Jump to content
Annons

Cubase, systemkrav och Windows Vista


AnnaMariaB (oregistrerad)

Recommended Posts

AnnaMariaB (oregistrerad)

Hej!

Jag heter Maria och har precis upptäckt detta trevliga forum. Har länge varit på gång och velat börja spela in egen musik och nu är det äntligen dags. Har en Audio Ozone och letar nu dator. Har tänkt mig att använda Cubase och är en fattig student som vill komma så billigt undan som möjligt när jag ska köpa dator. Så vad är det egentligen som krävs för att kunna använda Cubase? Objektivt allstå. Räcker typ Processor Intel Dual Core 2Ghz, 2MB RAM, 160GB hårddisk?? Jag har nog egentligen inte så höga krav och skulle säkert klara mig med en tidigare version av Cubase (som kanske är mindre krävande?), men då kanske det inte fungerar tillsammans med Windows Vista? eller?

VÄLDIGT tacksam för hjälp, jag är hemskt förvirrad!

/Maria

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag heter Maria och har precis upptäckt detta trevliga forum. Har länge varit på gång och velat börja spela in egen musik och nu är det äntligen dags. Har en Audio Ozone och letar nu dator. Har tänkt mig att använda Cubase och är en fattig student som vill komma så billigt undan som möjligt när jag ska köpa dator. Så vad är det egentligen som krävs för att kunna använda Cubase? Objektivt allstå. Räcker typ Processor Intel Dual Core 2Ghz, 2MB RAM, 160GB hårddisk?? Jag har nog egentligen inte så höga krav och skulle säkert klara mig med en tidigare version av Cubase (som kanske är mindre krävande?), men då kanske det inte fungerar tillsammans med Windows Vista? eller?

VÄLDIGT tacksam för hjälp, jag är hemskt förvirrad!

/Maria

Cubase kan du köra på en mycket sämre dator. Det beror lite på hur du tänkt producera musiken.

Ska du bara använda mickar och spela in sång, gitarr osv så klarar du dej med en gammal 1ghz dator 500mb ram och även sämre datorer än så.

Peoblemet med datorkraft kommer när du ska börja med mjukvarusyntar, trummprogram och ljudbearbetning, dvs så kallade plug-ins, eller pluggar. Då går det åt mer kräm i burken. Då passar den datorn du beskrev väldigt bra, 2ghz dual core och 2gb ram (antar att du mena 2gb och inte 2mb). Storleken på hårddisken är mindre viktig, det beror på hur många sessions du vill ha ligga sparade. 1 sessions med 20 kanaler, massa trummor osv hamnar kanske på 3gb. Ska du bara spela in några kanaler sång och gitarr tex kanske en session hamnar på 500mb.

Så ska du spela in enklare produktioner ska du ta det lite lugnt med datorn och lägga pengarna på ett bra ljudkort istället.

Jag är inte rätt man att ge rekomendationer ang. ljudkort till Cubase för jag hålls med Pro Tools.

Men det kommer säkert förslag på det med 😉

Här är iallafall ett som jag förstått är prisvärda, har dock ej MIDI:

EMU 0202

Och här är storebror, som har MIDI:

EMU 0404

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

AnnaMariaB (oregistrerad)

Tack så jättemycket! Det var bra info. Och jo jag menade förstås 2 GB =) Ljudkort har jag i min lilla Audio Ozone så det behöver jag inte tänka på tack och lov... Och det är ju helt klart enklare inspelningar jag ska syssla med, så det var skönt att höra att jag inte måste ha en monsterdator. Annars känns det som att många inspelningskunniga automatiskt rekommenderar det tyngsta bara för att det är vad de själva vill ha, men jag är ju nybörjare och har begränsade ekonomiska förutsättningar... Så jättetack till dig BigStef!

Är det någon som vet hur jag ska göra med Vista? Fungerar exempelvis ett äldre Cubase även i det? Eller kan man hitta nya datorer med XP? För XP är väl bättre egentligen? Eller?

/Maria

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med cubase SE3 till min vista :/ och jag tror inte att det säljs nya datorer med XP förutom AMDs musik datorer. jag tror att dom fortfarande går på XP. men dom är ganska dyra och opm jag förstår dig rätt så vill du ha en så billig dator som möjligt. annars går det säkert att köpa xp till din dator någon stanns på internet googla på "köpa xp" eller något sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista tar mycket mer kraft från datorn än vad XP gör och den kraften tycker jag att det är bättre om programmen får använda, så jag skulle aldrig installera Vista på en dator idag.

Du kan köpa Windows XP separat så försök få köpa datorn utan operativsystem om du inte får köpa den med XP förinstallerat. Ett annat alternativ är att du köper datorn i delar och bygger ihop den själv eller med hjälp från nån som kan bygga datorer, då köper du ju Windows på en skiva och väljer alltså själv om du vill köpa XP eller Vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista tar mycket mer kraft från datorn än vad XP gör och den kraften tycker jag att det är bättre om programmen får använda, så jag skulle aldrig installera Vista på en dator idag.

Du kan köpa Windows XP separat så försök få köpa datorn utan operativsystem om du inte får köpa den med XP förinstallerat. Ett annat alternativ är att du köper datorn i delar och bygger ihop den själv eller med hjälp från nån som kan bygga datorer, då köper du ju Windows på en skiva och väljer alltså själv om du vill köpa XP eller Vista.

Ett tredje alternativ är att köpa en laptop med förinstallerad XP, t.ex. från Zepto.se, men håll dig till 6xxx serien som har Texas Instrument firewire kretsar,

lycka till . . det är riktigt kul att göra musik . .

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...