Tokas Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Jag ska köpa ett M-Audio Audiophile USB och tĂ€nkte bland annat anvĂ€nda det till mitt M-Audio Delta 1010 LT. Hur funkar det att ha tvĂ„ ljudkort samtidigt och anvĂ€nda alla audio-in kanalerna samtidigt? Jag kan verkligen ingenting om sĂ„nt. Ăr det bara att plugga in sĂ„ funkar det, eller det Ă€r inte sĂ„ enkelt?
Ken KÀngström Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Jag Àr inte kung pÄ det heller men blir det inte risk för hög latency?
Mattis Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 (redigerat) Tokas, det Àr mig du köper det av. HÀr fÀljer lite hederligt sÀljarsnack! Inte heller jag Àr insatt i ljudkortets inre, men hur skulle mÀngden ström som skickas frÄn audio-in till audio-ut kunna pÄverka midin sÄ denna fÄr högre latency? Midin lÀr först och frÀmst vara en eller ett par kretsar pÄ/i ljudkortet, dessutom sÄ gör ljudkortet inget med ingÄngarna mer Àn att routa dem till ut. Det Àr helanalogt och det tillför ingen ström(Àndra pÄ ljudsignalen), Àven om det Àr rimligt att den sÀtter motstÄnd om man skickar in sÀg 1.5 volt(line-signal Àr 775mV). Kanske mjukvaran isÄfall skulle kunna fÄ problem? Det Àr ju olika drivrutiner sÄ problemet kan dÄ antingen intrÀffa i operativsystemet eller musikprogrammet. Men ja, jag vet inte. Tror inte att det pÄverkas. :-) // Mattias Redigerat 28 september 2004 av Mattis
Tokas Postat 28 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 28 september 2004 Tjena Mattis. đ Fast det Ă€r inte MIDI jag ska ha det till. Det Ă€r ganska ointressant för mig. Jag vill kunna spela in typ ett helt trumset, elbas, piano och gitarr utan att behöva sĂ€tta ihopa alla pukorna till en kanal eller vara tvungen att köra pianot i mono. Kan det bli tjafs med sjĂ€lva audio (inte midi) inspelningen nĂ„nting?
Tobbe Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Det yters sÀllan man fÄr tvÄ ljudkort att fuinka bra ihop. Men skall du köpa det av en kompis sÄ be att fÄ testa först. Du kanske kan fÄ ihop det. Förövrigt sÄ har inte latency nÄgot mer med midi att göra.
Tokas Postat 28 september 2004 TrÄdstartare Postat 28 september 2004 Tja, jag ska till 90% anvÀnda det till min egen dator dÀr hemma, utan 1010LT-kortet. Jag tÀnkte att det kunde vara ett stort plus om det fungerade till studion ocksÄ, sÄ att man kunde spela in fler kanaler pÄ en gÄng. BÄda Àr frÄn M-Audio. Borde inte det hjÀlpa nÄgot?
arka (oregistrerad) Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 (redigerat) För att kunna anvĂ€nda tvĂ„ eller fler ljudkort ihop för multikanalsinspelning med lĂ„g latency krĂ€vs att ljudkorten Ă€r av en modell som stödjer detta, dessa mĂ„ste Ă€ven vara hopkopplade med sync-kabel. Mig veteligen sĂ„ funkar det bara med kort av samma modell, tror inte att det gĂ„r med olika modeller frĂ„n samma tillverkare. Anledningen Ă€r att för att fĂ„ lĂ„g latency krĂ€vs att man kör med Asio-drivrutin istĂ€llet för MME/Direct x, och en sequencer kan bara anvĂ€nda en asio-driver Ă„t gĂ„ngen till skillnad frĂ„n MME. Ăven om du skulle köra MME sĂ„ skulle antagligen resultatet bli ohĂ„llbart, dĂ„ ljudkort som inte Ă€r klocksynkade driver ifrĂ„n varandra, redan efter en halv minut kan det bli mĂ€rkbart otajt mellan kanalerna. /Tobbe Redigerat 28 september 2004 av arka
Tokas Postat 28 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 28 september 2004 Hmm, okej. Jaja, jag fĂ„r vĂ€ll testa och se hur det blir. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.