Jump to content
Annons

Moderna syntens påverkan på musikkomposition?


Bjollsing

Recommended Posts

Hejsan allihopa jag är i behov av eran hjälp!

Jag är studerar för tillfället ljudproduktion på Högskolan Dalarna. Mina studier har lett mig så långt att jag håller på att skriva C-Uppsats/Examensarbete just nu.

I detta arbete undersöker jag hur alla funktioner och valmöjligheter i "moderna" syntar påverkar musikkompositionsprocessen. Min metod för att komma fram till någon form av slutsats är att jag ska studera hur olika musikproducenters arbetsflöden ser ut och hur de tänker.

Detta är en del av den undersökningen, den som vill och känner sig motiverad får svara på en kort enkät angående hur du komponerar musik och ställer in ljud på dina syntar.

Jag kommer verkligen att uppskatta alla svar jag får!

(Jag hoppas att det är okej att jag postar detta här.)

(eftersom jag inte lyckas bifoga en fil här så länkar jag till ett annat forum där enkäten finns bifogad)

http://www.99.se/syntar-sant/231376-hur-sk...ud-i-synth.html

Tack på förhand!

Mvh

/Bjollsing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Räknar du alla typer av keyboards, rackmoduler och VSTi's som synth eller vill du bara få in svar från dom som jobbar med att programmera egna ljud?

Nu går det i och för sig att programmera nästan alla keybords och sample players mer eller mindre, men jag tror att du förstår hur jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar du alla typer av keyboards, rackmoduler och VSTi's som synth eller vill du bara få in svar från dom som jobbar med att programmera egna ljud?

Nu går det i och för sig att programmera nästan alla keybords och sample players mer eller mindre, men jag tror att du förstår hur jag menar.

Jag räknar nog in alla typer av olika synthar, det vill säga alla instrument som skapar ljud genom att en ljudkälla moduleras på ett eller annat sätt där ljudkälla är t ex en oscilator eller ett sample.

Mjuk/hårdvara eller i vilken form instrumentet nu är i spelar ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta arbete undersöker jag hur alla funktioner och valmöjligheter i "moderna" syntar påverkar musikkompositionsprocessen. Min metod för att komma fram till någon form av slutsats är att jag ska studera hur olika musikproducenters arbetsflöden ser ut och hur de tänker.

Mvh /Bjollsing

Go kväll!

Jag ska inte göra en alltför lång utläggning om det här eftersom det är ett ämne som man kan göra hur stort som helst, men visst har den morderna synthen en enormt stor påverkan till både det bättre och det sämre i en kompositionsprocess. En mycket stor fördel är ju att kunna arra för t.ex. en symfoniorkester utan att behöva blanda in 60 pers i processen i en stor konsertsal. Med synthens hjälp blir processen snabb, enkel och billig. Kompositören får en mycket snabb överblick över både klangbild och stycket i sig och det går snabbt att ändra på saker och ting som t.ex. instrument mm. Men eftersom en synth ger ett ganska dött sound många gånger i jämförelse med en riktig symfoniorkester så är det ytterst viktigt att synthens ljudkvalitet är så bra som det bara går att få. Varför då? Jo, för att ett sound påverkar kompositionen. Låt mig ge ett exempel på hur jag menar:

Tänk dig att du ska komponera en sedvanlig jazzlåt för en ganska traditionell jazz-sättning. Låt oss säga trumset, kontrabas, flygel (eller piano), halvakustisk el-gitarr och tenorsaxofon. Om du i det här läget (när du komponerar låten) istället använder dig av sound som t.ex. feta hip-hop trummor, ett choruserat el-piano, el-gura med mycket dist och en blockfköjt så lär du nog inte känna särskilt mycket jazz-feeling! För att det ska bli jazz av det hela så måste soundet också vara jazz. En låt eller stycke är alltså ganska kraftigt beroende av att soundet är riktigt. Även om kompositionen i sig är rätt så funkar den inte om soundet är fel. Och om soundet är fel så påverkas alltså kompositören mer eller mindre negativt av detta och då blir det inte riktigt som det ska i slutänden.

Soundet från synthen måste anpassas efter det stuk man komponerar för och den anpassningen måste ske i realtid och inte efteråt för att få den rätta känslan. Det är därför ingen tillfällighet att professionella kompositörer oftast väljer det allra bästa i ljudväg i sina synthar men att man gärna gör en hel del även med riktiga instrument redan vid komponerandet. Inte minst i det allra första skedet. Just för att få den rätta känslan och just för att soundet påverkar hur man uppfattar det hela och som i sin tur påverkar kompositionen. Många börjar sin komposition med en äkta ack-gura, flygel eller piano för att få fram en bra ram att utgå ifrån och för att på det sättet inte låta sig påverkas av ett digitalt ljud. Men det är naturligtvis individuellt hur man jobbar. Vilken slags musik och sammanhang musiken ska vara i påverkar också hur man jobbar. Man får vara beredd att jobba på lite olika sätt alltså.

Man är ju som sagt olika som person och viss musik är mycket känsligare för hur soundet låter vid kompositionstillfället än en del annan musik. Men för den som vill komponera symfoniska stycken, viss typ av filmmusik osv. så är det ganska viktigt att synthens ljud låter så akustiskt trovärdiga som möjligt. Ju bättre och mer naturtroget det låter desto lättare är det att leva sig in och föreställa sig hur det i ett senare skede kan låta då symfoniorkestern ska göra den riktiga och slutgiltiga inspelningen. När man har riktigt bra ljud i synthen så medför detta att man som kompositör kan upprätthålla ett bra "flow" i arbetet. Ett flöde som rinner på med en jämn ström och som därför inte är ett störande moment. Ett ojämnt arbetsflöde....kanske pga. små irritationsmoment som kanske kan uppstå av t.ex. en felaktig eller dålig ljudbild resulterar i ett dåligt flow och en långsammare arbetsinsats. Man vill ju kunna lägga energin på komponerandet och inte på tekniska problem om du förstår hur jag menar. I varje fall i den här frågeställningen.

Nåja, jag vet inte alls om jag förstod din fråga på rätt sätt så jag kanske svarade på någonting helt annat.

Men det var i varje fall ett försök!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe inte riktigt vad jag var ute efter, jag håller på att skriva ett examensarbete om just den moderna synten och har länkat till en enkät som jag använder i min undersökning i denna tråd :rolleyes:

Men det är intressant det du skriver och jag håller med fullkomligt.

Tack ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe inte riktigt vad jag var ute efter, jag håller på att skriva ett examensarbete om just den moderna synten och har länkat till en enkät som jag använder i min undersökning i denna tråd :rolleyes:

Men det är intressant det du skriver och jag håller med fullkomligt.

Tack ändå 🙂

He he...ja så kan det blir när man inte läser ordentligt, för jag kollade aldrig på din länk slarvigt nog!

Hälsningar:

Slarv-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Den moderna synten

-För många val, för lite gjort?

Ska du verkligen ha den underrubriken på uppsatsen? Det verkar som att du utgår från enbart dig själv med ett sånt grundantagande.

Hmm intressant tanke, jag håller fortfarande på att bolla idéer om titel och har inte riktigt bestämt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...