Jump to content
Annons

Från LE, uppgradera till Studio 4.1 eller Cubase 4.1?


writemusic

Recommended Posts

Hej,

jag har just köpt ett nytt ljudkort och då fått Cubase LE på köpet. Eftersom Steinberg fortfarande har sitt fantastiska erbjudande om att uppgradera till ett billigt pris så är jag väldigt sugen på det. Men vad ska man välja: Cubase 4.1 eller Cubase Studio 4.1? Den senare är avsevärt billigare. Jag vet att det ingår färre mjukvarusyntar och att man inte kan mixa surround - det kan jag klara mig utan.

Jag har sett jämförelsetabeller på steinbergs sajt samt en annan tabell här och skillnaderna ser inte så stora ut. I studioversionen missar man tydligen några funktioner som Studio Connections, Advanced Options in Tempo Editor, MIDI Devices with editors and user panels, Control Room, Limited Mediabay mm. Men vad innebär det..?

Att man inte får en printad manual kan ju också vara en nackdel, men prisskillnaden är rätt stor så var det bara det kan jag leva med det...

Kort sagt: jämförelsetabellerna säger mig inte så mycket eftersom jag inte vet vad funktionerna som man missar i studioversionen innebär. Jag har jobbat en del med Cubase SX2 tidigare så lite Cubasekoll har jag. Spelar in gör jag i hemstudioprojekt.

Är det någon som har någon erfarenhet och kan ge sin syn på saken..?

Mvh Henrik,

ny på Studio forum men trogen läsare av tidningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt sett skulle jag säga att det är Studio-versionen som gäller faktiskt. Det är dock klart att det för tillfället låga priset påverkar. Men samtidigt handlar det ändå om två tusen kronor extra. Pengar som man kan få ett bra pluggpaket för eller en bra mjukvarusynt. På det stora hela är det få personer som faktiskt behöver de extra funktionerna i den dyrare versionen.

Ett tips skulle väl kunna vara att hälsa på någon musikaffär och be dem visa bägge versionerna. Då får du ju se och känna på hur små eller stora skillnaderna är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svar!

Är det någon som sett något om uppgraderingspaket från Cubase Studio 4 till Cubase 4? Om man skulle vilja ha den större versionen senare? Eller är det bara från LE och tidigare versioner som man kan uppgradera till antingen Cubase 4 eller Studio 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar skiten?

Ja, alltså uppgradering från Cubase LE hittar du t ex här. Cubase Studio 4, Trade In 1995:- (normalpris 3.295:-), Cubase 4, Trade In, English 4495:- (normalpris 8495:-)

Men jag hittar inget om uppgraderingar från Cubase Studio 4 till Cubase 4..?

Mvh Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svar!

Är det någon som sett något om uppgraderingspaket från Cubase Studio 4 till Cubase 4? Om man skulle vilja ha den större versionen senare? Eller är det bara från LE och tidigare versioner som man kan uppgradera till antingen Cubase 4 eller Studio 4?

Tidigare har det handlat om att betala mellanskillnaden, vilket är 4000 kronor ordnarie pris. Men räkna med att priset kan ligga på omkring 500 kronor mer eller mindre.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...