Jump to content
Annons

Brus i inspelningen


Sajjk

Recommended Posts

tjena musikfolket

kolla, jag har precis köpt en mick "adk-a51" och en mixer "Behringer xenyx 802" och mickstativet står i ett hörn brevid datorn .. jag har tyvär inget puffskydd !

det blir väldigt mycket brus när jag vill spela in .. nån som vet vad jag kan göra?

tack på förhand

/ sajjk

Redigerat av Olsberg
Gjorde rubrik gemen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Står du bredvid datorn, så kommer det förmodligen in mycket fläktljud därifrån. Testa att flytta dig längre från datorn och se om det blir bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ovanligt att man sjunger in i micken från fel håll. Då blir signalen svagare o bruset högre. A51 är om jag minns rätt en stormembranare och man sjunger in i den framifrån sidan (inte från "toppen").

Nästa är att sätta in micken rätt i mixern. I en XLR-kontakt skall det vara så kabeln skall vara rätt sort. Phantom skall vara på. Därefter får man skruva rätt på gain respektive volymerna. Vilka man skall skruva på beror på hur man kopplar, och där finns det många sätt att skapa problem på.

Sen skall det in i datorns ljudkort. Inbyggda ljudkort i datorer betraktas vanligen inte som "helt seriösa" om man skall spela in, en orsak är att de brusar saftigt. Men det finns gott om sätt att koppla fel och att ställa in saker fel.

Så beskriv nu bara punkt för punkt exakt hur du gjort. Kan bli så här om du gjort ungefär alla fel som går att göra (troligen har du väl bara gjort nån liten snubbel på vägen, men om du beskriver noga så blir det lättare för den som vill hjälpa):

- sjunger in i toppen av micken, så gör man alltid med en SM58

- hittade en gammal kabel som gick att klämma in i micken, med sånt där hörlursuttag i änden

- klämde in det i AUX-kontakten på mixen

- satte på mixern, men stänger av den där Phantom, lyser så himla fult rött

- skruvade upp alla gainrattarna till max

- drog upp alla volymreglagen till max

- kopplade från Mic-1 uttaget till datorn med en avsliten hörlurskabel som katten tuggat på

- in i mickuttaget på min bärbara dator. Som förresten heter Intel Inside och är från 1983.

- sen spelar jag in med ljudinspelaren som kom med datorn

- vet inte riktigt vilka inställningar jag gjort i datorn, men det blir ju ljud o massor av brus

Gunnar

-

Link to comment
Dela på andra sajter

SHIT! Det låt verkligen illa. 🙂

Det är inte brus vi pratar om i första hand här, utan brum.

Det låter nästan som om något skulle vara trasigt. 🥰

Det finns många aspekter på det, så jag är lat och hänvisar först till min lilla artikel om störningar i Kontrollrummets Wiki, så kan du försöka kolla upp det jag har nämnt där och återkomma med fler frågor sedan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ovanligt att man sjunger in i micken från fel håll. Då blir signalen svagare o bruset högre. A51 är om jag minns rätt en stormembranare och man sjunger in i den framifrån sidan (inte från "toppen").

Nästa är att sätta in micken rätt i mixern. I en XLR-kontakt skall det vara så kabeln skall vara rätt sort. Phantom skall vara på. Därefter får man skruva rätt på gain respektive volymerna. Vilka man skall skruva på beror på hur man kopplar, och där finns det många sätt att skapa problem på.

Sen skall det in i datorns ljudkort. Inbyggda ljudkort i datorer betraktas vanligen inte som "helt seriösa" om man skall spela in, en orsak är att de brusar saftigt. Men det finns gott om sätt att koppla fel och att ställa in saker fel.

Så beskriv nu bara punkt för punkt exakt hur du gjort. Kan bli så här om du gjort ungefär alla fel som går att göra (troligen har du väl bara gjort nån liten snubbel på vägen, men om du beskriver noga så blir det lättare för den som vill hjälpa):

- sjunger in i toppen av micken, så gör man alltid med en SM58

- hittade en gammal kabel som gick att klämma in i micken, med sånt där hörlursuttag i änden

- klämde in det i AUX-kontakten på mixen

- satte på mixern, men stänger av den där Phantom, lyser så himla fult rött

- skruvade upp alla gainrattarna till max

- drog upp alla volymreglagen till max

- kopplade från Mic-1 uttaget till datorn med en avsliten hörlurskabel som katten tuggat på

- in i mickuttaget på min bärbara dator. Som förresten heter Intel Inside och är från 1983.

- sen spelar jag in med ljudinspelaren som kom med datorn

- vet inte riktigt vilka inställningar jag gjort i datorn, men det blir ju ljud o massor av brus

Gunnar

-

nu ska jag förklara exakt hur jag har det

micken står vanllgit rakt framför mig .. sjunger altså inte på "toppen" ..

kablarna är helt nya , köpte dem på MusikBörsen, (XLR)

jag satte på mixern, på med phantom ..

sladden från mixern har jag stoppat in i "Line in"

jag använder Mixcraft, där har jagi nte ändrat några inställningar

och i mixern så ska allt vara rätt inställt ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ovanligt att man sjunger in i micken från fel håll. Då blir signalen svagare o bruset högre. A51 är om jag minns rätt en stormembranare och man sjunger in i den framifrån sidan (inte från "toppen").

Nästa är att sätta in micken rätt i mixern. I en XLR-kontakt skall det vara så kabeln skall vara rätt sort. Phantom skall vara på. Därefter får man skruva rätt på gain respektive volymerna. Vilka man skall skruva på beror på hur man kopplar, och där finns det många sätt att skapa problem på.

Sen skall det in i datorns ljudkort. Inbyggda ljudkort i datorer betraktas vanligen inte som "helt seriösa" om man skall spela in, en orsak är att de brusar saftigt. Men det finns gott om sätt att koppla fel och att ställa in saker fel.

Så beskriv nu bara punkt för punkt exakt hur du gjort. Kan bli så här om du gjort ungefär alla fel som går att göra (troligen har du väl bara gjort nån liten snubbel på vägen, men om du beskriver noga så blir det lättare för den som vill hjälpa):

- sjunger in i toppen av micken, så gör man alltid med en SM58

- hittade en gammal kabel som gick att klämma in i micken, med sånt där hörlursuttag i änden

- klämde in det i AUX-kontakten på mixen

- satte på mixern, men stänger av den där Phantom, lyser så himla fult rött

- skruvade upp alla gainrattarna till max

- drog upp alla volymreglagen till max

- kopplade från Mic-1 uttaget till datorn med en avsliten hörlurskabel som katten tuggat på

- in i mickuttaget på min bärbara dator. Som förresten heter Intel Inside och är från 1983.

- sen spelar jag in med ljudinspelaren som kom med datorn

- vet inte riktigt vilka inställningar jag gjort i datorn, men det blir ju ljud o massor av brus

Gunnar

-

nu ska jag förklara exakt hur jag har det

micken står vanllgit rakt framför mig .. sjunger altså inte på "toppen" ..

kablarna är helt nya , köpte dem på MusikBörsen, (XLR)

jag satte på mixern, på med phantom ..

sladden från mixern har jag stoppat in i "Line in"

jag använder Mixcraft, där har jagi nte ändrat några inställningar

och i mixern så ska allt vara rätt inställt ..

Kolla om micken funkar ut i högtalarna och skippa inspelningen (bara för att se att micken funkar) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ovanligt att man sjunger in i micken från fel håll. Då blir signalen svagare o bruset högre. A51 är om jag minns rätt en stormembranare och man sjunger in i den framifrån sidan (inte från "toppen").

Nästa är att sätta in micken rätt i mixern. I en XLR-kontakt skall det vara så kabeln skall vara rätt sort. Phantom skall vara på. Därefter får man skruva rätt på gain respektive volymerna. Vilka man skall skruva på beror på hur man kopplar, och där finns det många sätt att skapa problem på.

Sen skall det in i datorns ljudkort. Inbyggda ljudkort i datorer betraktas vanligen inte som "helt seriösa" om man skall spela in, en orsak är att de brusar saftigt. Men det finns gott om sätt att koppla fel och att ställa in saker fel.

Så beskriv nu bara punkt för punkt exakt hur du gjort. Kan bli så här om du gjort ungefär alla fel som går att göra (troligen har du väl bara gjort nån liten snubbel på vägen, men om du beskriver noga så blir det lättare för den som vill hjälpa):

- sjunger in i toppen av micken, så gör man alltid med en SM58

- hittade en gammal kabel som gick att klämma in i micken, med sånt där hörlursuttag i änden

- klämde in det i AUX-kontakten på mixen

- satte på mixern, men stänger av den där Phantom, lyser så himla fult rött

- skruvade upp alla gainrattarna till max

- drog upp alla volymreglagen till max

- kopplade från Mic-1 uttaget till datorn med en avsliten hörlurskabel som katten tuggat på

- in i mickuttaget på min bärbara dator. Som förresten heter Intel Inside och är från 1983.

- sen spelar jag in med ljudinspelaren som kom med datorn

- vet inte riktigt vilka inställningar jag gjort i datorn, men det blir ju ljud o massor av brus

Gunnar

-

nu ska jag förklara exakt hur jag har det

micken står vanllgit rakt framför mig .. sjunger altså inte på "toppen" ..

kablarna är helt nya , köpte dem på MusikBörsen, (XLR)

jag satte på mixern, på med phantom ..

sladden från mixern har jag stoppat in i "Line in"

jag använder Mixcraft, där har jagi nte ändrat några inställningar

och i mixern så ska allt vara rätt inställt ..

Kolla om micken funkar ut i högtalarna och skippa inspelningen (bara för att se att micken funkar) 🙂

ja micken funkar, man hör när jag snackar

det e bara ett jävla brus

kan det ha att göra med att :

min mick står i mitt vardagsrum, nära datorn i ett hörn utan puffskydd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det där låter som ett klassiskt jordbrum.

Testa att koppla ett par lurar direkt till mixern och hoppa över datorn. brummar det där? troligtvis inte.

misstänker att det är kopplingen mellan mixer - dator.

Skaffa något ljudkort med balanserad line in (TRS) och använd balanderade line kablar (TRS, ser ut som stereo tele)

Link to comment
Dela på andra sajter

men ta vilka hörlurar som helst, typ ett par ipod lurar eller något, bara för att bekräfta om felet ligger där, annars så kan det ju vara fel på mixerbordet, kabeln alt, micen

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att köra precis all din tekniska utrustning på jordat eluttag.

Helst ska du köra uteslutande med balanserade kablar också.

Du säger att du inte sjunger i mickens topp. Men försäkra dig också om att du sjunger på rätt sida av micken.

Ett annat (rätt viktigt) tips är att undvika att elkablar korsas med signalkablar.

Det ska vara ordning och redan på kablaget och det är inte enbart för syns skull!

Oreda kan annars skapa brum och annat mindre skoj och detta är inget ovanligt alls.

Det är inte alls helt säkert att mina tips löser ditt problem, men det gör i varje fall inte saken sämre.

Dessutom är det inte helt otroligt att ditt problem beror på flera faktorer och inte enbart en, så du gör klokt i att göra det som går för att minimera problem. Det här är några av dessa åtgärder.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

koej men kan det bero på aatt jga har ingen alls issolering och micen står riktigtn nära datorn?

Det beror på vad du menar med isolering. Ordet "isolering" innebär ju egentligen avskärmning. Om micken står nära datorn eller tom. bara ganska nära datorn så kan det räcka för att bruset från datorn hörs tydligt in i micken.

Du har ju en kondensatormick som i sig betyder att den har bättre upptagningsförmåga även på lite avstånd jämfört med en dynamisk mick. (Men kondensatormicken har ju sina fördelar liksom att den dynamiska också har det.)

Om du med isolering menar dålig akustik i rummet så kan det visserligen ha betydelse det också, men just i det här fallet misstänker jag snarare att det inte är här som spöket verkar inom. I maggropen känns det som om huvudproblemet snarare sitter i att du får in för mycket ljud in i micken från datorns fläktar. Men säker kan jag ju inte vara. Är heller inte alls förvånad om det är just detta men i kombination med något av mina ovanstående tips i mitt tidigare svar som är problemet.

Men jag vet inte det exakta svaret, för jag har dessutom nte lyssnat på hur ljudet låter. Och även om jag nu hade lyssnat så måste du i alla fall prova dig fram. Testa det här med att separera signal/el-kablar och att köra apparaterna i jordat vägguttag. När du har gjort detta så testar du hur det låter. Om problemet kvarstår så testar du att flytta på micken så långt ifrån datorn du bara kan. Helst till ett annat (tyst) rum om du kan. Om du inte kan det så kan du tillfälligt (under några få snabba minuter) isolera datorn så ordentligt du kan genom att slänga på ett täcke på den. Men bara under ett par tre minuter så att den inte blir överhettad. Täck dock inte över kylfläktarnas in och utsug. Du kan också testa att spela in ett spår i datorn utan att micken ens är inkopplad. (Dra ur mickkabeln när du testar detta.) Om det då fortfarande låter dåligt så vet du att det inte har med micken eller mickkabeln att göra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, låter som jordbrum. Se till att allt utrustning sitter från ditt jordade uttag.

... å läs igenom claes wiki 😛

förresten.. jag har ett långsökt förslag om du kör bärbar:

Har du en laptop? Pröva isf att dra ut strömkabeln till laptopen och kolla om de fortfarande brummar? Inte?-> Fixa balanserade kablar mellan mixer å dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, låter som jordbrum. Se till att allt utrustning sitter från ditt jordade uttag.

... å läs igenom claes wiki 😉

förresten.. jag har ett långsökt förslag om du kör bärbar:

Har du en laptop? Pröva isf att dra ut strömkabeln till laptopen och kolla om de fortfarande brummar? Inte?-> Fixa balanserade kablar mellan mixer å dator!

har stationär

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sajjk, se nu till att använda linjeingången på din dator så kommer det att bli mycket bättre.

Får du inte igång denna i ditt inspelningsprogram så får du nog gå och köpa ett ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...