Jump to content
Annons

Bygga egen gitarr av befintliga delar, Hjälp?


Sajmon

Recommended Posts

Jag hade tänkt bygga en egen gitarr av mina favoritdelar.

Lite som Eddie Van Halens gura.

Hade tänkt ta min gamla slitna squier-strata-fatstrat-kropp och slipa bort färgen... måla om och lacka(kommer behöva lära mig hur man gör där), Tänkte köpa en färdig maplehals.

Skulle gärna vilja sätta in ett sånt Floyd Rose tremolo som man bara kan sänka tonen men.. ett sånt stall som sittar på Peavey wolfgangs guror... vet inte vad de heter... men jag har iaf fått för mig att man kan sätta in sådana stall utan att fräsa större hål i strata-kroppen.. några invändningar?

En annan grej jag funderat på... hur fungerar det om jag köper en stratahals med 22 band.. då min gamla hals hade 21.. Det måste ju vara samma avstånd mellan bridge och 12:e band som det var förr om jag förstått det hela rätt?.. men jag är ett riktigt blåbär på den här fronten...

Tacksam för svar.

Jag vill ha tipps!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du är ett äkta blåbär, som du beskriver.. 😊 så skulle jag definitivt inte rekommendera att bygga gitarr på det här sättet.. en sak är det om du vill ha enkelt fendersvaj och en annan hals samt en ny kropp.. men att slipa kroppen ta sjuuuukt mycket tid. tro mig. jag har just gort det. av effektivt arbete tog det cirka en vecka.. 4-5 timmar om dagen.

att fräsa ut för floyd rose svaj ska du lämna åt nån som kan fräsa ordentligt. jag ick hjälp av en möbelsnickare som jobbat som det hela livet, och jag fick en halvtaskig gitarrkropp ur det samarbetet.. 😉

kolla hellre in 80-90tals strator på blocket.. under den tiden skulle alla ha floyd svaj och humbucker.. det finns måååånga olika modeller från den tiden. 🙂

glöm heller nte att om du ska ha floydsvaj måste du göra om sadeln på halsen. då det ska vara låsbart där!!

ett tips som sagt.. för mkt jobb.. köp hellre "enklare" grejjer.. typ hardtailstall, 22bandshals o en färdig kropp i den färgen du vill ha..

lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

om du är ett äkta blåbär, som du beskriver.. 😊 så skulle jag definitivt inte rekommendera att bygga gitarr på det här sättet.. en sak är det om du vill ha enkelt fendersvaj och en annan hals samt en ny kropp.. men att slipa kroppen ta sjuuuukt mycket tid. tro mig. jag har just gort det. av effektivt arbete tog det cirka en vecka.. 4-5 timmar om dagen.

att fräsa ut för floyd rose svaj ska du lämna åt nån som kan fräsa ordentligt. jag ick hjälp av en möbelsnickare som jobbat som det hela livet, och jag fick en halvtaskig gitarrkropp ur det samarbetet.. 😉

kolla hellre in 80-90tals strator på blocket.. under den tiden skulle alla ha floyd svaj och humbucker.. det finns måååånga olika modeller från den tiden. 🙂

glöm heller nte att om du ska ha floydsvaj måste du göra om sadeln på halsen. då det ska vara låsbart där!!

ett tips som sagt.. för mkt jobb.. köp hellre "enklare" grejjer.. typ hardtailstall, 22bandshals o en färdig kropp i den färgen du vill ha..

lycka till..

Ja jag är väl kanske inget blåbär på att spela och att vara relativt händig.. det jag är blåbär på är hur det fungerar med att lacka en gitarr dugligt, veta vad gitarrhalsen ska vara för skala för att det ska fungera med intoneringen och sånna saker.. jag hade inte tänkt att detta skulle bli den perfekta gitarren.. mer som en kul grej. Jag har tillräckligt mkt olika delar och verktyg för att det ska vara billigare att få ihop något skojigt och bättre än min gamla squier fatstrat än att köpa beg... tror och hoppas jag iaf...

Nå är det bara att köpa en strat-hals med 22 band? är det lugnt med tanke på avstånd jämfört med de med 21 band?

Jag får eventuellt revidera det där med floyd rose då... även om det vore coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett vanligt flytande inställt fendersvaj kan man göra det mesta som ett låsbart floyd rose kan.

På min stratocaster har jag har ställt in mitt svaj så att det ger utrymme för både mycket svaj upp och ner och den behåller stämningen trots kraftiga divebombs, kina svajande, hästgnägg mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror inte du behöver slipa hela kroppen blank, den gamla lacken utgör ju en grund och ett skydd mot framtida märken...

har byggt en gitarr på det sättet, blev sjukt bra.

När det gäller inpassningen är det viktiga ju att halsen sitter tight mot kroppen, främst på övre/vänstra sidan av halsfickan.

Ta hjälp av en gitarrbyggare om det är krångligt att mäta ut var stallet ska sitta.

lycka till, låter som att det skulle kunna bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej jag funderat på... hur fungerar det om jag köper en stratahals med 22 band.. då min gamla hals hade 21.. Det måste ju vara samma avstånd mellan bridge och 12:e band som det var förr om jag förstått det hela rätt?.. men jag är ett riktigt blåbär på den här fronten...

Tacksam för svar.

Jag vill ha tipps!

En grej att tänka på om du beställer en hals... Det är inte alltid som måtten på halsens häl stämmer överens med infästningen i kroppen. Mät detta först i så fall.

Gitarrdelar är ett grymt ställe där du kan beställa delar till nästan inga pengar alls. Jag har precis beställt min dröm... En Telecaster med Bigsby. Hur som helst så är dom väldigt trevliga och hjälpsamma där. Dom har även strata kroppar som är frästa för Floyd Rose om jag inte missminner mig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Men vad tror ni om att sätta in ett floyd rose-stall i en vanlig strata kropp fräst för vanligt stall.. jag har hört att det ska fungera sålänge det inte är ett "low profile" stall.

Vet någon vad den här Drop-D tuninggrejen till rose-stall är för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...