Jump to content
Annons

Bra Leadljud på gitarren


flash

Recommended Posts

Hejsan!! Har suttit och pillat på min podxt ett bra tag och är nöjd med mina kompljud men ett bra leadljud saknar jag fortfarande. Nån som har ett bra tips hur man får till det? eller nån som till och med har ett bra ljud och vill dela med sig :-)

PS: har metalpack och FXpacket

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
sänk disten o plusa på mellanregistret!!

kanske ett delay med på det!! kommer bli asnajs!

varför inte testa nån preset från line6? finns ju gott om de på hemsidan och se om det finns nån som ger nån inspiration. tycker själv jag fått till bra leadljud ändå, men visst ska man vara kräsen. delay är nästan ett måste på ett bra leadljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker det grötar ihop sej ganska ordentligt med kompgitarren :-( hur ska leadgitarren ligga eqmässigt och finns det några speciella ramar men ska ligga inom ?

ja om det grötar ihop sig har du försökt EQ:a för nära inställningarna du har på kompen. som allt annat finns det inget som säger så här ska det EQ:as. frågan är ju hur du vill det ska låta, vad för gura du använder, vad för stil spelar du etc? nog bättre du lägger upp en fil på hur det låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det grötar ihop sej ganska ordentligt med kompgitarren :-( hur ska leadgitarren ligga eqmässigt och finns det några speciella ramar men ska ligga inom ?

Tänk på att leadljudet inte behöver låta bra ensamt. Det kan gärna låta lite tunnt ensamt. Bara det låter bra i mixen sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!! Har suttit och pillat på min podxt ett bra tag och är nöjd med mina kompljud men ett bra leadljud saknar jag fortfarande. Nån som har ett bra tips hur man får till det? eller nån som till och med har ett bra ljud och vill dela med sig :-)

PS: har metalpack och FXpacket

Använd gärna sökfunktionen på forumet, finns ofta bra tips.

Jag klistrar in detta från en tidigare tråd jag skrev i:

Som jag tipsade om tidigare så är Line6 forumet riktigt bra om man vill lyssna på pod-xt ljud från användare eller ladda hem deras tonfiler till sin egen pod-xt mm.

Lyssna på dessa bra exempel från Rob Tognonis hemsida som inte är hi-gain utan skön overdrive mm.

Bläddra ner på sidan och ladda hem ljudexemplen och podpatches.

http://www.robtognoni.com/line6.htm

Det finns såklart även hi-gain ljud på line6 forumet.

Nedan i min signatur har jag en länk till ett eget ljudexempel med min pod-xt + metalpack.

Om du gillar det så kan du få inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!! Har suttit och pillat på min podxt ett bra tag och är nöjd med mina kompljud men ett bra leadljud saknar jag fortfarande. Nån som har ett bra tips hur man får till det? eller nån som till och med har ett bra ljud och vill dela med sig :-)

PS: har metalpack och FXpacket

Använd gärna sökfunktionen på forumet, finns ofta bra tips.

Jag klistrar in detta från en tidigare tråd jag skrev i:

Som jag tipsade om tidigare så är Line6 forumet riktigt bra om man vill lyssna på pod-xt ljud från användare eller ladda hem deras tonfiler till sin egen pod-xt mm.

Lyssna på dessa bra exempel från Rob Tognonis hemsida som inte är hi-gain utan skön overdrive mm.

Bläddra ner på sidan och ladda hem ljudexemplen och podpatches.

http://www.robtognoni.com/line6.htm

Det finns såklart även hi-gain ljud på line6 forumet.

Nedan i min signatur har jag en länk till ett eget ljudexempel med min pod-xt + metalpack.

Om du gillar det så kan du få inställningarna.

Slå på halsmicken och kräma på mellanregister och dra av på gainen och ha känslan/tonen i fingrarna så är du helt rätt!

Förstår mig inte på folk som tycker sololjud med fullt spett på gainen på en dual/triple-rectifier och fullt neddraget mellanregister är snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera dist det måste vara mera dist jomenvisst mera dist det e grejer de. dist

nä jag tror du kan skruva till ett snyggt sound själv utan kommentarer från oss

och om du ska spela in prova och variera dig lite mellan olika karaktärer på lead ljudet

ska bli spännande och få höra vad du kommer fram till mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...