Jump to content
Annons

Loop recording


JonesH

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite input på hur folk arbetar med t.ex. sångtagningar när man ska spela in samma fras i flera tagningar. Loop recordfunktionen är ju det självklara verktyget, men jag tycker inte det funkar optimalt (eller snarare; jag kan inte använda det optimalt).

Framför allt tycker jag att det är svårt med hur man hanterar tagningarna efteråt.

Kan folk berätta lite hur de arbetar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jobbar på ett förslag just nu.. därav frågan i tidigare tråd..

hoppas på att vara färdig till helgen.. inget speciellt.. bara försökt att ha en röd tråd från start till mål..

Jag skulle vilja ha lite input på hur folk arbetar med t.ex. sångtagningar när man ska spela in samma fras i flera tagningar. Loop recordfunktionen är ju det självklara verktyget, men jag tycker inte det funkar optimalt (eller snarare; jag kan inte använda det optimalt).

Framför allt tycker jag att det är svårt med hur man hanterar tagningarna efteråt.

Kan folk berätta lite hur de arbetar?

Link to comment
Dela på andra sajter

kör jag HD har jag minst tio kanaler och kör på!!

kör jag LE, tar jag och loopar den musikfrasen som vi ska spela in över och kör gång på gång på gång enligt tidslinjen. tills det sitter!!

en sånginspelning i HD som jag gjorde med en soulsångare (som inte kunde låten helt) kkörde jag nya spår ist. för att rationalisera inspelningarna. till slut hade vi fyllt ett HD2 system med röster. 😛 (att tilläggas bör var att vi hade ett stereospår med bakgrundsmusiken. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha lite input på hur folk arbetar med t.ex. sångtagningar när man ska spela in samma fras i flera tagningar. Loop recordfunktionen är ju det självklara verktyget, men jag tycker inte det funkar optimalt (eller snarare; jag kan inte använda det optimalt).

Framför allt tycker jag att det är svårt med hur man hanterar tagningarna efteråt.

Kan folk berätta lite hur de arbetar?

Jag lägger upp tagningarna som "playlists" (eller vad det nu heter om jag kom ihåg fel) så att du endast behöver använda ett spår till tex leadsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag själv testat lite och pillrat mer, och det visade sig att pro tools system för loopinspelningar fungerar rätt så bra faktiskt. Den skapar en lång ljudfil med alla tagningar, och sen regioner av varje tagning. Commando-klick med markeringsverktyget (inte multitool) gör att man kan välja vilken tagning man ska lyssna på. Smidigt.

Tagningarna måste vara inspelade på precis samma starttid dock. Och om det inte fortfarande är markerat kommer pt att sätta in den nya regionen där playhead för tillfället är.

Minuspoäng för:

- Osmidigt att man måste välja markeringsverktyget; att det inte funkar med markeringsdelen i multitool

- Opraktiskt att markeringen spelar så stor roll genom att regionen sätts in där spelhuvudet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...