Jump to content
Annons

peavey bandit+4x12.a


biggie

Recommended Posts

Har en peavey bandit i repan men den är för klen i basen tycker jag och har börjat spana efter ny stärkare. Spelar med emg mick och neeeerstämt och hårt. Har även funderat på om man skulle köpa en 4x12:a till banditen istället för jag gillar ljudet i den annars. Har någon av er provat att köra den med extra låda? Kan det vara lönt att försöka. Måste i alla fall köpa en låda för det är stack som gäller annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
RayBlake (oregistrerad)

Min gitarrist kör en gammal Bandit-combo genom ett gammalt Hagström 212 vintage-cabinet och det låter fruktansvärt grymt till våran typ av musik, vi kör också nedstämt dropped B. Jag misstänker väl att du har en nyare bandit och jag vet inte riktigt om det funkar lika bra.

Puss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämt mig för att ta steget fullt ut o köpa en halvstack. Kommer iaf att prova hur det låter med banditen inkopplad i fyrtolvan och skriva ett omdöme i den här tråden om någon mer skulle vara sugen på en budgetstack i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror egentligen att du skulle klara dig på en extra 12:a. Nu kör jag ju inte själv så där väldigt nerstämd musik, men jag kommer ihåg när jag köpte min Vox Valvetronix (AD120VT). Det är en 2*12"-combo. Provade även AD60VT som bara har en tolva, och det var ENORMT stor skillnad i det upplevda ljudtrycket. Så börja med en tolva, så kan du kanske spara både pengar och rygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

>>JJ

Ja, en extra tolva var min första tanke så jag tog dit en till bandit som jag lånade av en kompis för att prova. Testade både att köra den passiv som högtalarlåda och som slav med sitt eget slutsteg. Visst gav det ett extra drag, men tyvärr inte det bottentrycket jag var ute efter.

Skulle vara intressant iofs att prova att sätta i ett annat, hög-kvalitets element i banditen. Med tanke på att en ny kostar 3k i butik lär det ju inte vara nått flaggskepps element som sitter i. Nån som har koll på vad som sitter i en bandit och vilka schyssta 75-100W element som passar till tung metall?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jo nu har jag provat att köra banditen genom en 4x12 låda. Lådan ifråga är Crate lådan som säljs billigt på musikbörsen nu.

Vill börja med att säga att Peavey bandit är en stärkare som ligger mig varmt om hjärtat. Den har följt mig från och till genom åren och jag har svårt att se någon musikelektronisk produkt som ger mer valuta för pengarna.

Jag måste säga att jag är imponerad över hur mycket kraft man kan kräma ur den! Kan konstatera att en Bandit tillsammans med en 4x12 låda lirar alldeles utmärkt. 😱

Jag hade bara min metalgura att tillgå när jag testade så det var bara dist ljud som gällde och det låter Bandit men mycket mycket mer. Att överrösta ett trumset är inga problem. Jag kan utan vidare rekommendera den här riggen för folk med tight budget.

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

>>JJ

Ja, en extra tolva var min första tanke så jag tog dit en till bandit som jag lånade av en kompis för att prova. Testade både att köra den passiv som högtalarlåda och som slav med sitt eget slutsteg. Visst gav det ett extra drag, men tyvärr inte det bottentrycket jag var ute efter.

Skulle vara intressant iofs att prova att sätta i ett annat, hög-kvalitets element i banditen. Med tanke på att en ny kostar 3k i butik lär det ju inte vara nått flaggskepps element som sitter i. Nån som har koll på vad som sitter i en bandit och vilka schyssta 75-100W element som passar till tung metall?

Går att köpa köpa celestion och eminence element på thomman för mellan 500-1200 kr. Celestion v30 är element man brukar hitta bla mesa/engl lådor och de är ju kända för sitt metal ljud.

Det går att få ett väldigt fett ljud med eminence också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...