Jump to content
Annons

Höjd på monitorposition?


mtornros

Recommended Posts

Hej,

jag har aldrig riktigt fått bukt med basen i min nuvarande samt tidigare studior. Jag har hela tiden använt samma monitorer och möbler och haft en takhöjd på ca 2.5m.

Dock så gjorde jag alldeles nyss en revolutionerande upptäckt: Jag har alltid haft monitorerna i huvudhöjd vilket placerar baselementet på ca 90cm höjd och det har gett kraftig basökning i en frekvens som jag inte minns just nu 😛

Vad jag nu testade var att istället placera monitorerna på stolar bredvid arbetsbordet vilket placerade baselementen på ca 60cm höjd och vips så var de jobbiga frekvenserna helt försvunna....skumt...? förmodligen inte, och jag är säker på att ni där ute har en underbar förklaring till detta 😠

Aber! Flera nya problem dök ju givetvis upp i samband med detta

  • monitorerna är inte längre i huvudhöjd eller riktade mot öronen vilket gör att framförallt diskanten inte återges korrekt
  • stereobredden blir väldigt stor och oärlig ifall monitoerna ska stå så brett isär

Lösningar kan tänkas vara:

  • Att ha monitorerna på golvställ högre upp i rummet istället för längre ner, och rikta dem mot öronen. Dock så har inte mina MSP10 några "skruvhål" i botten så jag vet inte hur detta löses?
  • Skaffa MSP10's tillhörande väggmonteringsgrej och placera dem i önskad höjd. Dock så bör inte monitorer placeras intill en vägg har jag förstått.
  • Här fyller du i din egen lösning

Tacksam för hjälp och vägledning 😲

MVH,

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
[*]Skaffa MSP10's tillhörande väggmonteringsgrej och placera dem i önskad höjd. Dock så bör inte monitorer placeras intill en vägg har jag förstått.

Nej - inte bra, eftersom basen förstärks ännu mer nära en vägg och dessutom av alla vibrationer som skickas in i väggen genom stativet...

[*] Här fyller du i din egen lösning

Vad bra! 😠

Den enda fungerande lösningen heter: Akustikbehandling.

Monitorerna ska förstås ha diskanten i höjd med öronen och inget annat. Börja med att läsa min lilla introduktion till akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki, så får du lite mer kött på benen och lite riktlinjer att utgå ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda fungerande lösningen heter: Akustikbehandling.

Men herregud....blir så trött 😠 Jag får aldrig till det med akustikbehandlingen. Har placerat glasullskivor i varje hörn nu från golv till tak. I de bakre hörnen 140cm tjockt och i de främre (bakom mig) 70cm tjockt. Dessa har jag ställt tvärsöver hörnen men jag märker ingen skillnad alls...

När jag ställde monitorerna på stolar så hände iallafall nånting 😲 Men jag tror dig såklart, akustikbehandling är säkert knepet att följa. men golvställen då, coh rikta diskanten mot öronen? det funkar inte eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

De frekvenserna som är jobbiga tycks framförallt ligga mellan 120-150Hz. Har med takhöjden 255cm har jag fått berättat för mig? Är dessa frekvenser som man dämpar med basfällor eller är det framförallt den lägre basen som behandlas med fällor av typen på kontrollrummets wiki?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kolla den här tråden...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8158

90 centimeter från golver ger en enkvartsvåglängd på 95 Hz. Alltså får du en stående våg som förstärks med 6 decibel vid 95 Hz. 3db för varje högtalare efterosm dessa har samma avstånd till golvet. Det förklara fenomenet med stolen.

Om jag räknat rätt, är trött och skall gå och lägga mig så jag kan ha fel.

Skulle du nu dessutom ha högtalarna 90 cm till väggen (ej dämpad sådan) för båda högtalarna så får du golvet + väggen 12decibels ökning runt 95Hz.

Nåt åt det hållet.... trött...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla den här tråden...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8158

90 centimeter från golver ger en enkvartsvåglängd på 95 Hz. Alltså får du en stående våg som förstärks med 6 decibel vid 95 Hz. 3db för varje högtalare efterosm dessa har samma avstånd till golvet. Det förklara fenomenet med stolen.

Om jag räknat rätt, är trött och skall gå och lägga mig så jag kan ha fel.

Skulle du nu dessutom ha högtalarna 90 cm till väggen (ej dämpad sådan) för båda högtalarna så får du golvet + väggen 12decibels ökning runt 95Hz.

Nåt åt det hållet.... trött...

Ok, tackar. Fast det är ju visserligen inte 90Hz som jag upplever störande utan som sagt runt 130Hz (har svårt att avgöra vilka frekvenser som faktiskt stör, hur gör man det på ett smidigt sätt?). Kan det vara avståndet baselement->tak ca 160cm som stör tro? Varför ändras de stående vågorna när jag flyttar monitorerna i höjdled? Jag har aldrig sett det diskuteras någonstans..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kolla den här tråden...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8158

90 centimeter från golver ger en enkvartsvåglängd på 95 Hz. Alltså får du en stående våg som förstärks med 6 decibel vid 95 Hz. 3db för varje högtalare efterosm dessa har samma avstånd till golvet. Det förklara fenomenet med stolen.

Om jag räknat rätt, är trött och skall gå och lägga mig så jag kan ha fel.

Skulle du nu dessutom ha högtalarna 90 cm till väggen (ej dämpad sådan) för båda högtalarna så får du golvet + väggen 12decibels ökning runt 95Hz.

Nåt åt det hållet.... trött...

Ok, tackar. Fast det är ju visserligen inte 90Hz som jag upplever störande utan som sagt runt 130Hz (har svårt att avgöra vilka frekvenser som faktiskt stör, hur gör man det på ett smidigt sätt?). Kan det vara avståndet baselement->tak ca 160cm som stör tro? Varför ändras de stående vågorna när jag flyttar monitorerna i höjdled? Jag har aldrig sett det diskuteras någonstans..

fan vet... jag det är bara en idé jag kom på... är trött som sagt. Men en stående våg bildas hur som haver mot golvet också..

Vore bra om någon som Bosse Hansén kan kommentera. Eller någon annan med erfarenhet av att bygga studio.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan vara hjälpt av uträkningen här: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm - och annars av tabellerna här: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html . 😉

EDIT:

Glömde ju kommentera... 😊

Stående vågor bildas mellan alla parallella ytor - och även mellan sådana som inte är parallella, men då i mindre omfattning.

Du har alltså problem vid våglängderna (värst brukar det vara vid halva våglängden - och sedan fallande styrka i dess multiplar) som motsvarar både längd, bredd och höjd. Flyttar du högtalaren i höjdled, så ändrar du avståndet mellan högtalarens ytor och golvet/taket, så det är nog inte så förvånande att det ändrar sig - speciellt om du inte har akustikbehandlat på rätt sätt... 😱

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan vara hjälpt av uträkningen här: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm - och annars av tabellerna här: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html . 🙂

EDIT:

Glömde ju kommentera... 😊

Stående vågor bildas mellan alla parallella ytor - och även mellan sådana som inte är parallella, men då i mindre omfattning.

Du har alltså problem vid våglängderna (värst brukar det vara vid halva våglängden - och sedan fallande styrka i dess multiplar) som motsvarar både längd, bredd och höjd. Flyttar du högtalaren i höjdled, så ändrar du avståndet mellan högtalarens ytor och golvet/taket, så det är nog inte så förvånande att det ändrar sig - speciellt om du inte har akustikbehandlat på rätt sätt... 😱

Ok, lite klokare blir jag men inte mycket 😛 Vad kan jag tänkas behöva göra mer då för att få bort mina frekvenser kring 130Hz? Har som sagt placerat glasullskivor i varje hörn från golv till tak (140cm tjockt baktill, 70cm framtill). Behöver jag mer drastiska lösningar tro? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan vara hjälpt av uträkningen här: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm - och annars av tabellerna här: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html . 🙂

EDIT:

Glömde ju kommentera... 😊

Stående vågor bildas mellan alla parallella ytor - och även mellan sådana som inte är parallella, men då i mindre omfattning.

Du har alltså problem vid våglängderna (värst brukar det vara vid halva våglängden - och sedan fallande styrka i dess multiplar) som motsvarar både längd, bredd och höjd. Flyttar du högtalaren i höjdled, så ändrar du avståndet mellan högtalarens ytor och golvet/taket, så det är nog inte så förvånande att det ändrar sig - speciellt om du inte har akustikbehandlat på rätt sätt... 😱

Ok, lite klokare blir jag men inte mycket 😛 Vad kan jag tänkas behöva göra mer då för att få bort mina frekvenser kring 130Hz? Har som sagt placerat glasullskivor i varje hörn från golv till tak (140cm tjockt baktill, 70cm framtill). Behöver jag mer drastiska lösningar tro? 😉

Problemet finns inte bara i hörnen - även om hörnen alltid är en stor källa till problem. Om du har mindre än en meter till närmaste vägg, så måste väggen också dämpas. Har du mindre än en halvmeter till väggen, så kan det bli bättre att sätta tjocka absorbenter och ställa högtalaren så nära att den trycks in i materialet. Du bör placera absorbenter enligt spegelmetoden - alltså att du sätter dem på alla ställen där du skulle kunna se någon av högtalarna om det satt en spegel på väggen. Ibland kan man behöva sätta absorbenter i taket också. Det beror helt enkelt på situationen...

Man kan också få problem med "hörnet" mellan vägg och tak - något som kanske inte är helt uppenbart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes nämnde så är det halva våglängde till närmaste yta som påverkar. 90cm => 106Hz resp 189Hz, 60cm => 89Hz resp 283Hz. Om jag nu har fått till det rätt. Men du har nog andra problem med akustiken verkar det som. Speciellt som du har de största hörnabosbenterna jag sett: 0,7m fram och 1,4m bak. Det är rätt häftiga grejer det... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet finns inte bara i hörnen - även om hörnen alltid är en stor källa till problem. Om du har mindre än en meter till närmaste vägg, så måste väggen också dämpas. Har du mindre än en halvmeter till väggen, så kan det bli bättre att sätta tjocka absorbenter och ställa högtalaren så nära att den trycks in i materialet. Du bör placera absorbenter enligt spegelmetoden - alltså att du sätter dem på alla ställen där du skulle kunna se någon av högtalarna om det satt en spegel på väggen. Ibland kan man behöva sätta absorbenter i taket också. Det beror helt enkelt på situationen...

Man kan också få problem med "hörnet" mellan vägg och tak - något som kanske inte är helt uppenbart...

Jag har inte monitorerna vid en vägg utan arbetar på en liten ö i mitt 2,8*4,4 meters rum.

bråbogatan3.jpg

Jag har en del (6st) absorbenter i monitorhöjd längs väggarna, fast de är gamla hemmabyggen med plywoodskiva på baksidan och sitter direkt på väggen (alltså ingen luftspalt). Jag kan testa att flytta ut dessa (1dm eller nåt?) samt experimentera lite med vägg/tak-hörnen. Jag börjar väl inse smått att det fortsatt pill som gäller 😉

Speciellt som du har de största hörnabosbenterna jag sett: 0,7m fram och 1,4m bak. Det är rätt häftiga grejer det... 😊

Hehe ok då....millimeter kanske det ska vara 😱

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett smart val att placera dig långt från väggarna, men tydligen inte tillräckligt i detta fallet... 🙂

Testa absolut att flytta ut väggabsorbenterna 7-10cm från väggen. Det kan göra en hel del för basen.

Du skulle också kunna göra "moln" att hänga i taket, i stil med dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...