Jump to content
Annons

olika mickar under samma inspelning


brakskit

Recommended Posts

Tjena

Jag ska spela in en acapellagrupp, i min "studio" i lägenheten och i andra lokaler - för att hitta var det låter som bäst. De ska spelas in alla sex på en gång och de ska ha en mick var. Har provat med en och två mickar, som om de vore en kör, men det blir inte bra.

Jag har två ADK 51s å de funkar helt okej för det resultatet jag vill ha, men jag vill inte köpa in fler såna för jag ska använda mickarna till annat efter den här inspelningen och jag gillar inte ADK 51 på instrument. Jag gillar deras prisklass dock.

Funkar det att använda mickar av olika märken när man spelar in, eller retar man sig på resultatet då? Vi, jag är med å sjunger då, har spelat in på Radio Skaraborgs lokaler här i Skövde, å de hade de olika mickar. Men jag är ändå lite orolig för resultatet.

Jag funderar mest på Studio Projects B1.

Nån som har en synpunkt?

Jo, gruppen då: www.trasa.se

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst funkar det. De som sjunger har ju olika röster, så de låter ändå inte likadant... 😕

Om det känns fel med ljudet på något sätt för att rumsljudet blir lite olika från de olika micarna, så är det förstås lite värre - men frågan är om det verkligen hörs så mycket att det stör efter att man har mixat, justerat eq, lagt lite reverb på etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst funkar det. De som sjunger har ju olika röster, så de låter ändå inte likadant... 😕

Om det känns fel med ljudet på något sätt för att rumsljudet blir lite olika från de olika micarna, så är det förstås lite värre - men frågan är om det verkligen hörs så mycket att det stör efter att man har mixat, justerat eq, lagt lite reverb på etc...

Jo, alla mickar låter ju olika, å jag har hört inspelningar av acapellagrupper där man kan misstänka att de står på olika mickar. Så som jag spelar in det så kommer förvisso en hel del ljud läcka in i de andra mickarna, så det ska nog funka och blir en helhet. Jag vill bara inte att man ska tappa själva gunget som blir när man sjunger gemensamt, att det blir nån del som står ut.

Men, men... det är för kul med nya mickar, så jag köper allt några olika ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte möjligt att spela in allt i stereo, med två mickar alltså, och placera ut de som sjunger rätt istället?

Mvh Olof

Njae, alltså, alla sjunger rätt. Med två mickar får jag inte till samma "närhet" när de sjunger. Kan ju vara mina öron som leker kurragömma med mig, men jag föredrar ljudet när man har en mick var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte möjligt att spela in allt i stereo, med två mickar alltså, och placera ut de som sjunger rätt istället?

Mvh Olof

Njae, alltså, alla sjunger rätt. Med två mickar får jag inte till samma "närhet" när de sjunger. Kan ju vara mina öron som leker kurragömma med mig, men jag föredrar ljudet när man har en mick var.

Det hade du nog kunnat få hyfs på med lite lagom akustikbehandling - men samtidigt är det kanske inte så kul att göra för mycket sådant i en lägenhet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte möjligt att spela in allt i stereo, med två mickar alltså, och placera ut de som sjunger rätt istället?

Mvh Olof

Njae, alltså, alla sjunger rätt. Med två mickar får jag inte till samma "närhet" när de sjunger. Kan ju vara mina öron som leker kurragömma med mig, men jag föredrar ljudet när man har en mick var.

Det hade du nog kunnat få hyfs på med lite lagom akustikbehandling - men samtidigt är det kanske inte så kul att göra för mycket sådant i en lägenhet... 🙂

En teori är ju att det inte är jag som hör subjektivt, utan att de/vi sjunger annorlunda när det står en mick just framför munnen. Det har väl hänt att man slappnat av lite för mycket efter en lång dag i studio nån gång och börjat slira med inspirationen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...