Jump to content
Annons

vad exakt innebär att sälja guld / platina


Mr Keys

Recommended Posts

För ett tag sen, vad gäller album, vet jag att "guld" låg på 30.000 sålda ex, och platina 60.000.....

Det står i afonbladet idag att Marie Picasso's singel sålt "dubbel platina", mer än 40.000 sålda ex.

det innebär alltså att "enkel" platina ligger på ynka 20.000, och då måte guld hamna på fjuttiga 10.000...stämmer det, eller står det fel i aftonbladet?

vart hittar man dagsfärska kurser på detta egentligen? tycker dessa siffror verkar ändras oftare än valutakurserna!?

det börjar nästan kännas fjantigt med dessa siffror....i mina ögon innebär "guld" en försäljningssuccé, och "platina" är ruggig succé.....men 10.000 sålda ex kan väl knappast kallas succé??

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har faktiskt ingen aning själv.

Men, de borde införa ett annat system; att det beror på artistens "status" vid releasens datum. Ett exempel:

Jag släpper en platta (Har aldrig släppt något på något bolag) och säljer 10.000 ex. Det, i mina ögon, är en total dundersuccé, platina för länge sedan. Sen om ABBA släpper nytt någon gång och säljer 100.000 ex. så är det ju knappt någon succé. De borde ju räkna med en betydligt större försäljning av ett fortfarande så stort band.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt ingen aning själv.

Men, de borde införa ett annat system; att det beror på artistens "status" vid releasens datum. Ett exempel:

Jag släpper en platta (Har aldrig släppt något på något bolag) och säljer 10.000 ex. Det, i mina ögon, är en total dundersuccé, platina för länge sedan. Sen om ABBA släpper nytt någon gång och säljer 100.000 ex. så är det ju knappt någon succé. De borde ju räkna med en betydligt större försäljning av ett fortfarande så stort band.

😉

Det finns fler faktorer än sålda ex precis som du säger. Dock har jag dom inte i huvudet men kan oxå tänka mig det har att göra med om man är etablerad artist, har släppt skivor innan m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä.....det är väl ganska klara gränser för vad som är guld/platina.....!??? 😉 (fast dom sänks hela tiden)

finns det inte bara:

Album Guld/Platina

Singel Guld/Platina

om det är en etablerad artist eller inte är väl i denna indelning ointressant?

sen skiljer det sig ganska ordentligt beroende på vilket land man sålt i, av förståeliga själ....

Link to comment
Dela på andra sajter

nä.....det är väl ganska klara gränser för vad som är guld/platina.....!??? :

www.ifpi.se

Till fysisk försäljning får adderas försäljning av digitala ljudfiler samt hela låtar till mobil eller motsvarande. Detta gäller både singlar och album. Om inte ett helt album säljs digiltalt måste minst ¾ av innehållet säljas för att kunna adderas under förutsättningen att uppgifterna kan kontrolleras av IFPI. I övrigt gäller tidigare fastställda regler.

-Följande är gränserna för Guld respektive Platina:

Format Guld, Platina

Album 20 000, 40 000

DVD 10 000, 20 000

Folkmusik 10 000, 20 000

Jazz 10 000, 20 000

Klassiskt 10 000, 20 000

Singel 10 000, 20 000

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
aha. okej, glöm mitt inlägg:P

om inte jag minns helt galet 😉 så var väl guld 50 000 och platina 100 000 på 80-talet? i annat fall har jag blivit ganska senil. men det har sina fördelar, man behöver inte längre skylla på att man har glömt saker 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...