mmikael Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Hej alla pĂ„ Reasonavdelningen! Jag har börjat lĂ€ra mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstĂ„r jag inte riktigt. Om jag gör en lĂ„t och vĂ€ljer ett ljud som lĂ„ter fint och rĂ€tt klart, sĂ„ kan det helt plötsligt drĂ€nkas om jag lĂ€gger pĂ„ nĂ„got annat och mĂ„nga av mina lĂ„tar tycker jag blir grötiga, ljuden kĂ€nns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar drĂ€nker varandra osv... Handlar det m fasfel? Jag har lĂ€st lite om fasfel, och t.o.m. fĂ„tt ett vĂ€ldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstĂ„tt Ă€r om man nĂ€r man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) mĂ„ste vara vĂ€ldigt nogrann med vilka ljud man vĂ€ljer inte bara för att dom skulle kunna lĂ„ta snyggt ihop, utan för om dom inte ska drĂ€nka och pajja för varandra. Vilka Ă€r egentligen knepen för att fĂ„ en öppen och separerad ljudbild, gĂ„r det ens i Reason? Ska man ratta pĂ„ left right pĂ„ alla kanaler, sĂ„ dom inte ligger pĂ„ samma stĂ€llen nĂ„n av dom, eller vad gör man? Och har ni nĂ„gra andra knep pĂ„ hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att mĂ„nga av ljuden i Reason distar? đ MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu đ
Henkera Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Hej alla pĂ„ Reasonavdelningen! Jag har börjat lĂ€ra mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstĂ„r jag inte riktigt. Om jag gör en lĂ„t och vĂ€ljer ett ljud som lĂ„ter fint och rĂ€tt klart, sĂ„ kan det helt plötsligt drĂ€nkas om jag lĂ€gger pĂ„ nĂ„got annat och mĂ„nga av mina lĂ„tar tycker jag blir grötiga, ljuden kĂ€nns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar drĂ€nker varandra osv... Handlar det m fasfel? Jag har lĂ€st lite om fasfel, och t.o.m. fĂ„tt ett vĂ€ldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstĂ„tt Ă€r om man nĂ€r man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) mĂ„ste vara vĂ€ldigt nogrann med vilka ljud man vĂ€ljer inte bara för att dom skulle kunna lĂ„ta snyggt ihop, utan för om dom inte ska drĂ€nka och pajja för varandra. Vilka Ă€r egentligen knepen för att fĂ„ en öppen och separerad ljudbild, gĂ„r det ens i Reason? Ska man ratta pĂ„ left right pĂ„ alla kanaler, sĂ„ dom inte ligger pĂ„ samma stĂ€llen nĂ„n av dom, eller vad gör man? Och har ni nĂ„gra andra knep pĂ„ hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att mĂ„nga av ljuden i Reason distar? đ MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu đ EQ, EQ och hmmm, vad var det nu igen... EQ! đ
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 (redigerat) MClass EQ och inte lĂ„ta olika kanaler spela samma frekvenser? đ TĂ€nkte du EQ separat pĂ„ varje kanal eller? DemolĂ„ten som ligger inladdad nĂ€r man startar Reason verkar inte ha nĂ„n EQ fast har Ă€ndĂ„ mkt bĂ€ttre separation Ă€n det jag gör... KĂ€nns som om dom valt ljud efter att inte lĂ„ta flera saker spela samma frekvenser..? Redigerat 8 december 2007 av mmikael
4Trax Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Som du skriver sÄ val och mÀngden av ljud Àr nog boven. om du har flera ljud som pÄminner eller anvÀnder samma frekvens sÄ blir det svÄrt att separera ljuden och det lÀtt grötigt. NÀr sÄnt hÀnder brukar jag byta ut ljudet eller testa octavera eller helt enkelt ta bort det. Mixen har förstÄs ocksÄ roll i det hela.
Gain Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Förutom nÀmnda ljudval/frekvenskrockar, eq och panorering sÄ kan du ju med fördel laborera med rum (reverb) och "bygga lager" Àven pÄ djupet.
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Att mixa Àr en konst man mÄste trÀna pÄ. Mixologi avsnitten i studio Àr inte dumma att börja lÀsa. Eller lÄna en bok pÄ biblioteket. Lyssnar du högt? Kanske distar slutstegen...
Gain Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 TÀnkte pÄ en grej till..vet ju inte, men kan det hÀnda att du kör feta ackord pÄ dina syntar? Minimera dessa/separera tonerna antingen pÄ olika ljud eller oktaver. Har du braskat pÄ över hela frekvensregistret sÄ blir det ju lÀtt krockar med andra instrument som dÄ ocksÄ blir svÄra att mixa bort.
Henkera Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 MClass EQ och inte lĂ„ta olika kanaler spela samma frekvenser? đ± TĂ€nkte du EQ separat pĂ„ varje kanal eller? DemolĂ„ten som ligger inladdad nĂ€r man startar Reason verkar inte ha nĂ„n EQ fast har Ă€ndĂ„ mkt bĂ€ttre separation Ă€n det jag gör... KĂ€nns som om dom valt ljud efter att inte lĂ„ta flera saker spela samma frekvenser..? Ja stĂ€mmer. Men jag brukar ha som tumregel att eq'a bort en del av basen nĂ„gonstans runt 80 Hz dĂ€r kicken brukar dominera, det ger den lite mer vĂ€rme och impact. Sen skall du ju som sagt inte ha för mycket som ligger och trĂ€ngs i mellanregistret det Ă€r lĂ€tt att det blir trĂ„ngt o grötigt dĂ€r. Du kan ju konvertera lĂ„ten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator sĂ„ du ser vart "gröten" ligger.
mmikael Postat 8 december 2007 TrÄdstartare Postat 8 december 2007 Förutom nÀmnda ljudval/frekvenskrockar, eq och panorering sÄ kan du ju med fördel laborera med rum (reverb) och "bygga lager" Àven pÄ djupet. Panorering Àr det nÀr man rattar pÄ left right? Hur menar du leka med reverb och bygga lager pÄ djupet? Det lÀt intressant, har aldrig ens slagit mig att det skulle kunna pÄverka separationen...
mmikael Postat 8 december 2007 TrÄdstartare Postat 8 december 2007 Som du skriver sÄ val och mÀngden av ljud Àr nog boven. om du har flera ljud som pÄminner eller anvÀnder samma frekvens sÄ blir det svÄrt att separera ljuden och det lÀtt grötigt. NÀr sÄnt hÀnder brukar jag byta ut ljudet eller testa octavera eller helt enkelt ta bort det. Mixen har förstÄs ocksÄ roll i det hela. Okej men jag vill helst inte ta bort ljud, i sÄnafall byta ut dom för det Àr ÀndÄ rÀtt minimalistiska grejer jag gör. Jag tycker bara att det Àr trÄkigt om man inte kan vÀlja dom ljuden man gillar mest utan mÄste se till att matcha dom ljud som passar bÀst typ. Om det verkligen Àr hela sanningen s.a.s. Jag kanske Àr talanglös pÄ det andra Àn sÄ lÀnge.
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 (redigerat) Att mixa Ă€r en konst man mĂ„ste trĂ€na pĂ„.Mixologi avsnitten i studio Ă€r inte dumma att börja lĂ€sa. Eller lĂ„na en bok pĂ„ biblioteket. Lyssnar du högt? Kanske distar slutstegen... Okej, finns det t.o.m. trĂ€ningsgrejer hĂ€r pĂ„ sidan? Jag har hört nĂ„t om det att det ska finnas mĂ„nadens uppgifter och sĂ„nt. Ska kolla lite efter det se om jag hittar det. Jo, jag förstĂ„r att det Ă€r en konst and that i suck on it so far đ Jag lyssnar nog inte högt, men absolut inte lĂ„gt. Som jag har tĂ€nkt sĂ„ verkar det vara som om ljuden ofta Ă€r orena i sig eller för kraftiga pĂ„ nĂ„t sĂ€tt, ungefĂ€r som nĂ€r jag första gĂ„ngen provade att lira pĂ„ min elgitarr med stora hörlurar kopplade till förstĂ€rkaren, sen var det ju bara bye bye till dom hörlurarna som Ă€ndĂ„ var dyra och bra (HiFi dock, inte studiohörlurar). Mycket musik har ju elgitarrer i sig, men nĂ„t görs med ljuden innan dom hamnar pĂ„ skiva. UngefĂ€r sĂ„ kĂ€nns det med en del av Reasons ljud. NĂ„n som fattar vad jag menar? Det kĂ€nns inte bara som att det Ă€r en volymfrĂ„ga, utan nĂ„got annat. Redigerat 8 december 2007 av mmikael
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 TĂ€nkte pĂ„ en grej till..vet ju inte, men kan det hĂ€nda att du kör feta ackord pĂ„ dina syntar? Minimera dessa/separera tonerna antingen pĂ„ olika ljud eller oktaver. Har du braskat pĂ„ över hela frekvensregistret sĂ„ blir det ju lĂ€tt krockar med andra instrument som dĂ„ ocksĂ„ blir svĂ„ra att mixa bort. Vad klassar du som ett fett accord? Ja, jag upplever att det krockar frĂ„n bas till diskant typ. Jag brukar inte anvĂ€nda sĂ„ jĂ€ttemycket accord nĂ€r jag gör elektroniskt, som Ă€r det jag mest gör nu, men det Ă€r ofta mĂ„nga toner ligger nĂ€ra varandra, jag spelar egentligen bara gitarr, sĂ„ jag Ă€r inte sĂ„ bra pĂ„ synthen, dĂ€rför spelar jag mĂ„nga melodier etappvis och har börjat att lĂ€gga dom pĂ„ separata note-lanes nu med Reason 4, nĂ„n gĂ„ng har jag fĂ„tt för mig att sammanfoga olika lanes, och dĂ„ kan jag se att jag ibland spelar samma toner tvĂ„ ggr och det gĂ€ller nog Ă€ven för olika spĂ„r med olika synthar och ljud ocksĂ„. Samma toner kan nog spelas till och frĂ„n av olika instrument, ibland pĂ„ samma oktav, och ibland pĂ„ olika oktaver... Kan det vara en del i problemet? AlltsĂ„ helst inga gissningar nu đ men om nĂ„n vet med sĂ€kerhet att det kan skapa mitt problem đ ?
Micke H Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Ang mixologi, som nĂ„gon tipsade om... Det Ă€r en serie artiklar som publicerades i Studio för ett tag sedan, med runt 12 avsnitt eller nĂ„gon sĂ„dant...jĂ€ttebra för en nybörjare, jag lĂ€rde mig asmycket! Förutom att köpa artiklarna som PDF, som du nog kan göra nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se sĂ„ kan du köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den sjĂ€lv. GĂ„r pĂ„ runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att bestĂ€lla nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se skulle jag tro. DĂ„ lĂ€r du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... đ
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 Vad klassar du som mycket i mellanregistret? đ Du kan ju konvertera lĂ„ten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator sĂ„ du ser vart "gröten" ligger. Det hĂ€r lĂ€t vĂ€ldigt intressant, kan du utveckla det, kan man göra det i Wavelab?
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 ... köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den sjĂ€lv. GĂ„r pĂ„ runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att bestĂ€lla nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se skulle jag tro. DĂ„ lĂ€r du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... đ GĂ„r den bara igenom funktionerna eller ocksĂ„ varför och nĂ€r man fĂ„r nytta av dom, svara den liksom pĂ„ det jag frĂ„gar om i den hĂ€r trĂ„den? LĂ„ter i sĂ„ fall mkt intressant!
Micke H Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 ... köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den sjĂ€lv. GĂ„r pĂ„ runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att bestĂ€lla nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se skulle jag tro. DĂ„ lĂ€r du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... đ GĂ„r den bara igenom funktionerna eller ocksĂ„ varför och nĂ€r man fĂ„r nytta av dom, svara den liksom pĂ„ det jag frĂ„gar om i den hĂ€r trĂ„den? LĂ„ter i sĂ„ fall mkt intressant! Den gĂ„r igenom allt, vilka verktyg som finns, vad dom gör och hur man anvĂ€nder dom pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt, med utgĂ„ngspunkt frĂ„n tre övningslĂ„tar man kan ladda ner och sjĂ€lv öva pĂ„. Det Ă€r en poplĂ„t, en electronica-lĂ„t och vis-lĂ„t. Den svarar bland annat pĂ„ din frĂ„ga om hur man anvĂ€nder EQ för att skapa separation mellan instrumenten.
mmikael Postat 8 december 2007 TrÄdstartare Postat 8 december 2007 Okej ska försöka hitta nu pÄ en gÄng och bestÀlla!
mmikael Postat 8 december 2007 TrÄdstartare Postat 8 december 2007 Specialtidningen Mixologi som dom ocksÄ ger ut, Àr den ocksÄ matnyttig för mig som hittills bara anvÀnder Reason?
Micke H Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Specialtidningen Mixologi som dom ocksĂ„ ger ut, Ă€r den ocksĂ„ matnyttig för mig som hittills bara anvĂ€nder Reason? Det var den tidningen jag syftade pĂ„, den med alla delar av mixologin samlade i ett. Och ja, den Ă€r definitivt matnyttig för i stort sett vilket program som helst. Enda grejen Ă€r ju att du inte kan anvĂ€nda anvĂ€nda projekten som kommer tillsammans med guiden, men det gĂ„r minst lika bra utan! Personligen "övade" jag pĂ„ mina egna projekt istĂ€llet. đ
Ludgo-Pelle Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Hej alla pĂ„ Reasonavdelningen! Jag har börjat lĂ€ra mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstĂ„r jag inte riktigt. Om jag gör en lĂ„t och vĂ€ljer ett ljud som lĂ„ter fint och rĂ€tt klart, sĂ„ kan det helt plötsligt drĂ€nkas om jag lĂ€gger pĂ„ nĂ„got annat och mĂ„nga av mina lĂ„tar tycker jag blir grötiga, ljuden kĂ€nns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar drĂ€nker varandra osv... Handlar det m fasfel? Jag har lĂ€st lite om fasfel, och t.o.m. fĂ„tt ett vĂ€ldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstĂ„tt Ă€r om man nĂ€r man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) mĂ„ste vara vĂ€ldigt nogrann med vilka ljud man vĂ€ljer inte bara för att dom skulle kunna lĂ„ta snyggt ihop, utan för om dom inte ska drĂ€nka och pajja för varandra. Vilka Ă€r egentligen knepen för att fĂ„ en öppen och separerad ljudbild, gĂ„r det ens i Reason? Ska man ratta pĂ„ left right pĂ„ alla kanaler, sĂ„ dom inte ligger pĂ„ samma stĂ€llen nĂ„n av dom, eller vad gör man? Och har ni nĂ„gra andra knep pĂ„ hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att mĂ„nga av ljuden i Reason distar? đ MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu đ EQ, EQ och hmmm, vad var det nu igen... EQ! đ Hej! Ditt problem Ă€r ett av det vanligaste problemet man brukar fĂ„ innan man har blivit riktigt varm i klĂ€derna. Vilket brukar ta nĂ„gra Ă„r innan man blir. Problemet Ă€r som oftast frekvenskrockar. En slutmixning av en lĂ„t börjar i ett otroligt tidigt skede. Slutmixningen börjar redan nĂ€r man vĂ€ljer vilket/vilka instrument som ska finnas med pĂ„ lĂ„ten. AlltsĂ„ redan innan man ens har börjat att spela in det första instrumentet. Detta kallas för instrumentering. Du Ă€r sjĂ€lv inne pĂ„ detta och det Ă€r alltsĂ„ helt riktigt att du mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ vilket instrument du vĂ€ljer att ha med. Att ha rĂ€tt instrumentering Ă€r av största vikt inte enbart för det musikaliska intrycket utan Ă€ven för det rent ljudtekniska. NĂ€r det gĂ€ller instrumenteringen sĂ„ kan du tĂ€nka som fotbollslandslagets Lars Lagerbeck: Du ska vĂ€lja ut ett antal spelare (instrument) till laget (lĂ„ten) och dĂ„ vill du ju ha med spelare (instrument) som kompletterar varandra och inte konkurerrar. Ett vĂ€lbalanserat lag lirar oftast bra tillsammans men det gĂ„r otvivelaktigt helt fel som Amen i kyrkan om obalansen inom laget Ă€r sned eller rent av dĂ„lig! Spelarna (instrumenten) ska alltsĂ„ kunna backa upp varandra och hjĂ€lpa till dĂ€r nĂ„gon annan spelare (instrument) inte kan vara medgörlig. Att kunna tĂ€cka upp och att ha en bredd i laget. FrĂ„n backlinjen (basfrekvenserna) till mittfĂ€ltet (mellanregistret) och anfallsposition (diskantregistret.) Hela registret bör finnas med och övergĂ„ngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vĂ€vas in i varandra sĂ„ att övergĂ„ngarna mellan de olika frekvensövergĂ„ngarna sker helt naturligt och utan pucklar. Kort sagt: Om du vĂ€ljer att ha med t.ex. ett el-piano sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ klokt att lĂ€gga pĂ„ ett exakt lika dant el-piano eftersom det dĂ„ blir konkurrens mellan dessa. För att det andra el-pianot inte tĂ€cker upp den första. En lösning pĂ„ detta vore att i sĂ„dana fall vĂ€lja ett akustiskt piano som nr. 2 och som dĂ„ ger en tydligare separation mellan de tvĂ„ olika pianon. Och man kan dessutom spela de olika pianon i olika oktaver för att fĂ„ en Ă€nnu tydligare separation. Men Ă€nnu hellre vore det kanske att vĂ€lja en kompgitarr istĂ€llet eller nĂ„got annat instrument som nr. 2. El-pianot spelar du in i stereo och panorerar ut de tvĂ„ kanalerna maximalt till vĂ€nster och höger för att fĂ„ en stereo-effekt och en luftighet i soundet och gitarren kan kanske ligga lite svagt (kanske ca. kl. 14) Ă„t vĂ€nster eller höger. PĂ„ det sĂ€ttet fĂ„r man ytterligare lite större separation i lyssningen Ă€n om bĂ„da instrumenten ligger i mitten. Ett annat exempel Ă€r om du har ett el-gitarrkomp och vill ha ett gitarrkomp till. IstĂ€llet för att lĂ€gga pĂ„ en till el-gitarr kan man ibland föredra t.ex. en akustisk stĂ„lstrĂ€ngad gitarr istĂ€llet för att fĂ„ en större separation. Okay....nu jobbar du kanske inte med den slags musik som kanske anvĂ€nder sig av akustiska instrument, men det Ă€r sjĂ€lva principen jag talar om nu Helge! Ett sĂ€tt hur du rent principiellt kan tĂ€nka pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller att undvika frekvenskrockar alltsĂ„. För denna princip Ă€r mycket mer frekvensbetonad Ă€n musikstil-betonad. Principen gĂ€ller mao. oavsett musikstil och smak. (I annat fall fĂ„r man leva med frekvenskrockar.) De fysiska lagarna tar ingen hĂ€nsyn till musikstil och smak sĂ„ dĂ€rför mĂ„ste man rensa i frekvenshanteringen vilket kan ske pĂ„ flera sĂ€tt. Men detta Ă€r ett grundlĂ€ggande sĂ€tt som alltid anvĂ€nds om det ska bli bra. Ytterligare en sak som bĂ„de kan skapa eller minimera frekvenskrockar Ă€r lĂ„tens arrangemang. Arrangemanget bör ocksĂ„ vara av den sorten sĂ„ att spelet i respektive instrument tĂ€cker upp varandra istĂ€llet för att konkurrera. Det gĂ€ller att arrangera lĂ„ten sĂ„ att musiken har plats för luft och pauser. Annars blir det grötigt och svĂ€nget gĂ„r dessutom förlorat. Med arrangering kan man göra oerhört mycket för att antingen skapa frekvenskrockar eller att minimera dem! Betydligt mer Ă€n vad mĂ„nga har en aning om törs jag nog lova. Arrangemanget pĂ„verkar alltsĂ„ Ă€ven soundet och mixningen. LĂ€gg lite krut pĂ„ hur du instrumenterar och arrangerar sĂ„ har du halva jobbet gjort! NĂ€sta sak förutom att man redan frĂ„n början bör vĂ€lja rĂ€tt instrumentering med rĂ€tt sound och arrangemang Ă€r hur man hanterar EQ:n, dvs frekvenshanteringen. Samma sak gĂ€ller Ă€ven hĂ€r: Att undvika krockar genom att minska pĂ„ konkurrensen. Var försiktig med basfrekvenserna! Det Ă€r alldeles för mĂ„nga som vill feta till en lĂ„t genom att alla eller de flesta instrument ska ha lite extra bas pĂ„ sig. Det Ă€r helt fel eftersom mĂ„nga instrument inte tillför nĂ„got "fett" i sammanhanget utan enbart dĂ„ man lyssnar pĂ„ just det instrumentet helt enskilt. Vid enskild lyssning kanske det instrumentet lĂ„ter bra nĂ€r man lĂ€gger till lite extra bas, men tillsammans med det övriga sammanhanget sĂ„ konkurrerar det med de instrument som verkligen Ă€r basiga (basdtrumma, el-bas osv.) och slutresultatet Ă€r dĂ„ att det bli frekvenskrockar och att det bara lĂ„ter grötigt och instĂ€ngt. Det blir som att tala i munnen pĂ„ varandra. LĂ„t t.ex. basisten fĂ„ tala ostört utan att t.ex. el-pianot ska lĂ€gga sig i el-basens jobb. Var alltsĂ„ sparsam med alla de instrument som inte har en helt naturlig bas i sig frĂ„n grunden. Det Ă€r viktigt att varje instument fĂ„r den funktion som den Ă€r satt till att fungera som. El-pianon, gitarrkomp, sĂ„ng mm. kan man med fördel vara lite sparsam med nĂ€r det gĂ€ller basfrekvenserna. Det innebĂ€r inte att dessa mĂ„ste lĂ„ta tunnt för den sakens skull, men det Ă€r oerhört lĂ€tt att det blir lite vĂ€l mycket bas pĂ„ de enskilda instrumenten som oftast inte behöver fullt sĂ„ mycket bas som man kanske tror. Att lĂ€gga pĂ„ lite "spets" pĂ„ vissa instrument genom att öka volymen pĂ„ diskanten Ă€r ocksĂ„ ett vanligt "trick" för att lĂ„ta instrumenten tydliggöras och göra det mindre diffust och instĂ€ngt. Testa detta Ă€ven pĂ„ basiga instrument för att "öppna upp" ljudet lite. Att t.ex. lyfta fram basistens fingeranslag mot basens strĂ€ngar gör att basen blir klarare och tydligare. En sĂ„dan enkel Ă„tgĂ€rd kan mĂ„nga gĂ„nger göra att hela lĂ„ten öppnas upp och blir mindre instĂ€ngd. Observera att detta Ă€ven gĂ€ller mjukvarubasar! NĂ€r det gĂ€ller att "mĂ„la" med reverb sĂ„ att man fĂ„r ett större djup i lĂ„ten sĂ„ Ă€r det helt riktigt som det har sagts hĂ€r tidigare: Att man skapar djup med bl.a. reverb. (Bredd med bl.a. panorering.) Djupet Ă€r dessutom en mycket viktig faktor för att en lĂ„t ska fĂ„ ett lite mer proffsigt och behagligt intryck. Men att börja laborera med just detta (med reverbet) i det hĂ€r skedet vore nog att gĂ„ hĂ€ndelsen lite i förvĂ€g tycker jag. Försök att fĂ„ kontroll över det som Ă€r sjĂ€lva grunden i en inspelning först: Instrumentering, arrangering och EQ-hanteringen. Om du inte fĂ„r fason över detta först sĂ„ hjĂ€lper inga effekter i vĂ€rlden! NĂ€r du sedan har fĂ„tt lite mer fason pĂ„ just grunderna (sĂ„ att du blir mer nöjd Ă€n vad du tydligen Ă€r idag) sĂ„ kan du börja ge dig pĂ„ att laborera Ă€ven med djup-intrycket pĂ„ lĂ„tarna med hjĂ€lp av reverbet. Men grunden kan man inte hoppa över, för nĂ„gra genvĂ€gar existerar inte. Om du har en del reverb-effekter pĂ„ redan idag sĂ„ Ă€r ett mycket hett tips att kolla vad som hĂ€nder med dina frekvenskrockar och det instĂ€ngda ljudet genom att koppla av reverb, chorus, flanger mm. helt och fullt pĂ„ precis allting. Sedan lyssnar du kritiskt och letar efter krockar pĂ„ det helt effektlösa soundet. Det Ă€r nĂ€mligen inget ovanligt att just reverbets klang ger ett dovt och instĂ€ngt intryck. Koppla alltsĂ„ bort alla effekter du har av det hĂ€r slaget för att undersöka om frekvenskrockar och det instĂ€ngda ljudet ligger i instrumenteringen och/eller arrangeringen eller om det kanske bara Ă€r effekterna som stĂ€ller till det. (Troligen Ă€r det gissningsvis en mix av det ena och det andra som stĂ€ller till det.) Om det skulle vara enbart effekterna som stĂ€ller till det sĂ„ kan du testa allt frĂ„n att anvĂ€nda dig av andra sorters effekter, till att reglera mĂ€ngden av effekten och/eller att justera effektens frekvenser med hjĂ€lp av en EQ. Men grundprincipen till allt bra ljud Ă€r alltid att skynda lĂ„ngsamt och ta en sak i taget och i rĂ€tt ordning sĂ„ att det blir rĂ€tt redan i det första steget. Och i samtliga steg Ă€ven dĂ€refter. Effekter kommer in ganska sent i kedjan om du vill fĂ„ ditt sound att lĂ„ta riktigt bra. TĂ€nk pĂ„ att det inte finns nĂ„gra genvĂ€gar och att maskinerna inte gör jobbet Ă„t dig. Lycka till! HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 Ditt problem Ă€r ett av det vanligaste problemet man brukar fĂ„ innan man har blivit riktigt varm i klĂ€derna... Grymt inlĂ€gg! Tackar hjĂ€rtligt! Du tar mĂ„hĂ€nda inte betalt för kurser Live och bor nĂ„nstans i GbgsomrĂ„det? đ
Neosus Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Och lyssningen Ă€r viktig den med... sĂ„ att man hör vad man gör đ
Ludgo-Pelle Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 quote]Grymt inlĂ€gg! Tackar hjĂ€rtligt! Du tar mĂ„hĂ€nda inte betalt för kurser Live och bor nĂ„nstans i GbgsomrĂ„det? đ He he he! Tack ska du ha! Hoppas att svaret ger dig nĂ„got för det Ă€r ju det som Ă€r poĂ€ngen med att man svarar. NĂ„gon kurs eller ett enstaka möte hinner jag inte med, men frĂ„gan Ă€r om du ens behöver gĂ„ en sĂ„dan. Tror att du dels kan fĂ„ ut vĂ€ldigt mycket genom att lĂ€sa frĂ„gor och svar hĂ€r pĂ„ forumet men ocksĂ„ genom att helt enkelt bara fortsĂ€tta att köra pĂ„ och att laborera med ditt musicerande/mixande. Den musikern och/eller ljudteknikern i toppklass som inte har laborerat fram mĂ€ngder av kunskaper pĂ„ egen hand existerar inte! Rock on! Bara genom att lyssna/diskutera hur andra gör, vara lyhörd för olika anfallsvinklar, ta till sig goda rĂ„d osv......dvs. sĂ„dant som du hittar hĂ€r pĂ„ forumet.....i kombination med eget laborerande, kommer sĂ€kert att göra dig vĂ€ldigt mycket bĂ€ttre vart eftersom. FullĂ€rd blir man ju aldrig, men jag kan nog svĂ€ra pĂ„ att du kommer att vara Ă€nnu duktigare om bara nĂ„got halvĂ„r! NĂ€stan alla som sysslar med musik utvecklas ju och det finns ju ingen anledning till att tro att du skulle vara undantagen frĂ„n det. NĂ€....jag tror att du klarar dig jĂ€ttebra pĂ„ egen hand, men jag vill passa pĂ„ att tacka dig för dina vĂ€rmande kommentarer för det Ă€r alltid kul att höra! Ha det sĂ„ bra och lycka till! HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle
Memphis Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 (redigerat) Hej alla pĂ„ Reasonavdelningen! Jag har börjat lĂ€ra mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstĂ„r jag inte riktigt. Om jag gör en lĂ„t och vĂ€ljer ett ljud som lĂ„ter fint och rĂ€tt klart, sĂ„ kan det helt plötsligt drĂ€nkas om jag lĂ€gger pĂ„ nĂ„got annat och mĂ„nga av mina lĂ„tar tycker jag blir grötiga, ljuden kĂ€nns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar drĂ€nker varandra osv... Handlar det m fasfel? Jag har lĂ€st lite om fasfel, och t.o.m. fĂ„tt ett vĂ€ldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstĂ„tt Ă€r om man nĂ€r man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) mĂ„ste vara vĂ€ldigt nogrann med vilka ljud man vĂ€ljer inte bara för att dom skulle kunna lĂ„ta snyggt ihop, utan för om dom inte ska drĂ€nka och pajja för varandra. Vilka Ă€r egentligen knepen för att fĂ„ en öppen och separerad ljudbild, gĂ„r det ens i Reason? Ska man ratta pĂ„ left right pĂ„ alla kanaler, sĂ„ dom inte ligger pĂ„ samma stĂ€llen nĂ„n av dom, eller vad gör man? Och har ni nĂ„gra andra knep pĂ„ hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att mĂ„nga av ljuden i Reason distar? đ MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu đ EQ, EQ och hmmm, vad var det nu igen... EQ! đ Hej! Ditt problem Ă€r ett av det vanligaste problemet man brukar fĂ„ innan man har blivit riktigt varm i klĂ€derna. Vilket brukar ta nĂ„gra Ă„r innan man blir. Problemet Ă€r som oftast frekvenskrockar. En slutmixning av en lĂ„t börjar i ett otroligt tidigt skede. Slutmixningen börjar redan nĂ€r man vĂ€ljer vilket/vilka instrument som ska finnas med pĂ„ lĂ„ten. AlltsĂ„ redan innan man ens har börjat att spela in det första instrumentet. Detta kallas för instrumentering. Du Ă€r sjĂ€lv inne pĂ„ detta och det Ă€r alltsĂ„ helt riktigt att du mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ vilket instrument du vĂ€ljer att ha med. Att ha rĂ€tt instrumentering Ă€r av största vikt inte enbart för det musikaliska intrycket utan Ă€ven för det rent ljudtekniska. NĂ€r det gĂ€ller instrumenteringen sĂ„ kan du tĂ€nka som fotbollslandslagets Lars Lagerbeck: Du ska vĂ€lja ut ett antal spelare (instrument) till laget (lĂ„ten) och dĂ„ vill du ju ha med spelare (instrument) som kompletterar varandra och inte konkurerrar. Ett vĂ€lbalanserat lag lirar oftast bra tillsammans men det gĂ„r otvivelaktigt helt fel som Amen i kyrkan om obalansen inom laget Ă€r sned eller rent av dĂ„lig! Spelarna (instrumenten) ska alltsĂ„ kunna backa upp varandra och hjĂ€lpa till dĂ€r nĂ„gon annan spelare (instrument) inte kan vara medgörlig. Att kunna tĂ€cka upp och att ha en bredd i laget. FrĂ„n backlinjen (basfrekvenserna) till mittfĂ€ltet (mellanregistret) och anfallsposition (diskantregistret.) Hela registret bör finnas med och övergĂ„ngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vĂ€vas in i varandra sĂ„ att övergĂ„ngarna mellan de olika frekvensövergĂ„ngarna sker helt naturligt och utan pucklar. Kort sagt: Om du vĂ€ljer att ha med t.ex. ett el-piano sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ klokt att lĂ€gga pĂ„ ett exakt lika dant el-piano eftersom det dĂ„ blir konkurrens mellan dessa. För att det andra el-pianot inte tĂ€cker upp den första. En lösning pĂ„ detta vore att i sĂ„dana fall vĂ€lja ett akustiskt piano som nr. 2 och som dĂ„ ger en tydligare separation mellan de tvĂ„ olika pianon. Och man kan dessutom spela de olika pianon i olika oktaver för att fĂ„ en Ă€nnu tydligare separation. Men Ă€nnu hellre vore det kanske att vĂ€lja en kompgitarr istĂ€llet eller nĂ„got annat instrument som nr. 2. El-pianot spelar du in i stereo och panorerar ut de tvĂ„ kanalerna maximalt till vĂ€nster och höger för att fĂ„ en stereo-effekt och en luftighet i soundet och gitarren kan kanske ligga lite svagt (kanske ca. kl. 14) Ă„t vĂ€nster eller höger. PĂ„ det sĂ€ttet fĂ„r man ytterligare lite större separation i lyssningen Ă€n om bĂ„da instrumenten ligger i mitten. Ett annat exempel Ă€r om du har ett el-gitarrkomp och vill ha ett gitarrkomp till. IstĂ€llet för att lĂ€gga pĂ„ en till el-gitarr kan man ibland föredra t.ex. en akustisk stĂ„lstrĂ€ngad gitarr istĂ€llet för att fĂ„ en större separation. Okay....nu jobbar du kanske inte med den slags musik som kanske anvĂ€nder sig av akustiska instrument, men det Ă€r sjĂ€lva principen jag talar om nu Helge! Ett sĂ€tt hur du rent principiellt kan tĂ€nka pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller att undvika frekvenskrockar alltsĂ„. För denna princip Ă€r mycket mer frekvensbetonad Ă€n musikstil-betonad. Principen gĂ€ller mao. oavsett musikstil och smak. (I annat fall fĂ„r man leva med frekvenskrockar.) De fysiska lagarna tar ingen hĂ€nsyn till musikstil och smak sĂ„ dĂ€rför mĂ„ste man rensa i frekvenshanteringen vilket kan ske pĂ„ flera sĂ€tt. Men detta Ă€r ett grundlĂ€ggande sĂ€tt som alltid anvĂ€nds om det ska bli bra. Ytterligare en sak som bĂ„de kan skapa eller minimera frekvenskrockar Ă€r lĂ„tens arrangemang. Arrangemanget bör ocksĂ„ vara av den sorten sĂ„ att spelet i respektive instrument tĂ€cker upp varandra istĂ€llet för att konkurrera. Det gĂ€ller att arrangera lĂ„ten sĂ„ att musiken har plats för luft och pauser. Annars blir det grötigt och svĂ€nget gĂ„r dessutom förlorat. Med arrangering kan man göra oerhört mycket för att antingen skapa frekvenskrockar eller att minimera dem! Betydligt mer Ă€n vad mĂ„nga har en aning om törs jag nog lova. Arrangemanget pĂ„verkar alltsĂ„ Ă€ven soundet och mixningen. LĂ€gg lite krut pĂ„ hur du instrumenterar och arrangerar sĂ„ har du halva jobbet gjort! NĂ€sta sak förutom att man redan frĂ„n början bör vĂ€lja rĂ€tt instrumentering med rĂ€tt sound och arrangemang Ă€r hur man hanterar EQ:n, dvs frekvenshanteringen. Samma sak gĂ€ller Ă€ven hĂ€r: Att undvika krockar genom att minska pĂ„ konkurrensen. Var försiktig med basfrekvenserna! Det Ă€r alldeles för mĂ„nga som vill feta till en lĂ„t genom att alla eller de flesta instrument ska ha lite extra bas pĂ„ sig. Det Ă€r helt fel eftersom mĂ„nga instrument inte tillför nĂ„got "fett" i sammanhanget utan enbart dĂ„ man lyssnar pĂ„ just det instrumentet helt enskilt. Vid enskild lyssning kanske det instrumentet lĂ„ter bra nĂ€r man lĂ€gger till lite extra bas, men tillsammans med det övriga sammanhanget sĂ„ konkurrerar det med de instrument som verkligen Ă€r basiga (basdtrumma, el-bas osv.) och slutresultatet Ă€r dĂ„ att det bli frekvenskrockar och att det bara lĂ„ter grötigt och instĂ€ngt. Det blir som att tala i munnen pĂ„ varandra. LĂ„t t.ex. basisten fĂ„ tala ostört utan att t.ex. el-pianot ska lĂ€gga sig i el-basens jobb. Var alltsĂ„ sparsam med alla de instrument som inte har en helt naturlig bas i sig frĂ„n grunden. Det Ă€r viktigt att varje instument fĂ„r den funktion som den Ă€r satt till att fungera som. El-pianon, gitarrkomp, sĂ„ng mm. kan man med fördel vara lite sparsam med nĂ€r det gĂ€ller basfrekvenserna. Det innebĂ€r inte att dessa mĂ„ste lĂ„ta tunnt för den sakens skull, men det Ă€r oerhört lĂ€tt att det blir lite vĂ€l mycket bas pĂ„ de enskilda instrumenten som oftast inte behöver fullt sĂ„ mycket bas som man kanske tror. Att lĂ€gga pĂ„ lite "spets" pĂ„ vissa instrument genom att öka volymen pĂ„ diskanten Ă€r ocksĂ„ ett vanligt "trick" för att lĂ„ta instrumenten tydliggöras och göra det mindre diffust och instĂ€ngt. Testa detta Ă€ven pĂ„ basiga instrument för att "öppna upp" ljudet lite. Att t.ex. lyfta fram basistens fingeranslag mot basens strĂ€ngar gör att basen blir klarare och tydligare. En sĂ„dan enkel Ă„tgĂ€rd kan mĂ„nga gĂ„nger göra att hela lĂ„ten öppnas upp och blir mindre instĂ€ngd. Observera att detta Ă€ven gĂ€ller mjukvarubasar! NĂ€r det gĂ€ller att "mĂ„la" med reverb sĂ„ att man fĂ„r ett större djup i lĂ„ten sĂ„ Ă€r det helt riktigt som det har sagts hĂ€r tidigare: Att man skapar djup med bl.a. reverb. (Bredd med bl.a. panorering.) Djupet Ă€r dessutom en mycket viktig faktor för att en lĂ„t ska fĂ„ ett lite mer proffsigt och behagligt intryck. Men att börja laborera med just detta (med reverbet) i det hĂ€r skedet vore nog att gĂ„ hĂ€ndelsen lite i förvĂ€g tycker jag. Försök att fĂ„ kontroll över det som Ă€r sjĂ€lva grunden i en inspelning först: Instrumentering, arrangering och EQ-hanteringen. Om du inte fĂ„r fason över detta först sĂ„ hjĂ€lper inga effekter i vĂ€rlden! NĂ€r du sedan har fĂ„tt lite mer fason pĂ„ just grunderna (sĂ„ att du blir mer nöjd Ă€n vad du tydligen Ă€r idag) sĂ„ kan du börja ge dig pĂ„ att laborera Ă€ven med djup-intrycket pĂ„ lĂ„tarna med hjĂ€lp av reverbet. Men grunden kan man inte hoppa över, för nĂ„gra genvĂ€gar existerar inte. Om du har en del reverb-effekter pĂ„ redan idag sĂ„ Ă€r ett mycket hett tips att kolla vad som hĂ€nder med dina frekvenskrockar och det instĂ€ngda ljudet genom att koppla av reverb, chorus, flanger mm. helt och fullt pĂ„ precis allting. Sedan lyssnar du kritiskt och letar efter krockar pĂ„ det helt effektlösa soundet. Det Ă€r nĂ€mligen inget ovanligt att just reverbets klang ger ett dovt och instĂ€ngt intryck. Koppla alltsĂ„ bort alla effekter du har av det hĂ€r slaget för att undersöka om frekvenskrockar och det instĂ€ngda ljudet ligger i instrumenteringen och/eller arrangeringen eller om det kanske bara Ă€r effekterna som stĂ€ller till det. (Troligen Ă€r det gissningsvis en mix av det ena och det andra som stĂ€ller till det.) Om det skulle vara enbart effekterna som stĂ€ller till det sĂ„ kan du testa allt frĂ„n att anvĂ€nda dig av andra sorters effekter, till att reglera mĂ€ngden av effekten och/eller att justera effektens frekvenser med hjĂ€lp av en EQ. Men grundprincipen till allt bra ljud Ă€r alltid att skynda lĂ„ngsamt och ta en sak i taget och i rĂ€tt ordning sĂ„ att det blir rĂ€tt redan i det första steget. Och i samtliga steg Ă€ven dĂ€refter. Effekter kommer in ganska sent i kedjan om du vill fĂ„ ditt sound att lĂ„ta riktigt bra. TĂ€nk pĂ„ att det inte finns nĂ„gra genvĂ€gar och att maskinerna inte gör jobbet Ă„t dig. Lycka till! HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle Jösses! Otroligt bra inlĂ€gg! Detta lĂ€rde mig mycket. Jag har ocksĂ„ ofta problemet att det lĂ€tt blir grötigt. Jag skall tillĂ€mpa dina tips och se hur det gĂ„r. VĂ€ldigt bra liknelse med fotbollsplanen. Och bra nĂ€r du ger exempel med el-pianot och gitarrerna mm. Skönt att fĂ„ rĂ„d av nĂ„gon som har mĂ„nga Ă„r pĂ„ nacken. (LĂ€ste i en annan trĂ„d om att du jobbat med stickan och Gessle m.fl) Ha det gott! đ€Ș /Memphis Redigerat 8 december 2007 av Memphis
mmikael Postat 8 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2007 He he he! Tack ska du ha! Hoppas att svaret ger dig nĂ„got för det Ă€r ju det som Ă€r poĂ€ngen med att man svarar... Det hoppas jag med đ och det tror jag faktiskt, jag har redan börjat experimentera med det. Och tack Ă„terigen, du kanske borde starta ett eget forum, dĂ€r bara du svarar pĂ„ alla frĂ„gor... đ€Ș ... Nu har ju du gjort mer Ă€n "din del" i att besvara mina frĂ„gor, sĂ„ jag skĂ€ms nĂ€stan lite, men om du har tid nĂ„n gĂ„ng, sĂ„ tĂ€nkte jag om du skulle kunna förklara detta lite mer ingĂ„ende; Hela registret bör finnas med och övergĂ„ngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vĂ€vas in i varandra sĂ„ att övergĂ„ngarna mellan de olika frekvensövergĂ„ngarna sker helt naturligt och utan pucklar. Det vore grymt schysst, lĂ€t som nĂ„t intressant och det enda jag inte riktigt fattade.
mmikael Postat 9 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 9 december 2007 đ€Ș Hehe, nu hör jag plötsligt i musik att dom arrangerar för att slippa frekvenskrockar đ
Ludgo-Pelle Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 He he he! Tack ska du ha! Hoppas att svaret ger dig nĂ„got för det Ă€r ju det som Ă€r poĂ€ngen med att man svarar... Det hoppas jag med đ och det tror jag faktiskt, jag har redan börjat experimentera med det. Och tack Ă„terigen, du kanske borde starta ett eget forum, dĂ€r bara du svarar pĂ„ alla frĂ„gor... đ€Ș ... Nu har ju du gjort mer Ă€n "din del" i att besvara mina frĂ„gor, sĂ„ jag skĂ€ms nĂ€stan lite, men om du har tid nĂ„n gĂ„ng, sĂ„ tĂ€nkte jag om du skulle kunna förklara detta lite mer ingĂ„ende; Hela registret bör finnas med och övergĂ„ngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vĂ€vas in i varandra sĂ„ att övergĂ„ngarna mellan de olika frekvensövergĂ„ngarna sker helt naturligt och utan pucklar. Det vore grymt schysst, lĂ€t som nĂ„t intressant och det enda jag inte riktigt fattade. Oj oj oj! Hur bemöter man sĂ„dana positiva ord!? Du gör mig nĂ€stan generad! Jag kan bara pĂ„ det mest ödmjuka sĂ€ttet tacka dig sĂ„ vĂ€ldigt mycket för dina positiva ord!! Jag ber förresten om ursĂ€kt för att jag inte var sĂ€rskilt tydlig och pedagogisk i min förklaring om det dĂ€r med övergĂ„ngarna i frekvensregistret och att dessa övergĂ„ngar helst bör ske utan nĂ„gra pucklar. Du har helt rĂ€tt i att min förklaring om det inte var sĂ„ jĂ€ttelyckad, sĂ„ jag gör ett nytt försök hĂ€r Ă€ven om det Ă€r rĂ€tt svĂ„rt att förklara: Vi kan ta den mĂ€nskliga rösten som ett exempel att utgĂ„ frĂ„n. Testa att sjunga en lĂ„ng ton och hĂ„ll ut den. Vilken ton som helst i ditt normala tonregister. Helst nĂ„gonstans i ditt mellersta register eller lĂ€gre. Sedan "glider" du upp röstens tonlĂ€ge som en hiss (sk. glissando) sĂ„ att du till slut hamnar i falsett-lĂ€get....alltsĂ„ sĂ„ att din röst börjar lĂ„ta som en tjej som nyss har blivit trampad pĂ„ tĂ„rna eller sett en rĂ„tta! NĂ€r du gör detta sĂ„ kommer du troligen att fĂ„ en skarv mellan ditt normala tonlĂ€ge och falsettlĂ€get som ju Ă€r ett för dig ett onaturligt tonlĂ€ge. Den exakta övergĂ„ngspunkten mellan dessa tvĂ„ ton/frekvens-lĂ€gen kallas för en "skarv". Denna skarv ska helst inte mĂ€rkas alls utan bör helst lĂ„ta som en helt naturlig övergĂ„ng. (Den gĂ„r att trĂ€na bort för den som sjunger.)NĂ€r övergĂ„ngen sker skarvlöst sĂ„ blir det för lyssnaren svĂ„rt att avgöra var ditt naturliga röstlĂ€ge slutar nĂ„gonstans och var din onaturliga falsettlĂ€ge börjar nĂ„gonstans. ĂvergĂ„ngen blir helt enkelt snygg i och med att skarven Ă€r osynlig eller ohörbar kanske jag ska sĂ€ga. Frekvensregistret blir dĂ„ ett enda stor register istĂ€llet fĂ„r tvĂ„ olika separata och dĂ„ fĂ„r du en upplevelse av att hela frekvensregistret "hĂ€nger ihop". Du fĂ„r en helhet. Det Ă€r samma sak nĂ€r du mixar som med rösten. Du ska ju (oftast....beroende pĂ„ musik mm.) se till att en slutmix innehĂ„ller alla frekvenser....frĂ„n den lĂ€gsta basfrekvensen till den översta diskanten. Men nĂ€r du Ă€r klar med mixen sĂ„ ska ingenting bli sĂ„ pass dominant att nĂ„gon frekvens "tar över" alltför mycket sĂ„ att skarvarna mellan frekvensövergĂ„ngarna blir markanta eller hörbara. Alla övergĂ„ngar mellan frekvenserna ska alltsĂ„ ske mjukt och naturligt. Ohörbarta övergĂ„ngar. ĂvergĂ„ngarna ska liksom "smĂ€lta" in i varandra. FrĂ„n den lĂ€gsta basen till den övre basen till det lĂ€gre mellanregistret till den övre mellanregistret till den lĂ€gre diskanten och till sist till den övre diskanten. (Phu....det dĂ€r var nĂ€sta jobbigt att tom skriva!!) TĂ€nk dig en skarvlös och mjuk övertoning mellan fĂ€rger i den röda nyansen som i t.ex. en solnedgĂ„ng. Du har i en solnedgĂ„ng mjuka, skarvlösa och helt naturliga övergĂ„ngar frĂ„n den mörkaste röda culluören (stavas det verkligen sĂ„!?) till orange och rosa Ă€nda upp till kritvitt. Men alla fĂ€rger i solnedgĂ„ngen sker ju skarvlöst utan nĂ„gra skarpa grĂ€nser mellan fĂ€rgerna. FĂ€rgerna flyter istĂ€llet in i varandra just i övergĂ„ngarna. Mjukt och fint. Snyft...det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag blir rörd bara jag tĂ€nker pĂ„ en solnedgĂ„ng he he! TĂ€nk gĂ€rna pĂ„ fĂ€rger nĂ€r du mixar! Det Ă€r faktiskt inte alls sĂ„ dumt och det Ă€r mĂ„nga musiker och ljudtekniker som gör det. Men man Ă€r ju olika personligheter sĂ„ det passar ju inte alla. Men att prova Ă€r ju fortfarande gratis! Att mixa Ă€r ju att mĂ„la. ĂvergĂ„ngarna bör alltsĂ„ (oftast) ske skarvlöst och naturligt pĂ„ de enskilda instrumenten och det skapar man genom att antingen sĂ€nka vissa frekvenser (pĂ„ de enskilda instrumenten och inte pĂ„ mastern) eller att höja pĂ„ vissa andra. Ibland behöver man inte göra nĂ„gonting alls för att det Ă€r bra som det Ă€r.) Vad man inte ska glömma bort och som Ă€r otroligt lĂ€tt hĂ€nt Ă€r att hela tiden dubbelchecka (sk. A/B-testa) hur en Ă„tgĂ€rd (oavsett vilken) pĂ„ ett enskilt instrument lĂ„ter ihop med helheten. Och gĂ€rna i olika högtalarpar om den möjligheten finns. Ett bra enskilt ljud behöver ju inte lĂ„ta bra i sammanhanget liksom ett dĂ„ligt enskilt ljud kan passa ypperligt i helheten. DĂ€rför Ă€r en stĂ€ndig A/B-kontroll ett av de viktigaste verktygen vi har! Ăronen Ă€r det allra viktigaste. Att verkligen "lyssna och inte bara att höra" Ă€r ett bra mantra att följa vid precis all slag hantering av musik. Med ordet "pucklar" menar jag sĂ„ hĂ€r: Om du sjunger 8 toner varav en av dessa toner lĂ„ter betydligt starkare Ă€n de övriga sĂ„ har du pĂ„ ett sĂ€tt en slags puckel. NĂ„gonting som sticker ut. Man kan ha pucklar Ă€ven i ett frekvensregister ocksĂ„ och det Ă€r i framför allt just i dessa sammanhang som ordet Puckel brukar omnĂ€mnas. (Vanligt t.ex. nĂ€r man talar om en mikrofon eller högtalares frekvensegenskaper.) Det Ă€r dĂ„ du har en frekvens eller frekvensomrĂ„de (eller flera) som helt enkelt "sticker ut". Alternativt övergĂ„ngarna mellan dessa övergĂ„ngar. AlltsĂ„ att det i övergĂ„ngen frĂ„n en frekvens till nĂ€sta intilligande frekvens sker pĂ„ ett mĂ€rkbart och onaturligt sĂ€tt. Exempelvis sĂ„ Ă€r det ganska vanligt att vissa mikrofoner brukar ha en höjd diskant inbyggd i sig. Inget fel i detta nödvĂ€ndigtvis, men man ska dĂ„ helst försöka se till att frekvenserna som ligger nedanför denna diskant har en mjuk och naturlig övergĂ„ng till den höjda och framhĂ€vade diskanten. TĂ€nk dig en ketchup-flaska: Det kommer ingenting och sedan ingenting för att helt plötsligt sĂ„ kommer allt pĂ„ en gĂ„ng. I detta fall sĂ„ finns det inget bra och naturligt "flöde" i ketschupflaskan. Det vore bĂ€ttre med ett jĂ€mnt flöde och det Ă€r alltsĂ„ ungefĂ€r sĂ„ jag menar. Flödet mellan frekvensövergĂ„ngarna ska ske mjuk, omĂ€rkbart och naturligt för att man ska fĂ„ en behaglig lyssningsupplevelse och hela frekvensomfĂ„nget bör helst finnas med. En bra balans kan man sĂ€ga. Ingenting ska sticka ut sĂ€ger jag....men det innebĂ€r inte alls att det mĂ„ste lĂ„ta platt och dött. Personlighet, livet och attityd i sitt sound ska man inte tappa för den sakens skull! TvĂ€rt om. Men om nĂ„gonting Ă€r tĂ€nkt att det ska sticka ut sĂ„ bör lyssnaren verkligen höra att det ocksĂ„ verkligen Ă€r menat sĂ„ ocksĂ„. Man mĂ„ste "mena" det man gör. Utan att det för den sakens skull blir pĂ„ tok för överdrivet. Om man t.ex. spelar fel sĂ„ ska man helst göra det ordentligt sĂ„ att folk tror att man vill ha det sĂ„, men försöker man dölja felspelet sĂ„ att man gömmer sig bakom den sĂ„ uppfattar lyssnaren det just som ett felspel! Man bör alltsĂ„ vara ganska tydlig och övertygande med det man gör samtidigt som vissa saker ska ske helt obemĂ€rkt. SvĂ„rt va!? Jo, det Ă€r det. Och nĂ€stan Ă€nnu svĂ„rare Ă€r det att förklara dĂ„ det dessutom Ă€r en ganska stor risk för missförstĂ„nd för den som lĂ€ser. Det hĂ€r Ă€r egentligen nĂ„gonting som man mĂ„ste kĂ€nna sjĂ€lv medan man hĂ„ller pĂ„ och rattar och det kommer du att göra. NĂ€r vet jag inte, men du kommer att göra det och dĂ„ blir det inte sĂ„ svĂ„rt lĂ€ngre för dĂ„ faller allting pĂ„ sin plats och du kommer dĂ„ bara tycka att det Ă€r naturligt. Ja, det Ă€r som sagt vĂ€ldigt svĂ„rt att förklara just detta i ord, men det var ett försök i alla fall. Om du fortfarande inte begriper min förklaring sĂ„ ska du inte vara rĂ€dd för att tala om det. DĂ„ gör vi bara ett nytt försök om det skulle behövas. Ă andra sidan.....detta kommer att falla pĂ„ sin plats fullstĂ€ndigt naturligt ju mer du hĂ„ller pĂ„. Det löser sig sa kĂ€rringen som sket i vasken! Du kommer sjĂ€lv att komma pĂ„ exakt vad jag menar och att "hitta hem" och att komma pĂ„ klurigheterna pĂ„ eget bevĂ„g ger nĂ€stan alltid den bĂ€sta effekten. VĂ€gledning Ă€r dock aldrig fel, men att hitta sjĂ€lva poĂ€ngen i saker och ting Ă€r alltid bĂ€st om man upptĂ€cker sĂ„dant sjĂ€lv. Kanske just pga. en vĂ€gledning. Okay, ha det sĂ„ nice sĂ„ lĂ€nge! Vi hörs.... HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle
Fredrik Karlsson Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Ett enkelt men grundlÀggande tips Àr att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att vÀlja en EQ och stÀlla den pÄ Highpass och sedan sÄ skÀr man tills man att hör att ljudet förÀndras, dÀr stoppar man och backar lite. PÄ sÄ sÀtt tar man bort all onödig energi i basregistret som ÀndÄ inte hörs utan endast ligger och grötar i det lÄga registret. Samma sak kan man göra i Lowpass men det Àr oftast inte lika viktigt!
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Ett enkelt men grundlÀggande tips Àr att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att vÀlja en EQ och stÀlla den pÄ Highpass och sedan sÄ skÀr man tills man att hör att ljudet förÀndras, dÀr stoppar man och backar lite.PÄ sÄ sÀtt tar man bort all onödig energi i basregistret som ÀndÄ inte hörs utan endast ligger och grötar i det lÄga registret. Samma sak kan man göra i Lowpass men det Àr oftast inte lika viktigt! Jag tycker nog att det Àr lite överdrivet att lÀgga highpass filter pÄ varje kanal. Varje gÄng du lÀgger pÄ ett filter sÄ fÀrgar du grundljudet. AnvÀnda filter med förstÄnd dÀr det behövs.
Implasticyde Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Kan inte tillföra sĂ„ mycket mer Ă€n att uttrycka min största beundran och djupaste vördnad för de svar och förslag som Ludgo-Pelle ger i denna trĂ„d. Klockrena! đ Man fĂ„r Ă€ven bekrĂ€ftat det man redan vet, det ligger jobb, jobb och Ă„ter jobb bakom varje fĂ€rdig musikproduktion och att övning ger fĂ€rdighet. Avslutar detta inlĂ€gg med att citera farbror Barbro frĂ„n Nile City: "Det finns innnnnga genvĂ€gar till det perfekta ljuuuuudĂ€t" đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.