Jump to content
Annons

dåliga trumnivåer


rockdemon

Recommended Posts

Hej,

Jag har en bunt med trumspår inspelade till en demo jag pysslar med. trumspåren är alltså ett spår per låt, kan inte ändra nånting separat.

problemet är att hihaten är aldeles för hög på samtliga och Jag har inte lyckats får ner det utan att virveln blir helt dov eftersom frekvenserna går över varann,

är det någon som har något tips på hur jag kan försöka få bort lite av hihaten.

måste jag sitta o leta tills jag hittar en frekvens som jag kan sänka utan att det påverkar de andra delarna så mkt?

FInns det nåt program där man tydligt ser frekvenserna på spår? alltså någon skags eq där även frekvenserna syns och där det syns när man ändrar eq inställningarna?

alltså där det syns direkt visuellt vad som händer om jag sänker ex. vid 8000hz etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag har en bunt med trumspår inspelade till en demo jag pysslar med. trumspåren är alltså ett spår per låt, kan inte ändra nånting separat.

problemet är att hihaten är aldeles för hög på samtliga och Jag har inte lyckats får ner det utan att virveln blir helt dov eftersom frekvenserna går över varann,

är det någon som har något tips på hur jag kan försöka få bort lite av hihaten.

måste jag sitta o leta tills jag hittar en frekvens som jag kan sänka utan att det påverkar de andra delarna så mkt?

FInns det nåt program där man tydligt ser frekvenserna på spår? alltså någon skags eq där även frekvenserna syns och där det syns när man ändrar eq inställningarna?

alltså där det syns direkt visuellt vad som händer om jag sänker ex. vid 8000hz etc?

Jo hej du!

Många av hi-hatens frekvenser finns med även i bl.a. virvelkaggens frekvenser. Virvelkaggen har ett mycket brett och omfattande register. Hi-hat:en jobbar mest med mellan och diskant som alltså också finns även i virveln och i cymbalerna. Men även i pukor och i baskaggen för att få fram bl.a. anslagsattacken från trumstocken/klubban mot trumskinnet för att få fram luftigheten, bredden och djupet.

Kort sagt så kommer du inte att kunna minska någon frekvens....oavsett vilken frekvens....utan att detta kommer att påverka resten av trumsetet och då kanske främst virvelkaggen och cymbalerna. Det problemet som du nu står inför är en av anledningarna till varför man helst bör spela in alla trumsetets delar på separata kanaler. Då håller man det hela öppet för efterjustering plus att samtliga instrumentdelar då kan få maximal ljudkvalitet. När man sedan ha gjort en bra mix på trumsetet så kan man mixa ner allting till en stereokanal, men helst ska man alltid undvika det helt så att man när som helst kan backa tillbaka och mixa om ifall det skulle behövas.

Mitt tips är att antingen leva med den volymstarka hi-haten (efter det att du har gjort en liten kompromiss och skurit i diskanten på den så pass att virveln mm. fortfarande är hyfsat okay) eller att helt enkelt spela om trummorna på nytt. Och det går att göra det även i efterhand om du bara är säker på vilket tempo låten har och att den är konstant.

Ett annat "trick" är att se om en kompressor kan hjälpa dig. Kanske i kombination med en limiter. Men det kräver i sådana fall att du vet hur du ska hantera det hela på rätt sätt och det är inte säkert att detta kommer att hjälpa dig ens då. Eventuellt kanske det blir bättre men räkna inte med att du får till en riktigt bra balans hur du än gör, men det beror naturligtvis på hur pass stor volymskillnaden är förståss. För att få det riktigt bra så måste du göra om trummorna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har en bunt med trumspår inspelade till en demo jag pysslar med. trumspåren är alltså ett spår per låt, kan inte ändra nånting separat.

problemet är att hihaten är aldeles för hög på samtliga och Jag har inte lyckats får ner det utan att virveln blir helt dov eftersom frekvenserna går över varann,

är det någon som har något tips på hur jag kan försöka få bort lite av hihaten.

måste jag sitta o leta tills jag hittar en frekvens som jag kan sänka utan att det påverkar de andra delarna så mkt?

FInns det nåt program där man tydligt ser frekvenserna på spår? alltså någon skags eq där även frekvenserna syns och där det syns när man ändrar eq inställningarna?

alltså där det syns direkt visuellt vad som händer om jag sänker ex. vid 8000hz etc?

testa att mutibandskomprimera, leta rätt på den frekvensen som hihaten har mest energi i och komprimera. borde gå att fixa till med en bra de-esser alternativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också råkat göra misstaget att mixa ner trummorna och sedan upptäckt att något sticker ut för mycket i mixen. Du har ju fått en del goda råd redan. Jag tror att du inte ska förvänta vig att kunna lösa det här i ett moment utan ta det försiktigt, steg för steg.

Att tänka på är att kopiera trumspåret till en egen mapp och skapa ett eget projekt för rekonditioneringen så du inte sabbar något och har möjlighet att gå tillbaka och jämföra.

Om du importerar filen i Audacity (som du kan ladda ner gratis) finns möjlighet att markera ett område (isolera en ensam hihat) och göra en analys på frekvensinnehållet. Det kan ju underlätta att veta var man ska gå in!

Du kan säkert våga dig på att sänka en aning med en parametrisk Eq. Örat accepterar en något större sänkning om du kompenserar genom att höja sidobanden en aning.

Endorphin VST-kompressor (gratis nedladdning) har en limiterande funktion som heter "saturation" som sägs likna " bandmättnad vilket betyderatt de starkaste signalerna limiteras mest.

Det går naturligtvis att kombinera Eq, limiter och kompressor via ett gruppspår eller en effektkanal och addera resultatet i eller ur fas. Det blir ju nästan som en dynamisk Eq, som ju ocksp kan vara en användbar grej!

/Jocke

PS. Kom precis på att du kanske menar analoga spår - tja, då får du digitalisera först för att ha nån glädje av de här tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så hemskt mycket för era svar. ja, det är digitalt spår förresten.

Det är lite som jag misstänkte. bara att leva med skiten men jag ska testa era tips och framförallt. ska jag vara jäkligt försiktig innan jag sparar ner allt som ett spår nästa gång. hehe

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...