. DÄ ska du alltsÄ vÀlja D som grundton. Vilket ger tonikan blir Dm (andra ackordet i C-dur Àr Dm).

Nu fÄr Du vÀlja vilka ackord som ska spelas vidare men det Àr viktigt att det sista ackordet ska "leda hem" till Dm.

Det kommer att lÄta lite underligt. sjÀlv brukar jag ha svÄrt att komma pÄ melodier som ska gÄ i nÄgon annan skala en dur- och mollskalan. För jag har den kÀnslan de ger sÄ djupt inrotade i mitt huvud att det bara lÄter fel.. :/

Hur ser C major / C dur skalan ut, och vad avgör vilka toner som passar till den?

C D E F G A B 😛

Durskalan Àr uppbyggd av intervaller(avstÄndet mellan tvÄ intervaller)

Och den ser likadan ut Àn vilken tonart du vÀljer.

SjÀlva formeln ser ut sÄ hÀr:

w w h w w w h

w=whole step=helt steg=2 band pÄ gitarr=C till D, G till A

Vad den visar Àr alltsÄ mellanrummet mellan tonerna.

Ex.

C__D__E__F__G__A__B__C

/\w/ \w/ \h/ \w/ \w/ \w/\h/

Titta pÄ den hÀr sidan om du vill lÀra dig mer www.musictheory.net

Postat
Vilka Àr skalorna som man utgÄr ifrÄn inom jazz gitarr, vilka ska man lÀra sig?

samma som de pÄ piano (mitt instrument). du "ska" kunna dur-skalan, en moll-skala (och dÄ rÀcker det med melodiska moll. c: C D Eb F G A B C (och menar jag B som H). Heltonsskalan, 1/2ton 1/1 ton-skalan C: C Db Eb E F# G Ab Bb C samt de tvÄ pentatoniska skalorna; moll + dur.

C-moll pentatonisk: C Eb F G Bb C C-dur pentatonisk: C D E G A C. Om man lÀgger till ett F# i C-moll pentatonisk: sÄ fÄr man blue's skalan.

Ja, sen tillkommer dÄ alla modala skalor: dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, aeolisk samt locrisk.

ja och skalorna ska spelas i alla tonarter. Nej man blir aldrig klar. 😛

Skalor ska inte bara spelas upp och ner utan ocksÄ i mönster. Typ 1 2 3 1, 2 3 4 2, osv.

naturligtvis. nu har andra svarat, men jag gör det Ă€ndĂ„. đŸ˜±

för att fÄ reda pÄ t.ex D-dorisk sÄ hÀrleder man till tonen en helton under grundtonen i skalan. (lÄter j-vligt mer krÄngligt Àn det Àr)

hur man avgör vilka toner passar beror pÄ sammanhang (context). Àr det en lÄngsam lÄt sÄ passar andra toner Àn nÀr man spelar snabbt. oftast inom jazz sÄ spelar man över en akord sekvens.

Postat (redigerat)

THE CIRCLE or CYCLE of FOURTHS

The “CIRCLE of FOURTHS” can also be called the “Circle of Fifths” or just “The Cycle.” Practicing the scales, chords, and

ideas in general via the cycle has been a common practice routine for jazz musicians and is highly recommended. It is a

disciplined way of working through all twelve keys. Plus, many bass root movements to jazz and pop songs move through

sections of the cycle.

alla tonarter e med i en cirkel inkl #, Bb sen stÄr det dorian minor efter alla ackord som man gÄr runt tex : F Major (G dorian minor), Bb Major (C dorian minor) osv..........

Kan nÄgon förklara denna? Handlar det om att dorians mollskalor passar till ackorden?

Jag har den som illustration, TÀnkte om den Àr bra att öva pÄ

MVH Spence

o tack för svar!

Redigerat av Spencer
  • 3 mĂ„nader senare...
Postat

Hej pÄ er killar.

Jag citerar ingen hÀr men efter att ha lÀst trÄden tror jag att jag kan hjÀlpa er lite. MÄnga frÄgar efter "jazzskalor", och jag vet precis vad som menas med det (eftersom jag sjÀlv var en sökare förut); man vill nÄ jazzens hemlighet; det dÀr sounded som Àr sÄ jazzigt, de dÀr outa tonerna som lÄter helt knÀppt nÀr man sjÀlv spelar dem fst de passar sÄ bra in i solot pÄ den dÀr plattan man plankat dem frÄn. De dÀr hippa licksen som lÄter som att de bar flyger ut i musikrymden helt alena.

Det har inget att göra med skalorna. Skalorna Àr de samma som i klassisk musik. Möjligt anvÀnds ibland vissa skalor över vissa ackord. typ en dim-skala over ett sjuackord, för att det lÄter out.

Svaret ligger i rytmiken, samt vad som inom musik teori kallas för "tension and realease".

rytmik: Àr ni bekanta med begreppet swung eightnotes? det vill sÀga jazztrioler. det att spela Ättondels noter i par, men betoningen pÄ den senare med samma notvÀrde som den sista tonen i en Ättondels triol. Shuffle: du-gah, du-gah, du-dah.

eller sÄ vÀnder man pÄ det gah-du, gah-du, gah-du

det Àr det allt handlar om. musiker med bra time kan spela vad som helst, och de kommer undan med det.

sen har vi tension and release. det handlar om svaga resp starka taktslag.

i 4/4 text, som Àr den vanligaste taktarten inom vÀsterlÀndsk musik, sÄ Àr taktslagen 1 och 3 starka, resp 2 poch 4 svaga.

om rytmiken delas pÄ i fjÀrde delar. det innebÀr att 1 och 2 mÄste innehÄlla nÄgon skalton som klingar konsonant med ackordet. Spelar man en "avoid note" pÄ ett starkt taktslag (exvis ett f mot ett c-dur ackord) lÄter det som kommunala musikskolans uppspel. om man dÀr emot spelar den tonen pÄ takslag 2 eller 4 funkar det, eftersom dess takt slag har rytmisk funktion och inte melodisk.

om ni sitter och klurar ut skalor och linjer försök dÄ spela de outa tonerna pÄ taktslag 2 och 4. eller om den melodiska linjen Àr i Ättondelar pÄ 2 4 6 8.

jÀvligt luddigt det hÀr mÀrker jag nu hehehe.. a well, men ni kanske hajar lite.

testa att spela med kromatik ocksÄ. skit i att plugga in en massa skalor. det kan var kul om man ska improviser modalt, eller verkligen vill ha ett sound. dvs om man utelÀmnar vissa toner lÄter det pÄ ett annat sÀtt om man spelar "vad som helst". men att frÄga efter skalor, Àr oftast att frÄga efter nÄgot annat. jag vet, för jag höll sjÀlv pÄ och försökte förstÄ jazz genom att kolla in skalor förut. det har inget med det att göra.

/Oggsson

Postat
Hej pÄ er killar.

Jag citerar ingen hÀr men efter att ha lÀst trÄden tror jag att jag kan hjÀlpa er lite. MÄnga frÄgar efter "jazzskalor", och jag vet precis vad som menas med det (eftersom jag sjÀlv var en sökare förut); man vill nÄ jazzens hemlighet; det dÀr sounded som Àr sÄ jazzigt, de dÀr outa tonerna som lÄter helt knÀppt nÀr man sjÀlv spelar dem fst de passar sÄ bra in i solot pÄ den dÀr plattan man plankat dem frÄn. De dÀr hippa licksen som lÄter som att de bar flyger ut i musikrymden helt alena.

Det har inget att göra med skalorna. Skalorna Àr de samma som i klassisk musik. Möjligt anvÀnds ibland vissa skalor över vissa ackord. typ en dim-skala over ett sjuackord, för att det lÄter out.

Svaret ligger i rytmiken, samt vad som inom musik teori kallas för "tension and realease".

rytmik: Àr ni bekanta med begreppet swung eightnotes? det vill sÀga jazztrioler. det att spela Ättondels noter i par, men betoningen pÄ den senare med samma notvÀrde som den sista tonen i en Ättondels triol. Shuffle: du-gah, du-gah, du-dah.

eller sÄ vÀnder man pÄ det gah-du, gah-du, gah-du

det Àr det allt handlar om. musiker med bra time kan spela vad som helst, och de kommer undan med det.

sen har vi tension and release. det handlar om svaga resp starka taktslag.

i 4/4 text, som Àr den vanligaste taktarten inom vÀsterlÀndsk musik, sÄ Àr taktslagen 1 och 3 starka, resp 2 poch 4 svaga.

om rytmiken delas pÄ i fjÀrde delar. det innebÀr att 1 och 2 mÄste innehÄlla nÄgon skalton som klingar konsonant med ackordet. Spelar man en "avoid note" pÄ ett starkt taktslag (exvis ett f mot ett c-dur ackord) lÄter det som kommunala musikskolans uppspel. om man dÀr emot spelar den tonen pÄ takslag 2 eller 4 funkar det, eftersom dess takt slag har rytmisk funktion och inte melodisk.

om ni sitter och klurar ut skalor och linjer försök dÄ spela de outa tonerna pÄ taktslag 2 och 4. eller om den melodiska linjen Àr i Ättondelar pÄ 2 4 6 8.

jÀvligt luddigt det hÀr mÀrker jag nu hehehe.. a well, men ni kanske hajar lite.

testa att spela med kromatik ocksÄ. skit i att plugga in en massa skalor. det kan var kul om man ska improviser modalt, eller verkligen vill ha ett sound. dvs om man utelÀmnar vissa toner lÄter det pÄ ett annat sÀtt om man spelar "vad som helst". men att frÄga efter skalor, Àr oftast att frÄga efter nÄgot annat. jag vet, för jag höll sjÀlv pÄ och försökte förstÄ jazz genom att kolla in skalor förut. det har inget med det att göra.

/Oggsson

VÀldigt bra inlÀgg.

Men detdĂ€r sista vĂ€grar jag hĂ„lla med om. Ska det bli jazz av musiken man hĂ„ller pĂ„ med Ă€r det i princip omöjligt att fakea. Även om man nödvĂ€ndigtvis inte mĂ„ste spela strikt och korrekt Ă€r det ganska viktigt att man har en del jazzteori i ryggmĂ€rgen. Utan nĂ„gra som helst ramar Ă€r det skitsvĂ„rt att spela tillsammans med andra. Tycker jag i alla fall...

Men visst Àr timing och frasering otroligt viktig för att det ska lÄta bra. Jag lyssnar hellre pÄ nÄgon med bra time och dÄlig harmonisk koll Àn en med klockren harmonisk koll och vÀrdelös time. I alla fall om det ska spelas bop.

Postat

Inga bra Jazzmusiker tÀnker i skalor nÀr dom spelar ett solo. Aha hÀr kommer det hÀr akordet dÄ spelar jag inom den hÀr skalan. Visserligen Àr modal musik anorlunda men det Àr ett sÀrfall.

Skalorna ska sitta i ryggmÀrgen sÄ tillvida att man kan spela alla toner man behöver i varje given situation och dÀr finns det ingenting som skilljer en jazzmusiker frÄn en klassiskt skolad.

Teori Àr alltid bra men poÀngen med skalor Àr att utveckla en förtrolighet med sitt instrument som gör att du kan spela det du vill. Inte att tÀnka aha dÀr har vi det akordet nu spelar jag den skalan.

Vill dessutom pÄstÄ att merparten av dom allra största inom jazzen nÀr det en gÄng begavsig tÀnkte specielt mycket pÄ om det dom spelade var doriskt, lydiskt, mixolydiskt....

Jag vet att idag sÄ lÀr sig dom flesta Jazzmusiker massor med skalor men tror man att man ska kunna spela Jazz för att man kan en massa skalor Àr man ute och cyklar.

Skalor Àr bara ett av mÄnga hjÀlpmedel för att fÄ dit instrument att lyda just dig och som sÄdant tycker jag att det Àr överskattat. Finns mÄnga betydligt svÄrare intervall Àn dom som finns i skalor som det Àr viktigare att öva.

Postat (redigerat)

Ett förtydligande frÄn min sida:

Med att spela skalor menar jag inte att brassa skalan upp och ner, jag menar att man ska vara medveten om vilka toner den innehĂ„ller och kunna improvisera utifrĂ„n det. Även om man bokstavligen inte tĂ€nker "AHA, Amoll 13, dorisk A! nu jĂ€vlar kör jag jĂ€rnet!" sĂ„ utgĂ„r man ju frĂ„n att dels resten av musikerna hĂ„ller sig till nĂ„gon sorts Amoll-klang och att alla i den lilla jazzorkestern Ă€r nĂ„gorlunda överens om det. Visst kan det hĂ€nda att t ex basisten har vĂ€rsta linjen pĂ„ gĂ„ng och Ă€r och rotar i nĂ„gon helt annan klang. DĂ„ fĂ„r man vĂ€l helt enkelt vĂ€lja om man vill anpassa sig till honom/henne eller inte..

En annan sak som rent praktiskt Àr otroligt tidsbesparande med att ha koll pÄ jazzteorin Àr att diskussioner under rep blir otroligt smidigare. IstÀllet för att diskutera en massa toner hit och dit rÀcker det med "jag tÀnker lydisk b7 dÀr, kan vi inte testa det?".

edit: förtydligande

Redigerat av VacUm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.