Jump to content
Annons

Låg volym vid mixdown


Ravioli

Recommended Posts

[Råkade lägga in detta både här och i mixningsforumet. Ledsen för det. Är ny här. Nåväl, kollar båda!]

Jag har spelat in sex kanaler: trummor, 2 kompgitarrer, en bas, 2 sologitarrer. Efter det har jag använt kompressor och eq på gitarrerna och basen och fått ljudet så att det låter ganska bra. Men sen när jag ska mixa ner allting blir volymen väldigt låg. Jämfört med andra inspelningar som andra har gjort blir det mycket mycket lägre (jag snackar även vanliga, lite sunkigare demos). Det kan beskrivas som om man har tryckt in en loudness-knapp när man lyssnar på alla andras inspelningar. När man lyssnar på min låt är det som om man har stängt av loudness.

Nån som har en aning om varför det blir så? (Jag har förstås försökt få ut så mycket volym som möjligt ur varje kanal såväl som mastervolymen utan att det distar. När jag har höjt allt till max precis innan det börjar komma röda streck blir det ändå lågt. Försöker jag mig över gränsen börjar det klippa.)

Det blir inte bara lägre utan även mycket mindre basigt (jmf med loudness-knapp).

Vad ska jag göra? Normalize - kan det vara nåt?

Jag använder Cubase SX.

Redigerat av Ravioli
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ser inget uppenbart fel i det du gör. Testa att lägga en kompressor på mastern, där kan du pressa upp några dB. Jag kör protools, när jag inte använder någon master-regel har jag märkt att jag får mycket högre utnivå vid nedmixning än när jag använder master-regel.

Redigerat av Anders
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det starkt och fint innan slutmixen/exporten? Hur har du ställt lyssningen? Har du matchat monitorsignalen med den/dom bussarna du tar ut slutmixen/exporten på? oftast sitter felet i att man inte har matchat utsignalerna på lyssningen och det som blir färdig kaka s.a.s

Men i normala fall är det som dbd säger.. Kompressorer och limitering .. både i mixen (på masterbussen ) och som slutkomprimering... sen när låten ska ner på skiva ihop med annat material kan det bli en dust med multibandskompression också..

Så den låt du sitter med och jämför med andras kan troligtvis ligga mellan 6 och 12db lägre, lite beroende på hur du gjort din mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat det ni sagt och kontrollerat så att jag inte gjort några av de basic mistakes ni nämnde. (Slutmixen låter likadan som när jag spelar upp det i programmet innan mixdown t.ex.)

Det som funkar bra och boostar upp volymen är multiband compressor (ligger under plug-ins > dynamics) och Kjaerhus audios Classic limiter. Då låter det riktigt schysst.

Tack! Ni räddade mig. 😕

Om jag gör tacklista i inlayet ska jag nämna er!

Redigerat av Ravioli
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...